Poselski projekt ustawy o zmianie Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej
- znowelizowanie przepisów dotyczących składu Sejmu i Senatu, zasad przeprowadzania wyborów do Sejmu, zakresu parlamentarnego immunitetu formalnego, zasad rozpatrywania prezydenckiego weta przez Sejm, zasad orzekania przez Trybunał Konstytucyjny w sprawach o zbadanie zgodności ustaw z Konstytucją z wniosku Prezydenta RP, zasad pełnienia obowiązków przez Prezydenta RP, zasad zgłaszania kandydatów na urząd Prezydenta RP, zasad tymczasowego wykonywania przez Marszałka Sejmu funkcji Prezydenta RP, zasad ratyfikacji umów międzynarodowych, zasad współdziałania organiow władzy w zakresie polityki zagranicznej, zasad mianowania przez Prezydenta RP Szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego oraz dowódców rodzajów Sił Zbrojnych, zakresu prerogatyw Prezydenta RP, zasad powoływania sędziów;- wprowadzenie przepiów dotyczących prokuratury;- uchylenie przepisów dotyczących Rady Bezpieczeństwa Narodowego, Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, indywidualnej odpowiedzialności politycznej członków Rady Ministrów oraz trybu wyrażania ministrowi wotum nieufności;
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2989
- Data wpłynięcia: 2010-02-19
- Uchwalenie:
2989
Warszawa, 3 marca 2010 r.
BAS-WAPEiM-310/10
Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia prawna
w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej poselskiego projektu
ustawy o zmianie Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej (przedstawiciel
wnioskodawców: poseł Grzegorz Schetyna)
Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca
1992 roku – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (Monitor Polski z 2009 r. Nr 5, poz.
47 oraz Nr 81, poz. 998) sporządza się następującą opinię:
1. Przedmiot projektu ustawy
Przedstawiony projekt ustawy przewiduje zmianę niektórych przepisów
Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78,
poz. 483, z 2001 r. Nr 28, poz. 319 oraz z 2006 r. Nr 200, poz. 1471 oraz z 2009
r. Nr 114, poz. 946). Zmiana dotyczy: składu Sejmu RP i Senatu RP, wyłączenia
zasady proporcjonalności z katalogu konstytucyjnych zasad prawa wyborczego
w wyborach do Sejmu, ograniczenia zakresu formalnego immunitetu
parlamentarnego, wymogu większości głosów wymaganej do ponownego
uchwalenia ustawy w przypadku zgłoszenia weta ustawodawczego przez
Prezydenta RP, obowiązku orzekania przez Trybunał Konstytucyjny o
zgodności ustawy z Konstytucją RP w ciągu 3 miesięcy od złożenia wniosku w
tej sprawie przez Prezydenta RP, pełnienia przez Prezydenta RP funkcji
reprezentanta państwa, wymogu minimalnej liczby osób zgłaszających
kandydata na Prezydenta RP, tymczasowego wykonywania przez Marszałka
Sejmu obowiązków Prezydenta RP, ustanowienia terminu na ratyfikację i
wypowiedzenie umowy międzynarodowej ratyfikowanej za zgodą Sejmu, zasad
współdziałania Prezydenta RP w zakresie polityki zagranicznej z Prezesem RM
i właściwym ministrem, trybu mianowania przez Prezydenta RP Szefa Sztabu
Generalnego i dowódców rodzajów Sił Zbrojnych, zakresu prerogatyw
Prezydenta RP, przesłanek umożliwiających Prezydentowi RP odmowę
powołania sędziów zgodnie z wnioskiem Krajowej Rady Sądownictwa,
1
wprowadzenia do Konstytucji przepisów dotyczących prokuratury. Ponadto
projekt zmierza do uchylenia przepisów dotyczących Rady Bezpieczeństwa
Narodowego oraz Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, a także dotyczących
zasad indywidualnej odpowiedzialności politycznej członków RM oraz trybu
wyrażania ministrowi wotum nieufności.
Proponowana ustawa ma wejść w życie po upływie 3 miesięcy od dnia
ogłoszenia.
2. Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem ustawy
Kwestie stanowiące przedmiot projektu ustawy nie są regulowane
prawem Unii Europejskiej.
3. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa
Unii Europejskiej
Prawo Unii Europejskiej nie reguluje kwestii zawartych w przepisach
opiniowanego projektu.
4. Konkluzja
Przedmiot projektu ustawy o zmianie Konstytucji Rzeczypospolitej
Polskiej nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
Dyrektor
Biura
Analiz
Sejmowych
Michał Królikowski
2
Warszawa, 3 marca 2010 r.
BAS-WAPEiM-311/10
Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia prawna
w sprawie stwierdzenia – w trybie art. 95a ust. 3 Regulaminu Sejmu – czy
poselski projekt ustawy o zmianie Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej
(przedstawiciel wnioskodawców: poseł Grzegorz Schetyna) jest projektem
ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej
Przedstawiony projekt ustawy przewiduje zmianę niektórych przepisów
Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78,
poz. 483, z 2001 r. Nr 28, poz. 319 oraz z 2006 r. Nr 200, poz. 1471 oraz z 2009
r. Nr 114, poz. 946). Zmiana dotyczy: składu Sejmu RP i Senatu RP, wyłączenia
zasady proporcjonalności z katalogu konstytucyjnych zasad prawa wyborczego
w wyborach do Sejmu, ograniczenia zakresu formalnego immunitetu
parlamentarnego, wymogu większości głosów wymaganej do ponownego
uchwalenia ustawy w przypadku zgłoszenia weta ustawodawczego przez
Prezydenta RP, obowiązku orzekania przez Trybunał Konstytucyjny o
zgodności ustawy z Konstytucją RP w ciągu 3 miesięcy od złożenia wniosku w
tej sprawie przez Prezydenta RP, pełnienia przez Prezydenta RP funkcji
reprezentanta państwa, wymogu minimalnej liczby osób zgłaszających
kandydata na Prezydenta RP, tymczasowego wykonywania przez Marszałka
Sejmu obowiązków Prezydenta RP, ustanowienia terminu na ratyfikację i
wypowiedzenie umowy międzynarodowej ratyfikowanej za zgodą Sejmu, zasad
współdziałania Prezydenta RP w zakresie polityki zagranicznej z Prezesem RM
i właściwym ministrem, trybu mianowania przez Prezydenta RP Szefa Sztabu
Generalnego i dowódców rodzajów Sił Zbrojnych, zakresu prerogatyw
Prezydenta RP, przesłanek umożliwiających Prezydentowi RP odmowę
powołania sędziów zgodnie z wnioskiem Krajowej Rady Sądownictwa,
wprowadzenia do Konstytucji przepisów dotyczących prokuratury. Ponadto
projekt zmierza do uchylenia przepisów dotyczących Rady Bezpieczeństwa
Narodowego oraz Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, a także dotyczących
zasad indywidualnej odpowiedzialności politycznej członków RM oraz trybu
wyrażania ministrowi wotum nieufności.
Przedmiot projektu ustawy nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
Projekt ustawy o zmianie Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej nie jest
projektem ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej.
Dyrektor Biura Analiz Sejmowych
Michał Królikowski