Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Funduszu Kolejowym oraz ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego "Polskie Koleje Państwowe"
projekt ustawy dotyczy wykonania postanowień Porozumienia zawartego 9 grudnia 2008 r. między Ministrem Infrastruktury a województwami oraz uchwały nr 256/2008 Rady Ministrów z 2 grudnia 2008 r. w sprawie wniesienia przez PKP SA do spółki Przewozy Regionalne Sp. z o.o. aportem zapleczy technicznych do obsługi taboru na pokrycie straty bilansowej spółki Przewozy Regionalne z lat ubiegłych w kwocie 1 188 mln zł
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2967
- Data wpłynięcia: 2010-04-08
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o Funduszu Kolejowym oraz ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego ,,Polskie Koleje Państwowe"
- data uchwalenia: 2010-05-20
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 108, poz. 686
2967
Druk nr 2967
Warszawa, 8 kwietnia 2010 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Prezes Rady Ministrów
RM 10-35-10
Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej
Szanowny Panie Marszałku
Na podstawie art. 118 ust. 1 i art. 123 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej
Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. przedstawiam Sejmowi Rzeczypospolitej
Polskiej projekt ustawy
- o zmianie ustawy o Funduszu
Kolejowym oraz ustawy o
komercjalizacji, restrukturyzacji i
prywatyzacji przedsiębiorstwa
państwowego "Polskie Koleje
Państwowe".
Rada Ministrów uznała wymieniony projekt ustawy za pilny ze względu
na konieczność zapewnienia instrumentów prawnych pozwalających wspomóc, ze
środków Funduszu Kolejowego, spłatę przez PKP S.A. ciążącego na tej spółce
zadłużenia gwarantowanego przez Skarb Państwa.
W załączeniu przedstawiam także opinię dotyczącą zgodności
proponowanej regulacji z prawem Unii Europejskiej.
Ponadto uprzejmie informuję, że do prezentowania stanowiska Rządu w
tej sprawie w toku prac parlamentarnych został upoważniony Minister
Infrastruktury.
Z poważaniem
(-) Donald Tusk
Projekt
U S T A W A
z dnia
o zmianie ustawy o Funduszu Kolejowym oraz ustawy o komercjalizacji,
restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje
Państwowe”
Art. 1. W ustawie z dnia 16 grudnia 2005 r. o Funduszu Kolejowym (Dz. U.
z 2006 r. Nr 12, poz. 61 oraz z 2009 r. Nr 115, poz. 966) wprowadza się następujące
zmiany:
1) w art. 3 po ust. 3 dodaje się ust. 3a – 3c w brzmieniu:
„3a. rodki Funduszu mogą być przeznaczone na sfinansowanie
nabycia od Polskich Kolei Państwowych Spółka Akcyjna,
zwanych dalej „PKP SA”, przez Skarb Państwa,
reprezentowany przez ministra właściwego do spraw
transportu, akcji PKP Polskich Linii Kolejowych Spółka
Akcyjna, zwanej dalej „PKP PLK SA”.
3b. Nabycie akcji, o których mowa w ust. 3a, następuje na
podstawie umowy zawartej między Skarbem Państwa,
reprezentowanym przez ministra właściwego do spraw
transportu, a PKP SA. Wartość tych akcji określa się
z uwzględnieniem wartości nominalnej PKP PLK SA.
3c. Prawa i obowiązki z akcji, o których mowa w ust. 3a,
objętych przez Skarb Państwa w wyniku nabycia wykonuje
minister właściwy do spraw transportu.”;
2) po art. 3 dodaje się art. 3a – 3c w brzmieniu:
„Art. 3a. 1. W 2012 r. środki Funduszu w kwocie do 150 mln zł
pochodzące z wpływów, o których mowa w art. 5
ust.
1 pkt 1, mogą być przeznaczone na
współfinansowanie zadań własnych województw
w zakresie organizowania regionalnych kolejowych
przewozów pasażerskich wykonywanych na
podstawie umów o świadczenie usług publicznych,
o których mowa w art. 4 pkt 19 ustawy z dnia
28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym.
2. Udział województw w środkach, o których mowa
w ust. 1, będzie proporcjonalny do liczby udziałów
objętych w spółce Przewozy Regionalne sp. z o. o.,
zwanej dalej „PR”, przez poszczególne województwa
zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 33u
ust. 3 ustawy z dnia 8 września 2000 r.
o
komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji
przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje
Państwowe” (Dz. U. Nr 84, poz. 948, z późn. zm.1)).
3. Sposób i terminy przekazania środków stanowiących
udział województw w kwocie do 150 mln zł, o której
mowa w ust. 1, określą umowy zawarte między
ministrem właściwym do spraw transportu
a marszałkami województw. W umowach mogą
zostać określone dodatkowe warunki przekazania tych
środków dotyczące w szczególności ich
przeznaczenia.
Art. 3b. 1. W 2010 r. środki Funduszu mogą być przeznaczone
na sfinansowanie nabycia od PKP SA, przez Skarb
Państwa, reprezentowany przez ministra właściwego
do spraw transportu, udziałów w kapitale zakładowym
PR objętych przez PKP SA, w zamian za wniesiony
wkład niepieniężny w postaci nieruchomości
niezbędnych do prowadzenia działalności w zakresie
kolejowych przewozów pasażerskich.
2. Nabycie
udziałów, o których mowa w ust. 1, następuje
na podstawie umowy zawartej między Skarbem
2
Państwa, reprezentowanym przez ministra właściwego
do spraw transportu, a PKP SA, według wartości
nominalnej tych udziałów.
Art. 3c. 1. W 2010 r. łączna wielkość wydatków z bieżących
wpływów, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, na
zadania określone w art. 3 ust. 3a i art. 3b ust. 1
wyniesie 500 mln zł.
2. W latach 2011 – 2014 wielkość wydatków
z bieżących wpływów, o których mowa w art. 5 ust. 1
pkt 1, na zadanie określone w art. 3 ust. 3a, będzie
wynosiła corocznie co najmniej 500 mln zł,
z wyjątkiem roku 2012, w którym będzie wynosiła co
najmniej 350 mln zł.”;
3) w art. 9:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Projekt Programu opracowuje minister właściwy do
spraw transportu w uzgodnieniu z ministrem właściwym
do spraw finansów publicznych oraz w porozumieniu
z Bankiem Gospodarstwa Krajowego na okres od roku
do sześciu lat.”,
b) w ust. 2 dodaje się pkt 6 – 8 w brzmieniu:
„6) przewidywaną wysokość środków przeznaczonych na
finansowanie nabycia od PKP SA przez Skarb Państwa
akcji PKP PLK SA;
7) przewidywaną wysokość środków przeznaczonych
w
2012 r. na współfinansowanie zadań własnych
województw w zakresie organizowania regionalnych
kolejowych przewozów pasażerskich wykonywanych na
podstawie umów o świadczenie usług publicznych,
w podziale na województwa, jeżeli będą przeznaczone
na ten cel;
3
8) przewidywaną wysokość środków przeznaczonych na
sfinansowanie nabycia od PKP SA w 2010 r. przez Skarb
Państwa udziałów w kapitale zakładowym PR.”,
c) ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. Program zatwierdza Rada Ministrów w terminie do dnia
30 listopada roku poprzedzającego dany rok
budżetowy.”,
d) po ust. 3 dodaje się ust. 3a w brzmieniu:
„3a. Minister właściwy do spraw transportu zamieszcza na
stronie internetowej urzędu obsługującego tego ministra
informację o zatwierdzeniu Programu przez Radę
Ministrów oraz o wysokości środków przeznaczonych na
jego realizację, w tym na zadania, o których mowa
w ust. 2 pkt 6 i 8.”;
4) w art. 10 dotychczasową treść oznacza się jako ust. 1 i dodaje się
ust. 2 w brzmieniu:
„2. Sposób wykorzystania środków, o których mowa w art. 9
ust. 2 pkt 6 i 8, zostanie określony w umowie zawartej przez
ministra właściwego do spraw transportu z PKP SA.”;
5) art. 11 otrzymuje brzmienie:
„Art. 11. Bank Gospodarstwa Krajowego, na wniosek ministra
właściwego do spraw transportu, dokonuje wypłat ze
środków Funduszu na rzecz:
1) zarządców infrastruktury w wysokości i terminach
wynikających z umów, o których mowa w art. 10
ust. 1;
2) województw, zgodnie z ustaleniami Programu
dokonanymi na podstawie art. 9 ust. 2 pkt 5 i 7;
3)
PKP SA, zgodnie z ustaleniami Programu
dokonanymi na podstawie art. 9 ust. 2 pkt 6 i 8.”.
4
Dokumenty związane z tym projektem:
- 2967 › Pobierz plik