Senacki projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo budowlane
projekt dotyczy: dostosowania do wyroku TK i usunięcia z przepisu wymogu, aby decyzja o warunkach zabudowy, konieczna do legalizacji samowoli budowlanej zbudowanej na obszarze bez planu zagospodarowania przestrzennego, była ostateczna już w dniu wszczęcia postępowania rozbiórkowego na podstawie art. 49b prawa budowlanego
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2950
- Data wpłynięcia: 2010-03-15
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy - Prawo budowlane
- data uchwalenia: 2010-05-06
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 121, poz. 809
2950
Druk nr 2950
Warszawa, 13 marca 2010 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Marszałek Senatu
Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej
Szanowny Panie Marszałku
Zgodnie z art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. mam zaszczyt powiadomić Pana Marszałka, że Senat na 50.
posiedzeniu w dniu 12 marca 2010 r. podjął uchwałę w sprawie wniesienia do
Sejmu projektu ustawy
- o zmianie ustawy - Prawo budowlane.
Projekt ustawy stanowi wykonanie obowiązku dostosowania systemu
prawa do wyroku Trybunału Konstytucyjnego.
Jednocześnie pragnę poinformować, że Senat upoważnił senatora Marka
Trzcińskiego do reprezentowania Senatu w dalszych pracach nad tym projektem.
W załączeniu przesyłam opinię o zgodności projektu ustawy z prawem
Unii Europejskiej.
Z poważaniem
(-) Bogdan Borusewicz
U C H W A Ł A
SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
z dnia 12 marca 2010 r.
w sprawie wniesienia do Sejmu projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo budowlane
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r., Senat wnosi do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej projekt ustawy o zmianie
ustawy – Prawo budowlane.
Jednocześnie upoważnia senatora Marka Trzcińskiego do reprezentowania Senatu w
pracach nad projektem.
MARSZAŁEK SENATU
Bogdan BORUSEWICZ
p r o j e k t
USTAWA
z dnia
o zmianie ustawy - Prawo budowlane
Art. 1.
W ustawie z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118,
z późn. zm.1)) w art. 49b ust. 2 otrzymuje brzmienie:
"2. Jeżeli budowa, o której mowa w ust. 1, jest zgodna z przepisami o planowaniu
i
zagospodarowaniu przestrzennym, a w szczególności ustaleniami obowiązującego
miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego albo, w przypadku jego braku,
ostatecznej decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu oraz nie narusza
przepisów, w tym techniczno-budowlanych, właściwy organ wstrzymuje postanowieniem -
gdy budowa nie została zakończona - prowadzenie robót budowlanych oraz nakłada na
inwestora obowiązek przedłożenia w terminie 30 dni:
1) dokumentów, o których mowa w art. 30 ust. 2 albo art. 30 ust. 2 i 3, albo art. 30
ust. 2 i 4;
2) projektu zagospodarowania działki lub terenu;
3) zaświadczenia wójta, burmistrza albo prezydenta miasta o zgodności budowy
z ustaleniami obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego
albo ostatecznej decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu,
w przypadku braku obowiązującego planu zagospodarowania przestrzennego.".
Art. 2.
Ustawa wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 170, poz. 1217, z 2007
r. Nr 88, poz. 587, Nr 99, poz. 665, Nr 127, poz. 880, Nr 191, poz. 1373 i Nr 247, poz. 1844, z 2008 r. Nr 145,
poz. 914, Nr 199, poz. 1227, Nr 206, poz. 1287, Nr 210, poz. 1321 i Nr 227, poz. 1505 oraz z 2009 r. Nr 18,
poz. 97, Nr 31, poz. 206, Nr 160, poz. 1276 i Nr 161, poz. 1279.
UZASADNIENIE
1. Ustawa wykonująca wyrok Trybunału Konstytucyjnego
Projektowana ustawa stanowi dostosowanie systemu prawa do wyroku Trybunału
Konstytucyjnego z dnia 21 września 2009 r. (sygn. akt P 46/08) dotyczącego art. 49b ust. 2
ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (Dz. U. z 2006 r., Nr 156, poz. 1118 ze zm.,
cytowana dalej także, jako: ustawa, prawo budowlane). Pełny tekst orzeczenia, wraz
z uzasadnieniem, zamieszczony został w OTK Z. U. z 2009 r., Nr 8A, poz. 126.
2. Przedmiot i istota rozstrzygnięcia Trybunału Konstytucyjnego
Trybunał Konstytucyjny orzekł o niezgodności art. 49b ust. 2 ustawy w części
obejmującej obydwa wyrażenia „w dniu wszczęcia postępowania” z art. 32 ust. 1 Konstytucji.
Analizowany przez Trybunał art. 49b ust. 2 prawa budowlanego uzależniał możliwość
zalegalizowania samowoli budowlanej m. in. od posiadania przez inwestora, w przypadku
braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, ostatecznej, w dniu wszczęcia
postępowania, decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.
Jak podkreślił Trybunał Konstytucyjny, negatywna ocena czynu, jakim jest samowola
budowlana, nie oznacza jednak, wyłączenia inwestorów spod ochrony Konstytucji, a zwłaszcza
nie zezwala na różnicowanie ich sytuacji w sposób sprzeczny z jej art. 32 ust. 1 (zasada
równości).
Art. 49b ust. 2 wprowadził cechę różnicującą sprawców samowoli budowlanej
odnosząc zróżnicowanie do czynnika od nich niezależnego, a mianowicie obowiązywania dla
danego obszaru miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Problem nie leży przy
tym w odrębnościach procedur legalizacyjnych przewidzianych dla sprawców samowoli
budowlanej na obszarze objętym planem zagospodarowania przestrzennego i dla sprawców
tego typu czynów na obszarze pozbawionym planu.
Wskazany w przepisie wymóg posiadania „ostatecznej, w dniu wszczęcia
postępowania”, decyzji administracyjnej, wymaganej w celu legalizacji samowoli budowlanej
na obszarze pozbawionym planu zagospodarowania implikuje, zdaniem Trybunału, nadmiernie
restrykcyjny termin uzyskania decyzji o warunkach zabudowy, który nie znajduje uzasadnienia
2
w celu postępowania legalizacyjnego (decyzja ta służy do stwierdzenia zgodności budowy z
ogólnym porządkiem planistycznym, zdaniem Trybunału istotne jest zatem, aby inwestor
dysponował taką decyzją najpóźniej do upływu terminu jego dostarczenia (tj. 30 dni od
wydania postanowienia przez właściwy organ w trybie art. 49b ust. 2 prawa budowlanego), nie
jest natomiast konieczne, aby miał on tę decyzję już w dniu wszczęcia postępowania
rozbiórkowego).
3. Cele i zakres projektowanej ustawy
Mając na uwadze konieczność wykonania orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego,
proponuje się, aby zmiana ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane polegała na
skreśleniu w art. 49b ust. 2 tych części wskazanego przepisu, które zostały uznane za
niekonstytucyjne.
Rezultatem powyższego będzie usunięcie z przepisu wymogu, aby decyzja o warunkach
zabudowy, konieczna do legalizacji samowoli budowlanej zbudowanej na obszarze bez planu
zagospodarowania przestrzennego, była ostateczna już w dniu wszczęcia postępowania
rozbiórkowego na podstawie art. 49b prawa budowlanego. Pozostałe elementy procedury
legalizacyjnej, a zwłaszcza konieczność przedstawienia tejże decyzji i zgodność samowoli
budowlanej z jej postanowieniami, nie ulegają zmianie.
4. Konsultacje
Projekt ustawy został skonsultowany z Ministrem Spraw Zagranicznych, Prokuratorią
Generalną Skarbu Państwa, Ministrem Spraw Wewnętrznych, Ministrem Infrastruktury,
Głównym Inspektorem Nadzoru Budowlanego oraz Krajową Radą Radców Prawnych.
Wskazane wyżej organy nie zgłosiły uwag do projektu.
Dokumenty związane z tym projektem:
- 2950 › Pobierz plik