Poselski projekt ustawy - Przepisy wprowadzające ustawy z zakresu ochrony zdrowia
Projekt dotyczy wprowadzenia w życie 5 ustaw z zakresu ochrony zdrowia i wprowadzenia w związku z tym rozwiązań prawnych od 1 stycznia 2009 r. w zakresie m.in. sytuacji prawnej niepublicznych zakładów opieki zdrowotnej, kwestii związanych z funkcjonowaniem jednostek opieki zdrowotnej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 294
- Data wpłynięcia: 2008-02-08
- Uchwalenie: nieuchwalona ponownie po wecie Prezydenta na pos. nr 32 dn. 19-12-2008
294-005
Federacji Związków Zawodowych Pracowników
Ochrony Zdrowia i Pomocy Społecznej
do poselskiego projektu ustawy - Przepisy wprowadzające ustawy z zakresu ochrony
zdrowia
Federacja Związków Zawodowych Pracowników Ochrony Zdrowia i Pomocy Społecznej
przeprowadziła szerokie konsultacje społeczne wśród członków zrzeszonych w FZZPOZ i PS
do poselskiego projektu ustawy - Przepisy wprowadzające ustawy z zakresu ochrony
zdrowia Klubu Parlamentarnego Platforma Obywatelska. Wynikiem konsultacji społecznych
jest przedłożona poniżej opinia do przedmiotowego projektu:
1. Na wstępie niniejszej opinii – Federacja po raz kolejny podkreśla, iż negatywnie odnosi
się do trybu konsultacji społecznych poselskich projektów ustaw przekazanych do
zaopiniowania przez Zastępcę Szefa Kancelarii Sejmu RP w formie projektów poselskich, a
nie rządowych. Tryb takich konsultacji był przez nas kwestionowany również wobec
pozostałych projektów ustaw sygnowanych jako inicjatywy poselskie, a nie rządowe. W tym
miejscu wyrażamy jedynie nadzieję, iż w przyszłości kolejne projekty ustaw rekomendowane
przez ministra właściwego do spraw zdrowia do dalszych prac w Parlamencie będą również
miały poparcie całego rządu.
2. Przedmiotowy projekt ustawy wprowadza szereg istotnych zmian w aktualnie
obowiązujących ustawach w obszarze systemu ochrony zdrowia, niemniej jednak w
przypadku niektórych propozycji nowelizacji obecnych przepisów wprowadzanie ich w takim
rybie (systemowej ustawy zmieniającej) budzi pytania o zasadność zmian.
Po pierwsze - należy przede wszystkim zwrócić uwagę na podstawowy fakt, iż
niniejsza regulacja wprowadza przepisy przejściowe i zmieniające do
5 projektowanych ustaw z zakresu ochrony zdrowia (tj. o zakładach opieki zdrowotnej, o
ochronie indywidualnych i zbiorowych praw pacjenta oraz o Rzeczniku Praw Pacjenta, o
szczególnych uprawnieniach pracowników zakładów opieki zdrowotnej, o konsultantach
krajowych i wojewódzkich w ochronie zdrowia oraz o akredytacji w ochronie zdrowia)
zawierających wiele regulacji ocenionych dotychczas bardzo niejednoznacznie przez stronę
społeczną opiniującą projekty.
FZZPOZ i PS również przedłożyła opinie do wszystkich ww. projektów ustaw,
wskazując na wiele rozwiązań budzących w naszym środowisku pracowniczym wątpliwości.
1
Wobec powyższego zwracamy uwagę, iż ostateczny kształt niniejszej regulacji będzie
zdeterminowany poprzez rozstrzygnięcia ustawowe dokonane w ww. aktach prawnych.
Po drugie – w ocenie Federacji należy dokonać analizy wszystkich proponowanych
zmian w zakresie czasu wejścia w życie uchylanych niniejszą regulacją delegacji
ustawowych obowiązującej ustawy z dnia 30 sierpnia 1991r. o zakładach opieki zdrowotnej,
w celu uniknięcia luki prawnej do czasu wydania nowych rozporządzeń (art. 2 ust.2 i 3).
Należy także zachować szczególną ostrożność przy wprowadzaniu w różnym czasie
wejście w życie poszczególnych regulacji np. wiele przepisów ww. 5 ustaw wchodzi w życie
1 stycznia 2010r. (niektóre przepisy ustawy o zoz) lub np. 2 sierpnia 2009r. jak w przypadku
przepisów dotyczących tygodniowego czasu pracy lekarzy stażystów odbywających
specjalizację zatrudnionych w zoz na podstawie umowy o pracę.
3. W zakresie nowych rozwiązań w ochronie zdrowia, które wiążą się z nowoprojektowaną
regulacją zmieniającą – w ocenie Federacji nie do przyjęcia jest nowa propozycja
umieszczenia żłobków w systemie oświaty, a nie jak dotąd w systemie ochrony zdrowia
jako zakładów opieki zdrowotnej (art. 10 i art. 17 niniejszego projektu ustawy).
Wobec propozycji wykreślenia żłobków z dotychczasowego katalogu zakładów opieki
zdrowotnej Federacja wyraziła zdanie odrębne w opinii do poselskiego projektu ustawy o
zakładach opieki zdrowotnej, w którym wskazywaliśmy, iż niezrozumiałym jest dla nas
fakt umieszczenia żłobka w projekcie ustawy o systemie oświaty a nie w ustawie o
zakładach opieki zdrowotnej jako zakład opieki zdrowotnej o szczególnej regulacji.
Federacja po raz kolejny przypomina, iż do bardzo ważnych zadań żłobka należy
świadczenie usług zdrowotnych dla dzieci od 0 do 3 lat. Zakres i rodzaj świadczeń
zdrowotnych udzielanych przez żłobek to: świadczenie usług opiekuńczo – wychowawczych
dzieciom zdrowym w wieku do lat trzech, świadczenie usług opiekuńczo – wychowawczych
dla dzieci niepełnosprawnych w wieku od jednego roku do trzech lat w wyodrębnionej grupie
lub grupie integracyjnej, prowadzenie działalności profilaktycznej. Równie ważnym
zadaniem żłobka jest zapewnienie prawidłowego żywienia dziecka w wieku od niemowlaka
do trzeciego roku życia uwzględniając zalecenia lekarza oraz normy żywieniowe.
Podstawowym zadaniem pracowników żłobka, a są to pracownicy z wykształceniem
medycznym (pielęgniarki, opiekunki dziecięce) jest wspieranie rodziców poprzez
zapewnienie troskliwej opieki nad dzieckiem zdrowym, ochrona przed chorobami i urazami
oraz dbałość o prawidłowy i wszechstronny rozwój psychofizyczny. Obecne żłobki to
nowoczesne placówki, w których obowiązują roczne i miesięczne plany pracy, w tym również
2
plany pracy z zakresu edukacji dzieci w wieku od 0-3 lat, które uczą się i pobudzają jego
aktywność. Personel medyczny żłobków stawia pytanie: czym kierowali się projektodawcy
wprowadzając takie zmiany, czy dobrem dziecka (jeśli tak to z czego one wynikają?) i jaki
będzie status pracownika medycznego w żłobku?
Ponadto, zgodnie z art. 17 projektu niniejszej ustawy nowelizującej m.in. ustawę z dnia
7 września 1991r. o systemie oświaty – zmiana 3) wprowadzająca nowy ustęp 2 do art.6a
stanowiąca, iż w żłobku świadczeń zdrowotnych udzielają pielęgniarki – w naszej ocenie nie
jest dostateczną gwarancją, iż ta grupa zawodowa zachowa status pracowników medycznych.
4. Powierzenie roli podmiotu, który utworzył zakład, w stosunku do stacji sanitarno-
epidemiologicznych - Głównemu Inspektorowi Sanitarnemu – zostało pozytywnie
ocenione przez środowisko pracowników inspekcji sanitarnej zrzeszone w strukturach
Federacji ZZPOZ i PS. W naszej ocenie bezpośrednia podległość stacji sanitarno-
epidemiologicznych Głównemu Inspektorowi Sanitarnemu jako organowi tworzącemu,
zarówno w obszarze organizacyjnym jak i finansowym wzmocni nadzór jak też przyczyni się
do większej efektywności zadań wykonywanych przez służby inspekcji sanitarnej. Zgodnie z
art. 3 ust. 1 i 2 niniejszego projektu ustawy przepisy w tym obszarze wchodzą w życie z
dniem wejścia w życie ustawy o zoz tj. 1 stycznia 2009r. Poddajemy pod rozwagę czy
p r o j e k t o w a n a
d a t a
3 0
c z e r w c a
2 0 0 9 r .
(6 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy o zoz) będzie dostatecznie wystarczającym
czasem dla Głównego Inspektora Sanitarnego do wprowadzenia ww. zmian dostosowujących
do nowych regulacji (statuty stacji sanitarno-epidemiologicznych, dokonanie zmian w
rejestrze, zmiana aktów wewnętrznych i inn.)
5. Federacja podtrzymuje stanowisko wyrażone również przy opiniowaniu projektu ustawy o
zakładach opieki zdrowotnej w części dotyczącej ustanowienia samorządu województwa
jako podmiotu tworzącego zakłady opieki zdrowotnej w odniesieniu do szpitali, dla
których dotychczasowym podmiotem tworzącym zakład była inna jednostka samorządu
terytorialnego z obszaru województwa (art. 8 niniejszej regulacji).
Pogląd, aby szpitale były tworzone wyłącznie przez samorząd województwa jest od
dawna prezentowany w stanowiskach organów statutowych Federacji. W naszej ocenie
uporządkowanie ilości organów założycielskich wzmocni nadzór i odpowiedzialność za
organizację i prowadzenie opieki zdrowotnej w regionie oraz za zarządzanie szpitalami.
3
6. Wprowadzenie odrębności w Prawie upadłościowym i naprawczym w stosunku do
samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej i publicznych zakładów opieki
zdrowotnej prowadzonych w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością albo spółki
akcyjnej - art. 2 ust. 5 w związku z art. 29 niniejszego projektu ustawy zmieniającej ustawę z
dnia 28 lutego 2003r. – Prawo upadłościowe i naprawcze.
Przepisy odnoszące się do postępowania upadłościowego wobec upadłego
samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej m.in. w zakresie sprzedaży jego
majątku w całości lub w częściach – w ocenie Federacji należy projektować bardzo ostrożnie.
Czy w stosunku do tak szczególnego przedsiębiorstwa jakim niewątpliwie jest SP ZOZ nie
należałoby wprowadzić przepisów lex specialis w postępowaniu upadłościowym chroniącym
sprzedaż majątku SP ZOZ w miejsce np. użytkowania wieczystego?
7. Nie do przyjęcia jest stwierdzenie zawarte w uzasadnieniu do projektu ustawy w zakresie
skutków finansowych projektowanych zmian - cyt: ,,(…) projektowana regulacja będzie
mieć wpływ na wydatki z budżetu państwa, które jednak w obecnej chwili są trudne do
oszacowania w całości (…)”. Wydaje się, iż bez szacunkowego wyliczenia Oceny Skutków
Regulacji, każdy projektowany akt prawny jest wadliwy prawnie i wymaga uzupełnienia.
Brakuje także opinii w zakresie zgodności z prawem unijnym, a samo stwierdzenie w
uzasadnieniu o takiej zgodności nie jest w pełni wyczerpujące.
Z poważaniem
/-/Urszula Michalska
4
Dokumenty związane z tym projektem:
- 294 › Pobierz plik
- 286-287-294-001 › Pobierz plik
- 286-287-294-311-002 › Pobierz plik
- 286-287-294-311-003 › Pobierz plik
- 294-005 › Pobierz plik
- 294-001 › Pobierz plik
- 287-286-311-294-006 › Pobierz plik
- 284-294-s › Pobierz plik
- 294-284-s › Pobierz plik
- 294-s › Pobierz plik