eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o ratyfikacji Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Gabinetem Ministrów Ukrainy, sporządzonej w Warszawie dnia 25 listopada 2009 r., o zmianie Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Gabinetem Ministrów Ukrainy o współpracy przy dokonywaniu kontroli osób, towarów i środków transportu przekraczających polsko-ukraińską granicę państwową, podpisanej w Kijowie dnia 25 czerwca 2001 r.

Rządowy projekt ustawy o ratyfikacji Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Gabinetem Ministrów Ukrainy, sporządzonej w Warszawie dnia 25 listopada 2009 r., o zmianie Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Gabinetem Ministrów Ukrainy o współpracy przy dokonywaniu kontroli osób, towarów i środków transportu przekraczających polsko-ukraińską granicę państwową, podpisanej w Kijowie dnia 25 czerwca 2001 r.

- projekt dotyczy wyrażenia przez Sejm RP zgody na dokonanie przez Prezydenta RP ratyfikacji ww. dokumentu;

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2919
  • Data wpłynięcia: 2010-04-01
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o ratyfikacji Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Gabinetem Ministrów Ukrainy, sporządzonej w Warszawie dnia 25 listopada 2009 r., o zmianie Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Gabinetem Ministrów Ukrainy o współpracy przy dokonywaniu kontroli osób, towarów i środków transportu przekraczających polsko-ukraińską granicę państwową, podpisanej w Kijowie dnia 25 czerwca 2001 r.
  • data uchwalenia: 2010-06-10
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 140, poz. 942

2919

Zgodnie z art. 24 ust. l dyrektywy 2004/38 objęto taką ochroną również członków rodziny
obywateli Unii, którzy nie są obywatelami jednego z państw członkowskich i posiadają prawo
pobytu lub stałego pobytu. Ponadto w pkt 20 preambuły dyrektywy 2004/38 stwierdza się, że:
„Zgodnie z zakazem dyskryminacji ze względu na przynależność państwową, wszyscy
obywatele Unii i członkowie ich rodzin zamieszkujący w państwie członkowskim na podstawie
niniejszej dyrektywy, powinni korzystać w tym państwie członkowskim z równego traktowania,
jak jego obywatele w dziedzinach objętych Traktatem, z zastrzeżeniem szczególnych
postanowień wyraźnie sformułowanych w Traktacie lub prawie wtórnym.”.
W związku z powyższym ochroną przed doprowadzaniem przewidzianą w Umowie powinny
być objęte, obok obywateli Unii, również inne osoby przewidziane w dyrektywie 2004/38.
Ponadto na podstawie Porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym oraz Umowy
między Unią Europejską, Wspólnotą Europejską i Konfederacją Szwajcarską dotyczącej
włączenia Konfederacji Szwajcarskiej we wprowadzanie w życie, stosowanie i rozwój dorobku
Schengen, z prawa do swobodnego przemieszczania się i pobytu na terytorium państw
członkowskich korzystają obywatele Europejskiego Obszaru Gospodarczego i Konfederacji
Szwajcarskiej. Postanowienia projektowanej Umowy obejmują również i te osoby.
Ze względu na to, że przepisy wspólnotowe wymagają uszczegółowienia i jednoznacznego
wskazania Stronie ukraińskiej kategorii osób korzystających z traktatowej swobody
przemieszczania się, sporządzono załącznik do Umowy zawierający enumeratywne wyliczenie
wszystkich kategorii osób, z uwzględnieniem przynależności państwowej, więzi rodzinnych lub
sytuacji socjalnej. W projekcie przewidziano mechanizm informowania Strony ukraińskiej przez
Stronę polską o zmianach w załączniku. Rozwiązanie to umożliwia sprawne dostosowanie
brzmienia załącznika do Umowy do ewentualnych zmian w przepisach UE.

II. Różnice między dotychczasowym a projektowanym stanem prawnym

Aktualne brzmienie Umowy podpisanej w 2001 r. nie uwzględnia objęcia Rzeczypospolitej
Polskiej przepisami wspólnotowymi po jej wejściu do Unii Europejskiej. W trakcie misji
ewaluacyjnej, przed wejściem Rzeczypospolitej Polskiej do strefy Schengen, stwierdzono
niezgodność art. 5 ust. 3 Umowy z art. 12 Traktatu w zakresie objęcia zakazem doprowadzania
wyłącznie obywateli polskich.
Następstwem stwierdzenia tej niezgodności było podjęcie negocjacji ze Stroną ukraińską
w celu jej usunięcia przez objęcie zakazem doprowadzania obywateli UE/EOG i Konfederacji
Szwajcarskiej oraz członków ich rodzin bez względu na posiadane obywatelstwo. Przedmiotowa
Umowa w całości realizuje ten cel.

2
Ponadto Strony uzgodniły projekt Deklaracji, która będzie dołączona do Umowy, w której
Strony zobowiązują się do dołożenia wszelkich starań w celu stworzenia na gruncie
ustawodawstw Rzeczypospolitej Polskiej i Ukrainy oraz prawa wspólnotowego podstaw
do realizacji kontroli przez obydwie Strony na terytorium obydwu państw. Obecne brzmienie
postanowień pkt 5 i 6 załącznika do Umowy zostało dostosowane do brzmienia Umowy w wersji
ukraińskiej. Dokonanie przedmiotowej zmiany będzie miało korzystny wpływ na stosowanie
Umowy.
W przypadku stworzenia takich podstaw, Strony zobowiązują się do podjęcia działań w celu
wprowadzenia kontroli we wspólnym miejscu również na terytorium ukraińskim.

III. Przewidywane skutki społeczne, gospodarcze, finansowe, polityczne i prawne związane
z wejściem w życie umowy międzynarodowej

Zawarcie Umowy nie spowoduje żadnych negatywnych skutków politycznych w stosunkach
między obydwoma państwami oraz nie będzie miało wpływu na dotychczasowe stosunki
gospodarcze, kulturalne i społeczne między obydwoma państwami.
Zawarcie Umowy przyczyni się do pogłębienia współpracy między Rzecząpospolitą Polską
a Ukrainą w dziedzinie dokonywania kontroli granicznej.
Umowa nie nakłada na polskie władze obowiązków, które powodowałyby jakiekolwiek
skutki finansowe. Jednocześnie należy mieć na uwadze ewentualne skutki finansowe związane
z odpowiedzialnością Rzeczypospolitej Polskiej za szkody wyrządzone wskutek naruszenia
prawa wspólnotowego przez niezapewnienie jednolitego traktowania obywateli polskich
i obywateli innych państw członkowskich.

IV. Podmioty prawa krajowego, których dotyczy umowa międzynarodowa, w tym zakres,
w jakim umowa międzynarodowa dotyczy osób fizycznych i prawnych

Umowa będzie miała wpływ na zasady współpracy realizowanej w trakcie kontroli
granicznej przez funkcjonariuszy Straży Granicznej m.in. w związku z wzięciem udziału
w dokumentowaniu naruszeń prawa realizowanych przez służby ukraińskie w odniesieniu
do osób, na które rozszerzono zakaz doprowadzania.
Umowa dotyczy osób fizycznych będących obywatelami UE/EOG i Konfederacji
Szwajcarskiej oraz członków ich rodzin bez względu na posiadane obywatelstwo, którzy zostaną
objęci ochroną przed doprowadzaniem – zapewnioną dotychczas wyłącznie obywatelom
polskim. Dla wszystkich ww. kategorii osób jest to rozwiązanie korzystne i poprawiające ich

3
status prawny. Osoby te w trakcie kontroli granicznej realizowanej przez służby ukraińskie na
terytorium polskim nie będą mogły być doprowadzone na terytorium Ukrainy.

V. Sposób, w jaki Umowa dotyczy spraw uregulowanych w prawie wewnętrznym

Umowa nie zawiera postanowień sprzecznych z obowiązującymi ustawami, tym samym
nie jest konieczne przyjęcie innych dodatkowych środków prawnych.

VI. rodki prawne, jakie powinny zostać przyjęte w celu wykonania umowy
międzynarodowej

Projekt Umowy dotyczy wolności i praw obywatelskich określonych w Konstytucji
oraz spraw uregulowanych w ustawie. W związku z występowaniem przesłanek, o których
mowa w art. 89 ust. l pkt 2 i 5 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, związanie
Rzeczypospolitej Polskiej Umową nastąpi w trybie ratyfikacji, za uprzednią zgodą wyrażoną
w ustawie, zgodnie z art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 14 kwietnia 2000 r. o umowach
międzynarodowych (Dz. U. Nr 39, poz. 443 oraz z 2002 r. Nr 216, poz. 1824).

VII. Opinia o zgodności umowy międzynarodowej z prawem Unii Europejskiej

Zgodnie z art. 2 Aktu dotyczącego warunków przystąpienia oraz dostosowań w Traktatach
stanowiących podstawę UE, stanowiącego część składową Traktatu Akcesyjnego, podpisanego
16 kwietnia 2003 r. w Atenach, Rzeczpospolita Polska od dnia przystąpienia jest związana
postanowieniami Traktatów założycielskich i aktów przyjętych przez instytucje Wspólnot.
Postanowienia te są stosowane w nowych państwach członkowskich zgodnie z zasadami
określonymi w tych Traktatach. Przystąpienie do Unii Europejskiej powoduje, że państwo
członkowskie jest zobowiązane do implementacji prawa Unii Europejskiej stosownie do
wymagań określonych w Traktatach.
Zawarcie Umowy pozwoli zmienić zasady określone w art. 5 ust. 3 Umowy zawierającym
przepisy dyskryminujące obywateli UE/EOG i Konfederacji Szwajcarskiej oraz członków ich
rodzin i zapewnić zgodność z art. 12 Traktatu.
Przedmiotowa Umowa dotyczy spraw uregulowanych w:
1) art. 12 Traktatu,
2) art. 28 Porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym,


4
3) Umowie między Unią Europejską, Wspólnotą Europejską i Konfederacją Szwajcarską
dotyczącej włączenia Konfederacji Szwajcarskiej we wprowadzanie w życie, stosowanie
i rozwój dorobku Schengen,
4) dyrektywie 2004/38
– i jest z nimi zgodna.



03/28rch

5
strony : 1 . [ 2 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: