eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o doradztwie podatkowym oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o doradztwie podatkowym oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy: implementacji przepisów dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady ograniczających bariery w podejmowaniu i prowadzeniu działalności usługowej w zakresie doradztwa podatkowego

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2874
  • Data wpłynięcia: 2010-03-05
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o doradztwie podatkowym oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2010-06-10
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 122, poz. 826

2874

nieopłaconej pomocy prawnej udzielonej przed doradcę podatkowego ustanowionego z
urzędu ponoszone przez Skarb Państwa obejmują m.in. opłatę w wysokości nie wyższej niż
150 % kwot wynagrodzenia, o których mowa w § 2 rozporządzenia.
Należne doradcom podatkowym z urzędu wynagrodzenie za czynności w
postępowaniu przed sądami administracyjnymi na podstawie art. 8 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia
11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.) podlega
obciążeniu podatkiem towarów i usług. Wynagrodzenie to nie może przy tym przekraczać
wysokości określonej omawianym przepisem. Wobec tego przyjmuje się obecnie, iż stawki
wynagrodzenia doradców podatkowych z urzędu stanowią wartość „brutto”.
Zatem stawki wynagrodzenia doradców podatkowych określone w treści
rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 2 grudnia 2003 r. w sprawie wynagrodzenia
za czynności doradcy podatkowego w postępowaniu przed sądami administracyjnymi oraz
szczegółowych zasad ponoszenia kosztów pomocy prawnej udzielanej przez doradcę
podatkowego z urzędu nie uwzględniają wymienionych zaleceń zawartych w sygnalizacji
Trybunału Konstytucyjnego.
W związku z powyższym w projekcie w § 1 określono, iż rozporządzenie określa
wynagrodzenie za czynności doradcy podatkowego w postępowaniu przed sądami
administracyjnymi w sprawach obowiązków podatkowych i celnych oraz w sprawach
egzekucji administracyjnej związanej z tymi obowiązkami stanowiące podstawę do
zasądzania przez sąd kosztów zastępstwa prawnego, zwane dalej "wynagrodzeniem doradcy
podatkowego", oraz szczegółowe zasady ponoszenia kosztów pomocy prawnej udzielonej
przez doradcę podatkowego ustanowionego z urzędu. Regulacja ta ma uwzględnia zmiany w
zakresie katalogu spraw, w których doradca podatkowy może być pełnomocnikiem w
postępowaniu sądowo – administracyjnym. Wysokość wynagrodzenia za czynności doradcy
podatkowego w postępowaniu przed sądami administracyjnymi w zakresie spraw celnych
oraz w sprawach egzekucji administracyjnej została określona w dotychczas obowiązującej
wysokości dla spraw z zakresu obowiązków podatkowych.
Natomiast w § 3 ust. 4 projektu zawarte zostało unormowanie, iż w sprawach, w
których strona korzysta z pomocy prawnej udzielonej przez doradcę podatkowego
ustanowionego z urzędu opłaty, o których mowa ust. 1, sąd podwyższa o stawkę podatku od
towarów i usług przewidzianą dla tego rodzaju czynności w przepisach o podatku od towarów
i usług, obowiązującą w dniu orzekania o tych opłatach.

5
Dodatkowo należy wskazać, że przyjęte rozwiązanie jest analogiczne do
obowiązujących już regulacji podobnej materii w § 2 ust. 3 rozporządzenia Ministra
Sprawiedliwości z dnia 28 września 2002 r. w sprawie opłat za czynności adwokackie oraz
ponoszenia przez Skarb Państwa kosztów nieopłaconej pomocy prawnej udzielonej z urzędu
(Dz. U. Nr 163, poz. 1348, z późn. zm.) oraz § 2 ust. 3 rozporządzenia Ministra
Sprawiedliwości z dnia 28 września 2002 r. w sprawie opłat za czynności radców prawnych
oraz ponoszenia przez Skarb Państwa kosztów pomocy prawnej udzielonej przez radcę
prawnego ustanowionego z urzędu (Dz. U. Nr 163, poz. 1349, z późn. zm.).
Pozostałe rozwiązania przyjęte w projekcie odpowiadają obowiązującym
rozwiązaniom zawartym w przepisach rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia
2 grudnia 2003 r. w sprawie wynagrodzenia za czynności doradcy podatkowego w
postępowaniu przed sądami administracyjnymi oraz szczegółowych zasad ponoszenia
kosztów pomocy prawnej udzielonej przez doradcę podatkowego z urzędu.
Z uwagi na przewidziane w art. 10 projektowanej ustawy trzydziestodniowe vacatio
legis, jako dzień wejścia w życie projektowanej regulacji przyjęto dzień jej ogłoszenia.

OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1.
Wskazanie podmiotów, na które oddziałuje rozporządzenie
Projekt rozporządzenia oddziałuje na doradców podatkowych występujących jako
pełnomocnicy stron w postępowaniach przed sądami administracyjnymi.
2.
Skutki finansowe rozporządzenia
W przypadku rozszerzenia katalogu spraw, w których doradca podatkowy może być
pełnomocnikiem w postępowaniu sądowo – administracyjnym nie można oszacować skutków
finansowych regulacji. Ze względu na nowość przedmiotu unormowania, brak jest danych w
ilu sprawach z zakresu obowiązków celnych oraz w ilu sprawach z zakresu egzekucji
administracyjnej związanej z obowiązkami podatkowymi i celnymi wystąpią w postępowaniu
sądowo – administracyjnym doradcy podatkowi w charakterze pełnomocników.
Natomiast wysokość wynagrodzeń wypłacanych doradcom podatkowym z urzędu na
podstawie projektowanego przepisu § 3 ust. 4, ulegnie zwiększeniu o wartość podatku od
towarów i usług – wymienione wynagrodzenia wzrosną odpowiednio o stawkę tego podatku
obowiązującą w chwili orzekania o tych opłatach.

6
Projektowana regulacja nie będzie miała wpływu na budżety jednostek samorządu
terytorialnego.

3.
Wpływ na konkurencyjność zewnętrzną i wewnętrzną gospodarki
Projekt rozporządzenia nie wpłynie na konkurencyjność gospodarki.

4.
Wpływ na rynek pracy
Projekt rozporządzenia nie wpłynie na rynek pracy.

5.
Wpływ na sytuację i rozwój regionalny
Projekt rozporządzenia nie wpłynie na sytuację i rozwój regionalny.

6.
Konsultacje społeczne
Projekt rozporządzenia zostanie przekazany do konsultacji Krajowej Radzie
Doradców Podatkowych.
Projektowana regulacja nie jest sprzeczna z prawem Unii Europejskiej.
Projekt rozporządzenia nie podlega procedurze notyfikacji aktów prawnych,
określonej w przepisach rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz.
2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
Zgodnie z wymogiem ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w
procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) projekt rozporządzenia
zostanie udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej.
05/03/KC

7
strony : 1 ... 10 ... 23 . [ 24 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: