Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym oraz niektórych innych ustaw
projekt przewiduje zwiększenie zadań dla zarządów i przewoźników kolejowych, straży ochrony kolei oraz Policji w zakresie związanym z zapewnieniem bezpieczeństwa i porządku publicznego na obszarach kolejowych
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2873
- Data wpłynięcia: 2010-03-04
- Uchwalenie:
2873
wykształcenia, albo pełniła nienaganną służbę w straży
ochrony kolei w stopniu dyżurnego zmiany jednostki
wykonawczej bądź
dowódcy
grupy
operacyjno-
-interwencyjnej lub wyższym oraz legitymuje się
dokumentem potwierdzającym nabycie umiejętności
posługiwania się bronią palną i znajomość przepisów
dotyczących jej użycia, albo pełniła nienaganną służbę w
stopniu oficera w Biurze Ochrony Rządu przez okres co
najmniej 15 lat, albo ukończyła kurs pracowników ochrony
drugiego stopnia i zdała egzamin przed właściwą komisją.”.
Art. 6. W ustawie z dnia 8 września 2000 r. o komercjalizacji, restrukturyzacji
i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe” (Dz. U.
Nr 84, poz. 948, z późn. zm7) art. 15 uchyla się ust. 3.
Art. 7. W ustawie z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U. z 2007 r.
Nr 39, poz. 251, z późn. zm8) art. 43a ust. 6 otrzymuje brzmienie:
„6. Posiadacz odpadów prowadzący punkt zbierania odpadów metali
jest obowiązany przedstawić przechowywane formularze na
żądanie organów przeprowadzających kontrolę, Policji i straży
miejskiej.”.
Art. 8. W ustawie z dnia 24 sierpnia 2001 r. o andarmerii Wojskowej
i wojskowych organach porządkowych (Dz. U. Nr 123, poz. 1353, z późn. zm9)
w art. 14:
1) w ust. 1 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2) Agencją Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Policją, Strażą
Graniczną, organami celnymi, organami kontroli skarbowej,
Biurem Ochrony Rządu oraz innymi organami
uprawnionymi do wykonywania czynności operacyjno-
5
-rozpoznawczych, a także organami uprawnionymi do
prowadzenia dochodzeń w sprawach o przestępstwa oraz
organami, którym przysługują uprawnienia oskarżyciela
publicznego, i organami uprawnionymi do nakładania grzywien
w drodze mandatu karnego w sprawach o wykroczenia.”;
2) uchyla się ust. 3.
Art. 9. 1. Pracownicy PKP Polskie Linie Kolejowe Spółka Akcyjna, zwanej
dalej „PLK S.A.”, będący funkcjonariuszami straży ochrony kolei, mogą ubiegać się
o przyjęcie do służby w Policji.
2. Postępowanie kwalifikacyjne, wobec osób, o których mowa w ust. 1,
jest prowadzone w oparciu o postanowienia art. 25 ust. 3 ustawy z dnia 6 kwietnia
1990 r. o Policji.
3. Dotychczasowe umowy o pracę pracowników PLK S.A., będących
funkcjonariuszami straży ochrony kolei, którzy zostali przyjęci do służby w Policji,
wygasają z dniem rozpoczęcia tej służby.
4. Zobowiązania wynikające ze stosunku pracy pracowników,
o których mowa w ust. 3, powstałe przed dniem wygaśnięcia umowy o pracę, podlegają
uregulowaniu przez PLK S.A.
5. Pracownicy PLK S.A., będący funkcjonariuszami straży ochrony
kolei, którzy nie zostali przyjęci do służby w Policji, mogą być zwalniani z pracy
w trybie określonym w ustawie z dnia 13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach
rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących
pracowników (Dz. U. Nr 90, poz. 844, z późn. zm10)
6. Funkcjonariuszom straży ochrony kolei, którzy zostaną przyjęci do
służby w Policji w trybie określonym w ust. 2, okres pracy w służbie ochrony kolei
i straży ochrony kolei wlicza się do okresu służby w Policji, w zakresie wszystkich
uprawnień związanych z tą służbą, z wyjątkiem okresu, od którego zależy nabycie
prawa do emerytury policyjnej.
6
Art. 10. 1. PLK S.A. i inni zarządcy infrastruktury kolejowej obowiązani są do
udostępnienia Policji, na podstawie umowy użyczenia, będących jej własnością lokali
lub pomieszczeń niezbędnych do wykonywania zadań na rzecz ochrony bezpieczeństwa
i porządku publicznego na obszarze kolejowym.
2. Policja jest obowiązana pokryć koszty eksploatacji lokali lub
pomieszczeń, o których mowa w ust. 1, w wysokości faktycznie poniesionej z tego
tytułu przez zarządzającego obszarem kolejowym.
Art. 11. Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2012 r.
1) Niniejszą ustawą zmienia się ustawy: ustawę z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku
obrony Rzeczypospolitej Polskiej, ustawę z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji, ustawę z dnia
20 czerwca 1992 r. o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu
zbiorowego, ustawę z dnia 22 sierpnia 1997 r. o ochronie osób i mienia, ustawę z dnia 8 września
2000 r. o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie
Koleje Państwowe”, ustawę z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach oraz ustawę z dnia 24 sierpnia
2001 r. o andarmerii Wojskowej i wojskowych organach porządkowych.
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238
i Nr 191, poz. 1374, z 2008 r. Nr 59, poz. 359, Nr 144, poz. 902, Nr 206, poz. 1289 i Nr 227, poz. 1505
oraz z 2009 r. Nr 1, poz. 3, Nr 18, poz. 97, Nr 19, poz. 100, Nr 98, poz. 817, Nr 115, poz. 966, Nr 157,
poz. 1241 i Nr 214, poz. 1658.
3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2007 r. Nr 57, poz. 390,
Nr 120, poz. 818, Nr 140, poz. 981 i Nr 165, poz. 1170, z 2008 r. Nr 86, poz. 521, Nr 171, poz. 1065
i Nr 237, poz. 1651 oraz z 2009 r. Nr 22, poz. 120, Nr 62, poz. 504, Nr 85, poz. 716, Nr 97, poz. 803,
Nr 98, poz. 817, Nr 115, poz. 959, Nr 157, poz. 1241, Nr 168, poz. 1323, Nr 195, poz. 1502, Nr 201,
poz. 1540, Nr 206, poz. 1589 i Nr 223, poz. 1777.
4) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 277,
poz. 2742, z 2005 r. Nr 180, poz. 1496, z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711 i Nr 220, poz. 1600, z 2007 r.
Nr 107, poz. 732 i Nr 176, poz. 1242, z 2008 r. Nr 171, poz. 1056, Nr 180, poz. 1109, Nr 206,
poz. 1288, Nr 208, poz. 1308 i Nr 223, poz. 1458 oraz z 2009 r. Nr 22, poz. 120, Nr 97, poz. 801,
Nr 161, poz. 1278, Nr 190, poz. 1474 i Nr 219, poz. 1706.
5) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 137,
poz. 1304, Nr 149, poz. 1452 i Nr 203, poz. 1966, z 2005 r. Nr 90, poz. 756 i Nr 180, poz. 1497,
z 2006 r. Nr 141, poz. 1011 i Nr 249, poz. 1824, z 2007 r. Nr 82, poz. 558, Nr 180, poz. 1280 i Nr 191,
poz. 1370 oraz z 2009 r. Nr 168, poz. 1323.
6) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 104, poz. 708,
z 2008 r. Nr 171, poz. 1055 i Nr 180, poz. 1112 oraz z 2009 r. Nr 98, poz. 817.
7) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2001 r. Nr 100, poz. 1086 i Nr 154,
poz. 1802, z 2002 r. Nr 205, poz. 1730 i Nr 240, poz. 2055, z 2003 r. Nr 6, poz. 63, Nr 80, poz. 720
i Nr 203, poz. 1966, z 2004 r. Nr 96, poz. 959 i Nr 120, poz. 1252, z 2005 r. Nr 157, poz. 1315
i Nr 184, poz. 1539, z 2006 r. Nr 12, poz. 63 i Nr 157, poz. 1119, z 2008 r. Nr 97, poz. 624, Nr 193,
poz. 1196 i Nr 206, poz. 1289 oraz z 2009 r. Nr 6, poz. 33.
8) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2007 r. Nr 88, poz. 587,
z 2008 r. Nr 138, poz. 865, Nr 199, poz. 1227 i Nr 223, poz. 1464 oraz z 2009 r. Nr 18, poz. 97 i Nr 79,
poz. 666.
9) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2001 r. Nr 154, poz. 1800, z 2002 r. Nr 74,
poz. 676 i Nr 89, poz. 804, z 2003 r. Nr 113, poz. 1070 i Nr 139, poz. 1326, z 2004 r. Nr 116,
7
poz. 1203, Nr 171, poz. 1800 i Nr 273, poz. 2703, z 2006 r. Nr 104, poz. 711, z 2007 r. Nr 176,
poz. 1242 oraz z 2009 r. Nr 85, poz. 716, Nr 157, poz. 1241 i Nr 190, poz. 1474.
10) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 213, poz. 2081 i Nr 223,
poz. 2217, z 2004 r. Nr 96, poz. 959, z 2005 r. Nr 62, poz. 551, z 2006 r. Nr 79, poz. 550 i Nr 149,
poz. 1077 oraz z 2008 r. Nr 86, poz. 525 i Nr 237, poz. 1654.
06/02/BS
8
U Z A S A D N I E N I E
W wyniku procesu restrukturyzacji przedsiębiorstwa państwowego Polskie Koleje
Państwowe, rozpoczętego na podstawie ustawy z dnia 9 września 2000 r.
o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego
„Polskie Koleje Państwowe ”, w 2001 r. powstała Grupa PKP. W ten sposób, zgodnie z
dyrektywą 91/440/EWG z dnia 29 lipca 1991 r. w sprawie rozwoju kolei
wspólnotowych (Dz. Urz. WE L 237 z 24.08.1991), nastąpiło rozgraniczenie
działalności przewozowej kolei od zarządzania liniami kolejowymi oraz utworzenie
samodzielnych podmiotów prawa handlowego, mogących świadczyć usługi, nie tylko
na rynku kolejowym. Zostały utworzone trzy spółki przewozowe (PKP Linia Hutnicza
Szerokotorowa Sp. z o.o., PKP Warszawska Kolej Dojazdowa Sp. z o.o. i PKP Szybka
Kolej Miejska Sp. z o.o.) oraz jedna spółka zarządzająca liniami kolejowymi „PKP
Polskie Linie Kolejowe S.A.”. W skład tej ostatniej weszła straż ochrony kolei,
powołana w drodze decyzji administracyjnej, działająca w strukturach zarządcy
infrastruktury kolejowej, to jest podmiotu gospodarczego, którego funkcjonowanie
określa kodeks spółek handlowych. Tym samym straż ochrony kolei utraciła status
formacji państwowej.
Obecnie zasady działalności straży ochrony kolei określa rozdział 10 ustawy
z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym oraz rozporządzenia wykonawcze
wydane na podstawie tej ustawy, tj.:
1) rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 14 lipca 2004 r. w sprawie
szczegółowego zakresu działania oraz sposobu organizacji straży ochrony kolei
(Dz. U. Nr 164, poz. 1718);
2) rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 6 października 2004 r. w sprawie
szczegółowych warunków, jakim powinni odpowiadać funkcjonariusze straży
ochrony kolei, zasad oceny zdolności fizycznej i psychicznej do służby oraz trybu
i jednostek uprawnionych do orzekania o tej zdolności (Dz. U. Nr 232, poz. 2332);
3) rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 23 listopada 2004 r. w sprawie
przepisów porządkowych obowiązujących na obszarze kolejowym, w pociągach
i innych pojazdach kolejowych (Dz. U. Nr 264, poz. 2637).