Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej oraz ustawy o zasadach użycia lub pobytu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej poza granicami państwa
projekt dotyczy: określenia zasad oraz warunków użycia broni, innego uzbrojenia lub środków przymusu bezpośredniego, zwanych "użyciem siły" przez żołnierzy pełniących służbę poza granicami państwa, w celu udziału w konflikcie zbrojnym lub dla wzmocnienia sił państwa albo państw sojuszniczych, w misji pokojowej, w akcji zapobieżenia aktom terroryzmu lub ich skutkom
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2850
- Data wpłynięcia: 2010-02-26
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej oraz ustawy o zasadach użycia lub pobytu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej poza granicami państwa
- data uchwalenia: 2010-11-26
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 240, poz. 1601
2850
misja międzynarodowa różni się od pozostałych, a w ślad za tym różne są wymagania
w zakresie zasad użycia siły dla operujących wojsk. Z tego względu w NATO również nie
funkcjonują „stałe” zasady użycia siły na wypadek działania Sojuszu. Nie sposób
przewidzieć charakteru przyszłych misji, sposobu wykonywania zadań, a przede wszystkim
celu, jaki Sojusz (lub inna organizacja międzynarodowa) ma osiągnąć przez swój udział.
Operacje międzynarodowe są prowadzone zgodnie z prawem międzynarodowym (głównie
Międzynarodowego Prawa Humanitarnego Konfliktów Zbrojnych), realizując rezolucję
Rady Bezpieczeństwa Organizacji Narodów Zjednoczonych wydawaną na podstawie Karty
Narodów Zjednoczonych (Dz. U. z 1947 r. Nr 23, poz. 90, z pó n. zm.).
Na szczeblu międzynarodowych dowództw i sztabów są tworzone plany operacyjne (tzw.
OPLAN) obejmujące swoją treścią (w formie załącznika) również kwestie dotyczące zasad
użycia siły wojskowej. Dokumenty te są opracowywane z uwzględnieniem
Międzynarodowego Prawa Konfliktów Zbrojnych oraz wytycznych polityczno-militarnych,
a także ograniczeń wynikających z polityki prowadzonej przez państwa uczestniczące
w operacji.
Państwa uczestniczące w danej misji muszą uwzględniać zawarte w nich ustalenia, przy
czym mogą zgłaszać określonej treści zastrzeżenia narodowe.
Przywołane dokumenty (plany operacyjne wraz z załącznikami) mają charakter niejawny.
Tym samym formułowanie określonych postanowień w podlegającym publikacji akcie
prawa powszechnie obowiązującego wydaje się niedopuszczalne. Z jednej strony
dochodziłoby do powszechnego ujawniania traktowanych w innych krajach jako poufne
informacji, z drugiej strony prowadziłoby to do zagrożenia bezpieczeństwa polskich
żołnierzy ze względu na fakt, że potencjalny przeciwnik wchodziłby bez trudu
w posiadanie danych dotyczących szczegółowych warunków i sposobu działania żołnierzy.
Dla procedur określania szczegółowych warunków i sposobu użycia siły wojskowej istotne
znaczenie ma również fakt, że sytuacja panująca w rejonie działania wojsk ma charakter
dynamiczny, co skutkuje koniecznością zmian w tworzonych na szczeblu
międzynarodowych dowództw i sztabów planach operacyjnych, a to z kolei wymusza
odpowiednią reakcję w zakresie zmian w dokumentach narodowych.
5
Z tych też względów projektowane kompetencje wykonawcze zostały przewidziane do
realizacji przez Ministra Obrony Narodowej, który ustalałby opisane powyżej ograniczenia,
sposób, warunki i tryb postępowania w decyzji niepodlegającej ogłoszeniu.
Projekt ustawy nie wymaga notyfikacji Komisji Europejskiej.
Dodatkowo, mając na uwadze, iż w ramach Unii Europejskiej w zakresie ustawodawstwa
dotyczącego spraw obronności oraz bezpieczeństwa militarnego państwa, prawodawcy
krajowemu została pozostawiona autonomia w zakresie tworzenia prawa, można
stwierdzić, iż projekt jest zgodny z prawem Unii Europejskiej, zgodnie z art. 296 ust. 1
lit. b Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską.
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414 oraz z 2009 r. Nr 42, poz. 337) projekt
ustawy został zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie internetowej
Ministerstwa Obrony Narodowej. aden podmiot nie zgłosił zainteresowania pracami nad
projektem ustawy w trybie przepisów wymienionej ustawy.
6
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które oddziaływuje projektowana regulacja
Projektowane przepisy dotyczą przede wszystkim żołnierzy pełniących służbę
w Polskich Kontyngentach Wojskowych, dowódców tych kontyngentów oraz organów
wojskowych i innych podmiotów uczestniczących w procesie przygotowania oddziałów
i pododdziałów Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej do użycia poza granicami
państwa oraz kierujących ich działaniami.
2. Konsultacje społeczne
Uwzględniając zakres i treść regulacji, projekt nie podlega konsultacjom społecznym.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym na budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego
Projektowana ustawa nie spowoduje dodatkowych skutków finansowych dla sektora
finansów publicznych, w tym budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu
terytorialnego.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Projektowana ustawa nie będzie miała wpływu na rynek pracy.
5. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorstw
Projektowana ustawa nie będzie miała wpływu na konkurencyjność wewnętrzną
i zewnętrzną gospodarki oraz na przedsiębiorczość, a także na funkcjonowanie
przedsiębiorstw.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionów
Projektowana ustawa nie będzie miała wpływu na sytuację i rozwój regionów.
02_10zb
7