Rządowy projekt ustawy o ochronie informacji niejawnych oraz o zmianie niektórych ustaw
- określenie zasad ochrony informacji, których nieuprawnione ujawnienie spowodowałoby lub mogło spowodować szkody dla Rzeczypospolitej Polskiej albo byłoby z punktu widzenia jej interesów niekorzystne, także w trakcie ich opracowywania oraz niezależnie od formy i sposobu ich wyrażania;- utrata mocy przez ustawę z dnia 22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych;
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2791
- Data wpłynięcia: 2010-02-16
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o ochronie informacji niejawnych
- data uchwalenia: 2010-08-05
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 182, poz. 1228
2791
U S T A W A
z
dnia
o ochronie informacji niejawnych oraz o zmianie niektórych ustaw1)
Rozdział 1
Przepisy ogólne
Art. 1. 1. Ustawa określa zasady ochrony informacji, których nieuprawnione
ujawnienie spowodowałoby lub mogło spowodować szkody dla Rzeczypospolitej Polskiej
albo byłoby z punktu widzenia jej interesów niekorzystne, także w trakcie ich opracowywania
oraz niezależnie od formy i sposobu ich wyrażania, zwanych dalej „informacjami
niejawnymi”, w szczególności zasady:
1)
organizowania ochrony informacji niejawnych;
2)
klasyfikowania informacji niejawnych;
3)
przetwarzania informacji niejawnych;
4) postępowania sprawdzającego w celu ustalenia, czy osoba nim
objęta daje rękojmię zachowania tajemnicy, zwanego dalej
odpowiednio „postępowaniem sprawdzającym” lub „kontrolnym
postępowaniem sprawdzającym”;
5) postępowania w celu ustalenia, czy przedsiębiorca nim objęty
zapewnia warunki do ochrony informacji niejawnych, zwanego
dalej „postępowaniem bezpieczeństwa przemysłowego”;
6)
organizacji kontroli stanu zabezpieczenia informacji niejawnych;
7)
ochrony informacji niejawnych w systemach teleinformatycznych;
8) stosowania
środków bezpieczeństwa fizycznego w odniesieniu do
informacji niejawnych.
2.
Przepisy ustawy mają zastosowanie do:
1) organów
władzy publicznej, w szczególności:
a) Sejmu i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej,
b) Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej,
c) organów administracji rządowej,
d) organów jednostek samorządu terytorialnego, a także innych
podległych im
jednostek organizacyjnych lub przez nie
nadzorowanych,
e) sądów i trybunałów,
f) organów kontroli państwowej i ochrony prawa;
2) jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony
Narodowej lub przez niego nadzorowanych;
3)
Narodowego Banku Polskiego;
4) państwowych osób prawnych i innych niż wymienione w pkt 1 – 3
państwowych jednostek organizacyjnych;
5) jednostek organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez
organy władzy publicznej;
6) przedsiębiorców zamierzających ubiegać się albo ubiegających się
o zawarcie umowy lub wykonujących umowy związane z dostępem
do informacji niejawnych albo wykonujących na podstawie
przepisów prawa zadania związane z dostępem do informacji
niejawnych.
3. Przepisy ustawy o ochronie informacji niejawnych nie naruszają
przepisów innych ustaw o ochronie tajemnicy zawodowej lub innych tajemnic prawnie
chronionych, z zastrzeżeniem art. 5.
Art. 2. W rozumieniu ustawy:
1) jednostką organizacyjną – jest podmiot wymieniony w art. 1 ust. 2;
2) rękojmią zachowania tajemnicy – jest zdolność osoby do spełnienia
ustawowych wymogów dla zapewnienia ochrony informacji
niejawnych przed ich nieuprawnionym ujawnieniem, stwierdzona
w wyniku przeprowadzenia postępowania sprawdzającego;
3) dokumentem – jest każda utrwalona informacja niejawna;
4) materiałem – jest dokument lub przedmiot albo dowolna jego część
chronione jako informacja niejawna, a zwłaszcza urządzenie,
2
wyposażenie lub broń wyprodukowana albo będąca w trakcie
produkcji, a także składnik użyty do ich wytworzenia;
5) przetwarzaniem informacji niejawnych – są wszelkie operacje
wykonywane w
odniesieniu do informacji niejawnych i na tych
informacjach, w
szczególności ich wytwarzanie, modyfikowanie,
kopiowanie, klasyfikowanie, gromadzenie, przechowywanie,
przekazywanie lub udostępnianie;
6)
systemem teleinformatycznym – jest system teleinformatyczny
w rozumieniu art. 2 pkt 3 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu
usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 144, poz. 1204, z późn. zm.2));
7)
dokumentem szczególnych wymagań bezpieczeństwa – jest
systematyczny opis sposobu zarządzania bezpieczeństwem systemu
teleinformatycznego;
8)
dokumentem procedur bezpiecznej eksploatacji systemu
teleinformatycznego – jest opis sposobu i trybu postępowania
w sprawach związanych z bezpieczeństwem informacji niejawnych
przetwarzanych w systemie teleinformatycznym oraz zakres
odpowiedzialności użytkowników systemu teleinformatycznego
i pracowników mających do niego dostęp;
9) dokumentacją bezpieczeństwa systemu teleinformatycznego – jest
dokument szczególnych wymagań bezpieczeństwa oraz dokument
procedur bezpiecznej eksploatacji systemu teleinformatycznego,
opracowane zgodnie z zasadami określonymi w ustawie;
10) akredytacją bezpieczeństwa teleinformatycznego – jest dopuszczenie
systemu teleinformatycznego do przetwarzania informacji niejawnych;
11) certyfikacją – jest proces potwierdzania zdolności urządzenia, narzędzia
lub innego środka do ochrony informacji niejawnych;
12) audytem bezpieczeństwa systemu teleinformatycznego – jest
weryfikacja poprawności realizacji wymagań i procedur, określonych
w dokumentacji bezpieczeństwa systemu teleinformatycznego;
13) przedsiębiorcą – jest przedsiębiorca w rozumieniu art. 4 ustawy z dnia
2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2007 r.
Nr 155, poz.
1095, z
późn. zm.3)) lub każda inna jednostka
organizacyjna, niezależnie od formy własności, którzy w ramach
3
prowadzonej działalności gospodarczej zamierzają realizować lub
realizują związane z dostępem do informacji niejawnych umowy lub
zadania wynikające z przepisów prawa;
14) kierownikiem przedsiębiorcy – jest członek jednoosobowego zarządu
lub innego jednoosobowego organu zarządzającego, a jeżeli organ jest
wieloosobowy – cały organ albo członek lub członkowie tego organu
wyznaczeni co najmniej uchwałą zarządu do pełnienia funkcji
kierownika przedsiębiorcy, z wyłączeniem pełnomocników
ustanowionych przez ten organ lub jednostkę; w przypadku spółki
jawnej i spółki cywilnej kierownikiem przedsiębiorcy są wspólnicy
prowadzący sprawy spółki, w przypadku spółki partnerskiej –
wspólnicy prowadzący sprawy spółki albo zarząd, a w odniesieniu do
spółki komandytowej i spółki komandytowo-akcyjnej –
komplementariusze prowadzący sprawy spółki; w przypadku osoby
fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą kierownikiem
przedsiębiorcy jest ta osoba; za kierownika przedsiębiorcy uważa się
również likwidatora, a także syndyka lub zarządcę ustanowionego
w postępowaniu upadłościowym; kierownik przedsiębiorcy jest
kierownikiem jednostki organizacyjnej w rozumieniu przepisów
ustawy;
15)
ryzykiem – jest kombinacja prawdopodobieństwa wystąpienia
zdarzenia niepożądanego i jego konsekwencji;
16) szacowaniem ryzyka – jest całościowy proces analizy i oceny ryzyka;
17) zarządzaniem ryzykiem – są skoordynowane działania w zakresie
zarządzania bezpieczeństwem informacji z uwzględnieniem ryzyka;
18) zatrudnieniem – jest również odpowiednio powołanie, mianowanie lub
wyznaczenie.
Art. 3. Do postępowań sprawdzających, kontrolnych postępowań sprawdzających
oraz postępowań bezpieczeństwa przemysłowego, w zakresie nieuregulowanym w ustawie,
mają zastosowanie przepisy: art. 6 – 8, art. 12, art. 14 – 16, art. 24 § 1 pkt 1 – 6 i § 2 – 4,
art. 26 § 1, art. 28 i 29, art. 30 § 1 – 3, art. 35 § 1, art. 39, art. 41 – 47, art. 50 i 55,
art. 57 – 60, art. 61 § 3 i 4, art. 63 § 4, art. 64, 65 i 72, art. 75 § 1, art. 77 § 1, art. 97 § 1 pkt 4
i § 2, art. 98, 101, 103 i 104, art. 105 § 2, art. 107, art. 109 § 1, art. 112, art. 113 § 1, art. 125
4
§ 1, art. 156 – 158 oraz art. 217 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania
administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071, z późn. zm.4)).
Art. 4. 1. Informacje niejawne mogą być udostępnione wyłącznie osobie dającej
rękojmię zachowania tajemnicy i tylko w zakresie niezbędnym do wykonywania przez nią
pracy lub pełnienia służby na zajmowanym stanowisku albo wykonywania czynności
zleconych.
2. Zasady zwalniania od obowiązku zachowania w tajemnicy informacji
niejawnych oraz sposób postępowania z aktami spraw zawierającymi informacje niejawne
w postępowaniu przed sądami i innymi organami określają przepisy odrębnych ustaw.
3. Jeżeli przepisy odrębnych ustaw uprawniają organy, służby lub
instytucje państwowe albo ich upoważnionych pracowników do dokonywania kontroli,
w szczególności swobodnego dostępu do pomieszczeń i materiałów, a jej zakres dotyczy
informacji niejawnych, uprawnienia te są realizowane z zachowaniem przepisów niniejszej
ustawy.
Rozdział 2
Klasyfikowanie informacji niejawnych
Art. 5. 1. Informacjom niejawnym nadaje się klauzulę „ściśle tajne”, jeżeli ich
nieuprawnione ujawnienie spowoduje wyjątkowo poważną szkodę dla Rzeczypospolitej
Polskiej przez to, że:
1) zagrozi
niepodległości, suwerenności lub integralności terytorialnej
Rzeczypospolitej Polskiej;
2) zagrozi bezpieczeństwu wewnętrznemu lub porządkowi
konstytucyjnemu Rzeczypospolitej Polskiej;
3) zagrozi sojuszom lub pozycji międzynarodowej Rzeczypospolitej
Polskiej;
4) osłabi gotowość obronną Rzeczypospolitej Polskiej;
5) może doprowadzić do identyfikacji funkcjonariuszy, żołnierzy lub
pracowników służb odpowiedzialnych za realizację zadań wywiadu
lub kontrwywiadu, którzy wykonują czynności operacyjno-
-rozpoznawcze, jeżeli zagrozi to bezpieczeństwu wykonywanych
5