eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej oraz o zmianie niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej oraz o zmianie niektórych innych ustaw

projekt dotyczy: wprowadzenia do polskiego porządku prawnego postanowień dyrektywy Rady upraszczającej procedury dotyczące podawania i publikowania informacji z dziedziny weterynarii i zootechniki oraz zmieniającej dyrektywy w zakresie dotyczącym weterynarii

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2636
  • Data wpłynięcia: 2009-12-17
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej oraz o zmianie niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2010-02-19
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 60, poz. 372

2636

UZASADNIENIE

Projektowane rozporządzenie stanowi wykonanie upoważnienia zawartego
w art. 25b ust. 6 pkt 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. o Inspekcji Weterynaryjnej
(Dz. U. z 2007 r. Nr 121, poz. 842, z późn. zm).
Projektowane rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra
Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 13 czerwca 2008 r. w sprawie krajowych laboratoriów
referencyjnych właściwych dla poszczególnych rodzajów i kierunków badań (Dz. U.
Nr 118, poz. 757).
W projektowanym rozporządzeniu nie wskazano zasad współpracy pomiędzy
laboratoriami referencyjnymi, z uwagi na fakt, że każdemu z laboratoriów przyznano
odmienne kierunki badań, w związku z czym, zgodnie z upoważnieniem ustawowym,
nie jest konieczne regulowanie współpracy między nimi.

W projektowanym rozporządzeniu określono krajowe laboratoria referencyjne,
które będą wykonywać badania w kierunku rozpoznawania chorób zakaźnych zwierząt
oraz chorób odzwierzęcych, a także badania produktów pochodzenia zwierzęcego.
W odniesieniu do badania pasz, w rozporządzeniu znalazły się laboratoria
referencyjne inne niż wymienione w przepisach o paszach. Wskazanie laboratoriów
referencyjnych, w których będą przeprowadzane wyżej wymienione badania jest
zgodne z upoważnieniem zawartym w art. 33 ust. 1 rozporządzenia 882/2004
Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie kontroli
urzędowych przeprowadzanych w celu sprawdzenia zgodności z prawem paszowym i
żywnościowym oraz regułami dotyczącymi zdrowia zwierząt i dobrostanu zwierząt (Dz.
Urz. UE L 165 z 30.04.2004, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie
specjalne, rozdz. 3, t. 45, str. 200, z późn. zm.).
Projektowane rozporządzenie nie zawiera norm technicznych, w związku
z tym nie podlega notyfikacji w rozumieniu przepisów rozporządzenia Rady Ministrów
z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu
notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65,
poz. 597).
Projektowane rozporządzenie jest zgodne z prawem Unii Europejskiej.
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej
w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414) projekt rozporządzenia

14
zostanie zamieszczony na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa
Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Projekt rozporządzenia nie jest ujęty w programie prac legislacyjnych Ministra
Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

OCENA SKUTKÓW REGULACJI

1. Podmioty, na które oddziałuje projektowane rozporz dzenie
Projektowane rozporządzenie będzie oddziaływać na podmioty prowadzące
działalność w zakresie produkcji i obrotu żywności pochodzenia zwierzęcego i pasz,
a także produkcji i obrotu zwierzętami.

2. Konsultacje społeczne
Projekt zostanie uzgodniony z zainteresowanymi społeczno zawodowymi i związkami
zawodowymi, a w szczególności z: Krajową Izbą Lekarsko – Weterynaryjną, Polską
Izbą Przemysłu Farmaceutycznego i Wyrobów Medycznych „POLFARMED”, Polskim
Stowarzyszeniem Producentów i Importerów Leków Weterynaryjnych
„POLPROWET”, Ogólnopolskim Związkiem Zawodowym Lekarzy Weterynarii
Inspekcji Weterynaryjnej, Ogólnopolskim Stowarzyszeniem Lekarzy Weterynarii
Wolnej Praktyki „Medicus Veterinarius”, Komisją Krajową NSZZ „Solidarność”
Pracowników Weterynarii, Federacją Branżowych Związków Producentów Rolnych,
Związkiem Zawodowym Rolnictwa „Samoobrona”, Związkiem Zawodowym Rolników
„Ojczyzna”, Polskim Związkiem Hodowców i Producentów Trzody Chlewnej
„POLSUS”, Polskim Związkiem Hodowców i Producentów Bydła Mięsnego, Polskim
Związkiem Producentów Pasz, Krajowym Związkiem Rolników, Kółek i Organizacji
Rolniczych, Polskim Związkiem Hodowców i Producentów Zwierząt Futerkowych,
Polską Konfederacją Pracodawców Prywatnych LEWIATAN.

3. Wpływ projektowanego rozporz dzenia na sektor finansów publicznych,
w tym na budżet państwa i budżety jednostek samorz du terytorialnego
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie wpłynie na sektor finansów
publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego.


15
4. Wpływ projektowanego rozporz dzenia na rynek pracy
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie wpłynie na rynek pracy.
5. Wpływ projektowanego rozporz dzenia na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia spowoduje, że polskie podmioty
prowadzące działalność będą poddawane kontroli urzędowej w laboratoriach
dysponujących wysoko wykwalifikowaną kadrą oraz sprzętem gwarantującym
specjalistyczne przeprowadzanie tych badań.

6. Wpływ projektowanego rozporz dzenia na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na
sytuację i rozwój regionalny.







17/12/BS

16











PROJEKT
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI1)
z dnia

w sprawie szczegółowych warunków i trybu gromadzenia, przetwarzania oraz
przekazywania danych dotycz cych wyników przeprowadzonych badań
laboratoryjnych oraz sposobu prowadzenia baz danych


Na podstawie art. 25d ust. 2 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. o Inspekcji
Weterynaryjnej (Dz. U. z 2007 r. Nr 121, poz. 842, z późn. zm.2)) zarządza się, co
następuje:

§ 1. Rozporządzenie określa szczegółowe warunki i tryb gromadzenia,
przetwarzania oraz przekazywania danych dotyczących wyników przeprowadzonych
badań laboratoryjnych, a także sposób prowadzenia centralnej bazy danych

i lokalnych baz danych.

§ 2. W centralnej bazie danych i lokalnych bazach danych gromadzi się dane
dotyczące wyników przeprowadzonych badań laboratoryjnych, obejmujące
w szczególności informacje dotyczące próbki, jej pobrania oraz przeprowadzonego
badania.

§ 3. 1. Administrator centralnej bazy danych, na potwierdzony przez Głównego
Lekarza Weterynarii wniosek obowiązanego podmiotu, rejestruje go w centralnej
bazie danych oraz przekazuje informacje umożliwiające przekazywanie danych
dotyczących wyników przeprowadzanych badań laboratoryjnych.
2. Informacje o zakresie gromadzonych danych są udostępniane za
pośrednictwem web serwisów (usług sieciowych).
3. Informacje dotyczące wyników badań laboratoryjnych przeprowadzanych
przez laboratoria:
1) wprowadza się bezpośrednio do formularza w centralnej bazie danych;
2) przesyłane za pośrednictwem web serwisów (usług sieciowych).
4. Uprawnienia do dostępu do centralnej bazy danych są nadawane przez
administratora tej bazy na podstawie pisemnego wniosku potwierdzonego przez
Głównego Lekarza Weterynarii.
§ 4. 1. System informatyczny uniemożliwia usunięcie wprowadzonych danych.
2. Błędy w lokalnych bazach danych i centralnej bazie danych są poprawiane
za pomocą zapisu, który zmienia dane w centralnej bazie danych lub lokalnej bazie
danych w sposób umożliwiający odczytanie danych zmienianych, w terminie 7 dni od
dnia ich ujawnienia.

§ 5. System informatyczny zabezpiecza się przed dostępem osób
nieuprawnionych do korzystania z tego systemu.

§ 6. 1. Laboratoria przysyłają do centralnej bazy danych dane dotyczące
wyników przeprowadzonych badań laboratoryjnych niezwłocznie po ich autoryzacji.
2. Dane dotyczące wyników badań laboratoryjnych, niezwłocznie po ich
uzyskaniu i zatwierdzeniu przez kierownika laboratorium, są wprowadzane w formie
elektronicznej do lokalnej bazy danych i w tej formie przekazywane do centralnej
bazy danych.
3. W przypadku wykrycia błędów w przesłanych danych, korekty dokonuje się
niezwłocznie po ich wykryciu.

§ 7. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

MINISTER ROLNICTWA I ROZWOJU WSI
1) Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej – rolnictwo, na podstawie §
1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie
szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. Nr 216, poz. 1599).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2008 r. Nr 145, poz.
916, Nr 195, poz. 1201, Nr 227, poz. 1505 i Nr 237, poz. 1655 oraz z 2009 r. Nr 18, poz. 97, Nr 20,
poz. 105, Nr 157, poz. 1241 i Nr …, poz. …).


2
strony : 1 ... 10 ... 23 . [ 24 ] . 25

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: