eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o uruchamianiu środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej przeznaczonych na finansowanie wspólnej polityki rolnej

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o uruchamianiu środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej przeznaczonych na finansowanie wspólnej polityki rolnej

projekt dotyczy: prawnego uregulowania możliwości zaliczkowania wypłat środków na realizację działań współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2635
  • Data wpłynięcia: 2009-12-31
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o uruchamianiu środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej przeznaczonych na finansowanie wspólnej polityki rolnej
  • data uchwalenia: 2010-02-12
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 57, poz. 351

2635




Analiza finansowa kosztów i korzyści wprowadzenia mechanizmów zaliczkowania i

wyprzedzającego finansowania PROW 2007 – 2013
(w
tys.
euro)
2010
2011
rocznie w latach następnych
Wyszczególnienie
Budżet
Budżet
Budżet
Budżet
Budżet
Budżet
L.p.
kosztów i korzyści
UE
krajowy Ogółem
UE
krajowy Ogółem
UE
krajowy Ogółem
1 Zaliczki
269 621
87 323
356 944
110 037
35 476
145 513
110 037
35 476
145 513
Wyprzedzające
2 finansowanie

7 750
7 750
7 750
7 750
7 750
7 750
Zaliczki - Obsługa
pożyczek z budżetu
3 państwa

15 142
15 142
6 173
6 173
6 173
6 173
Ogółem przewidywane
4 koszty (1+2+3)
269 621
110 215
379 836
110 037
49 399
159 436
110 037
49 399
159 436
Zaliczki - wpływy z
5 VAT

78 578
78 578
32 013
32 013
32 013
32 013
6 Wpływy z budżetu UE
202 216
202 216
149 933
149 933
110 037
110 037
Ogółem przewidywane
7 korzyści (5+6)
202 216
78 578
280 794
149 933
32 013
181 946
110 037
32 013
142 050
Skutki dla budżetu
8 państwa netto (7-4)
-67 405
-31 637
-99 042
39 896
-17 386
22 510
0
-17 386
-17 386

Założenia
1) zwroty z Komisji Europejskiej będą następowały z trzymiesięcznym opóźnieniem
2) podatek VAT naliczono przy stawce 22 %

Projektowana ustawa nie będzie miała wpływu na budżety jednostek samorządów
terytorialnych.

3. Wpływ projektowanej ustawy na rynek pracy

Wejście w życie projektowanej ustawy będzie miało pozytywny wpływ na rynek pracy,
ponieważ umożliwi wcześniejsze finansowanie przedsięwzięć takich jak tworzenie
mikroprzedsiębiorstw, podejmowanie i rozwijanie przez rolników działalności nierolniczej
lub związanej z rolnictwem, co w konsekwencji spowoduje wzrost zatrudnienia poza
rolnictwem na obszarach wiejskich.
Ponadto przyczyni się do stworzenia warunków do rozwijania przez osoby zatrudnione
w rolnictwie i leśnictwie wiedzy oraz umiejętności, niezbędnych do prowadzenia działalności
rolniczej lub leśnej zgodnie z normami krajowymi i wymogami Unii Europejskiej.



18


4. Wpływ projektowanej ustawy na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym
na funkcjonowanie przedsiębiorstw


Wejście w życie projektowanej ustawy będzie miało pozytywny wpływ na konkurencyjność
gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw w sektorze
przetwórstwa i wprowadzania do obrotu produktów rolnych, a także przyczyni się do rozwoju
rolnictwa i leśnictwa przez zwiększenie poziomu wiedzy i umiejętności zawodowych osób
pracujących w rolnictwie i leśnictwie. Wcześniejsze otrzymanie środków (zaliczki) pozwoli
na inwestycje, dzięki którym nastąpi wzrost wartości dodanej i jakość produkcji, przy
jednoczesnym obniżeniu kosztów oraz rozwój nowych produktów, procesów i technologii
produkcji.

5. Wpływ projektowanej ustawy na sytuację i rozwój regionalny

Wejście w życie projektowanej ustawy będzie miało pozytywny wpływ na sytuację i rozwój
regionalny. Dzięki możliwości wcześniejszego skorzystania ze środków unijnych i kra-
jowych, przeznaczonych na PROW 2007

2013 możliwe będzie zwiększenie m.in.
aktywizacji społeczności wiejskich w ramach lokalnych grup działania, które nie będą
zmuszone do oczekiwania na refundację poniesionych wydatków z agencji płatniczej.

6. Konsultacje społeczne

Projekt ustawy był przedmiotem konsultacji społecznych, m. in. z Krajową Radą Izb
Rolniczych, Komisją Krajową NSZZ „Solidarność”, NSZZRI „Solidarność”, NSZZ
„Solidarność 80”, Związkiem Zawodowym Rolników Rzeczypospolitej „SOLIDARNI”,
Ogólnopolskim Porozumieniem Związków Zawodowych, Krajowym Związkiem Rolników,
Kółek i Organizacji Rolniczych, Federacją Branżowych Związków Producentów Rolnych,
Federacją Związków Pracodawców – Dzierżawców i Właścicieli Rolnych, Ogólnopolskim
Porozumieniem Związków Zawodowych Rolników i Organizacji Rolniczych, Krajową Radą
Spółdzielczą, Związkiem Zawodowym Rolnictwa „Samoobrona”, Związkiem Zawodowym
Młodych Rolników oraz Związkiem Zawodowym Rolników „Ojczyzna”. W trakcie
konsultacji społecznych uwagi do projektu zgłosiła Krajowa Rada Izb Rolniczych. Pierwsza
uwaga dotyczyła braku doprecyzowania w projekcie ustawy formy zabezpieczenia dla
gwarancji bankowej. Uwaga nie została uwzględniona, ponieważ przepisy rozporządzenia

19


Komisji (WE) nr 1974/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. ustanawiającego szczegółowe zasady
stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 w sprawie wsparcia rozwoju obszarów
wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich
(EFRROW) (Dz. Urz. UE L 368 z 23.12.2006, str. 15, z późn. zm.), zobowiązujące do
ustanowienia zabezpieczenia w formie gwarancji bankowej lub innego równoważnego
gwarancji wiążą w całości i są bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach
członkowskich. Definicja gwarancji bankowej została określona w
przepisach prawa
bankowego.
Druga uwaga zgłoszona przez Krajową Radę Izb Rolniczych dotyczyła nieuwzględnienia
w projektowanej ustawie wyprzedzającego współfinansowania dla wstępnie uznanej grupy
producentów rolnych. Uwaga nie została uwzględniona, ponieważ projektowana ustawa
dotyczy beneficjentów, o których mowa w § 3 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju
Wsi z dnia 20 kwietnia 2007 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania
pomocy finansowej w ramach działania „Grupy producentów rolnych” objętej Programem
Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 – 2013 (Dz. U. Nr 81, poz. 550). Wstępnie uznane
organizacje producentów rolnych funkcjonują na podstawie odrębnych przepisów, które nie
są objęte zakresem rzeczowym projektowanej ustawy.






21-12-aa

20
strony : 1 ... 5 . [ 6 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: