Rządowy projekt ustawy o świadczeniu usług na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
projekt dotyczy: wprowadzenia do polskiego prawa postanowienia tzw. dyrektywy usługowej, która znosi bariery w swobodnym przepływie usług między państwami członkowskimi
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2590
- Data wpłynięcia: 2009-12-15
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o świadczeniu usług na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
- data uchwalenia: 2010-03-04
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 47, poz. 278
2590-cz-2
4. W przypadku zmiany składu zespołu lub obrońcy z urzędu w trakcie postępowania
wyjaśniającego, wynagrodzenie ustala się w wysokości określonej w ust. 3, w proporcji
zachodzącej między liczbą posiedzeń zespołu, w których uczestniczył członek zespołu lub
obrońca z urzędu, a liczbą wszystkich posiedzeń zespołu.
5. Obrońcy z urzędu, który złożył rezygnację z obrony osoby, wobec której wszczęto
postępowanie, wynagrodzenie nie przysługuje.
6. Wynagrodzenia, o których mowa w ust. 1 - 4, wypłaca się po zakończeniu postępowania
wyjaśniającego i przekazaniu dokumentacji ministrowi.
§ 23. Członkom Prezydium Komisji przysługuje wynagrodzenie za udział w posiedzeniu
Prezydium Komisji w wysokości:
1) 400 zł – dla przewodniczącego Komisji;
2) 200 zł – dla pozostałych członków Prezydium.
Rozdział 7
Przepisy przejściowe i końcowe
§ 24. Do spraw wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie niniejszego
rozporządzenia, do czynności podejmowanych przez Komisję po tym dniu stosuje się przepisy
niniejszego rozporządzenia.
§ 25. Traci moc rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 11 stycznia 2008 r. w
sprawie postępowania z tytułu odpowiedzialności zawodowej rzeczoznawców majątkowych,
pośredników w obrocie nieruchomościami oraz zarządców nieruchomości (Dz. U. Nr 11, poz.
66).
§ 26. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
-8-
U z a s a d n i e n i e
Projekt rozporządzenia w sprawie postępowania z tytułu odpowiedzialności zawodowej
rzeczoznawców majątkowych, pośredników w obrocie nieruchomościami oraz zarządców
nieruchomości stanowi wykonanie upoważnienia dla ministra właściwego do spraw budownictwa,
gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej, zawartego w art. 197 pkt 7 ustawy z dnia 21 sierpnia
1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603, z późn. zm.). Z
uwagi na zmianę art. 197 ustawy o gospodarce nieruchomościami zaszła konieczność wydania
nowego rozporządzenia.
Rozdział 1 zawiera tzw. słowniczek pojęć, w celu wyeliminowania konieczności częstego
powtarzania pełnych, nieraz bardzo długich nazw.
Rozdział 2 dotyczy organizacji Komisji Odpowiedzialności Zawodowej. Zgodnie z projektem
rozporządzenia Komisją kieruje przewodniczący przy pomocy trzech wiceprzewodniczących,
którzy kierują bezpośrednio działalnością trzech sekcji Komisji, odpowiednio dla rzeczoznawców
majątkowych, pośredników w obrocie nieruchomościami i zarządców nieruchomości.
Przewodniczący oraz trzech wiceprzewodniczących Komisji tworzą Prezydium Komisji. W
projekcie rozporządzenia wskazano, że nadzór nad działalnością Komisji sprawuje minister
właściwy do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej (aktualnie Minister
Budownictwa).
Rozdział 3 zawiera regulacje dotyczące sposobu i trybu przeprowadzania postępowania
z tytułu odpowiedzialności zawodowej. Zgodnie z projektem rozporządzenia, wszczynając ww.
postępowanie, minister zawiadamia jednocześnie o wszczęciu osobę uprawnioną, której to
postępowanie dotyczy. Następnie, w celu przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego,
minister przekazuje sprawę Komisji Odpowiedzialności Zawodowej. Po przekazaniu spraw
przez ministra, przewodniczący Komisji przekazuje je odpowiednim wiceprzewodniczącym
Komisji. W celu przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego wiceprzewodniczący Komisji
wyznacza trzyosobowy zespół do przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego, którego skład
w określonych przypadkach zostaje zmieniony lub może zostać zmieniony. Wiceprzewodniczący
wyznacza pierwszy termin posiedzenia zespołu, zawiadamiając o tym ministra, członków zespołu
oraz osobę, wobec której wszczęto postępowanie. W projekcie rozporządzenia określono, że
termin tego posiedzenia nie może być wyznaczony wcześniej niż po upływie 30 dni od dnia
doręczenia osobie, wobec której wszczęto postępowanie, zawiadomienia o wszczęciu
postępowania z tytułu odpowiedzialności zawodowej. Wskazany termin wprowadzono w takim
celu, aby osoba ta miała czas na zapoznanie się z postawionymi zarzutami, by mogła ustanowić
obrońcę lub też zwrócić się do Komisji o wyznaczenie obrońcy z urzędu. Okres ten jest również
niezbędny na złożenie przed posiedzeniem pisemnych wyjaśnień przez osobę, wobec której
wszczęto postępowanie. Także zespół wyjaśniający powinien mieć czas na zapoznanie się ze
zgromadzonym materiałem dowodowym w sprawie, a w szczególności z wyjaśnieniami
złożonymi przez osobę, wobec której wszczęto postępowanie.
W projekcie szczegółowo określono zakres uprawnień Komisji, tzn. prawo do zbierania
materiału dowodowego poprzez zwracanie się do organów administracji publicznej, wymiaru
sprawiedliwości oraz innych instytucji i osób o udzielenie informacji niezbędnych do
przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego. Po zebraniu materiału dowodowego Komisja jest
zobowiązana do jego oceny.
-9-
Zgodnie z projektem rozporządzenia, prawa i obowiązki osoby, wobec której wszczęto
postępowanie, dotyczą m.in.:
- wyznaczenia
obrońcy i zawiadomienia o tym fakcie Komisję, w terminie 7 dni od daty
otrzymania zawiadomienia o terminie posiedzenia zespołu,
- zwrócenia
się do Komisji o wyznaczenie obrońcy z urzędu, w terminie jw.,
- składania wyjaśnień oraz dostarczenia dokumentów, które mogą mieć wpływ na
wyjaśnienie okoliczności sprawy.
W projekcie rozporządzenia wskazano również uprawnienie przewodniczącego zespołu
wyjaśniającego do kierowania przebiegiem postępowania wyjaśniającego oraz określono
czynności, jakie przewodniczący jest zobowiązany wykonać.
Z przeprowadzonego postępowania wyjaśniającego zespół sporządza protokół
końcowy, który wraz z pozostałą dokumentacją z przeprowadzonego postępowania jest
zobowiązany przekazać właściwemu wiceprzewodniczącemu Komisji nie później niż 30 dni
od daty ostatniego posiedzenia zespołu. Po sprawdzeniu kompletności dokumentacji i
podpisaniu protokołu końcowego, wiceprzewodniczący Komisji niezwłocznie przekazuje
dokumentację ministrowi. W przypadku stwierdzenia braków formalnych, luk lub usterek w
dokumentacji, minister zwraca dokumentację wiceprzewodniczącemu Komisji, w celu jej
poprawienia lub uzupełnienia. Na podstawie wyników postępowania wyjaśniającego oraz na
podstawie całokształtu okoliczności ustalonych w tym postępowaniu, minister wydaje decyzję
o zastosowaniu jednej z kar dyscyplinarnych, wskazanych odpowiednio w art. 178 ust. 2, art.
183 ust. 2 oraz art. 188 ust. 2 ustawy o gospodarce nieruchomościami, albo o umorzeniu
postępowania z tytułu odpowiedzialności zawodowej.
Rozdział 4 zawiera regulamin działania Komisji Odpowiedzialności Zawodowej. W regulaminie
określono szczegółowe zadania przewodniczącego oraz wiceprzewodniczących Komisji.
Wskazano również, że w razie nieobecności przewodniczącego, Komisją kieruje wyznaczony
wiceprzewodniczący lub inny członek Komisji. Natomiast w razie nieobecności
wiceprzewodniczącego Komisji, odpowiednią sekcją kieruje przewodniczący Komisji lub
wyznaczony przez przewodniczącego Komisji inny członek odpowiedniej sekcji Komisji.
W rozdziale zamieszczono również zapisy dotyczące organizowania posiedzeń plenarnych
Komisji oraz posiedzeń Prezydium Komisji. Posiedzenia plenarne poświęca się omówieniu spraw
związanych z organizacją i przebiegiem postępowań wyjaśniających, w tym problemów
występujących w działalności Komisji, a także szkoleniu członków Komisji Odpowiedzialności
Zawodowej. Z każdego posiedzenia sporządza się sprawozdanie.
Rozdział 5 dotyczy sposobu ustalania i rodzajów kosztów postępowania z tytułu
odpowiedzialności zawodowej, wysokości wynagrodzenia członków Komisji Odpowiedzialności
Zawodowej i obrońców z urzędu oraz sposobu jego ustalania. W projekcie rozporządzenia
szczegółowo wymienione zostały koszty postępowania z tytułu odpowiedzialności zawodowej.
Precyzyjne określenie kosztów jest bardzo istotne ze względu na to, że wydatki związane z
działalnością Komisji są pokrywane z budżetu państwa ze środków znajdujących się w dyspozycji
ministra. Ponadto wskazano dokumenty, które stanowić będą podstawę ustalania tych kosztów.
Zaproponowano wynagrodzenie dla członków Komisji za pracę w zespołach
wyjaśniających, dla wiceprzewodniczących i przewodniczącego KOZ oraz wynagrodzenie dla
-10-
obrońców z urzędu. Ustalona w tym rozdziale wysokość wynagrodzenia ww. osób stanowi
rzeczywiste i konieczne do poniesienia koszty postępowania. Zgodnie z projektem wynagrodzenie
będzie przysługiwało za rozpatrzenie sprawy oraz będzie wypłacane po zakończeniu
postępowania wyjaśniającego oraz przekazaniu dokumentacji ministrowi. Ponadto przewidziano
sposób ustalania wynagrodzenia dla członków Komisji w przypadku zmian w składach zespołów
wyjaśniających oraz rezygnacji obrońcy z urzędu w trakcie postępowania wyjaśniającego.
Rozdział 6 wskazuje, iż do spraw wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie
niniejszego rozporządzenia, do czynności podejmowanych przez Komisję po tym dniu stosuje się
przepisy niniejszego rozporządzenia.
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
I. Cel wprowadzenia rozporządzenia
Celem wydania rozporządzenia jest uregulowanie zasad przeprowadzania postępowania
z tytułu odpowiedzialności zawodowej oraz zasad działania Komisji Odpowiedzialności
Zawodowej, przeprowadzającej postępowanie wyjaśniające w stosunku do rzeczoznawców
majątkowych, pośredników w obrocie nieruchomościami oraz zarządców nieruchomości.
Delegacja do wydania niniejszego rozporządzenia przez ministra właściwego do spraw
budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej zawarta została w przepisie art. 197
pkt 8 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2004 r. Nr
261, poz. 2603).
II. Podmioty, na które oddziałuje akt normatywny
Projektowane
rozporządzenie dotyczy osób, którym nadano uprawnienia zawodowe
w zakresie szacowania nieruchomości albo licencje zawodowe w zakresie pośrednictwa w
obrocie nieruchomościami lub licencje zawodowe w zakresie zarządzania nieruchomościami,
wobec których wszczęto postępowania z tytułu odpowiedzialności zawodowej. Rozporządzenie
dotyczy również członków Komisji Odpowiedzialności Zawodowej, którą minister właściwy
do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej powołuje w drodze
zarządzenia, na podstawie art. 194 ust. 3 ustawy o gospodarce nieruchomościami. Ww.
regulacja dotyczy także obrońców z urzędu znajdujących się na liście prowadzonej przez
ministra.
III. Zakres oceny skutków regulacji
Projektowana regulacja nie wywiera bezpośrednich skutków na rynek pracy, na
konkurencyjność zewnętrzną i wewnętrzną gospodarki, jak również brak jest skutków
wpływających na sytuację w regionach i rozwój regionalny.
Projektowane
rozporządzenie w sprawie postępowania z tytułu odpowiedzialności
zawodowej rzeczoznawców majątkowych, pośredników w obrocie nieruchomościami oraz
zarządców nieruchomości wywiera skutki społeczne. Możliwość przeprowadzenia
postępowania z tytułu odpowiedzialności zawodowej w stosunku do osób uprawnionych
dyscyplinuje rzeczoznawców majątkowych, pośredników w obrocie nieruchomościami oraz
zarządców nieruchomości do wypełniania obowiązków, o których mowa odpowiednio w art.
-11-
175, art. 181 oraz art. 186 ustawy o gospodarce nieruchomościami. W przypadku
niewywiązywania się z ww. obowiązków, wobec tych osób mogą być orzekane kary
dyscyplinarne, o których mowa odpowiednio w art. 178 ust. 2, art. 183 ust. 2 oraz art. 188 ust.
2 ww. ustawy. Powyższe wiąże się również z poczuciem sprawiedliwości u osób, które złożyły
skargi na działalność osób uprawnionych.
Przyjęcie rozporządzenia wywoła skutki finansowe, gdyż koszty postępowania z tytułu
odpowiedzialności zawodowej pokrywane są ze środków budżetu państwa znajdujących się w
dyspozycji ministra właściwego do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i
mieszkaniowej. Wysokość wynagrodzenia członków Komisji Odpowiedzialności Zawodowej
nie uległa zmianie od 2005 r.
Wydatki związane z działalnością Komisji pokrywane są ze środków pozostających w
dyspozycji Ministra Infrastruktury, zgodnie z limitami wynikającymi z ustawy budżetowej.
IV. Konsultacje społeczne i informacje o przedstawionych wariantach i opiniach
Projekt rozporządzenia zostanie przedstawiony następującym organizacjom
zawodowym rzeczoznawców majątkowych, pośredników w obrocie nieruchomościami oraz
zarządców nieruchomości:
- Polskiej Federacji Stowarzyszeń Rzeczoznawców Majątkowych,
- Polskiej Federacji Rynku Nieruchomości,
- Polskiej Federacji Organizacji Zarządców i Administratorów Nieruchomości,
- Polskiej Federacji Stowarzyszeń Zarządców Nieruchomości,
- Polskiej Federacji Zarządców Nieruchomości.
- Polskiego Stowarzyszenia Doradców Rynku Nieruchomości.
- Stowarzyszenia Ekspertów i Doradców Rynku Nieruchomości „POLONIA”.
- Powszechnego Towarzystwa Ekspertów i Doradców Rynku Nieruchomości.
- Polskiego Towarzystwa Rzeczoznawców Majątkowych.
- Polskiej Izby Rzeczoznawstwa Majątkowego.
- Polskiej Federacji Organizacji Zarządców i Administratorów Nieruchomości.
12/29rch
-12-