Rządowy projekt ustawy o infrastrukturze informacji przestrzennej
- wprowadzenie ustawy określającej zasady tworzenia oraz użytkowania infrastruktury informacji przestrzennej oraz organy administracji właściwe w tych sprawach;
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2562
- Data wpłynięcia: 2009-11-27
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o infrastrukturze informacji przestrzennej
- data uchwalenia: 2010-03-04
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 76, poz. 489
2562-cz-1
– podziału kraju ze względu na właściwość miejscową organów i jednostek
organizacyjnych administracji specjalnej, takich jak: archiwa państwowe, urzędy
skarbowe, izby skarbowe, nadleśnictwa, regionalne dyrekcje Lasów Państwowych,
regionalne zarządy gospodarki wodnej, urzędy morskie,
3) granic pasa nadbrzeżnego i linii podstawowej,
4) pola powierzchni jednostek zasadniczego trójstopniowego podziału terytorialnego
państwa oraz pola powierzchni jednostek podziału kraju na potrzeby ewidencji
gruntów i budynków,
5) adresów i ich lokalizacji przestrzennej.
Proponowana regulacja prawna wychodzi naprzeciw potrzebom obywateli i administracji
publicznej.
9. Nowelizacja art. 7b i 7c ma na celu wyeliminowanie z zakresu obowiązków
wojewódzkich inspektorów nadzoru geodezyjnego i kartograficznego zadań, które nie
mają związku z kontrolą i nadzorem oraz dostosowanie zadań i kompetencji marszałka
województwa do postanowień art. 4 ust. 1a.
10.
Nowelizowany art. 7d określa bazy danych, których zakładanie, prowadzenie
i udostępnianie jest zadaniem starostów, a także jednoznacznie potwierdza zadania
starosty związane z prowadzeniem rejestru cen i wartości nieruchomości, wynikające
dotychczas tylko pośrednio z treści art. 26 ust. 2 Prawa geodezyjnego i kartograficznego.
11. Nowelizacja art. 9 poprzez dodanie ust. 2 zawiera delegację do wydania rozporządzenia
dotyczącego zakresu map tematycznych oraz specjalnych pozostających w kompetencjach
Głównego Geodety Kraju, co jest o tyle istotne, iż dotychczasowe zapisy nie precyzowały
takiego zakresu, a opracowania tego typu muszą być realizowane i są jednym z istotnych
elementów wykorzystania zbiorów informacyjnych gromadzonych przez organy
publiczne.
12. Poprzez nowelizację treści upoważnienia zawartego w art. 19 Prawa geodezyjnego
i kartograficznego tworzy się warunki prawne do wydania nowych przepisów
wykonawczych zapewniających wdrożenie postanowień projektu ustawy o infrastrukturze
informacji przestrzennej, dotyczących w szczególności interoperacyjności zbiorów i usług
danych przestrzennych oraz harmonizacji tych zbiorów, oraz dostosowanie do
8
nowoczesnych rozwiązań technologicznych zasad pozyskiwania, utrzymania,
udostępniania i wymiany danych przestrzennych, w tym wymiany tych danych pomiędzy
organami administracji geodezyjnej i kartograficznej a wykonawcami prac geodezyjnych i
kartograficznych.
13. Poprzez nowelizację przepisów art. 24 i art. 40 Prawa geodezyjnego i kartograficznego
porządkuje się zasady dotyczące udostępniania informacji gromadzonych w bazach
danych państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, standardowych opracowań
kartograficznych oraz innych materiałów państwowego zasobu geodezyjnego
i kartograficznego, oraz dostosowuje się te zasady do przepisów projektu ustawy o
infrastrukturze informacji przestrzennej oraz przepisów ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o
informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.
14. Nowa treść upoważnienia ustawowego zawartego w art. 40 ust. 3c tworzy warunki
prawne do ustalenia i wdrożenia nowych zasad gromadzenia, aktualizacji i udostępniania
zbiorów danych przestrzennych państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego
dostosowanych do rozwiązań technologicznych.
15. Proponowane przepisy art. 24b, zobowiązujące Głównego Geodetę Kraju do utworzenia
i utrzymywania, we współpracy ze starostami, wojewodami oraz Ministrem
Sprawiedliwości, ministrem właściwym do spraw administracji publicznej, ministrem
właściwym do spraw finansów publicznych, ministrem właściwym do spraw środowiska,
prezesem Głównego Urzędu Statystycznego oraz prezesem Agencji Restrukturyzacji i
Modernizacji Rolnictwa, systemu teleinformatycznego integrującego informacje o
nieruchomościach. Nawiązują one do rządowego programu, którego realizacja
powierzona została Pełnomocnikowi Rządu do Spraw Rządowego Programu Rozwoju
Zintegrowanego Systemu Informacji o Nieruchomościach rozporządzeniem Rady
Ministrów z dnia 7 grudnia 2004 r. (Dz. U. Nr 264, poz. 2631 oraz z 2008 r. Nr 86,
poz. 527).
16. Nowelizowane przepisy art. 47a i 47b wypełniają lukę prawną dotyczącą treści i zasad
prowadzenia przez gminy ewidencji numeracji porządkowej nieruchomości, która jest
jednym z referencyjnych rejestrów krajowej infrastruktury informacji przestrzennej.
5. Nowelizacja innych ustaw
1. Zaproponowana w art. 25 projektu ustawy o infrastrukturze informacji przestrzennej
nowelizacja ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej ma na celu
9
stworzenie warunków prawnych do zharmonizowania rejestru terytorialnego, o którym
mowa w art. 47 tej ustawy, z georeferencyjnymi zbiorami danych przestrzennych,
o których mowa w art. 4 ust. 1a ustawy z dnia 17 maja 1989 r. – Prawo geodezyjne
i kartograficzne oraz włączenia tego rejestru terytorialnego do zintegrowanego systemu
informacji o nieruchomościach.
2. Proponowane zmiany ustaw: z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska,
z dnia 4 lutego 1994 r. – Prawo geologiczne i górnicze oraz z dnia 20 stycznia 2005 r.
o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji mają na celu wprowadzenie
ustawowych zasad przestrzennej lokalizacji obiektów, wyników badań i zjawisk, które są
przedmiotem regulacji prawnych zawartych w tych ustawach.
3. Proponowana nowelizacja ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody ma na
celu ustalenie zasad prowadzenia centralnego rejestru form ochrony przyrody,
dostosowanych do przepisów ustawy o infrastrukturze informacji przestrzennej.
6. Działalność lobbingowa w procesie przygotowywania projektu ustawy
W celu wykonania obowiązku wynikającego z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o
działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414) projekt
ustawy został umieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie internetowej
Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii.
aden podmiot nie zgłosił zainteresowania pracami nad projektem ustawy w trybie przepisów
ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa.
7. Ograniczenie
uznaniowości i uproszczenie stosowanych procedur
Dzięki powszechnemu dostępowi administracji publicznej, przedsiębiorców i
obywateli do informacji przestrzennej za pomocą usług sieciowych ograniczy się
uznaniowość zarówno w udostępnianiu informacji, jak i podejmowaniu na jej podstawie
decyzji. Powszechny i nieodpłatny dostęp do informacji dla administracji publicznej znacznie
uprości dotychczas stosowane procedury.
Należy stwierdzić, iż projekt ustawy o infrastrukturze informacji przestrzennej
wprowadza do polskiego porządku prawnego jedynie niezbędne, minimalne zobowiązania.
Projekt nie nakłada też dodatkowych obowiązków na społeczeństwo (obywatela,
przedsiębiorcę), a przyczynia się do ułatwienia dostępu do usług administracji publicznej i
rejestrów publicznych prowadzonych przez administrację publiczną na podstawie innych
10
przepisów. Poprzez szersze m.in. internetowe udostępnianie usług i danych z zakresu
informacji przestrzennej, należy zauważyć znaczące, dodatkowe ułatwienia dla obywatela.
przedsiębiorców i administracji jako skutek proponowanej regulacji.
Należy zaznaczyć, że system prawny służący wdrożeniu dyrektywy INSPIRE tworzyć
będą również akty wykonawcze – rozporządzenia i decyzje Komisji Europejskiej
obowiązujące wprost organy administracji publicznej tworzące infrastruktury informacji
przestrzennej (niektóre z nich już weszły w życie).
8. Informacja o konieczności notyfikacji projektu
Omawiany projekt ustawy nie zawiera przepisów technicznych, o których mowa w
paragrafie 9 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002
r. w
sprawie
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239,
poz. 2039), a zatem nie podlega notyfikacji zgodnie z trybem przewidzianym w przepisach.
9. Informacja o obowiązku przedstawienia projektu właściwym instytucjom
i organom Unii Europejskiej
Projekt nie podlega również obowiązkowi przedstawienia przez organ wnioskujący
instytucjom Unii Europejskiej w celu uzyskania opinii, dokonania konsultacji lub
uzgodnienia. Zgodnie z art. 24 ust. 2 dyrektywy INSPIRE państwa członkowskie są
zobowiązane do przekazania Komisji tekstów podstawowych przepisów prawa krajowego
przyjętych w dziedzinie objętej dyrektywą INSPIRE.
Projekt ustawy po podpisaniu i opublikowaniu w Dzienniku Ustaw zostanie
notyfikowany Komisji Europejskiej jako Krajowy rodek Wykonawczy.
10. Przepisy prawa Unii Europejskiej, których wdrożenie jest celem projektu
Projekt ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej, a konieczność jej uchwalenia
jest związana z wdrożeniem dyrektywy 2007/2/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia
14 marca 2007 r. ustanawiającej infrastrukturę informacji przestrzennej we Wspólnocie
Europejskiej (INSPIRE).
Zgodność przepisów dyrektywy INSPIRE z projektowaną ustawą stanowi tabela
zbieżności, będąca załącznikiem do uzasadnienia.
11
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które oddziałuje projekt
Projektowana ustawa będzie miała bezpośredni i pozytywny wpływ na funkcjonowanie
organów administracji rządowej i samorządowej oraz innych podmiotów, które wykorzystują,
utrzymują i udostępniają informacje przestrzenne.
W szczególny sposób postanowienia projektu ustawy będą wpływać na funkcjonowanie
służb: geodezyjnej i kartograficznej, geologicznej i hydrogeologicznej, meteorologicznej,
hydrometeorologicznej, hydrologicznej, Głównego Inspektoratu Ochrony rodowiska,
Głównego Urzędu Statystycznego, Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej.
Z nowych regulacji prawnych, dotyczących usług danych przestrzennych oprócz
administracji korzystać będą również przedsiębiorcy oraz obywatele.
2. Wyniki konsultacji społecznych
1. Projekt po zakończeniu uzgodnień wewnątrz MSWiA poddano konsultacjom
społecznym z:
1) Związkiem Miast Polskich,
2) Związkiem Województw RP,
3) Związkiem Powiatów Polskich,
4) Unią Metropolii Polskich,
5) Unią Miasteczek Polskich,
6) Związkiem Gmin Wiejskich RP,
7) Polskim Towarzystwem Informatycznym (PTI),
8) Polską Izbą Informatyki i Telekomunikacji,
9) Krajową Izbą Gospodarczą Elektroniki i Telekomunikacji (KIGEiT),
10) Polskim Towarzystwem Informacji Przestrzennej,
11) Stowarzyszeniem Użytkowników Krajowego Systemu Informacji o Terenie
(GISPOL),
12) Stowarzyszeniem Geodetów Polskich,
13) Stowarzyszeniem Kartografów Polskich,
12
Dokumenty związane z tym projektem:
- 2562-cz-1 › Pobierz plik
- 2562-cz-2 › Pobierz plik