Rządowy projekt ustawy - Prawo o organizmach genetycznie zmodyfikowanych
- wprowadzenie ustawy określającej zasady i warunkia) prowadzenia zakładów inżynierii genetycznej,b) zamkniętego użycia mikroorganizmów genetycznie zmodyfikowanych,c) zamkniętego użycia organizmów genetycznie zmodyfikowanych innych niż mikroorganizmy genetycznie zmodyfikowane,d) zamierzonego uwolnienia organizmów genetycznie zmodyfikowanych w celach doświadczalnych,e) wprowadzania do obrotu organizmów genetycznie zmodyfikowanych jako produktów lub w produktach,f) prowadzenia upraw roślin genetycznie zmodyfikowanych,g) udostępniania informacji o organizmach genetycznie zmodyfikowanych,h) udziału społeczeństwa w postępowaniu w sprawach organizmów genetycznie zmodyfikowanych- wprowadzenie przepisów wskazujących organy właściwe w wyżej wymienionych sprawach oraz w przepisach prawa Unii Europejskiej dotyczących organizmów genetycznie modyfikowanych;
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2547
- Data wpłynięcia: 2009-11-25
- Uchwalenie:
2547
sporządza protokół z tej kontroli.
3. W zakresie nieuregulowanym przepisami
niniejszej ustawy, sposób przeprowadzania
granicznej kontroli organizmów genetycznie
zmodyfikowanych jako produktów lub w
produktach, o której mowa w ust. 1 i 2, regulują
przepisy określające zasady działania organów
inspekcji, o których mowa w ust. 1 pkt 2, 3, 5
lub 7.
4. Minister właściwy do spraw środowiska w
porozumieniu z ministrem właściwym do spraw
rolnictwa i ministrem właściwym do spraw
zdrowia określi, w drodze rozporządzenia, wzór
protokołu z wykonania granicznej kontroli
organizmów genetycznie zmodyfikowanych
jako produktów lub w produktach, o której
mowa w ust. 1 i 2, mając na względzie
zapewnienie przestrzegania przepisów prawa
Unii Europejskiej i przepisów ustawy w części
dotyczącej wprowadzania do obrotu oraz, że
wzór tego protokołu powinien obejmować
informacje dotyczące danych osobowych osób
uczestniczących w kontroli oraz informacje
niezbędne do ustalenia przebiegu i wyniku
przeprowadzonej kontroli.
5. Minister właściwy do spraw środowiska w
porozumieniu z ministrem właściwym do spraw
rolnictwa oraz ministrem właściwym do spraw zdrowia
określi, w drodze rozporządzenia, listę gatunków
podlegających granicznej kontroli pod względem
zgodności z przepisami o organizmach genetycznie
zmodyfikowanych, zakres tej kontroli oraz organ
inspekcji właściwy do jej wykonania, mając na
względzie zapewnienie skutecznej kontroli oraz
objęcie kontrolą wszystkich organizmów genetycznie
109
zmodyfikowanych jako produktu lub w produktach.
Art. 122. 1. Minister właściwy do spraw
środowiska
uchyla
decyzję
w
sprawie
zamierzonego uwolnienia, jeżeli na podstawie
przeprowadzonej kontroli stwierdzono, że:
1)
użytkownik, o którym mowa w art. 4
pkt 19 lit. d, narusza przepisy ustawy lub nie
usunął
w
wyznaczonym
terminie
stanu
faktycznego niezgodnego z przepisami prawa;
2)
istnieją
uzasadnione
powody
do
przypuszczeń,
że
zastosowane
środki
bezpieczeństwa nie stanowią wystarczającej
gwarancji, że działania podejmowane w ramach
zamierzonego uwolnienia nie będą miały
negatywnego skutku dla zdrowia ludzi lub
zwierząt albo bezpieczeństwa środowiska.
2. Decyzja w sprawie zamierzonego uwolnienia może
być uchylona lub zmieniona w przypadku, gdy pojawią
się nowe informacje mające znaczenie dla oceny
zagrożenia związanego z dokonywanym zamierzonym
uwolnieniem.
Art. 126. 1. Minister właściwy do spraw
środowiska,
stosując
szczególny
tryb
postępowania, o którym mowa w art. 7 ust. 3 i 4
dyrektywy 2001/18/WE, wydaje decyzję w
sprawie zamierzonego uwolnienia zgodnie z
treścią decyzji Komisji Europejskiej, o której
mowa w art. 125 ust. 2.
2. Do postępowania o wydanie decyzji w sprawie
zamierzonego uwolnienia, o którym mowa w ust. 1,
stosuje się odpowiednio przepisy art. 109 - 124.
110
Art. 153. 1. Minister właściwy do spraw
środowiska, w drodze rozporządzenia, czasowo
ogranicza lub zakazuje obrotu organizmem
genetycznie zmodyfikowanym jako produktem
lub w produktach, jeżeli:
1)
po wydaniu decyzji, o której mowa w
art. 130 ust. 1 pkt 1 lub 2, pojawią się nowe lub
dodatkowe dane dotyczące oceny zagrożenia
związanej
z
wprowadzeniem
do
obrotu
organizmu genetycznie zmodyfikowanego jako
produktu lub w produktach; lub
2)
po ponownej ocenie posiadanych
wcześniej
informacji
związanych
z
wprowadzeniem
do
obrotu
organizmu
genetycznie zmodyfikowanego jako produktu
lub
w
produktach,
przeprowadzonej
z
uwzględnieniem nowych lub dodatkowych
danych naukowych
- zachodzi podejrzenie, że stanowi on
zagrożenie dla zdrowia ludzi lub zwierząt albo
bezpieczeństwa środowiska.
2. W rozporządzeniu, o którym mowa w ust. 1,
minister właściwy do spraw środowiska może nakazać
użytkownikom podjęcie określonych czynności, w tym
wstrzymanie albo zakończenie wprowadzania do
obrotu organizmu genetycznie zmodyfikowanego jako
produktu lub w produktach, w przypadku, o którym
mowa w ust. 1, jeżeli zachodzi podejrzenie poważnego
zagrożenia dla zdrowia ludzi lub zwierząt albo
bezpieczeństwa środowiska.
Art. 5
CZĘŚĆ B
T
Art.2,
Art. 2. 1. Ustawy nie stosuje się do modyfikacji
art.3
genetycznych istoty ludzkiej, w tym także w
ZAMIERZONE UWALNIANIE GMO W
prenatalnej fazie jej rozwoju.
JAKIMKOLWIEK INNYM CELU, NIś
111
WPROWADZENIE DO OBROTU
2. W sprawach dotyczących:
1)
żywności genetycznie zmodyfikowanej
1.
Art. 6-11 nie mają zastosowania do substancji
- stosuje się przepisy o bezpieczeństwie
leczniczych ani związków przeznaczonych do
żywności i żywienia;
stosowania u ludzi, które składają się z lub zawierają
jeden lub wiele GMO pod warunkiem, że ich
zamierzone uwolnienie w jakimkolwiek celu innym,
2)
dopuszczenia do obrotu produktów
niż wprowadzenie do obrotu, zostało zatwierdzone na
leczniczych składających się z organizmu
mocy prawodawstwa wspólnotowego, które
genetycznie
zmodyfikowanego
lub
przewiduje:
zawierających
organizm
genetycznie
zmodyfikowany - stosuje się przepisy o
a)
szczegółową ocenę ryzyka dla środowiska
produktach leczniczych;
naturalnego zgodnie z załącznikiem II i w oparciu o
rodzaj informacji wyszczególnionych w załączniku III,
3)
pasz genetycznie zmodyfikowanych, o
bez uszczerbku dla dodatkowych wymagań
których mowa w art. 15 ust. 1 rozporządzenia
przewidzianych przez te prawodawstwo;
(WE) nr 1829/2003 Parlamentu Europejskiego i
Rady z dnia 22 września 2003 r. w sprawie
b)
uzyskanie jednoznacznego zezwolenia przed
genetycznie zmodyfikowanej żywności i paszy
dokonaniem uwolnienia;
(Dz. Urz. UE L 268 z 18.10.2003, str. 1, z późn.
zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne,
c)
plan monitorowania zgodny z odpowiednimi
rozdz. 13, t. 32, str. 432), zwanego dalej
częściami załącznika III mający na celu wykrycie
„rozporządzeniem nr 1829/2003” - stosuje się
wpływu jednego lub połączonych GMO na zdrowie
przepisy o paszach.
ludzkie i środowisko naturalne;
d)
odpowiednie wymagania odnoszące się do
Art. 3. Z zastrzeżeniem warunków i zasad określonych
traktowa nowych danych, informacji dla opinii
w przepisach prawa Unii Europejskiej oraz w ustawie,
publicznej, informacji o wynikach uwolnienia oraz
do postępowania w sprawach indywidualnych,
wymiany informacji co najmniej w zakresie
rozstrzyganych w drodze decyzji administracyjnej,
uwzględnionym w niniejszej dyrektywie oraz
stosuje się przepisy ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. -
działaniach z nią zgodnych.
Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z
2000 r. Nr 98, poz. 1071, z późn. zm.3)).
2.
Ocena zagrożeń dla środowiska naturalnego
powodowanych przez takie substancje lub związki
zostanie przeprowadzona w koordynacji z władzami
krajowymi i wspólnotowymi wymienionymi w
niniejszej dyrektywie.
3.
Procedury zapewniające zgodność i
równoważność szczegółowej oceny ryzyka dla
112
środowiska naturalnego z przepisami niniejszej
dyrektywy muszą być przewidziane w wymienionym
wyżej prawodawstwie, które musi odnosić się do
niniejszej dyrektywy.
Art.6
T
Art.109,
Art. 109. 1. Wniosek o wydanie decyzji w
Standardowa procedura zatwierdzenia
art.111,
sprawie zamierzonego uwolnienia, zawiera:
art.118,
1.
Bez uszczerbku dla przepisów art. 5 każda osoba
art.115,
musi, przed podjęciem zamierzonego uwolnienia
art.116,
1) imię i nazwisko, miejsce zamieszkania albo
jednego lub połączonych GMO, przedłożyć zgłoszenie
art,112
nazwę i siedzibę oraz adres wnioskodawcy, o
właściwemu organowi Państwa Członkowskiego, na
którym mowa w art. 4 pkt 21 lit. d;
którego terytorium uwolnienie ma nastąpić.
2) imię i nazwisko, miejsce zamieszkania albo
2.
Zgłoszenie określone w ust. 1 obejmuje:
nazwę i siedzibę oraz adres użytkownika, o
którym mowa w art. 4 pkt 19 lit. d;
a)
dokumentację techniczną zawierającą informacje
wymienione w załączniku III konieczną do
przeprowadzenia oceny ryzyka dla środowiska
3)
imię
i
nazwisko
osoby
naturalnego wynikających z zamierzonego uwolnienia
odpowiedzialnej od strony naukowej za
jednego lub połączonych GMO, w szczególności:
działania
podejmowane
w
ramach
zamierzonego uwolnienia oraz informacje o
(i)
informacje ogólne, w tym informacje dotyczące
kwalifikacjach, przygotowaniu i doświadczeniu
personelu i jego szkolenia,
zawodowym tej osoby;
(ii) informacje dotyczące GMO,
4)
dane
o
organizmach
genetycznie
zmodyfikowanych,
w
tym
(iii) informacje dotyczące warunków uwolnienia i
charakterystykę:
potencjalnego środowiska, do którego nastąpi
uwolnienie,
a)
dawcy,
biorcy
i
organizmu
rodzicielskiego, je
(iv) informacje na temat wzajemnego oddziaływania
żeli występuje,
między GMO a środowiskiem,
b)
wektora,
(v)
plan monitorowania zgodny z odpowiednimi
częściami załącznika III, mający na celu określenie
c)
organizmów
genetycznie
wpływu GMO na zdrowie ludzkie lub środowisko
zmodyfikowanych;
naturalne,
(vi) informacje dotyczące kontroli, metod
5)
informacje
o
warunkach
zaradczych, postępowania z odpadami i planów
113