eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw

- znowelizowanie przepisów dotyczących wynagradzania nauczycieli uczestniczących w sprawdzianach i egzaminach, dotyczących przyznawania nagród za osiągnięcia w pracy dytaktycznej, opiekuńczej i wychowawczej, dotyczącej edukacji dzieci i młodzieży poza granicami kraju, dotyczących obowiązku szkolnego i obowiązku nauki, dotyczących udzielania stypendiów szkolnych, dotyczących odpowiedzialności dyrektorów szkół za zapewnienie bezpieczeństwa uczniom i nauczycielom w czasie zajęć;- nałożenie na straże gminne obowiązku informowania dyrektorów szkół o uczniach uchylających się od uczestnictwa w zajęciach lekcyjnych;- znowelizowanie definicji ustawowych;

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 248
  • Data wpłynięcia: 2008-02-08
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o systemie oświaty, ustawy - Karta Nauczyciela oraz ustawy o postępowaniu w sprawach nieletnich
  • data uchwalenia: 2008-07-25
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 145, poz. 917

248

– w zakresie dotyczącym wejścia w życie art. 75 ust. 1 ustawy – Karta
Nauczyciela
Przepis art. 7 pkt 4 projektu ustawy stanowi o wejściu w życie nowego
brzmienia przepisu art. 75 ust. 1 ustawy – Karta Nauczyciela, tj. przepisu
rozszerzającego odpowiedzialność dyscyplinarną na wszystkich nauczycieli
zatrudnionych w szkole, po upływie 12 miesięcy od dnia ogłoszenia.
– w zakresie dotyczącym wejścia w życie art. 4 projektu dotyczącego zmiany
ustawy o strażach gminnych
Proponuje się, aby art. 4 projektowanej ustawy, dotyczący art. 11 pkt 7a ustawy
z dnia 29 sierpnia 1997 r. o strażach gminnych, wszedł w życie po upływie 2
miesięcy od dnia ogłoszenia ze względu na konieczność odpowiedniego
przygotowania straży gminnych do realizacji nowego zadania.
Przedmiot niniejszej regulacji nie jest objęty zakresem prawa Unii Europejskiej.
Projekt ustawy został udostępniony na stronie Biuletynu Informacji Publicznej
Ministerstwa Edukacji Narodowej, zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o
działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414).
aden z podmiotów nie zgłosił zainteresowania pracami nad projektem ustawy w
trybie wymienionej ustawy.
Ocena skutków regulacji (OSR)

1. Podmioty, na które oddziałuje projekt ustawy
Projektowana regulacja będzie miała wpływ na uczniów, nauczycieli, dyrektorów
szkół, przedszkoli, placówek, Centralną Komisję Egzaminacyjną i okręgowe
komisje egzaminacyjne, rodziców, organy prowadzące szkoły, dzieci polskich
pracowników migrujących oraz straż gminną.

2. Konsultacje społeczne
W ramach konsultacji projekt ustawy otrzymali następujący partnerzy społeczni:
1) Chrześcijański Związek Zawodowy „Solidarność im. ks. Jerzego Popiełuszki”,
2) Zarząd Główny Związku Nauczycielstwa Polskiego,
3) Sekcja Krajowa Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność”,
4) Krajowa Sekcja Oświaty NSZZ „Solidarność”,

19
5) Wolny Związek Zawodowy „Sierpień 80” Komisja Krajowa,
6) Komisja Krajowa NSZZ „Solidarność 80”,
7) Sekcja Oświaty KNSZZ „Solidarność 80”,
8) Krajowa Sekcja Edukacji Narodowej KNSZZ „Solidarność 80” Regionu
ląsko-Dąbrowskiego,
9) Związek Zawodowy Pracowników Oświaty i Wychowania „Oświata”,
10) Związek Zawodowy „Rada Poradnictwa”,
11) Zarząd Krajowy Związku Zawodowego Nauczycieli rednich Szkół Leśnych
w Polsce,
12) Sekretariat Konferencji Episkopatu Polski,
13) Polska Rada Ekumeniczna,
14) Komisja Krajowa Federacji Regionów i Komisji Zakładowych „Solidarność
80”,
15) Wolny
Związek Zawodowy „Solidarność-Oświata”,
16) Konfederacja
Związków Zawodowych Górnictwa w Polsce,
17) Związek Zakładów Doskonalenia Zawodowego,
18) Niezależny Samorządny Związek Zawodowy Pracowników Schronisk dla
Nieletnich i Zakładów Poprawczych,
19) Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych,
20) Komisja Krajowa NSZZ „Solidarność”,
21) Konfederacja Pracodawców Polskich,
22) Stowarzyszenie
Oświatowców Polskich,
23) Stowarzyszenie Dyrektorów Szkół rednich,
24) Polskie Stowarzyszenie Dyrektorów Szkół,
25) Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych,
26) Związek Rzemiosła Polskiego,
27) Zarząd Główny Związku Rzemiosł Polskich,
28) Business Centre Club – Związek Pracodawców,
29) Konfederacja
Stowarzyszeń Nauczycielskich,
30) Polski
Związek Logopedów – Zarząd Główny,
31) Społeczne Towarzystwo Oświatowe,
32) Krajowe Forum Oświaty Niepublicznej,
33) Towarzystwo Wiedzy Powszechnej,

20
34) Krajowe Porozumienie Rodziców i Rad Rodziców,
35) Ogólnopolskie Stowarzyszenie Kadry Kierowniczej Oświaty,
36) Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego,
37) Rada Pomocy Społecznej,
38) Rada
Działalności Pożytku Publicznego,
39) Forum
Związków Zawodowych,
40) Rada
Szkół Katolickich,
41) Ogólnopolskie Stowarzyszenie Pracowników Resocjalizacji,
42) Ogólnopolskie Stowarzyszenie Niepublicznych Szkół Muzycznych I i II
stopnia,
43) Polskie Towarzystwo Walki z Kalectwem,
44) Krajowa Izba Edukacji,
45) Krajowa Rada Rzeczników Konsumentów,
46) Polskie Stowarzyszenie na rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym,
47) Rzecznik Praw Dziecka,
48) Rzecznik Praw Obywatelskich,
49) Związek Miast Polskich,
50) Związek Powiatów Polskich,
51) Związek Gmin Wiejskich RP,
52) Unia Metropolii Polskich,
53) Unia Miasteczek Polskich,
54) Związek Województw RP,
55) Federacja
Stowarzyszeń Naukowo-Technicznych,
56) Zarząd Krajowy Związku Zawodowego „Budowlani”,
57) Federacja
Związków Zawodowych Pracowników Ochrony Zdrowia,
58) Stowarzyszenie Elektryków Polskich – Zarząd Główny,
59) Stowarzyszenie Techniczne Odlewników Polskich,
60) Stowarzyszenie
Inżynierów i Techników Mechaników Polskich,
61) Ogólnopolskie Stowarzyszenie Dyrektorów Centrów Kształcenia
Ustawicznego,
62) Polska Izba Turystyki,
63) Polskie Zrzeszenie Hoteli,
64) Polska Izba Hotelarstwa,

21
65) Polskie Stowarzyszenie Hotelarstwa i Turystyki,
66) Polska Izba Turystyki Młodzieżowej,
67) Izba Gospodarcza Polskiego Zrzeszenia Hoteli,
68) Komenda
Główna Ochotniczych Hufców Pracy,
69) Komenda
Główna Związku Harcerstwa Polskiego,
70) Rada Naczelna Związku Harcerstwa Rzeczypospolitej,
71) Krajowa Izba Gospodarcza,
72) Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa,
73) Polska Izba Przemysłowo-Handlowa Budownictwa,
74) Izba Gospodarcza Gazownictwa,
75) Instytut Spraw Publicznych,
76) Konferencja Rektorów Akademickich Szkół Polskich,
77) Konferencja Rektorów Zawodowych Szkół Polskich,
78) Rada
Główna Szkolnictwa Wyższego,
79) Stowarzyszenie „Wspólnota Polska”,
80) Fundacja Semper Polonia,
81) Fundacja Pomoc Polakom na Wschodzie.
Uwagi dotyczące projektu ustawy zgłosiły następujące podmioty: Wolny Związek
Zawodowy „Solidarność – Oświata”, Sekcja Krajowa Oświaty i Wychowania
NSZZ „Solidarność”, Związek Nauczycielstwa Polskiego, Ochotnicze Hufce Pracy.
Wolny Związek Zawodowy „Solidarność – Oświata” negatywnie ocenił zamiar
nałożenia na nauczyciela dodatkowego obowiązku polegającego na zapewnieniu
bezpieczeństwa uczniom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę (nowe
brzmienie art. 6 ustawy – Karta Nauczyciela) – obowiązki te powinny ciążyć na
organie prowadzącym szkołę i na dyrektorze szkoły. Zdaniem Wolnego Związku
Zawodowego „Solidarność – Oświata”, minister właściwy do spraw oświaty i
wychowania powinien określić zarówno maksymalną liczbę uczniów w danym typie
szkoły (placówki), jak i maksymalną liczbę uczniów w danym oddziale szkolnym
(grupie) – te liczby w sposób zasadniczy mają wpływ na poprawienie stanu
bezpieczeństwa w danej szkole (placówce).
Podobną opinię w odniesieniu do obowiązku nauczyciela zapewnienia
bezpieczeństwa uczniom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę wyraziła
Sekcja Krajowa Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność”, zdaniem której

22
zapewnienie bezpieczeństwa uczniom należy do obowiązków dyrektora szkoły
(placówki) i organu prowadzącego.
Stanowisko Wolnego Związku Zawodowego „Solidarność – Oświata” oraz Sekcji
Krajowej Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność”, zgodnie z

którym
obowiązek polegający na zapewnieniu bezpieczeństwa uczniom w czasie zajęć
organizowanych przez szkołę powinien ciążyć jedynie na organie prowadzącym
szkołę i dyrektorze szkoły, nie jest trafne. Z uwagi na występujące w szkołach
przejawy agresji i inne zjawiska patologiczne oraz potrzebę poprawy
bezpieczeństwa uczniów niezbędne jest, aby działania przeciwdziałające tym
zjawiskom podejmowane były także przez wszystkich nauczycieli. Należy jednakże
podkreślić, że zakres obowiązków nauczycieli związanych z zapewnieniem
bezpieczeństwa uczniom powinien być inny niż zakres obowiązków organu
prowadzącego szkołę (placówkę) czy dyrektora szkoły (placówki). Zakres zadań
nauczycieli oraz innych pracowników, w tym zadań związanych z zapewnieniem
bezpieczeństwa uczniom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę, powinny
określać statuty szkół i placówek. Nauczyciele będą zatem realizować zadania
związane z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom w czasie zajęć organizowanych
przez szkołę, wynikające ze statutu szkoły, w której są zatrudnieni, a więc zadania
odpowiadające potrzebom danej szkoły.
Związek Nauczycielstwa Polskiego krytycznie odniósł się do nowelizacji ustawy –
Karta Nauczyciela w zakresie wprowadzenia obowiązku uzyskania przez dyrektora
szkoły informacji z Krajowego Rejestru Karnego o niekaralności osoby ubiegającej
się o zatrudnienie w szkole. Uwaga została uwzględniona w ten sposób, że
obowiązkiem przedstawienia informacji z Krajowego Rejestru Karnego obciążono
nauczyciela ubiegającego się o zatrudnienie.
W opinii Wolnego Związku Zawodowego „Solidarność – Oświata” wskazane jest
również dokonanie zmiany w art. 59 ustawy o systemie oświaty, mającej na celu
usunięcie istniejącej, zdaniem związku, luki prawnej dotyczącej kwestii następstwa
prawnego zlikwidowanej szkoły (placówki). Związek zaproponował wprowadzenie
przepisu przewidującego, że następcą prawnym zlikwidowanej szkoły (placówki)
jest organ prowadzący. Ponadto na organie prowadzącym szkołę (placówkę)
powinny ciążyć również wszelkie obowiązki wynikające z dokonanej likwidacji.

23
strony : 1 ... 9 . [ 10 ] . 11 ... 14

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: