Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym
projekt przewiduje dodanie do ustawy nowego przepisu, który wyłącza prawo do pobierania opłat za przejazd w określonych przypadkach, nakłada obowiązek podania do wiadomości kierujących pojazdami informacji o utrudnieniach w ruchu spowodowanych remontem lub przebudową autostrady oraz renegocjacji umów o eksploatacji i o budowie i eksploatacji autostrady, które zostały zawarte przed wejściem w życie projektowanej ustawy
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2472
- Data wpłynięcia: 2009-09-10
- Uchwalenie:
2472
Druk nr 2472
Warszawa,
10
września 2009 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2
kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani
posłowie wnoszą projekt ustawy:
-
o zmianie ustawy o autostradach
płatnych oraz o Krajowym Funduszu
Drogowym.
Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy
upoważniamy pana posła Andrzeja Adamczyka.
(-) Andrzej Adamczyk; (-) Iwona Arent; (-) Piotr Babinetz; (-) Barbara
Bartuś; (-) Andrzej Bętkowski; (-) Mariusz Błaszczak; (-) Antoni Błądek;
(-) Jacek Bogucki; (-) Aleksander Chłopek; (-) Piotr Cybulski; (-) Andrzej
Mikołaj Dera; (-) Zbigniew Dolata; (-) Marzenna Drab; (-) Adam Gawęda;
(-) Zbigniew Girzyński; (-) Szymon Stanisław Giżyński; (-) Jerzy Gosiewski;
(-) Przemysław Gosiewski; (-) Artur Górski; (-) Krystyna Grabicka;
(-) Kazimierz Gwiazdowski; (-) Kazimierz Hajda; (-) Wojciech Jasiński;
(-) Andrzej Jaworski; (-) Krzysztof Jurgiel; (-) Henryk Kowalczyk;
(-) Bogusław Kowalski; (-) Leonard Krasulski; (-) Marek Kuchciński;
(-) Tomasz Latos; (-) Krzysztof Maciejewski; (-) Ewa Malik; (-) Maria
Nowak; (-) Zbysław Owczarski; (-) Anna Paluch; (-) Marek Polak; (-) Piotr
Polak; (-) Jan Religa; (-) Józef Rojek; (-) Dariusz Seliga; (-) Anna
Sobecka; (-) Piotr Stanke; (-) Jolanta Szczypińska; (-) Andrzej Szlachta;
(-) Stanisław Szwed; (-) Beata Szydło; (-) Adam nieżek; (-) Krzysztof
Tchórzewski; (-) Robert Telus; (-) Jadwiga Wiśniewska; (-) Tadeusz
Woźniak; (-) Sławomir Zawiślak; (-) Jarosław Zieliński; (-) Maria Zuba;
(-) Wojciech ukowski.
projekt
Ustawa
z dnia ……………………….. 2009 r.
o zmianie ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym
Funduszu Drogowym
Art. 1. W ustawie z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych oraz o
Krajowym Funduszu Drogowym (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2571, z późn.
zm.1)) w art. 37a:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
,,1. Za przejazd autostradą są pobierane opłaty, z zastrzeżeniem ust. 3, 4 i 5a.”;
b) po ust. 5 dodaje 5a w brzmieniu:
,,5a. 1.W przypadku przebudowy lub remontu autostrady na odcinku między
punktami poboru opłat, w wyniku, którego zablokowany pozostaje co najmniej
jeden pas ruchu w danym kierunku, opłaty za przejazd autostradą nie pobiera
się. Przerwa między kolejnym remontem lub przebudową odcinka między
punktami poboru opłat nie może być krótsza niż 6 miesięcy.
2. Ust. 1 ma zastosowanie w sytuacji gdy przebudowa lub remont trwa dłużej
niż 30 dni.
3. Informacja o utrudnieniach w ruchu spowodowanych remontem lub
przebudową odcinka lub odcinków autostrady, winna być podana do
wiadomości kierujących pojazdami w sposób umożliwiający zapoznanie się z
nią przed węzłami komunikacyjnymi umożliwiającymi wjazd na płatne
odcinki autostrad, na których mają miejsce utrudnienia.
4. Umowy o eksploatację oraz o budowę i eksploatację autostrad zawarte
przed dniem wejścia w życie ustawy podlegają renegocjacją w zakresie
przewidzianym w niniejszej ustawie w terminie jednego roku od dnia wejścia
w życie ustawy.
Art. 2. Ustawa wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.
Uzasadnienie
Umowy koncesyjne lub umowy o budowę i eksploatację albo wyłącznie
eksploatację autostrady zostały zawarte bez udziału i konsultacji
zainteresowanych grup użytkowników. Doświadczenie wynikające z obserwacji
sposobu realizacji swoich obowiązków przez podmioty budujące i eksploatujące
autostrady płatne wskazuje, że stosują one praktyki uciążliwe lub niekorzystne dla
użytkowników autostrad płatnych, zwłaszcza te, związane z przeprowadzaniem
remontów. Stan bezradności strony publicznej wobec negatywnych praktyk strony
prywatnej zawartych umów cywilno prawnych należy przełamać dla ochrony
bezpośredniego interesu użytkowników autostrad oraz w celu pobudzenia
konkurencji na rynku usług eksploatacji autostrad płatnych w Polsce. Interesy
użytkowników autostrad płatnych powinny być zabezpieczone na obecnym etapie
- tj. po zawarciu umów ze spółkami/koncesjonariuszami - przez skarb państwa,
który wziął na siebie rolę koncesjonodawcy i wypełnił ją fatalnie.
Praktyka kilku lat podczas, których mamy do czynienia z funkcjonowaniem
opłat na niektórych odcinkach autostrad pokazała, że spółki zajmujące się
użytkowaniem autostrad wielokrotnie wystawiały na próbę ich użytkowników
prowadząc na płatnych odcinkach szeroko zakrojone remonty utrudniające
przejazd, ale utrzymując przy tym niezmienne stawki opłat. Doprowadziło to
wręcz do paradoksalnych sytuacji, w których czas przejazdu płatną autostradą był
dłuższy niż drogą alternatywną. W samej definicji autostrady jedną z właściwości