eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw

- wprowadzenie nowelizacji dotyczącej możliwości przejęcia na emeryturę mężczyzny po osiągnięciu wieku 60 lat, jeżeli ma co najmniej 35 letni okres składkowy i nieskładkowy albo jeżeli ma co najmniej 25 letni okres składkowy i nieskładkowy oraz został uznany za całkowicie niezdolnego do pracy;- znowelizowanie przepisu określającego okres, od upływu którego nadpłacone lub nienależnie opłacone składki na ubezpieczenie społeczne rolników nie podlegają zwrotowi;- znowelizowanie przepisów dotyczących nienależnie opłaconych składek w ramach powszechnego ubezpieczenia społecznego;- znowelizowanie przepisów dotyczących informacji przekazywanej przez Zakład o stanie konta ubezpieczonego;

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 244
  • Data wpłynięcia: 2008-02-11
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2008-03-28
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 67, poz. 411

244

osiągnięcia wieku 60 lat i co najmniej 35-letniego okresu składkowego
i nieskładkowego), nie podlegaliby ubezpieczeniom społecznym przez
cały okres pobierania wcześniejszej emerytury,
– w warunkach proponowanych zmian w miejsce mężczyzn, którzy skorzy-
staliby z możliwości wcześniejszego przejścia na emeryturę (z tytułu
osiągnięcia wieku 60 lat i co najmniej 35-letniego okresu składkowego
i nieskładkowego) nie zostaną zatrudnieni nowi pracownicy,
to szacunkowe zmniejszenie wpływów składkowych na ubezpieczenia spo-
łeczne z tytułu wprowadzenia proponowanej zmiany wyniosłoby:

Szacunkowe zmniejszenie wpły-
2008 2009 2010
wów składkowych na ubezpie-
w mld zł
czenia społeczne w porównaniu
do obecnych przepisów
0,4 0,7 0,6

Gdyby jednak przyjąć, że wszystkie osoby, które mogłyby (przy powyższych
założeniach) skorzystać z proponowanych zmian w 2008 r., przeszłyby na
wcześniejszą emeryturę w styczniu 2008 r. (a nie jednostajnie w ciągu
2008 r. jak założono w pkt 4), to szacunkowe zmniejszenie wpływów skład-
kowych na ubezpieczenia społeczne w 2008 r. w porównaniu do obecnych
przepisów wyniosłoby około 0,7 mld zł.
Pozostałe zmiany ustawy o emeryturach i rentach z FUS, jak również przed-
stawione w art. 3 projektu zmiany ustawy o systemie ubezpieczeń społecz-
nych nie spowodują wzrostu wydatków z FUS i z budżetu państwa.
3. Projektowane rozwiązania nie będą miały wpływu na:
– budżety jednostek samorządu terytorialnego,
– konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowa-
nie przedsiębiorstw,
– sytuację i rozwój regionalny.
Wpływ na rynek pracy jest trudny do określenia. Z jednej strony przyjęcie
projektowanego rozwiązania spowoduje uwolnienie miejsc pracy, z drugiej
strony jedynie część stanowisk pracy zostanie obsadzona nowymi pracow-
nikami. Może to wynikać z trudności z ich obsadzeniem przez odpowiednio

11
wykwalifikowane kadry. Należy się jednak liczyć z tym, że jedynie część
uprawnionych skorzysta z przysługujących uprawnień. W związku z tym nie
przewiduje się istotnych zagrożeń dla rynku pracy.
W ocenie skutków regulacji przyjęto, że szacunkowa maksymalna liczba
mężczyzn, którzy mogliby skorzystać z możliwości przejścia na wcześniej-
szą emeryturę po ukończeniu wieku 60 lat, jeżeli posiadają co najmniej
35 letni okres składkowy i nieskładkowy, wyniesie około 85 tys.
Projektowana ustawa nie jest objęta zakresem prawa Unii Europejskiej oraz
nie jest sprzeczna z prawem Unii Europejskiej.
Projekt ustawy nie wymaga notyfikacji do Komisji Europejskiej.
Projekt ustawy nie zawiera norm technicznych, w rozumieniu przepisów roz-
porządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych
(Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.).
4. Konsultacje społeczne
Projekt ustawy został przekazany w dniu 13 grudnia 2007 r. do konsultacji
międzyresortowych oraz niżej wymienionym partnerom społecznym.
Organizacje pracodawców:
1. Business Centre Club – Związek Pracodawców,
2. Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych Lewiatan,
3. Konfederacja Pracodawców Polskich,
4. Związek Rzemiosła Polskiego,
5. Krajowa Izba Gospodarcza.
Organizacje związkowe:
1. Komisja Krajowa NSZZ „Solidarność”,
2. Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych,
3. Forum Związków Zawodowych,
4. Polski Związek Emerytów, Rencistów i Inwalidów,
5. Krajowa Partia Emerytów i Rencistów.


12
Stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej
w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414) projekt ustawy zo-
stał zamieszczony na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa
Pracy i Polityki Społecznej.
Podmioty prowadzące działalność w trybie przepisów o działalności lobbin-
gowej nie zgłosiły zainteresowania pracami nad projektem.
W toku konsultacji społecznych, w dniu 4 stycznia 2008 r., uwagi do projektu
zgłosiło Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych.
Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych poparło bezwarunko-
wo projekt ustawy w zakresie realizacji wyroku Trybunału Konstytucyjnego.
W opinii OPZZ wskazane jest jak najszybsze rozpatrzenie ustawy przez
Sejm RP. Wejście z życie ustawy, w terminie 14 dniowym od dnia ogłosze-
nia, według OPZZ jest logiczną konsekwencją założenia tego, aby ustawa
weszła w życie w jak najszybszym terminie. OPZZ pozytywnie zaopiniowało
również przepis dotyczący dochodzenia przez ubezpieczonego zwrotu nad-
płaconych składek, a także jego wydłużenie do 10 lat.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi zaproponowało wprowadzenie zmiany
w art. 41b ust. 11 ustawy z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu spo-
łecznym rolników, dotyczącej ujednolicenia regulacji w zakresie okresu do-
chodzenia nienależnie opłaconych składek w powszechnym systemie ubez-
pieczeń społecznych, jak również ubezpieczenia społecznego rolników. Po-
dobną uwagę zgłosił Prezes Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego.
Uwagi te zostały uwzględnione.
Związek Rzemiosła Polskiego pozytywnie zaopiniował przepis art. 29 ust.1
pkt 2 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu
Ubezpieczeń Społecznych, realizujący orzeczenie Trybunału Konstytucyjne-
go. Do pozostałych regulacji nie zgłosił uwag.
Projekt został również skonsultowany z Radą Nadzorczą ZUS, która poparła
jego rozwiązania w zakresie propozycji dotyczących wykonania wyroku Try-
bunału Konstytucyjnego oraz ujednolicenia okresu dochodzenia nienależnie
opłaconych składek na ubezpieczenie społeczne. Rada Nadzorczą ZUS
zgłosiła jednak wątpliwości dotyczące propozycji zmian w zakresie poda-

13
wania informacji o wysokości hipotetycznej emerytury. Podniesiono miano-
wicie, że przyjęcie proponowanego brzmienia art. 50 w ustawie z dnia
13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych spowoduje
uznanie przez wielu ubezpieczonych, po zapoznaniu się z informacją, iż
w przyszłości ich świadczenie emerytalne nie będzie niższe niż szacowane,
na podstawie okresu, kiedy np. systematycznie wzrastały ich zarobki. Dlate-
go też, w opinii Rady Nadzorczej ZUS, najlepszym rozwiązaniem byłoby po-
dawanie w informacji zarówno kwoty emerytury jaką ubezpieczony już wy-
pracował, jak również projekcji wysokości pełnej emerytury. Uwaga ta nie
została uwzględniona. Należy bowiem podkreślić, że wszystkie propozycje
w zakresie zasad regulujących sposób podawania informacji o wysokości
hipotetycznej emerytury z natury rzeczy obarczone są walorem niepewno-
ści. Wynika to z niepewnego charakteru wszelkich prognoz, w tym również
prognoz dotyczących wysokości emerytury. Dlatego też koniecznym było
wybranie w tym zakresie jednego z zaproponowanych rozwiązań. Przyjęcie
propozycji Rady Nadzorczej ZUS, sprowadzającej się do zwiększania ilości
informacji, które miałyby być podawane ubezpieczonym (o różne warianty
podawania wysokości emerytury) spowodowałoby niepotrzebne zmniejsze-
nie czytelności informacji o wysokości hipotetycznej emerytury.
Pozostałe resorty oraz organizacje związkowe nie zgłosiły uwag do projektu
ustawy.
14
strony : 1 ... 3 . [ 4 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: