Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o ubezpieczeniach upraw rolnych i zwierząt gospodarskich oraz ustawy o opłacie skarbowej
projekt ma na celu usprawnienie systemu ubezpieczeń w rolnictwie poprzez zapewnienie producentom rolnym szerszej dostępności do ubezpieczeń upraw rolnych z dopłatami z budżetu państwa do składek ubezpieczeniwych
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2370
- Data wpłynięcia: 2009-04-15
- Uchwalenie: odrzucony na pos. nr 53 dn. 05-11-2009
2370
dotacje dla zakładów ubezpieczeń z tytułu odszkodowań wypłaconych z tytułu
szkód spowodowanych przez suszę należą do kategorii pomocy państwa w
rozumieniu art. 87-89 TWE i podlegają reżimowi dotyczącemu pomocy
państwa.
Komisja Europejska, na podstawie rozporządzenia Rady (WE) nr 994/98
z dnia 7 maja 1998 r. dotyczącego stosowania art. 92 i art. 93 Traktatu
ustanawiającego Wspólnotę Europejską do niektórych kategorii horyzontalnej
pomocy państwa (Dz. Urz. WE L 142 z 14.5.1998 r. str. 1; Dz. Urz. UE Polskie
wydanie specjalne rozdz. 8, t.1, str. 312) uzyskała kompetencję do stwierdzenia,
że pod pewnymi warunkami pomoc dla małych i średnich przedsiębiorstw jest
zgodna ze wspólnym rynkiem i nie podlega obowiązkowi zgłoszenia
przewidzianemu w art. 88 ust. 3 TWE. Realizując tę kompetencję wydała ona
rozporządzenie 1857/2006. Postanowienia tego rozporządzenia tworzą reżim
szczególny w stosunku do reguł wynikających wprost z art. 87-89 TWE. Jeśli
materia projektu wykracza poza zakres regulacji rozporządzenia 1857/2006,
przepisami właściwymi do oceny zgodności projektowanej pomocy państwa ze
wspólnym rynkiem będą ogólne postanowienia art. 87-89 TWE. Jeśli zaś
materia ta mieści się w zakresie rozporządzenia 1857/2006, do oceny zgodności
pomocy państwa, o której mowa w projekcie, zastosowanie znajdą szczególne
postanowienia określone w tym akcie prawnym.
Zgodnie z postanowieniami rozporządzenia 1857/2006, niektóre
programy pomocy są uznawane, na zasadach określonych w tym
rozporządzeniu, za zgodne ze wspólnym rynkiem i są wyłączone z obowiązku
notyfikowania określonego w art. 88 ust. 3 TWE. Wyłączenie takie dotyczy
m.in. pomocy z tytułu składek ubezpieczeniowych (art. 12 rozporządzenia
1857/2006). Pomoc taka jest zgodna ze wspólnym rynkiem w rozumieniu art. 87
ust. 3 lit. c TWE, jeżeli spełnia następujące warunki:
Intensywność pomocy brutto pomocy nie może przekroczyć:
1. 80% kosztów składek ubezpieczeniowych, jeśli w polisie wyszczególnione
jest objęcie ubezpieczeniem jedynie strat spowodowanych niekorzystnymi
zjawiskami klimatycznymi, które mogą zostać porównane do klęsk
żywiołowych;
2. 50% kosztów składek ubezpieczeniowych, jeśli w polisie wyszczególnione
jest objęcie ubezpieczeniem strat określonych w pkt 1 oraz innych strat
spowodowanych zjawiskami klimatycznymi lub strat spowodowanych
chorobami zwierząt lub roślin lub epidemiami szkodników.
Ponadto, pomoc nie może stanowić bariery w funkcjonowaniu rynku
wewnętrznego w zakresie usług ubezpieczeniowych. W szczególności pomoc
nie może być ograniczona do ubezpieczenia zapewnianego przez tylko jedną
firmę ubezpieczeniową lub grupę firm lub do ubezpieczenia uzależnionego od
3
warunku, że umowa ubezpieczenia ma być zawarta z firmą założoną w danym
państwie członkowskim.
Wyłączenia z ogólnego reżimu przewidzianego w art. 87-89 TWE,
wynikające z zastosowania rozporządzenia 1857/2006, znajdują zastosowanie
wyłącznie wówczas, gdy dany program pomocy (jak np. pomoc z tytułu opłat
składek ubezpieczeniowych) spełnia dodatkowo warunki ogólne określone w
art. 3 ust. 2 i ust. 3 tego rozporządzenia, tj.:
a) każda pomoc, która może zostać przyznana w ramach takiego
programu, spełnia wszystkie warunki przedstawione w
rozporządzeniu,
b) program zawiera bezpośrednie odniesienie do rozporządzenia, cytując
jego tytuł i odesłanie do publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej oraz
c) zostało przedłożone zestawienie informacji przewidziane w art. 19 ust.
1 rozporządzenia.
Pomoc przyznana w ramach takich programów będzie zgodna ze
wspólnym rynkiem i będzie wyłączona z obowiązku notyfikacji przewidzianego
w art. 88 ust. 3 TWE pod warunkiem, że pomoc przyznawana bezpośrednio
spełnia warunki rozporządzenia 1857/2006.
3.2.
Artykuł 1 pkt 1 projektu, zmieniający art. 5 ustawy o ubezpieczeniach
upraw rolnych i zwierząt gospodarskich zmierza do modyfikacji w istniejącym
programie pomocy polegających na zmianie: a) wysokości dopłat do składek z
tytułu zawarcia umów ubezpieczenia od ryzyka wystąpienia skutków zdarzeń
losowych w rolnictwie i wprowadzenia stałej wysokości takich dopłat na
poziomie 50% składki z tytułu ubezpieczenia upraw, o których mowa w art. 3
ust. 1 pkt 1 ustawy; b) wysokości stosunku składki do sumy ubezpieczenia
uprawniającej do otrzymania dotacji i uzależnienia je w części od klasy
bonitacji. Proponowane zmiany programu pomocy mogą zostać
zakwalifikowane do kategorii pomocy z tytułu składek ubezpieczeniowych
spełniających warunki przewidziane w art. 12 rozporządzenia 1857/2003.
Pomoc ta jest zatem zgodna ze wspólnym rynkiem w rozumieniu art. 87 ust. 3
lit. c TWE i jest wyłączona z obowiązku notyfikacji przewidzianego w art. 88
ust. 3 TWE.
3.3.
Artykuł 1 pkt 2 projektu, zmieniający art. 10 ustawy o
ubezpieczeniach upraw rolnych i zwierząt gospodarskich w zakresie zmiany
wysokości dotacji dla zakładów ubezpieczeń z tytułu wypłaconych ubezpieczeń
za szkody spowodowane przez suszę oraz sposobu jej obliczania jest
modyfikacją programu pomocy określonego w ustawie. Ponieważ prawo UE nie
przewiduje wyłączenia pomocy publicznej, takiej jak program pomocy
przewidywany w projekcie ustawy, dla zakładów ubezpieczeń z obowiązku
4
notyfikacji przewidzianego określonego w art. 88 ust. 3 TWE to zgodność tej
pomocy ze wspólnym rynkiem podlega ocenie Komisji Europejskiej. Pomoc
taka może zostać uznana przez Komisję Europejską za zgodną ze wspólnym
rynkiem jako spełniająca przesłankę określoną w art. 87 ust. 2 lit. b TWE, tzn.
może być uznana jako pomoc mająca na celu naprawienie szkód
spowodowanych klęską żywiołową lub innym zdarzeniem nadzwyczajnym.
4.
Konkluzje
Projekt ustawy o zmianie ustawy o ubezpieczeniach upraw rolnych i
zwierząt gospodarskich oraz ustawy o opłacie skarbowej:
a) w zakresie art. 1 pkt 1 projektu zmieniającego wysokość dopłat do składek z
tytułu zawarcia umów ubezpieczenia i wprowadzenia stałej wysokości takich
dopłat na poziomie 50% składki, a także wysokości stosunku składki do sumy
ubezpieczenia uprawniającej do otrzymania dotacji i uzależnienia je w części od
klasy bonitacji (art. 1 pkt 1 oraz 2 projektu) jest zgodny z prawem Unii
Europejskiej (pkt 3.2. opinii);
b) w zakresie art. 1 pkt. 2 i 3 projektu zmieniającego wysokość dotacji dla
zakładów ubezpieczeń z tytułu wypłaconych ubezpieczeń za szkody
spowodowane przez suszę oraz sposobu jej obliczania (art. 1 pkt 3 projektu) jest
modyfikacją istniejącego programu pomocy, który może zostać uznany za
zgodny ze wspólnym rynkiem przez Komisję Europejską (pkt 3.3. opinii);
c) w zakresie art. 2 projektu zmieniającego ustawę o opłacie skarbowej nie
narusza prawa Unii Europejskiej.
W związku z dokonywaną zmiana istniejącego programu pomocy projekt
podlega notyfikacji Komisji Europejskiej, zgodnie z art. 88 ust. 3 TWE.
Opracował: Zespół Prawa Europejskiego i Międzynarodowego
Akceptował: Zastępca Szefa Kancelarii Sejmu
Lech Czapla
Deskryptory bazy REX: Unia Europejska, ubezpieczenia, rolnictwo
5
Warszawa, 24 kwietnia 2009 r.
BAS – WAL – 792/09
Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia
w sprawie stwierdzenia, czy poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o
ubezpieczeniach upraw rolnych i zwierząt gospodarskich oraz ustawy o
opłacie skarbowej (przedstawiciel wnioskodawców: poseł Krzysztof Jurgiel)
jest projektem ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej
Projekt ustawy zmierza do zmiany ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o
ubezpieczeniach upraw rolnych i zwierząt gospodarskich (Dz. U. Nr 150, poz.
1249, ze zmianami) oraz ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej
(Dz. U. Nr 225, poz. 1635, ze zmianami).
Zmiany w ustawie o ubezpieczeniach upraw rolnych i zwierząt
gospodarskich dotyczą:
• wysokości dopłat do składek z tytułu zawarcia umów ubezpieczenia od
ryzyka wystąpienia skutków zdarzeń losowych w rolnictwie i
wprowadzenia stałej wysokości takich dopłat na poziomie 50% składki z
tytułu ubezpieczenia upraw, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy;
• wysokości stosunku składki do sumy ubezpieczenia uprawniającej do
otrzymania dotacji i uzależnienia jej w części od klasy bonitacji;
• wysokości dotacji dla zakładów ubezpieczeń z tytułu wypłaconych
ubezpieczeń za szkody spowodowane przez suszę oraz sposobu jej
obliczania.
Zmiana w ustawie o opłacie skarbowej dotyczy zwolnienia decyzji o
przyznaniu dotacji celowej na pokrycie części odszkodowań wypłacanych
producentom rolnym z tytułu szkód spowodowanych przez suszę z opłaty
skarbowej.
Projekt ustawy nie wykonuje żadnego aktu prawnego Unii Europejskiej.
Projekt ustawy o zmianie ustawy o ubezpieczeniach upraw rolnych i
zwierząt gospodarskich oraz ustawy o opłacie skarbowej nie jest projektem
ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej.
Opracował: Zespół Prawa Europejskiego i Międzynarodowego
Akceptował: Zastępca Szefa Kancelarii Sejmu
Lech
Czapla
Deskryptory bazy REX: Unia Europejska, ubezpieczenia, rolnictwo
2
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2370
› Pobierz plik