eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o ubezpieczeniach upraw rolnych i zwierząt gospodarskich oraz ustawy o opłacie skarbowej

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o ubezpieczeniach upraw rolnych i zwierząt gospodarskich oraz ustawy o opłacie skarbowej

projekt ma na celu usprawnienie systemu ubezpieczeń w rolnictwie poprzez zapewnienie producentom rolnym szerszej dostępności do ubezpieczeń upraw rolnych z dopłatami z budżetu państwa do składek ubezpieczeniwych

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2370
  • Data wpłynięcia: 2009-04-15
  • Uchwalenie: odrzucony na pos. nr 53 dn. 05-11-2009

2370

Dopłaty do składek ubezpieczeniowych opłacanych przez rolników, jak i
dotacje dla zakładów ubezpieczeń z tytułu odszkodowań wypłaconych z tytułu
szkód spowodowanych przez suszę należą do kategorii pomocy państwa w
rozumieniu art. 87-89 TWE i podlegają reżimowi dotyczącemu pomocy
państwa.

Komisja Europejska, na podstawie rozporządzenia Rady (WE) nr 994/98
z dnia 7 maja 1998 r. dotyczącego stosowania art. 92 i art. 93 Traktatu
ustanawiającego Wspólnotę Europejską do niektórych kategorii horyzontalnej
pomocy państwa (Dz. Urz. WE L 142 z 14.5.1998 r. str. 1; Dz. Urz. UE Polskie
wydanie specjalne rozdz. 8, t.1, str. 312) uzyskała kompetencję do stwierdzenia,
że pod pewnymi warunkami pomoc dla małych i średnich przedsiębiorstw jest
zgodna ze wspólnym rynkiem i nie podlega obowiązkowi zgłoszenia
przewidzianemu w art. 88 ust. 3 TWE. Realizując tę kompetencję wydała ona
rozporządzenie 1857/2006. Postanowienia tego rozporządzenia tworzą reżim
szczególny w stosunku do reguł wynikających wprost z art. 87-89 TWE. Jeśli
materia projektu wykracza poza zakres regulacji rozporządzenia 1857/2006,
przepisami właściwymi do oceny zgodności projektowanej pomocy państwa ze
wspólnym rynkiem będą ogólne postanowienia art. 87-89 TWE. Jeśli zaś
materia ta mieści się w zakresie rozporządzenia 1857/2006, do oceny zgodności
pomocy państwa, o której mowa w projekcie, zastosowanie znajdą szczególne
postanowienia określone w tym akcie prawnym.

Zgodnie z postanowieniami rozporządzenia 1857/2006, niektóre
programy pomocy są uznawane, na zasadach określonych w tym
rozporządzeniu, za zgodne ze wspólnym rynkiem i są wyłączone z obowiązku
notyfikowania określonego w art. 88 ust. 3 TWE. Wyłączenie takie dotyczy
m.in. pomocy z tytułu składek ubezpieczeniowych (art. 12 rozporządzenia
1857/2006). Pomoc taka jest zgodna ze wspólnym rynkiem w rozumieniu art. 87
ust. 3 lit. c TWE, jeżeli spełnia następujące warunki:
Intensywność pomocy brutto pomocy nie może przekroczyć:
1. 80% kosztów składek ubezpieczeniowych, jeśli w polisie wyszczególnione
jest objęcie ubezpieczeniem jedynie strat spowodowanych niekorzystnymi
zjawiskami klimatycznymi, które mogą zostać porównane do klęsk
żywiołowych;
2. 50% kosztów składek ubezpieczeniowych, jeśli w polisie wyszczególnione
jest objęcie ubezpieczeniem strat określonych w pkt 1 oraz innych strat
spowodowanych zjawiskami klimatycznymi lub strat spowodowanych
chorobami zwierząt lub roślin lub epidemiami szkodników.
Ponadto, pomoc nie może stanowić bariery w funkcjonowaniu rynku
wewnętrznego w zakresie usług ubezpieczeniowych. W szczególności pomoc
nie może być ograniczona do ubezpieczenia zapewnianego przez tylko jedną
firmę ubezpieczeniową lub grupę firm lub do ubezpieczenia uzależnionego od

3
warunku, że umowa ubezpieczenia ma być zawarta z firmą założoną w danym
państwie członkowskim.
Wyłączenia z ogólnego reżimu przewidzianego w art. 87-89 TWE,
wynikające z zastosowania rozporządzenia 1857/2006, znajdują zastosowanie
wyłącznie wówczas, gdy dany program pomocy (jak np. pomoc z tytułu opłat
składek ubezpieczeniowych) spełnia dodatkowo warunki ogólne określone w
art. 3 ust. 2 i ust. 3 tego rozporządzenia, tj.:
a) każda pomoc, która może zostać przyznana w ramach takiego
programu, spełnia wszystkie warunki przedstawione w
rozporządzeniu,
b) program zawiera bezpośrednie odniesienie do rozporządzenia, cytując
jego tytuł i odesłanie do publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej oraz
c) zostało przedłożone zestawienie informacji przewidziane w art. 19 ust.
1 rozporządzenia.

Pomoc przyznana w ramach takich programów będzie zgodna ze
wspólnym rynkiem i będzie wyłączona z obowiązku notyfikacji przewidzianego
w art. 88 ust. 3 TWE pod warunkiem, że pomoc przyznawana bezpośrednio
spełnia warunki rozporządzenia 1857/2006.
3.2.
Artykuł 1 pkt 1 projektu, zmieniający art. 5 ustawy o ubezpieczeniach
upraw rolnych i zwierząt gospodarskich zmierza do modyfikacji w istniejącym
programie pomocy polegających na zmianie: a) wysokości dopłat do składek z
tytułu zawarcia umów ubezpieczenia od ryzyka wystąpienia skutków zdarzeń
losowych w rolnictwie i wprowadzenia stałej wysokości takich dopłat na
poziomie 50% składki z tytułu ubezpieczenia upraw, o których mowa w art. 3
ust. 1 pkt 1 ustawy; b) wysokości stosunku składki do sumy ubezpieczenia
uprawniającej do otrzymania dotacji i uzależnienia je w części od klasy
bonitacji. Proponowane zmiany programu pomocy mogą zostać
zakwalifikowane do kategorii pomocy z tytułu składek ubezpieczeniowych
spełniających warunki przewidziane w art. 12 rozporządzenia 1857/2003.
Pomoc ta jest zatem zgodna ze wspólnym rynkiem w rozumieniu art. 87 ust. 3
lit. c TWE i jest wyłączona z obowiązku notyfikacji przewidzianego w art. 88
ust. 3 TWE.
3.3.
Artykuł 1 pkt 2 projektu, zmieniający art. 10 ustawy o
ubezpieczeniach upraw rolnych i zwierząt gospodarskich w zakresie zmiany
wysokości dotacji dla zakładów ubezpieczeń z tytułu wypłaconych ubezpieczeń
za szkody spowodowane przez suszę oraz sposobu jej obliczania jest
modyfikacją programu pomocy określonego w ustawie. Ponieważ prawo UE nie
przewiduje wyłączenia pomocy publicznej, takiej jak program pomocy
przewidywany w projekcie ustawy, dla zakładów ubezpieczeń z obowiązku

4
notyfikacji przewidzianego określonego w art. 88 ust. 3 TWE to zgodność tej
pomocy ze wspólnym rynkiem podlega ocenie Komisji Europejskiej. Pomoc
taka może zostać uznana przez Komisję Europejską za zgodną ze wspólnym
rynkiem jako spełniająca przesłankę określoną w art. 87 ust. 2 lit. b TWE, tzn.
może być uznana jako pomoc mająca na celu naprawienie szkód
spowodowanych klęską żywiołową lub innym zdarzeniem nadzwyczajnym.

4.
Konkluzje

Projekt ustawy o zmianie ustawy o ubezpieczeniach upraw rolnych i
zwierząt gospodarskich oraz ustawy o opłacie skarbowej:

a) w zakresie art. 1 pkt 1 projektu zmieniającego wysokość dopłat do składek z
tytułu zawarcia umów ubezpieczenia i wprowadzenia stałej wysokości takich
dopłat na poziomie 50% składki, a także wysokości stosunku składki do sumy
ubezpieczenia uprawniającej do otrzymania dotacji i uzależnienia je w części od
klasy bonitacji (art. 1 pkt 1 oraz 2 projektu) jest zgodny z prawem Unii
Europejskiej (pkt 3.2. opinii);

b) w zakresie art. 1 pkt. 2 i 3 projektu zmieniającego wysokość dotacji dla
zakładów ubezpieczeń z tytułu wypłaconych ubezpieczeń za szkody
spowodowane przez suszę oraz sposobu jej obliczania (art. 1 pkt 3 projektu) jest
modyfikacją istniejącego programu pomocy, który może zostać uznany za
zgodny ze wspólnym rynkiem przez Komisję Europejską (pkt 3.3. opinii);

c) w zakresie art. 2 projektu zmieniającego ustawę o opłacie skarbowej nie
narusza prawa Unii Europejskiej.

W związku z dokonywaną zmiana istniejącego programu pomocy projekt
podlega notyfikacji Komisji Europejskiej, zgodnie z art. 88 ust. 3 TWE.

Opracował: Zespół Prawa Europejskiego i Międzynarodowego

Akceptował: Zastępca Szefa Kancelarii Sejmu



Lech Czapla

Deskryptory bazy REX: Unia Europejska, ubezpieczenia, rolnictwo

5
Warszawa, 24 kwietnia 2009 r.



BAS – WAL – 792/09



Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej


Opinia
w sprawie stwierdzenia, czy poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o
ubezpieczeniach upraw rolnych i zwierząt gospodarskich oraz ustawy o

opłacie skarbowej (przedstawiciel wnioskodawców: poseł Krzysztof Jurgiel)
jest projektem ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej


Projekt ustawy zmierza do zmiany ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o
ubezpieczeniach upraw rolnych i zwierząt gospodarskich (Dz. U. Nr 150, poz.
1249, ze zmianami) oraz ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej
(Dz. U. Nr 225, poz. 1635, ze zmianami).

Zmiany w ustawie o ubezpieczeniach upraw rolnych i zwierząt
gospodarskich dotyczą:
• wysokości dopłat do składek z tytułu zawarcia umów ubezpieczenia od
ryzyka wystąpienia skutków zdarzeń losowych w rolnictwie i
wprowadzenia stałej wysokości takich dopłat na poziomie 50% składki z
tytułu ubezpieczenia upraw, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy;
• wysokości stosunku składki do sumy ubezpieczenia uprawniającej do
otrzymania dotacji i uzależnienia jej w części od klasy bonitacji;
• wysokości dotacji dla zakładów ubezpieczeń z tytułu wypłaconych
ubezpieczeń za szkody spowodowane przez suszę oraz sposobu jej
obliczania.

Zmiana w ustawie o opłacie skarbowej dotyczy zwolnienia decyzji o
przyznaniu dotacji celowej na pokrycie części odszkodowań wypłacanych
producentom rolnym z tytułu szkód spowodowanych przez suszę z opłaty
skarbowej.


Projekt ustawy nie wykonuje żadnego aktu prawnego Unii Europejskiej.

Projekt ustawy o zmianie ustawy o ubezpieczeniach upraw rolnych i
zwierząt gospodarskich oraz ustawy o opłacie skarbowej nie jest projektem
ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej.

Opracował: Zespół Prawa Europejskiego i Międzynarodowego

Akceptował: Zastępca Szefa Kancelarii Sejmu


Lech
Czapla

Deskryptory bazy REX: Unia Europejska, ubezpieczenia, rolnictwo


2
strony : 1 ... 2 . [ 3 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: