eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o ratyfikacji Statutu Międzynarodowej Agencji Energii Odnawialnej (IRENA), przyjętego w Bonn dnia 26 stycznia 2009 r.

Rządowy projekt ustawy o ratyfikacji Statutu Międzynarodowej Agencji Energii Odnawialnej (IRENA), przyjętego w Bonn dnia 26 stycznia 2009 r.

projekt ustawy dotyczy promowania wszechstronnego i zrównoważonego wykorzystania energii odnawialnej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2366
  • Data wpłynięcia: 2009-09-24
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o ratyfikacji Statutu Międzynarodowej Agencji Energii Odnawialnej (IRENA), przyjętego w Bonn dnia 26 stycznia 2009 r.
  • data uchwalenia: 2009-11-19
  • adres publikacyjny: Dz.U. 2010 Nr 7, poz. 41

2366

Formalny proces powołania IRENA rozpoczął się konferencją pn. Przygotowanie
do powołania Międzynarodowej Agencji Energii Odnawialnej (IRENA), która odbyła się
w dniach 10-11 kwietnia 2008 r. w Berlinie. W dniach 30 czerwca – 1 lipca 2008 roku,
również w Berlinie, miały miejsce warsztaty, których celem było przygotowanie konkretnych
propozycji odnośnie statutu, finansowania oraz programu Agencji. W dniach

23-24 października 2008 r. odbyła się w Madrycie konferencja, na której podsumowano
wcześniejsze prace, w szczególności dotyczące procedur i kryteriów wyboru tymczasowego
dyrektora generalnego Agencji oraz tymczasowej siedziby organizacji. Przyjęto także
początkowy program pracy organizacji.
Konferencja założycielska IRENA, na której Statut powołujący IRENA podpisało 75 państw,
w tym 19 z Unii Europejskiej, odbyła się w Bonn w dniu 26 stycznia 2009 r. Na dzień
27 lipca 2009 r. liczba państw sygnatariuszy wzrosła do 136 (wykaz sygnatariuszy załączony
do wniosku). 27 stycznia 2009 r. w Bonn odbyło się także pierwsze spotkanie Komisji
przygotowującej IRENA (tymczasowa instytucja, która ma przygotować organizację do
realizacji jej statutowych zadań). Komisja przyjęła procedury i kryteria wyboru
tymczasowego dyrektora generalnego Agencji oraz tymczasowej siedziby organizacji.
Ponadto przyjęto decyzję powołującą Komitet Administracyjny (ciało pełniące rolę
wspomagającą w przygotowaniu kolejnych sesji Komisji przygotowawczej IRENA) oraz
decyzję z zakresu transparentności wyboru tymczasowego dyrektora generalnego Agencji
oraz tymczasowej siedziby organizacji. 29 czerwca 2009 r. na drugim spotkaniu Komisji
przygotowującej IRENA na tymczasową siedzibę IRENA wybrano Abu Dhabi (Zjednoczone
Emiraty Arabskie), natomiast tymczasowym dyrektorem generalnym IRENA została pani
Helene Pelosse z Francji.
Przewidywana struktura IRENA (główne organy Agencji):
– Zgromadzenie (członkowie) – najwyższy organ Agencji;
– Rada (pomiędzy 11 a 21 członków) – wypełnia funkcje przekazane przez
– Zgromadzenie, przed którym odpowiada oraz
– Sekretariat (składający się z dyrektora generalnego i wymaganego personelu)

– wykonuje zadania przydzielone przez Zgromadzenie i Radę.
2.
Wskazanie różnic między dotychczasowym i projektowanym stanem prawnym
Przystąpienie Polski do IRENA nie spowoduje zmian w dotychczasowym stanie prawnym.
Polska stanie się członkiem pierwszej międzynarodowej organizacji skoncentrowanej tylko
i wyłączenie na zrównoważonym wykorzystaniu odnawialnych źródeł energii. Ponadto biorąc

3
pod uwagę warunki członkostwa IRENA, zgodnie z jej Statutem Regionalne międzyrządowe
organizacje integracji gospodarczej (np. Unia Europejska) mogą zostać członkami agencji.
Zakres kompetencji i odpowiedzialności pomiędzy państwem a organizacją, w której państwo
to uczestniczy, reguluje art. VI Statutu IRENA.
3.
Wskazanie przewidywanych skutków społecznych, gospodarczych, finansowych,
politycznych i prawnych, związanych z wejściem w życie umowy międzynarodowej,
wraz z określeniem źródeł finansowania
Ratyfikacja Statutu będzie miała dla Polski korzystne skutki społeczne, gospodarcze
i polityczne. Pod względem społecznym oczekuje się zwiększenia liczby miejsc pracy
w branży energetyki odnawialnej. Związane będzie to z możliwością rozwoju (na większą niż
to jest obecnie skalę) wytwarzania na eksport urządzeń wykorzystywanych przez energetykę
odnawialną, jak również prowadzenia przez polskie firmy inwestycji poza granicami kraju.
Zwiększenie aktywności tych przedsiębiorstw przyczyni się do przyśpieszenia rozwoju
gospodarczego.
Udział Polski w IRENA spowoduje również dalszą intensyfikację rozwoju wykorzystania
OZE wewnątrz kraju. Przyczyni się do tego, przede wszystkim, wynikająca ze wzmocnienia
współpracy międzynarodowej, zwiększona wymiana doświadczeń oraz transfer wiedzy
i technologii w zakresie OZE. Proces ten będzie skutkował także wzrostem zatrudnienia
w
sektorze energetyki odnawialnej oraz w branżach z nim związanych
(np. w rolnictwie).
Powiązany z udziałem Polski w IRENA rozwój wykorzystania OZE będzie w długim okresie
korzystnie oddziaływał na stabilność gospodarki poprzez zwiększenie bezpieczeństwa
dostaw energii. Wzrost wykorzystania własnych, odnawialnych zasobów przyczyni się
również do poprawy krajowego bilansu towarowego i płatniczego (ograniczenie importu
surowców energetycznych i równoczesne zmniejszenie wypływu pieniądza poza granice
Polski).
IRENA może być tym samym swoistym stymulatorem rozwoju energetyki odnawialnej
w Polsce, wywołującym korzystny wpływ na gospodarkę (w tym na rynek finansowy,
towarowy i pracy).
Pod względem politycznym udział Polski w organizacji i efektywne zaangażowanie, jak
również pogłębienie współpracy międzynarodowej, wzmocnią jej pozycję zarówno
w Europie, jak i na świecie.

4

Budżet Agencji finansowany będzie przez:
– obowiązkowe składki opłacane przez jej członków, oparte na metodologii Organizacji
Narodów Zjednoczonych, określone przez Zgromadzenie,
– dobrowolne składki,
– inne źródła.
Wysokość obowiązkowych składek członkowskich obliczona została na podstawie
wskaźników dochodów narodowych poszczególnych państw uczestniczących w konferencji.
Wstępny przewidywany roczny budżet IRENA w ciągu pierwszych dwóch lat
funkcjonowania to 25 mln dolarów. Biorąc pod uwagę liczbę państw, które zainteresowane są
akcesją do organizacji, roczne zobowiązanie Polski z tego tytułu wyniosłoby około
250 000 dolarów, co stanowi około 1 % całości budżetu organizacji. Składka członkowska
w IRENA będzie pokrywana z budżetu państwa. Według informacji (w
załączeniu
Explanatory Note – Budget and Financing of IRENA oraz IRENA Scale of Assessment)
uzyskanych od strony niemieckiej, będącej inicjatorem utworzenia Agencji, do czasu wejścia
Statutu w życie (przewidywany termin: I połowa 2010 r.) składka za rok 2009 będzie
nieobowiązkowa. Największymi płatnikami IRENA miałyby być Niemcy (ok. 4,5 mln
dolarów), Wielka Brytania (ok. 4 mln dolarów), Francja (ok. 4 mln dolarów), Hiszpania,
Włochy, Chiny, Meksyk.
4.
Wyjaśnienie wyboru trybu związania Rzeczypospolitej Polskiej umową
międzynarodową
Statut IRENA pozostanie otwarty do podpisu do dnia jego wejścia w życie. Statut wchodzi
w życie z trzydziestym dniem liczonym po dniu złożenia dwudziestego piątego dokumentu
ratyfikacji. Przewiduje się, że Statut wejdzie w życie w I połowie 2010 roku i od tego czasu
nastąpi efektywne funkcjonowanie organizacji.
Zgodnie z art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 14 kwietnia 2000 r. o umowach międzynarodowych
(Dz. U. Nr 39, poz. 443, z późn. zm.) związanie Rzeczypospolitej Polskiej przedmiotowym
Statutem powołującym Agencję nastąpi w drodze ratyfikacji za uprzednią zgodą wyrażoną
w ustawie, ponieważ umowa ta spełnia przesłanki określone w art. 89 ust. 1 pkt 3 Konstytucji
Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483, z późn. zm.).
a) podmioty prawa krajowego, których dotyczy umowa międzynarodowa, w tym zakres,
w jakim umowa międzynarodowa dotyczy osób fizycznych i prawnych

5
Minister Gospodarki będzie organem wiodącym we współpracy z Międzynarodową Agencją
Energii Odnawialnej. Niniejsza umowa międzynarodowa będzie dotyczyła zarówno urzędów
państwowych, jak i instytucji naukowo-badawczych zajmujących się rozwojem
wykorzystania odnawialnych źródeł energii. Współpraca w ramach IRENA dotyczyć będzie
w szczególności technologii w zakresie energetyki odnawialnej, przyczyniając się do
rozpowszechnienia doświadczeń dotyczących praktycznego ich zastosowania, oferując
wsparcie we wszelkich kwestiach powiązanych z energią odnawialną oraz w efektywnym
wykorzystaniu posiadanej przez członków organizacji wiedzy techniczno-naukowej.
Przedsiębiorstwa energetyczne będą miały możliwość zintensyfikowania wielostronnej,
międzynarodowej współpracy gospodarczej, co przyczyni się do przyspieszenia rozwoju
gospodarczego. Organizacja, w sposób pośredni, pozytywnie wpłynie na osoby fizyczne
prowadzące działalność gospodarczą w zakresie energetyki odnawialnej, co również
przyniesie wymierne korzyści społeczno-gospodarcze.
b) sposób, w jaki umowa dotyczy spraw uregulowanych w prawie wewnętrznym
Postanowienia projektu Statutu zgodne są z obowiązującym w Polsce ustawodawstwem,
w tym z prawem Unii Europejskiej.
c) środki prawne, jakie powinny zostać przyjęte w celu wykonania umowy
międzynarodowej
Wejście w życie Statutu nie spowoduje konieczności dokonania zmian w ustawodawstwie
krajowym.
15/09/BS

6
Statut
Międzynarodowej Agencji
Energii Odnawialnej
(IRENA)




Strony niniejszego Statutu,
wyrażając pragnienie promowania powszechnego i zwiększonego przyjęcia
oraz wykorzystania energii odnawialnej w kontekście zrównoważonego rozwoju,
zainspirowane głębok wiar w rozliczne możliwości oferowane przez energie odnawialne
w zakresie stopniowego zmniejszania problemów bezpieczeństwa energetycznego oraz
niestabilnych cen energii,
przekonane o kluczowej roli w zmniejszaniu stężenia gazów cieplarnianych w atmosferze,
któr mog odegrać energie odnawialne, tym samym przyczyniaj c się do ustabilizowania
systemu klimatycznego oraz umożliwiaj c zrównoważone, bezpieczne i łagodne
przekształcenie gospodarki w gospodarkę niskowęglow ,
wyrażając pragnienie wspierania potencjalnego pozytywnego oddziaływania technologii
energii odnawialnych na stymulowanie zrównoważonego wzrostu gospodarczego oraz na
tworzenie miejsc pracy,
zmotywowane olbrzymim potencjałem energii odnawialnych w zakresie dostarczania
zdecentralizowanego dostępu do energii, przede wszystkim w krajach rozwijaj cych się oraz
dostępu do energii odosobnionym i odległym regionom i wyspom,
zaniepokojone potencjalnymi poważnymi negatywnymi skutkami stosowania paliw kopalnych
oraz nieefektywnego wykorzystania tradycyjnej biomasy na zdrowie,
przekonane o możliwości zaspokajania globalnego zapotrzebowania na energię, którego
gwałtowny wzrost przewidywany jest w nadchodz cych dekadach, w coraz większym stopniu
dzięki energii odnawialnej oraz zwiększeniu efektywności energetycznej,
zapewniając o głębokim pragnieniu utworzenia międzynarodowej organizacji na rzecz energii
odnawialnej maj cej na celu ułatwienie współpracy jej członków, jak również nawi zania
ścisłej współpracy z istniej cymi już organizacjami propaguj cymi wykorzystanie energii
odnawialnej,
stwierdzają, co nastęuje:





 
1
strony : 1 . [ 2 ] . 3 ... 10

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: