eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o sporcie

Rządowy projekt ustawy o sporcie

projekt dotyczy: wprowadzenia nowej prawnej regulacji sportu, usprawnienia funkcjonowania podmiotów działających w sferze sportu, w szczególności polskich związków sportowych

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2313
  • Data wpłynięcia: 2009-08-31
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o sporcie
  • data uchwalenia: 2010-06-25
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 127, poz. 857

2313

związków sportowych. Proponowane w zgłoszeniach rozwiązania nie wpłynęły na ostateczny
kształt projektu ustawy o sporcie.
Przedmiotowy projekt ustawy nie wymaga notyfikacji w rozumieniu przepisów
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania
krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz
z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
Projektowana regulacja jest zgodna z prawem Unii Europejskiej.

32
OCENA SKUTKÓW REGULACJI

1. Podmioty, na które oddziaływać będzie projektowana ustawa
Projektowana ustawa obejmie swoim zakresem następujące podmioty:
1) polskie związki sportowe,
2) związki sportowe,
3) kluby sportowe,
4) zawodników, w szczególności zawodników biorących udział we
współzawodnictwie sportowym,
5) osoby organizujące i prowadzące działalność w zakresie sportu,
6) podmioty działające w zakresie sportu osób niepełnosprawnych,
7) jednostki samorządu terytorialnego oraz organy administracji rządowej.
Zakłada się, że projektowane przepisy usprawnią funkcjonowanie podmiotów działających
w sferze sportu, w szczególności polskich związków sportowych. Nowe rozwiązania powinny
pozwolić na sprawniejszą realizację zadań powierzonych polskim związkom sportowych,
a także zwiększyć przejrzystość dysponowania środkami publicznymi przez te podmioty.
Proponowane formy, w jakich będą mogły funkcjonować kluby sportowe, powinny
wpłynąć pozytywnie na rozwój klubów przez dostosowanie ich struktur organizacyjnych do
realiów gospodarki rynkowej.
W odniesieniu do polskich związków sportowych projektowana ustawa przewiduje, że
powinny one dostosować swoją działalność, w szczególności obowiązujące w nich statuty
oraz regulaminy, do wymogów ustawy nie później niż w terminie dwóch lat od dnia wejścia
w życie ustawy. W szczególności dotyczyć to będzie wymogu określonego w art. 11 ust. 2
pkt 4 projektu, dotyczącego uzyskania zaświadczenia o przynależności do międzynarodowej
federacji sportowej w sporcie olimpijskim lub paraolimpijskim lub innej uznanej przez
Międzynarodowy Komitet Olimpijski. W sytuacji gdy polski związek sportowy w okresie
przewidzianym w art. 83 ust. 2 nie spełni ww. warunku, utraci on status polskiego związku
sportowego.

Podmioty, które obecnie zajmują się sportem osób niepełnosprawnych będą mogły

33
złożyć do ministra właściwego do spraw kultury fizycznej wniosek o wyrażenie zgody na
utworzenie polskiego związku sportowego.

2. Wpływ regulacji na dochody i wydatki sektora finansów publicznych
Projektowana regulacja nie spowoduje dodatkowych wydatków dla budżetu państwa
ani dla budżetów jednostek samorządu terytorialnego, stanowi bowiem jedynie nową
podstawę prawną do istniejących kompetencji organów administracji publicznej,
w szczególności jednostek samorządu terytorialnego.
Należy w szczególności wskazać, iż proponowane rozwiązania w zakresie zajęć
wychowania fizycznego w Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej, Biurze
Ochrony Rządu i wojsku (nowelizacja ustaw: o Policji, o Straży Granicznej, o Państwowej
Straży Pożarnej, o Biurze Ochrony Rządu oraz o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych)
nie są nowymi rozwiązaniami, albowiem obowiązek prowadzenia zajęć wychowania
fizycznego w jednostkach organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej,
ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych oraz Szefowi Obrony Cywilnej Kraju
nakładają obecnie przepisy ustawy o kulturze fizycznej (art. 19 ust. 3 ustawy). Dlatego też
rozwiązania te nie spowodują dodatkowych skutków finansowych.
Powyższe odnosi się również do rozwiązań dotyczących badań zawodników
i wydawania orzeczeń lekarskich o stanie zdrowia umożliwiającym bezpieczne uczestnictwo
we współzawodnictwie sportowym, które obecnie są regulowane obowiązującymi przepisami
(art. 29 ustawy o sporcie kwalifikowanym).
Możliwość wsparcia finansowego przez jednostki samorządu terytorialnego rozwoju
sportu, określona w art. 36 projektu ustawy, nie nakłada nowych obowiązków i zadań, lecz
stwarza możliwość udzielania dotacji na warunkach określonych w ustawie. Należy
zaznaczyć, że przepisy dotyczące wsparcia finansowego sportu przez jednostki samorządu
terytorialnego znajdują się obecnie także w ustawie o sporcie kwalifikowanym.
Należy dodać, że jednostki samorządu terytorialnego, organizując oraz tworząc
odpowiednie warunki materialno-techniczne dla rozwoju i wsparcia sportu, będą realizować
przedmiotowe zadania w ramach posiadanych środków finansowych. Dotyczy to zarówno
form wsparcia określonych w art. 36 jak i stypendiów oraz nagród, o których mowa w art. 38
i art. 42 projektu ustawy.

34
Dotychczasowe obowiązki związane z wydatkowaniem środków publicznych przez
ministra właściwego do spraw kultury fizycznej i sportu oraz jednostki samorządu
terytorialnego nie ulegają rozszerzeniu.

3. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Projektowana regulacja nie będzie miała wpływu na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość.

4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Projektowana regulacja nie wpłynie na rynek pracy.

5. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Projektowana regulacja nie będzie miała wpływu na sytuację i rozwój regionalny.

6. Konsultacje społeczne
Projekt ustawy został poddany szerokim konsultacjom społecznym, głównie
w środowiskach sportowych i samorządowych. Projekt ustawy skierowano m.in.: do 68
polskich związków sportowych, Polskiego Komitetu Olimpijskiego, Polskiego Komitetu
Paraolimpijskiego, Polskiej Federacji Sportu Młodzieżowego, Związku Miast Polskich,
Związku Gmin Wiejskich Rzeczypospolitej Polskiej, Związku Województw Rzeczypospolitej
Polskiej, Związku Powiatów Polskich oraz do licznych ogólnopolskich stowarzyszeń
działających w sferze kultury fizycznej. W trakcie prowadzonych konsultacji zgłoszono wiele
istotnych uwag zawierających propozycje zmian zapisów projektowanej ustawy. W celu ich
wyjaśnienia zorganizowano środowiskowe spotkania: z polskimi związkami sportów
olimpijskich w dniu 12 marca 2009 r. oraz polskimi związkami sportów nieolimpijskich
w dniu 18 marca 2009 r.
Ponadto w dniu 12 maja 2009 r. odbyło się również spotkanie ze stowarzyszeniami
działającymi w zakresie sportu osób niepełnosprawnych.

35
W dniu 27 maja 2009 r. projekt był konsultowany na spotkaniu z przedstawicielami
Unii Metropolii Polskich.
W opiniach polskich związków sportowych dominowały zastrzeżenia dotyczące
rygorów ustrojowych polskich związków sportowych przewidzianych w art. 9 projektowanej
ustawy oraz podnoszone przez grupę 12 polskich związków sportowych działających
w sportach nieolimpijskich zastrzeżenia wobec zasad wyrażania zgody na utworzenie
polskiego związku sportowego zawartych w art. 11.
Przepisy art. 9 projektu mają na celu zapewnienie demokratycznych procedur, zasad
dobrego zarządzania oraz transparentności w funkcjonowaniu polskich związków
sportowych. Wyjątkowa, monopolistyczna pozycja polskich związków sportowych określona
w art. 13 wynikająca z podstawowej zasady europejskiego modelu sportu, jedna narodowa
federacja w jednym sporcie, uzasadnia wprowadzenie szczególnych wymagań dotyczących
ustroju polskich związków sportowych. Przewidziane w projekcie ustawy ograniczenie liczby
członków zarządu do 12 osób ma na celu zapewnienie sprawnego zarządzania polskim
związkiem sportowym.
W konsekwencji postanowień art. 11 ust. 2 pkt 4 i art. 83 ust. 2 projektu ustawy część
polskich związków sportowych działających w sportach nieolimpijskich może stracić ten
status, jeżeli dany związek nie przedstawi w ciągu 2 lat od dnia wejścia w życie ustawy
zaświadczenia o przynależności do międzynarodowej federacji sportowej działającej
w sporcie olimpijskim lub paraolimpijskim lub innej uznanej przez Międzynarodowy Komitet
Olimpijski. Ważną przesłanką wprowadzenia tej regulacji jest dążenie do konsolidacji ruchu
sportowego oraz zahamowanie tendencji do wydzielania się nowych polskich związków
sportowych spośród dotychczas istniejących.

Wiele istotnych uwag zgłoszonych w toku konsultacji społecznych zostało
wprowadzonych do projektu, w szczególności w odniesieniu do regulacji dotyczących:
1) uczniowskich klubów sportowych,
2) stałych sądów polubownych polskich związków sportowych,
3) prawa polskiego związku sportowego do wizerunku zawodnika w stroju reprezentacji
kraju.
Mając na uwadze zgłoszone opinie, został ponadto uwzględniony postulat
nieróżnicowania dofinansowania uprawiania lub organizowania sportu przez ministra

36
strony : 1 ... 10 ... 18 . [ 19 ] . 20 ... 30 ... 31

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: