Poselski projekt ustawy o odnawialnych zasobach energii i racjonalnym ich wykorzystaniu
- wprowadzenie przepisów regulujących sposób oceny odnawialnych zasobów energii zawartych w litosferze, hydrosferze, biosferze oraz atmosferze, sposób przyznawania prawa do korzystania z odnawialnych zasobów energii, sposób przyznawania praw do korzystania z ciepła ziemi i wód termalnych oraz sposoby wspierania przedsięwzięć związanych z pozyskiwaniem energii z zasobów odnawialnych;
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2307
- Data wpłynięcia: 2009-05-29
- Uchwalenie:
2307
2. Bilans zasobów, o którym mowa w ust. 1 pkt 1 jest udostępniany do wglądu w
siedzibie starosty.
Rozdział 3
Energia geotermalna
Art. 7.
1. Odwierty zastanowione i zlikwidowane nadające się do rekonstrukcji i wykorzystania
dla celów geotermicznych stają się niezbywalną własno cią komunalną gminy, z
zastrzeżeniem art. 17.
2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, Państwowe Archiwum Geologiczne
przekazuje nieodpłatnie na wniosek gminy pełną dokumentację geofizyczną i
wiertniczą dotyczącą tych odwiertów.
Art. 8.
1. Przedsiębiorcy zainteresowani wykorzystaniem energii geotermicznej na terenie danej
gminy opracowują projekty techniczne w oparciu o dokumentację geologiczną i
techniczną.
2. Projekt wymaga akceptacji gminy w odniesieniu do planu zagospodarowania
przestrzennego gminy i planu zaopatrzenia gminy w energię.
3. Po akceptacji projektu przez samorząd gminy, przedsiębiorcy wnioskują do starosty o
udzielenie im zezwolenia na eksploatację energii z odwiertów.
4. Zezwolenie na wykorzystywanie odnawialnych zasobów wód geotermalnych z
odwiertów udziela starosta.
5. Nadzór nad pracami wiertniczymi związanymi z eksploatacją wód geotermalnych
sprawują organy nadzoru górniczego.
Rozdział 4
Mechanizmy wspierania produkcji energii elektrycznej, cieplnej i mechanicznej
z zasobów odnawialnych
Art. 9.
1. Odnawialne źródła energii, niezależnie od rodzaju odnawialnego zasobu, korzystają na
takich samych zasadach z mechanizmów wspierania.
2. Odnawialne źródła energii korzystają z mechanizmów wspierania, niezależnie od tego
czy są wykorzystywane do celów gospodarczych, czy do zaspokojenia własnych
potrzeb.
3. Produkcja energii z zasobów odnawialnych korzysta z następujących mechanizmów
wspierania:
1) okre lanych w ustawie z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony rodowiska
(Dz. U. z 2008 r. Nr 25, poz.150, z 2008 r. Nr 111, poz.708, z 2008 r. Nr 138,
poz. 865, z 2008 r. Nr 154,poz. 958, z 2008 r. Nr 171,poz.1056, z 2008 r. Nr
199, poz.1227, M.P. z 2008 r. Nr 79, poz. 698, z 2008 r. Nr 80, poz.707, Dz.
U. z 2008 r. Nr 223,poz. 1464, z 2009 r. Nr 19, poz.100, z 2008 r. Nr 227,
poz.1505), zgodnie z listą priorytetowych programów i kryteriami wyboru
przedsięwzięć.
2) obowiązku zakupu energii elektrycznej i ciepła z odnawialnych źródeł, o
którym mowa w ustawie z dnia 10 kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne (Dz.
U. z 2006 r. Nr 89, poz. 625, z 2006 r. Nr 104, poz. 708, z 2006 r. Nr 158, poz.
1123, z 2006 r. Nr 170, poz. 1217, z 2005 r. Nr 62, poz. 552, z 2007 r. Nr 04,
poz. 07, z 2007r. Nr 52, poz. 343, z 2007r. Nr 115, poz. 790, z 2005 r. Nr 62,
poz. 552, z 2007 r. Nr 21, poz. 124, z 2007 r. Nr 130, poz. 905, z 2007 r. Nr
21, poz. 124, z 2008r. Nr 180, poz.1112, z 2009 r. Nr 3, poz. 11 , z 2008 r. Nr
227, poz. 1505, z 2009 r. Nr 69, poz.586)
3) okre lonych w ustawie z dnia 18 grudnia 1998 r. o wspieraniu przedsięwzięć
termo modernizacyjnych (Dz. U. 2008 r. Nr 223, poz.1459);
4) okre lonych w ustawie z 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U.
2009r. Nr 3, poz.11).
4. Rada Ministrów okre li w drodze rozporządzenia szczegółowe zasady ubezpieczenia
od ryzyka działalno ci w zakresie rozpoznania i wykorzystania odnawialnych
zasobów energii poprzez utworzenia ze rodków publicznych:
a) funduszu ubezpieczenia od ryzyka na etapie poszukiwań;
b) funduszu ubezpieczenia od ryzyka na etapie eksploatacji zasobów geotermalnych
przez okres 10 lat.
Art. 10.
Zgodnie z wytycznymi Wspólnoty nt. pomocy publicznej na zadania związane z ochroną
rodowiska (Dz. Urz. WE nr 37, z 03.02.2001r.) wspieranie inwestycji związanych z
pozyskiwaniem energii z zasobów odnawialnych odbywa się według następujących zasad:
1) generalna zasadą jest możliwo ć sfinansowania 40 % dodatkowych kosztów
inwestycji;
2) je li instalacja zaspokaja wszystkie potrzeby całej społeczno ci lokalnej
dozwolona jest pomoc jeszcze 10 punktów procentowych ponad 40 %
dodatkowych kosztów;
3) sfinansowanie 100% dodatkowych kosztów inwestycji jest możliwe, gdy
państwo członkowskie wykaże, że taka pomoc jest niezbędna;
4) dodatkowe koszty jest to różnica pomiędzy kosztami poniesionymi przez
przedsiębiorstwo inwestujące ze źródeł odnawialnych a kosztami poniesionymi
w przypadku inwestycji w konwencjonalną elektrownię o takiej samej mocy.
Art. 11.
Pomoc operacyjna zgodnie z wytycznymi Wspólnoty może mieć formę:
1) pomocy kompensującej różnicę między kosztami produkcji energii ze źródeł
odnawialnych ceną rynkową energii;
2) wsparcia za po rednictwem mechanizmów rynkowych takich jak przetargi na
dostarczenie energii ze źródeł odnawialnych lub obowiązek kupowania od
producentów energii ze źródeł odnawialnych „zielonych certyfikatów” nałożony na
dystrybutorów i konsumentów;
3) pomocy operacyjnej dla elektrowni pozyskujących energię z źródeł odnawialnych,
obliczonej w oparciu o koszty zewnętrzne, w szczególno ci zanieczyszczenia i
dewastacja rodowiska naturalnego.
Art. 12.
1. W sprawach dotyczących znakowania i obrotu zasobami energii odnawialnej mają
zastosowanie przepisy Prawa energetycznego.
2. Minister Gospodarki w porozumieniu z Ministrem rodowiska okre li w drodze
rozporządzenia zasady wprowadzenia „zielonych certyfikatów” na produkcję energii cieplnej
z odnawialnych zasobów i obrotu nimi.
Art. 13.
1. Samorządy gmin są zobowiązane do stopniowego zastępowania energii elektrycznej,
cieplnej i mechanicznej, pochodzących z kopalin palnych energią pochodzących z
odnawialnych zasobów istniejących na ich terenie, zgodnie z zasadami
zrównoważonego rozwoju.
2. Samorządy gmin oraz uczelnie wyższe mogą uzyskać dofinansowanie ze rodków
Narodowego Funduszu Ochrony rodowiska i Gospodarki Wodnej wydatków na
opracowanie dokumentacji pierwszego projektu geotermalnego do wysoko ci 50%
tych wydatków, ale nie więcej niż 100 tysięcy złotych.
Art. 14.
Przedsiębiorcy odpowiedzialni za dystrybucję poszczególnych rodzajów energii obowiązani
są do zakupu w pierwszej kolejno ci energii za źródeł odnawialnych, zgodnie z art. 9a ustawy
z dnia 10 kwietnie 1997 r. – Prawo energetyczne, realizując założenia „Strategii Rozwoju
Energetyki Odnawialnej” z 2001 r. oraz postanowienia obowiązujących umów
międzynarodowych.
Rozdział 5
Procedury administracyjne
Art. 15.
Na podstawie udostępnionego przez samorząd gminy bilansu odnawialnych zasobów gminy,
przedsiębiorcy zainteresowani eksploatacją, opracowują projekty wykorzystania
poszczególnych rodzajów energii i występują do starosty o udzielenie im zezwolenia na
eksploatację okre lonych rodzajów energii geotermalnej.
Art. 16.
Samorządy gminne mają prawo do nieodpłatnego korzystania z informacji dotyczących
dokumentacji geologicznej i technicznej głębokich otworów wiertniczych wykonanych za
rodków budżetu państwa w latach 1955-2000, niezbędnej do wykorzystania energii
geotermalnej.
Art. 17.
W przypadkach spornych, co do prawa do eksploatacji, zasad eksploatacji lub zasięgu
oddziaływania zakładu energetycznego decyzję podejmuje wojewoda. Organem
odwoławczym w stosunku do decyzji wojewody jest minister wła ciwy do spraw rodowiska.
Rozdział 6
Przepisy zmieniające, przejściowe i przepis końcowy
Art. 18.