eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy - Ordynacja podatkowa

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy - Ordynacja podatkowa

- znowelizowanie przepisów dotyczących sporządzenia rocznego obliczenia podatku, dotyczących rozliczenia niektórych ulg, dotyczących wskazania organizacji pożytku publicznego, na rzecz której ma być przekazany 1 % podatku należnego w rocznym obliczeniu podatku oraz dotyczących sposobu przekazywania do organu podatkowego przez organy rentowe rocznego obliczenia podatku;

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2306
  • Data wpłynięcia: 2009-09-08
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2009-09-25
  • adres publikacyjny:

2306

Załącznik nr 2 – określa wzór załącznika do rocznego obliczenia podatku PIT-40Z, wraz
z objaśnieniami co do sposobu jego wypełnienia. Formularz ten stanowi informację
o dzieciach, na które przysługuje odliczenie od podatku w roku podatkowym. Formularz
oznaczony jest symbolem PIT-40Z/O. Obowiązek jego wypełnienia ciąży na płatniku, jeżeli
podatnik w złożonym przez siebie oświadczeniu PIT-12 stwierdzi, że spełnia warunki
określone w art. 27f ustawy, poda kwotę przysługującego odliczenia, liczbę dzieci oraz ich
numery PESEL, a w przypadku braku tych numerów poda imiona, nazwiska oraz daty
urodzenia dzieci.
Ocena skutków regulacji rozporządzenia:
1) Podmioty, na które oddziałuje akt normatywny - projektowane rozporządzenie będzie
miało wpływ na podmioty obowiązane na podstawie przepisów ustawy do sporządzania
i składania określonych w tym rozporządzeniu wzorów. Płatnicy będą musieli zaopatrzyć
się w
nowe wzory formularzy podatkowych. Przy czym, formularze określone
w niniejszym rozporządzeniu – wzorem lat ubiegłych – będą nie tylko dostępne
w urzędach skarbowych, ale również na stronie internetowej Ministerstwa Finansów.
2) Konsultacje społeczne – proponuje się nie poddawać projektu rozporządzenia
konsultacjom społecznym, gdyż projektowane rozporządzenie jest konsekwencją zmian
przyjętych w nowelizacji ustawy, która była przedmiotem konsultacji społecznych.
Ponadto, zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414 oraz z 2009 r. Nr 42, poz. 337), projekt
rozporządzenia – z chwilą jego skierowania do uzgodnień zewnętrznych – zostanie
zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa Finansów. Od tego
momentu każdy będzie mógł zgłosić zainteresowanie pracami nad projektem
rozporządzenia (art. 7 ust. 1 ww. ustawy).
Istotne uwagi zgłoszone przez zainteresowanych zostaną podane w uzasadnieniu, z chwilą
zakończenia uzgodnień.
3) Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego – brak wpływu na sektor finansów publicznych,
w tym budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego.
4) Wpływ regulacji na rynek pracy – przedmiotowe rozporządzenie nie wpłynie na rynek
pracy.
5) Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw – brak wpływu na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
6) Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny – brak wpływu na sytuację i rozwój
regionalny.
7) Ocena zgodności projektu z prawem Unii Europejskiej – problematyka regulowana ww.
rozporządzeniem pozostaje w gestii państw członkowskich i nie podlega harmonizacji.
09/05-kt
4
Projekt

ROZPORZ DZENIE
MINISTRA FINANSÓW1)
z dnia
w sprawie wynagrodzenia płatników i inkasentów pobierających podatki na rzecz budżetu
państwa
Na podstawie art. 28 § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U.
z 2005 r. Nr 8, poz. 60, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:

§ 1. 1. Płatnikom i inkasentom przysługuje wynagrodzenie z tytułu terminowego wpłacania
podatków wynoszące:
1) 0,3% kwoty podatków pobranych przez płatników na rzecz budżetu państwa;
2) 0,1% kwoty podatków pobranych przez inkasentów na rzecz budżetu państwa.
2. Płatnikom, z wyłączeniem organów rentowych, sporządzającym roczne obliczenie podatku
dochodowego od osób fizycznych przysługuje dodatkowe wynagrodzenie, wynoszące:
1) 0,05% kwoty podatków pobranych na rzecz budżetu państwa;
2) 0,1% kwoty podatków pobranych na rzecz budżetu państwa, jeżeli roczne obliczenie podatku
zostało przesłane do właściwego organu za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
3. Kwota należnego wynagrodzenia jest potrącana z kwoty podatków pobranych przez płatników
lub inkasentów.
§ 2. Płatnik lub inkasent, który pobrał podatek nienależnie lub w wysokości wyższej od należnej,
jest obowiązany dokonać zwrotu nienależnego wynagrodzenia na rachunek właściwego urzędu
skarbowego wraz z odsetkami za zwłokę.
§ 3. Traci moc rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2002 r. w sprawie
wynagrodzenia płatników i inkasentów pobierających podatki na rzecz budżetu państwa (Dz. U.
Nr 240, poz. 2065).
§ 4. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2010 r.




Minister
Finansów
1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej – finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. Nr
216, poz. 1592).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 85, poz. 727, Nr 86, poz. 732 i Nr 143,
poz. 1199, z 2006 r. Nr 66, poz. 470, Nr 104, poz. 708, Nr 143, poz. 1031, Nr 217, poz. 1590 i Nr 225, poz. 1635, z 2007 r. Nr
105, poz. 721, Nr 112, poz. 769, Nr 120, poz. 818, Nr 192, poz. 1378, Nr 195, poz. 1414 i Nr 225, poz. 1671, z 2008 r. Nr 118,
poz. 745, Nr 141, poz. 888 , Nr 180, poz. 1109 i Nr 209, poz. 1316, 1318 i 1320 oraz z 2009 r. Nr 18, poz. 97, Nr 44, poz. 362
i Nr 57, poz. 466.

09/06-kt
Uzasadnienie

Wydanie niniejszego rozporządzenia jest podyktowane uregulowaniami art. 3 pkt 2 ustawy z
dnia …………. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy
Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr ….. , poz. …..). Przepis ten stanowi, że przepisy
wykonawcze wydane na podstawie art. 28 § 3 ustawy wymienionej w art. 2 zachowują moc
do dnia wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 28 § 3 ustawy
wymienionej w art. 2, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2009 r.
Ustawa o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wprowadza, jako
podstawową regułę, obowiązek sporządzenia rocznego obliczenia podatku przez płatnika
z urzędu (bez konieczności uprzedniego składania wniosku przez podatnika w tej sprawie).
Przewidziane w ustawie rozwiązanie może kreować po stronie płatników dodatkowe koszty.
Na podstawie art. 28 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U.
z 2005 r. Nr 8, poz. 60, z późn. zm.), w brzmieniu nadanym ustawą o zmianie ustawy
o podatku dochodowym od osób fizycznych, płatnikom i inkasentom przysługuje
zryczałtowane wynagrodzenie z tytułu terminowego wpłacania podatków na rzecz budżetu
państwa. Płatnikom, z wyłączeniem organów rentowych, przysługuje również zryczałtowane
wynagrodzenie z tytułu sporządzania rocznego obliczenia podatku dochodowego od osób
fizycznych.
Zmiany merytoryczne związane ze zmianą treści art. 28 § 1 ustawy – Ordynacja podatkowa
zawiera § 1 ust. 2 projektu rozporządzenia. Mają one na celu zrekompensowanie kosztów
związanych z realizacją postanowień ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od
osób fizycznych.
W związku z wprowadzeniem w art. 28 § 1 ustawy – Ordynacja podatkowa wynagrodzenia
z tytułu sporządzenia rocznego obliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych
proponuje się w § 2 projektu rozporządzenia określenie stawki dodatkowego wynagrodzenia
płatników sporządzających roczne obliczenia podatku w wysokości:
1) 0,05% kwoty podatków pobranych na rzecz budżetu państwa;
2) 0,1% kwoty podatków pobranych na rzecz budżetu państwa, jeżeli roczne obliczenie
podatku zostało przesłane do właściwego organu za pomocą środków komunikacji
elektronicznej.
Brzmienie § 1 ust. 1 i 3 oraz § 2 projektu rozporządzenia odpowiada treści § 1 i § 2
obowiązującego rozporządzenia z dnia 24 grudnia 2002 r. w sprawie wynagrodzenia
płatników i inkasentów pobierających podatki na rzecz budżetu państwa (Dz. U. Nr 240, poz.
2065).

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2010 r.


Ocena skutków regulacji – rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie
wynagrodzenia płatników i inkasentów pobierających podatki na rzecz budżetu państwa

I. Podmioty, na które oddziałuje rozporządzenie
Przepisy rozporządzenia dotyczą płatników i inkasentów.
II. Konsultacje społeczne
W celu przeprowadzenia konsultacji społecznych tekst projektu rozporządzenia zostanie
przesłany do Krajowej Rady Doradców Podatkowych.
Ponadto tekst projektu rozporządzenia zostanie zamieszczony na stronie BIP, zgodnie z art. 5
ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa
(Dz. U. Nr 169, poz. 1414).
2
III. Zakres oceny skutków regulacji
Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym na budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego – wejście w życie rozporządzenia spowoduje
zmniejszenie dochodów budżetu państwa.
Na podstawie danych z rozliczenia za 2008 r. , 6,7 mln podatników wykazało wynagrodzenie
ze stosunku pracy jako jedyne źródło przychodów. Należne zaliczki pobrane przez płatników
od tej grupy podatników w 2008 r. wyniosły 18 127 mln zł.
Gdyby przyjąć, że ta grupa podatników uzyskała dochody tylko od jednego płatnika,
wówczas płatnicy ci mogliby rozliczyć tych podatników wg nowych zasad.
Szacuje się, że dla ww. grupy podatników zaliczki do pobrania przez płatników wg skali
obowiązującej w 2009 r. (przy przyjęciu dochodów uzyskanych przez tych podatników
w 2008 r.) wyniosłyby ok. 14 720 mln zł
W związku z powyższym wynagrodzenie płatników, którzy pobraliby zaliczki na podatek
w 2009 r. od tej grupy podatników (tj. 6,7 mln) wyniosłoby:
• 0,3% z 14 720 mln zł = 44,2 mln zł
• 0,35% z 14 720 mln zł = 51,5 mln zł
• 0,4% z 14 720 mln zł = 58,9 mln zł
Przy założeniu, że płatnicy złożą 6,7 mln rocznych obliczeń podatku dochodowego od osób
fizycznych oznaczać to będzie wzrost wynagrodzenia płatnika o kwotę około 7,3 mln zł
(w przypadku przesłania rocznego obliczenia podatku do organu podatkowego za pomocą
środków komunikacji elektronicznej, wynagrodzenie płatnika może wzrosnąć o około 14,7
mln zł). Tym samym o taką kwotę zmniejszą się wpływy budżetu państwa z podatku
dochodowego od osób fizycznych. Projekt nie będzie miał bezpośredniego wpływu na
budżety jednostek samorządu terytorialnego.
Wpływ regulacji na rynek pracy – przedmiotowe rozporządzenie nie wywiera wpływu na
rynek pracy.
Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw – przedmiotowe rozporządzenie zwiększając wynagrodzenie
płatnika w związku z nowymi obowiązkami utrzymuje konkurencyjność gospodarki

i przedsiębiorczość, w tym samym pozytywnie wpływa na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny – przedmiotowe rozporządzenie nie wywiera
wpływu na sytuację i rozwój regionalny.

IV. Wstępna ocena zgodności z prawem Unii Europejskiej
Materia regulowana przedmiotowym rozporządzeniem nie jest objęta zakresem prawa Unii
Europejskiej.




09/07-kt
3
strony : 1 ... 10 ... 16 . [ 17 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: