Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie prawnej odmian roślin
- znowelizowanie przepisów dotyczących zakresu stosowania tzw. odstępstwarolnego w ramach krajowego systemu ochrony odmian roślin;
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2274
- Data wpłynięcia: 2009-07-02
- Uchwalenie: odrzucony na pos. nr 55 dn. 03-12-2009
2274
Warszawa, 10 lipca 2009 r.
BAS-WAL-1430/09
Pan Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia prawna
w sprawie stwierdzenia, czy poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o
ochronie prawnej odmian roślin (przedstawiciel wnioskodawcy poseł
Krzysztof Jurgiel) jest projektem ustawy wykonującej prawo Unii
Europejskiej
Projekt dotyczy zmiany art. 23 ust. 3 ustawy z dnia 23 czerwca 2003 r. o
ochronie prawnej odmian roślin (Dz. U. Nr 137, poz. 1300, z późn. zm.).
Wnioskodawcy zmierzają do rozszerzenia zakresu stosowania tzw. odstępstwa
rolnego w ramach krajowego systemu ochrony odmian roślin. Projekt zakłada
przyznanie posiadaczom gruntów rolnych o powierzchni do 100 ha możliwości
korzystania z wyłącznego prawa do odmiany bez konieczności uiszczania opłaty
na rzecz hodowcy (czyli podmiotu uprawnionego). W obowiązującej ustawie
możliwość taka dotyczy posiadaczy gruntów rolnych o powierzchni do 10 ha.
Projekt nie zawiera przepisów mających na celu wykonanie prawa Unii
Europejskiej.
Projekt nie jest projektem ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej.
Opracował: Zespół Prawa Europejskiego i Międzynarodowego
Akceptował: Dyrektor Biura Analiz Sejmowych
Michał Królikowski
Deskryptory bazy Rex: Unia Europejska, ochrona odmian roślin, rolnictwo
Warszawa, 10 sierpnia 2009 r.
BAS-WAL-1647/09
Pan Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia prawna
w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej poselskiego projektu
ustawy o zmianie ustawy o ochronie prawnej odmian roślin w wersji
uwzględniającej autopoprawkę (przedstawiciel wnioskodawców: poseł
Krzysztof Jurgiel)
Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca 1992
roku – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (Monitor Polski z 2009 r., Nr 5, poz. 47)
sporządza się następującą opinię:
1. Przedmiot projektu ustawy
Projekt dotyczy zmiany art. 23 ust. 3 ustawy z dnia 23 czerwca 2003 r. o
ochronie prawnej odmian roślin (Dz. U. Nr 137, poz. 1300, z późn. zm.).
Wnioskodawcy zmierzają do rozszerzenia zakresu stosowania tzw. odstępstwa
rolnego w ramach krajowego systemu ochrony odmian roślin. Projekt zakłada
przyznanie posiadaczom gruntów rolnych o powierzchni do 100 ha możliwości
korzystania z wyłącznego prawa do odmiany bez konieczności uiszczania opłaty
na rzecz hodowcy (czyli podmiotu uprawnionego). W obowiązującej ustawie
możliwość taka dotyczy posiadaczy gruntów rolnych o powierzchni do 10 ha.
Zgodnie z art. 2 projektu, ustawa ma wejść w życie po upływie 14 dni od
dnia ogłoszenia.
2. Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem
Analizując projekt pod względem zgodności z prawem Unii Europejskiej
należy wziąć pod uwagę postanowienia rozporządzenia Rady (WE) nr 2100/94 z
dnia 27 lipca 1994 r. w sprawie wspólnotowego systemu ochrony odmian roślin
(Dz. Urz. WE L 227 z 1.9.1994, str. 1, z późn. zm.).
3. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa
Unii Europejskiej
Przywołany akt prawny Unii Europejskiej ustanawia wspólnotowy system
ochrony odmian roślin. Ustawa o ochronie prawnej odmian roślin określa z kolei
krajowy system ochrony odmian roślin, który jest odrębny i niezależny od
systemu wspólnotowego. Zgodnie z art. 3 rozporządzenia 2100/94, reguły
określające wspólnotowy system ochrony odmian roślin co do zasady pozostają
bez uszczerbku dla prawa państw członkowskich do przyznawania krajowych
praw własności do odmian roślin. Wyjątek stanowi reguła z art. 92 ust. 1
rozporządzenia 2100/94, zgodnie z którą odmiana będąca przedmiotem
wspólnotowego prawa do ochrony odmian roślin nie może być przedmiotem
krajowego prawa do ochrony odmian roślin lub jakiegokolwiek patentu na tę
odmianę. Przepis ten stanowi ponadto, że prawa przyznane sprzecznie z tą
regułą nie wywierają skutku prawnego. W konsekwencji, w przypadku objęcia
odmiany roślin wspólnotowym systemem ochrony, ochrona krajowa traci
skuteczność. Warto wskazać, że, zgodnie z art. 27 ust. 2 ustawy o ochronie
prawnej odmian roślin, jeżeli hodowca odmiany chronionej wyłącznym prawem
w Polsce uzyska wspólnotowe prawo ochronne do tej odmiany, to w okresie
wykonywania tego prawa nie może wykonywać krajowego prawa ochronnego.
Biorąc pod uwagę powyższe ustalenia, należy stwierdzić, że przedmiot
projektowanej regulacji mieści się w zakresie dyspozycji art. 3 w związku z art.
92 ust. 1 rozporządzenia 2100/94. Projekt nie narusza prawa Unii Europejskiej.
4. Konkluzje
Projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie prawnej odmian roślin w
wersji uwzględniającej autopoprawkę nie narusza prawa Unii Europejskiej.
Opracował: Zespół Prawa Europejskiego i Międzynarodowego
Akceptował: Dyrektor Biura Analiz Sejmowych
Michał Królikowski
Deskryptory bazy Rex: Unia Europejska, ochrona odmian roślin, rolnictwo
2
Warszawa, 10 sierpnia 2009 r.
BAS-WAL-1648/09
Pan Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia prawna
w sprawie stwierdzenia, czy poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o
ochronie prawnej odmian roślin w wersji uwzględniającej autopoprawkę
(przedstawiciel wnioskodawców: poseł Krzysztof Jurgiel) jest projektem
ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej
Projekt dotyczy zmiany art. 23 ust. 3 ustawy z dnia 23 czerwca 2003 r. o
ochronie prawnej odmian roślin (Dz. U. Nr 137, poz. 1300, z późn. zm.).
Wnioskodawcy zmierzają do rozszerzenia zakresu stosowania tzw. odstępstwa
rolnego w ramach krajowego systemu ochrony odmian roślin. Projekt zakłada
przyznanie posiadaczom gruntów rolnych o powierzchni do 100 ha możliwości
korzystania z wyłącznego prawa do odmiany bez konieczności uiszczania opłaty
na rzecz hodowcy (czyli podmiotu uprawnionego). W obowiązującej ustawie
możliwość taka dotyczy posiadaczy gruntów rolnych o powierzchni do 10 ha.
Projekt nie zawiera przepisów mających na celu wykonanie prawa Unii
Europejskiej.
Projekt nie jest projektem ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej.
Opracował: Zespół Prawa Europejskiego i Międzynarodowego
Akceptował: Dyrektor Biura Analiz Sejmowych
Michał Królikowski
Deskryptory bazy Rex: Unia Europejska, ochrona odmian roślin, rolnictwo
BAS-WAL-1430/09
Pan Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia prawna
w sprawie stwierdzenia, czy poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o
ochronie prawnej odmian roślin (przedstawiciel wnioskodawcy poseł
Krzysztof Jurgiel) jest projektem ustawy wykonującej prawo Unii
Europejskiej
Projekt dotyczy zmiany art. 23 ust. 3 ustawy z dnia 23 czerwca 2003 r. o
ochronie prawnej odmian roślin (Dz. U. Nr 137, poz. 1300, z późn. zm.).
Wnioskodawcy zmierzają do rozszerzenia zakresu stosowania tzw. odstępstwa
rolnego w ramach krajowego systemu ochrony odmian roślin. Projekt zakłada
przyznanie posiadaczom gruntów rolnych o powierzchni do 100 ha możliwości
korzystania z wyłącznego prawa do odmiany bez konieczności uiszczania opłaty
na rzecz hodowcy (czyli podmiotu uprawnionego). W obowiązującej ustawie
możliwość taka dotyczy posiadaczy gruntów rolnych o powierzchni do 10 ha.
Projekt nie zawiera przepisów mających na celu wykonanie prawa Unii
Europejskiej.
Projekt nie jest projektem ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej.
Opracował: Zespół Prawa Europejskiego i Międzynarodowego
Akceptował: Dyrektor Biura Analiz Sejmowych
Michał Królikowski
Deskryptory bazy Rex: Unia Europejska, ochrona odmian roślin, rolnictwo
Warszawa, 10 sierpnia 2009 r.
BAS-WAL-1647/09
Pan Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia prawna
w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej poselskiego projektu
ustawy o zmianie ustawy o ochronie prawnej odmian roślin w wersji
uwzględniającej autopoprawkę (przedstawiciel wnioskodawców: poseł
Krzysztof Jurgiel)
Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca 1992
roku – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (Monitor Polski z 2009 r., Nr 5, poz. 47)
sporządza się następującą opinię:
1. Przedmiot projektu ustawy
Projekt dotyczy zmiany art. 23 ust. 3 ustawy z dnia 23 czerwca 2003 r. o
ochronie prawnej odmian roślin (Dz. U. Nr 137, poz. 1300, z późn. zm.).
Wnioskodawcy zmierzają do rozszerzenia zakresu stosowania tzw. odstępstwa
rolnego w ramach krajowego systemu ochrony odmian roślin. Projekt zakłada
przyznanie posiadaczom gruntów rolnych o powierzchni do 100 ha możliwości
korzystania z wyłącznego prawa do odmiany bez konieczności uiszczania opłaty
na rzecz hodowcy (czyli podmiotu uprawnionego). W obowiązującej ustawie
możliwość taka dotyczy posiadaczy gruntów rolnych o powierzchni do 10 ha.
Zgodnie z art. 2 projektu, ustawa ma wejść w życie po upływie 14 dni od
dnia ogłoszenia.
2. Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem
Analizując projekt pod względem zgodności z prawem Unii Europejskiej
należy wziąć pod uwagę postanowienia rozporządzenia Rady (WE) nr 2100/94 z
dnia 27 lipca 1994 r. w sprawie wspólnotowego systemu ochrony odmian roślin
(Dz. Urz. WE L 227 z 1.9.1994, str. 1, z późn. zm.).
3. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa
Unii Europejskiej
Przywołany akt prawny Unii Europejskiej ustanawia wspólnotowy system
ochrony odmian roślin. Ustawa o ochronie prawnej odmian roślin określa z kolei
krajowy system ochrony odmian roślin, który jest odrębny i niezależny od
systemu wspólnotowego. Zgodnie z art. 3 rozporządzenia 2100/94, reguły
określające wspólnotowy system ochrony odmian roślin co do zasady pozostają
bez uszczerbku dla prawa państw członkowskich do przyznawania krajowych
praw własności do odmian roślin. Wyjątek stanowi reguła z art. 92 ust. 1
rozporządzenia 2100/94, zgodnie z którą odmiana będąca przedmiotem
wspólnotowego prawa do ochrony odmian roślin nie może być przedmiotem
krajowego prawa do ochrony odmian roślin lub jakiegokolwiek patentu na tę
odmianę. Przepis ten stanowi ponadto, że prawa przyznane sprzecznie z tą
regułą nie wywierają skutku prawnego. W konsekwencji, w przypadku objęcia
odmiany roślin wspólnotowym systemem ochrony, ochrona krajowa traci
skuteczność. Warto wskazać, że, zgodnie z art. 27 ust. 2 ustawy o ochronie
prawnej odmian roślin, jeżeli hodowca odmiany chronionej wyłącznym prawem
w Polsce uzyska wspólnotowe prawo ochronne do tej odmiany, to w okresie
wykonywania tego prawa nie może wykonywać krajowego prawa ochronnego.
Biorąc pod uwagę powyższe ustalenia, należy stwierdzić, że przedmiot
projektowanej regulacji mieści się w zakresie dyspozycji art. 3 w związku z art.
92 ust. 1 rozporządzenia 2100/94. Projekt nie narusza prawa Unii Europejskiej.
4. Konkluzje
Projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie prawnej odmian roślin w
wersji uwzględniającej autopoprawkę nie narusza prawa Unii Europejskiej.
Opracował: Zespół Prawa Europejskiego i Międzynarodowego
Akceptował: Dyrektor Biura Analiz Sejmowych
Michał Królikowski
Deskryptory bazy Rex: Unia Europejska, ochrona odmian roślin, rolnictwo
2
Warszawa, 10 sierpnia 2009 r.
BAS-WAL-1648/09
Pan Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia prawna
w sprawie stwierdzenia, czy poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o
ochronie prawnej odmian roślin w wersji uwzględniającej autopoprawkę
(przedstawiciel wnioskodawców: poseł Krzysztof Jurgiel) jest projektem
ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej
Projekt dotyczy zmiany art. 23 ust. 3 ustawy z dnia 23 czerwca 2003 r. o
ochronie prawnej odmian roślin (Dz. U. Nr 137, poz. 1300, z późn. zm.).
Wnioskodawcy zmierzają do rozszerzenia zakresu stosowania tzw. odstępstwa
rolnego w ramach krajowego systemu ochrony odmian roślin. Projekt zakłada
przyznanie posiadaczom gruntów rolnych o powierzchni do 100 ha możliwości
korzystania z wyłącznego prawa do odmiany bez konieczności uiszczania opłaty
na rzecz hodowcy (czyli podmiotu uprawnionego). W obowiązującej ustawie
możliwość taka dotyczy posiadaczy gruntów rolnych o powierzchni do 10 ha.
Projekt nie zawiera przepisów mających na celu wykonanie prawa Unii
Europejskiej.
Projekt nie jest projektem ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej.
Opracował: Zespół Prawa Europejskiego i Międzynarodowego
Akceptował: Dyrektor Biura Analiz Sejmowych
Michał Królikowski
Deskryptory bazy Rex: Unia Europejska, ochrona odmian roślin, rolnictwo