Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym
projekt dotyczy: uporządkowania stanu prawnego związanego z użytkowaniem bocznic kolejowych
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2269
- Data wpłynięcia: 2009-06-22
- Uchwalenie:
2269-s
5
sprawach bezpieczeństwa ruchu kolejowego, który zgodnie z przepisami Unii
Europejskiej jest Krajową Władzą Bezpieczeństwa i powinien sprawować pełny nadzór
nad bezpieczeństwem transportu kolejowego.
Ponadto należy zauważyć, że proponowane w przedłożonym projekcie
zatwierdzanie przez Prezesa UTK „Regulaminu pracy bocznicy kolejowej”,
opracowywanego przez użytkownika bocznicy kolejowej, jest praktycznie
niewykonalne, ponieważ Prezes UTK musiałby znać warunki techniczne i
eksploatacyjne dla każdej bocznicy kolejowej oraz procesy technologiczne pracy
stacji z którymi bocznice są połączone.
Zastrzeżenia budzi proponowana zmiana art. 14 (art. 1 pkt 4 projektu),
powodująca brak możliwości wstrzymania przez Prezesa UTK ruchu kolejowego na
bocznicy kolejowej lub wprowadzenia ograniczenia ruchu, w razie stwierdzenia
zagrożenia jego bezpieczeństwa lub bezpieczeństwa przewozu rzeczy. Uprawnienie
Prezesa UTK w tym zakresie, szczególnie ważne dla zapewnienia bezpieczeństwa,
powinno zostać zachowane do stosowania na bocznicach kolejowych, w okolicznościach
prowadzenia czynności kontrolnych, zarówno jako środek zapobiegawczy, jak i
mobilizujący użytkowników bocznic do szybkiego podejmowania działań naprawczych
eliminujących stwierdzone zagrożenia.
W wyniku przeprowadzonej analizy projektowanych regulacji Rząd pozytywnie
opiniuje:
- zmiany przewidziane w art. 1 pkt 1 projektu dotyczące wyłączenia stosowania
niektórych przepisów ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym, tj.
rozdziału 2 i rozdziału 4b,
- zmiany proponowane w art. 1 pkt 8 projektu przewidujące możliwość uzyskiwania
świadectw bezpieczeństwa przez użytkowników bocznic kolejowych, po
przedstawieniu Prezesowi UTK wykazu uzyskanych przez niego świadectw
dopuszczenia do eksploatacji typu budowli i urządzeń przeznaczonych do
prowadzenia ruchu kolejowego oraz typu pojazdu kolejowego, albo odpisów
świadectw.
Rząd negatywnie ocenia:
- zmianę przewidzianą w art. 1 pkt 2 projektu dotycząca wprowadzenia
proponowanej definicji bocznicy kolejowej kwalifikującej ją jako obiekt budowlany w
rozumieniu ustawy – Prawo budowlane.
W celu złagodzenia wymagań w stosunku do bocznic proponuje się w art. 4
ustawy o transporcie kolejowym, wprowadzić nowe pojęcie „infrastruktura
6
technologiczna” i proponowany w początkowej części stanowiska podział
bocznic wraz z ich określeniem,
- zmianę zawartą w art. 1 pkt 3 projektu polegającą na wyłączeniu spod kontroli
Prezesa UTK operacji i zadań realizowanych na bocznicach,
- zmianę przewidzianą w art. 1 pkt 4 projektu dotyczącą zmian w art. 14 ustawy
powodujących ograniczenie kompetencji Prezesa UTK w odniesieniu do
bocznic kolejowych.
W ocenie Rządu obniżenie niektórych wymagań w stosunku do bocznic
kolejowych i ich użytkowników proponowane w przedłożonym projekcie jest zasadne,
jednakże przy uwzględnieniu uwag zawartych w niniejszym stanowisku, dzięki czemu
nie ulegnie pogorszeniu stan bezpieczeństwa operacji manewrowych, prowadzonego
ruchu kolejowego i innych działań związanych z procesem transportowym w obrębie
bocznic kolejowych.
T49-020-15-35