eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych

projekt dotyczy: możliwości na wniosek dłużnika odroczenia terminu płatności należności z tytułu składek na ubezpieczenie społeczne oraz rozłożenia należności na raty

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2261
  • Data wpłynięcia: 2009-06-18
  • Uchwalenie:

2261-s



Warszawa, 13 listopada 2009 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Prezes Rady Ministrów

DSPA-140-151(4)/09


Pan

Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej




Szanowny Panie Marszałku,

Przekazuję przyjęte przez Radę Ministrów stanowisko wobec
poselskiego projektu ustawy



-
o zmianie ustawy o systemie
ubezpieczeń społecznych
(druk nr 2261).


Jednocześnie informuję, że Rada Ministrów upoważniła Ministra Pracy i
Polityki Społecznej do reprezentowania Rządu w tej sprawie w toku prac
parlamentarnych.


(-) Donald Tusk

Stanowisko Rady Ministrów
wobec poselskiego projektu
ustawy o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych
(druk nr 2261)


Rada Ministrów opowiada się za odrzuceniem regulacji zawartej w poselskim projekcie
ustawy o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych.

Poselski projekt ustawy przewiduje zmianę przepisu art. 29 ust. 1 ustawy
z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2007 r.
Nr 11, poz. 74, z późn. zm.) przez dopuszczenie odroczenia terminu płatności
lub rozłożenie na raty całej zaległości dłużnika z tytułu składek na ubezpieczenia społeczne,
w tym należności finansowanej przez ubezpieczonego (pracownika).

W obecnym stanie prawnym Zakład Ubezpieczeń Społecznych może na wniosek
płatnika składek (dłużnika) – ze względów gospodarczych lub innych przyczyn zasługujących
na uwzględnienie – odroczyć termin płatności składek lub rozłożyć spłatę należności na raty,
uwzględniając możliwości płatnicze dłużnika oraz stan finansów ubezpieczeń społecznych.
Powyższe ulgi mogą dotyczyć jedynie należności z tytułu składek finansowanych przez
płatnika składek. Nie dotyczą składek finansowanych przez ubezpieczonych, potrącanych
przez płatnika z ich wynagrodzenia.
Należy podkreślić, że trudna sytuacja pracodawcy nie powinna wpływać na sytuację
ubezpieczeniową pracownika. Zgodnie z ustawą z dnia 13 października 1998 r. o systemie
ubezpieczeń społecznych na każdym pracodawcy będącym płatnikiem składek spoczywa
obowiązek obliczania, potrącania z dochodów ubezpieczonych, rozliczania oraz opłacania
należnych składek za każdy miesiąc kalendarzowy. Składki na ubezpieczenia emerytalne
pracowników są finansowane w równych częściach przez ubezpieczonego i płatnika składek,
przy czym ze składki ubezpieczonego pochodzi część składki na ubezpieczenie emerytalne
przekazywana do OFE. Składki na ubezpieczenie rentowe pracowników, są finansowane
z własnych środków przez ubezpieczonego (1,5 % podstawy wymiaru) i płatników składek
(4,5% podstawy wymiaru). Pracownik sam finansuje składkę na ubezpieczenie chorobowe.
Na płatniku składek spoczywa natomiast obowiązek finansowania w całości składki
na ubezpieczenie wypadkowe.

1
Pracodawca nie powinien więc mieć możliwości decydowania o zmniejszaniu
wpływu składek na poszczególne fundusze za ubezpieczonego (pracownika), ani przede
wszystkim możliwości korzystania z nieprzysługujących mu środków finansowych
potrąconych z wynagrodzenia pracownika, a nie przekazanych do Zakładu Ubezpieczeń
Społecznych.
Część składki pochodząca ze składki finansowanej przez ubezpieczonego,
wynosząca 7,3 % podstawy wymiaru składek, przekazywana jest przez ZUS do OFE
(wybranego przez ubezpieczonego lub wskazanego w drodze losowania).

Aby składka mogła zostać przekazana na indywidualny rachunek ubezpieczonego

w otwartym funduszu emerytalnym, przede wszystkim musi być dokonana jej wpłata do ZUS.
Od nieopłaconych w terminie składek należne są od płatnika odsetki za zwłokę.
Wyegzekwowane odsetki od części składki emerytalnej pochodzącej ze składki
ubezpieczonego podlegającej przekazaniu do otwartego funduszu emerytalnego

są odprowadzane do OFE na konto ubezpieczonego.
W związku z powyższym umożliwienie udzielania ulg (w postaci odroczenia terminu
płatności lub rozłożenie na raty całej zaległości płatnika z tytułu składek na ubezpieczenia
społeczne) spowodowałoby opóźnienie przekazywania składki do OFE (tym samym
rzeczywisty brak środków na indywidualnym rachunku), a jednocześnie nie byłoby wpłaty
na konto ubezpieczonego w postaci odsetek za zwłokę, które rekompensują opóźnienie
wpłaty składek. Może to w istotny sposób wpływać na wysokość przyszłych świadczeń
emerytalnych ubezpieczonego.
Należy również wskazać, że przyjęcie zaproponowanej przez posłów regulacji w
przypadku częstego (czy też w dłuższym okresie czasu) korzystania z odroczenia terminu
płatności lub rozłożenia na raty całej zaległości dłużnika z tytułu składek na ubezpieczenia
społeczne może mieć negatywny wpływ na dochody Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, jak
również negatywny wpływ na dochody Narodowego Funduszu Zdrowia, który jest
dysponentem składki na ubezpieczenie zdrowotne, do której w zakresie

ich poboru oraz stosowania ulg i umorzeń, stosuje się przepisy dotyczące składek
na ubezpieczenia społeczne.

Biorąc pod uwagę powyższe Rada Ministrów opowiada się za odrzuceniem
projektowanej regulacji, gdyż jej wprowadzenie nie znajduje uzasadnienia.


2
strony : [ 1 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: