Senacki projekt ustawy o zmianie ustawy o gwarancji zapłaty za roboty budowlane
- znowelizowanie przepisów dotyczących pojęcia gwarancji zapłaty oraz terminu jej uzyskania;
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2259
- Data wpłynięcia: 2009-07-17
- Uchwalenie:
2259
Druk nr 2259
Warszawa, 16 lipca 2009 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Marszałek Senatu
Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej
Szanowny Panie Marszałku
Zgodnie z art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. mam zaszczyt powiadomić Pana Marszałka, że Senat na 38.
posiedzeniu w dniu 16 lipca 2009 r. podjął uchwałę w sprawie wniesienia do
Sejmu projektu ustawy
- o zmianie ustawy o gwarancji zapłaty
za roboty budowlane.
Projekt ustawy stanowi wykonanie obowiązku dostosowania systemu
prawa do wyroku Trybunału Konstytucyjnego.
Jednocześnie pragnę poinformować, że Senat upoważnił senatora Marka
Trzcińskiego do reprezentowania Senatu w dalszych pracach nad tym projektem.
W załączeniu przesyłam opinię Komitetu Integracji Europejskiej
o pozostawaniu projektu ustawy poza obszarem prawa Unii Europejskiej.
Z poważaniem
(-) Bogdan Borusewicz
U C H W A Ł A
SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
z dnia 16 lipca 2009 r.
w sprawie wniesienia do Sejmu projektu ustawy o zmianie ustawy o gwarancji zapłaty
za roboty budowlane
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r., Senat wnosi do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej projekt ustawy o zmianie
ustawy o gwarancji zapłaty za roboty budowlane.
Jednocześnie upoważnia senatora Marka Trzcińskiego do reprezentowania Senatu
w pracach nad projektem.
MARSZAŁEK SENATU
Bogdan BORUSEWICZ
p r o j e k t
USTAWA
z dnia
o zmianie ustawy o gwarancji zapłaty za roboty budowlane
Art. 1.
W ustawie z dnia 9 lipca 2003 r. o gwarancji zapłaty za roboty budowlane (Dz. U. Nr 180,
poz. 1758 oraz z 2006 r. Nr 220, poz. 1613) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 2 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
"2. Gwarancją zapłaty jest gwarancja bankowa lub ubezpieczeniowa, a także akredytywa
bankowa lub poręczenie banku udzielone wykonawcy robót budowlanych na
zlecenie inwestora.";
2) w art. 3 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
"2. Odstąpienie od umowy spowodowane żądaniem gwarancji zapłaty jest
bezskuteczne";
3) w art. 4:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
"1. Wykonawca robót budowlanych może w każdym czasie żądać od inwestora
gwarancji zapłaty do wysokości ewentualnego roszczenia z tytułu wynagrodzenia
wynikającego z umowy.",
b) ust. 3 otrzymuje brzmienie:
"3. Udokumentowane przez inwestora koszty udzielenia gwarancji zapłaty ponoszą
w równych częściach inwestor oraz wykonawca robót budowlanych.";
4) art. 5 otrzymuje brzmienie:
"Art. 5. 1. Jeżeli wykonawca nie uzyska gwarancji zapłaty w wyznaczonym przez siebie
terminie, nie krótszym niż 30 dni, bądź też gwarancja zostanie udzielona
w wysokości niższej niż żądana przez wykonawcę, wówczas jest on
uprawniony do wstrzymania się od wykonywania robót i oddania obiektu
inwestorowi.
-2-
2. Po wyznaczeniu na piśmie dodatkowego, nie krótszego niż 7 dni, terminu do
udzielenia gwarancji zapłaty i jego bezskutecznym upływie, wykonawca
uprawniony jest do odstąpienia od umowy z winy inwestora.
3. Brak wystarczającej gwarancji zapłaty stanowi przeszkodę w wykonywaniu
robót budowlanych z przyczyn dotyczących inwestora i uprawnia
wykonawcę do żądania wynagrodzenia na podstawie art. 639 Kodeksu
cywilnego.".
Art. 2.
Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
UZASADNIENIE
1. Ustawa wykonująca wyrok Trybunału Konstytucyjnego
Projektowana ustawa stanowi wykonanie obowiązku dostosowania systemu prawa do
wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 27 listopada 2006 r. (sygn. akt K 47/04),
stwierdzającego niezgodność art. 4 ust. 4 oraz art. 5 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 9 lipca 2003 r.
o gwarancji zapłaty za roboty budowlane (Dz. U. Nr 180, poz. 1758 oraz z 2006 r. Nr 220, poz.
1613) z Konstytucją.
Zgodnie z art. 190 ust. 1 Konstytucji, orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego mają moc
powszechnie obowiązującą i są ostateczne.
Sentencja orzeczenia opublikowana została w Dz. U. z 2006 r., Nr 220, poz. 1613
(dzień publikacji wyroku – 1 grudnia 2006 r.). Pełny tekst orzeczenia wraz z uzasadnieniem
zamieszczony został w OTK Z.U. z 2006 r., Nr 10A, poz. 153.
2. Przedmiot i istota rozstrzygnięcia Trybunału Konstytucyjnego
2.1. Trybunał Konstytucyjny orzekł o niezgodności z Konstytucją art. 4 ust. 4 oraz
art. 5 ust. 1 i 2 ustawy o gwarancji zapłaty za roboty budowlane.
2.2. Ustawą z dnia 9 lipca 2003 r. do porządku prawnego została wprowadzona
instytucja gwarancji zapłaty za roboty budowlane. Zgodnie z wolą ustawodawcy, instytucja
gwarancji zapłaty stanowić ma zabezpieczenie roszczeń wykonawcy robót budowlanych w
stosunku do inwestora o zapłatę wynagrodzenia z tytułu zrealizowanych robót. Cel
wprowadzenia tej instytucji wyrażał się przede wszystkim w dążeniu do wyeliminowania
nieuczciwych praktyk stosowanych przez inwestorów, którzy zwlekali z zapłatą za
zrealizowane roboty budowlane, co kolei nierzadko prowadziło do utraty płynności finansowej
przedsiębiorców świadczących usługi budowlane.
Uznany przez Trybunał Konstytucyjny za niezgodny z Konstytucją art. 4 ust. 4 ustawy
o gwarancji zapłaty za roboty budowlane stanowił, że inwestorowi przysługuje od wykonawcy
zwrot kosztów udzielonej gwarancji zapłaty za roboty budowlane, w wysokości powszechnie
przyjętej, nieprzekraczającej jednak 2% gwarantowanej kwoty. Stwierdzając niezgodność tego