eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług

- projekt ma na celu implementację do przepisów o podatku od towarów i usług zmian wprowadzonych dyrektywami Rady z 2008 r.

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2222
  • Data wpłynięcia: 2009-07-29
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług
  • data uchwalenia: 2009-10-23
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 195, poz. 1504

2222


7


§ 12.

Od kwoty podatku niezwróconej przez urząd skarbowy w terminach, o których mowa w § 10
ust. 7 naliczane są odsetki analogicznie jak dla podatników, o których mowa w art. 15 ustawy, w
przypadkach nieterminowego zwrotu podatku tym podatnikom.
Rozdział 4
Przepisy przejściowe i końcowe

§ 13.
Traci moc rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu
podatku od towarów i usług niektórym podmiotom (Dz. U. Nr 89, poz. 851, z 2007 r. Nr 207,
poz. 1472 i Nr 248, poz. 1848).

§ 14.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2010 r.

MINISTER FINANSÓW




04/07/BS

8
Uzasadnienie
Projekt rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwrotu podatku od towarów i usług
niektórym podmiotom jest wykonaniem delegacji ustawowej zawartej w art. 89 ust. 5 ustawy z
dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.)
i związany jest z dostosowaniem polskich przepisów o podatku od towarów i usług do przepisów
Unii Europejskiej, w związku z uchwaleniem Dyrektywy Rady 2008/9/WE z dnia 12 lutego 2008
r. określającej szczegółowe zasady zwrotu podatku od wartości dodanej, przewidzianego w
dyrektywie 2006/112/WE, podatnikom niemającym siedziby w innym państwie członkowskim
zwrotu, lecz mającym siedzibę w innym państwie członkowskim (z mocą obowiązującą od 1
stycznia 2010 r.).
Celem projektu rozporządzenia jest określenie przypadków, warunków, terminów i trybu
dokonywania zwrotu podatku od towarów i usług, naliczonego przy nabyciu towarów i usług
oraz naliczania i wypłaty odsetek od nieterminowego dokonania takiego zwrotu podmiotom
określonym w art. 89 ust. 1 pkt 3 ustawy, tj. nieposiadającym siedziby, stałego miejsca
zamieszkania, stałego miejsca prowadzenia działalności, zwykłego miejsca prowadzenia
działalności lub zwykłego miejsca pobytu, na terytorium kraju, niezarejestrowanym na potrzeby
podatku na terytorium kraju. Projekt określa także przypadki, w których podmioty zagraniczne
składają wnioski o dokonanie zwrotu podatku za pomocą środków komunikacji elektronicznej
oraz informacje jakie taki wniosek powinien zawierać, a także wzór wniosku o zwrot podatku w
przypadku, gdy nie jest on składany za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
Przepis § 2 ust. 1 projektu rozporządzenia określa podmioty oraz warunki, jakie te podmioty
muszą spełnić, aby mogły ubiegać się o zwrot podatku od towarów i usług w Polsce. Zwrot
podatku od towarów i usług przysługuje osobie fizycznej, osobie prawnej oraz jednostce
organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, która nie posiada siedziby, stałego miejsca
zamieszkania, stałego miejsca prowadzenia działalności, zwykłego miejsca prowadzenia
działalności lub zwykłego miejsca pobytu na terytorium kraju. Przepis powyższy wskazuje, iż
podmiot uprawniony musi spełnić następujące warunki, tj. być zarejestrowanym podatnikiem
podatku od wartości dodanej, o którym mowa w art. 2 pkt 11 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. lub
podatnikiem podatku o podobnym charakterze, w kraju siedziby lub stałego miejsca
zamieszkania, nie może być zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług na
terytorium kraju, jak również nie może dokonywać na terytorium kraju sprzedaży, za wyjątkiem
wskazanej w tym przepisie dostawy towarów i świadczenia usług.

Przepis § 2 ust. 2 wskazuje podmioty, którym przysługuje zwrot podatku z tytułu świadczonych
na terytorium kraju usług elektronicznych. Zwrot podatku przysługuje podmiotom zagranicznym
świadczącym na terytorium kraju osobom niepodlegającym opodatkowaniu usługi elektroniczne,
które zgodnie z art. 132 ust. 1 ww. ustawy złożyły w państwie członkowskim zgłoszenie
informujące o zamiarze skorzystania ze specjalnych procedur rozliczania podatku od towarów i
usług lub podatku od wartości dodanej wobec tych usług. W takim przypadku zwrot podatku
podmiotom zagranicznym stosuje się do nabywanych towarów i usług, które są związane
wyłącznie ze świadczeniem usług elektronicznych przez te podmioty.

Z kolei przepis § 3 ust. 1 i 2 projektu rozporządzenia określa po spełnieniu jakich warunków
dokonywany będzie zwrot podatku podmiotom niemającym siedziby lub stałego miejsca

9
zamieszkania na terytorium Wspólnoty Europejskiej. Zwrot podatku podmiotom uprawnionym z
terytorium państw trzecich przysługiwał będzie, jeżeli zwrot taki będzie przysługiwał polskim
podatnikom VAT w tych państwach na zasadzie wzajemności. Przepis ten nie ma zastosowania
do podatników świadczących usługi elektroniczne, o których mowa w § 2 ust. 2 ww. projektu
rozporządzenia.

W § 4 ust. 1 - 3 projektu rozporządzenia został określony okres uprawniający podatnika do
występowania z wnioskami o zwrot podatku w odniesieniu do nabywanych towarów oraz usług
w kraju oraz wysokość kwoty wnioskowanego zwrotu podatku. Proponuje się, że będzie to okres
nie krótszy niż 3 miesiące i nie dłuższy niż rok podatkowy, oraz okres krótszy niż 3 miesiące
jeżeli dotyczy końcówki roku. Z kolei kwota wnioskowanego zwrotu podatku, w przypadku, gdy
wniosek dotyczy okresu krótszego niż rok podatkowy, ale nie krótszego niż 3 miesiące,
stanowiłaby równowartość w złotych 400 euro, a w przypadku, gdy wniosek dotyczy całego roku
podatkowego lub okresu krótszego niż ostatnie 3 miesiące tego roku stanowiłaby równowartość
w złotych 50 euro. Zwrot podatku zawartego w cenach towarów i usług nabytych przez podmioty
uprawnione obejmuje kwotę podatku określoną w fakturze, a w przypadku importu towarów w
dokumencie celnym dokumentujących dokonanie zakupu w ww. okresach.

Ponadto w § 4 ust. 4 projektu rozporządzenia wskazany został sposób przeliczania kwot w euro
na PLN. Proponuje się więc dokonywanie przeliczenia kwot wyrażonych w euro według
średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski, obowiązującego w ostatnim
dniu roboczym okresu, za jaki składany jest wniosek.
Przepisy zawarte w Rozdziale 2 określają warunki, terminy i tryb dokonywania zwrotu podatku
za pomocą środków komunikacji elektronicznej i kierowane są do podmiotów posiadających
siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania na terytorium innego państwa członkowskiego niż
terytorium kraju.

W przepisie § 5 ust. 1 - 3 projektu rozporządzenia proponuje się, aby zwrot podatku następował
na wniosek podmiotu uprawnionego posiadającego siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania na
terytorium innego państwa członkowskiego Wspólnoty Europejskiej, przekazany przez
administrację podatkową państwa członkowskiego siedziby za pomocą środków komunikacji
elektronicznej do naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego Warszawa- ródmieście. Proponuje
się również określenie terminu do złożenia wniosku. W tym przypadku wniosek wypełniony w
języku polskim składa się do państwa członkowskiego siedziby nie później niż do dnia 30
września roku następującego po roku podatkowym, którego wniosek dotyczy.

Dodatkowo § 5 ust. 4 projektu rozporządzenia wskazuje, iż wniosek o zwrot podatku winien
zawierać informacje określone w załączniku nr 1 projektu rozporządzenia.

Z kolei w przepisie § 5 ust. 5 proponuje się, aby wskazany we wniosku opis rodzaju nabywanych
towarów i usług, jak również rodzaj działalności gospodarczej prowadzonej przez podmiot
uprawniony zawierał kody określone zgodnie z art. 34a ust. 2 i 3 rozporządzenia Rady (WE) nr
1798/2003 w zakresie współpracy administracyjnej w dziedzinie podatku od wartości dodanej.

Z kolei przepis § 5 ust. 6 projektu rozporządzenia określa przypadki, w których podmiot
uprawniony ma obowiązek przedkładania dokumentów złożonych wraz z wnioskiem o zwrot

10
podatku. Proponuje się zatem, aby podmiot ten przedkładał kopie faktur lub dokumentów
celnych w przypadku, gdy podstawa opodatkowania podana na tych dokumentach jest większa
niż równowartość w złotych kwoty 1 000 EUR, bądź podstawa opodatkowania podana w
fakturze stwierdzającej nabycie paliwa jest większa niż równowartość w złotych kwoty 250 EUR.

Dodatkowo § 5 ust. 7 projektu rozporządzenia zobowiązuje naczelnika urzędu skarbowego do
potwierdzenia podmiotowi uprawnionemu otrzymanie wniosku w formie elektronicznej.
Proponuje się, że urząd skarbowy określony w ust. 2 potwierdza w formie elektronicznej
podmiotowi uprawnionemu, za pośrednictwem administracji podatkowej państwa
członkowskiego siedziby tego podmiotu uprawnionego, otrzymanie wniosku za pomocą środków
komunikacji elektronicznej.

Przepis § 5 ust. 8 projektu rozporządzenia wskazuje, że jeżeli podmiot dokonuje we wniosku
jedynie korekty, na podstawie art. 89 ust. 1g pkt 2 ustawy, kwota wynikająca z korekty podatku
zmniejszająca kwotę żądanego lub kwotę otrzymanego zwrotu podatku podlega zwrotowi do
urzędu skarbowego w określonych w rozporządzeniu terminach.

Z kolei przepis § 6 ust. 1 projektu rozporządzenia nakłada na naczelnika urzędu skarbowego
obowiązek wydania decyzji o wysokości uznanej kwoty zwrotu podatku w terminie 4 miesięcy
od dnia otrzymania wniosku wraz ze wszystkimi dokumentami za pomocą środków komunikacji
elektronicznej.

Ponadto w § 6 ust. 2 projektu rozporządzenia wskazuje się, że w przypadku, gdy naczelnik
urzędu skarbowego, nie posiada wszystkich informacji, na podstawie których może podjąć
decyzję, o której mowa w ust. 1 może żądać dostarczenia dodatkowych informacji.

Przepis § 6 ust. 3 projektu rozporządzenia określa termin do złożenia żądanych przez naczelnika
urzędu skarbowego informacji. Proponuje się, aby żądane przez naczelnika urzędu skarbowego
informacje były dostarczane w terminie 30 dni od dnia otrzymania takiego żądania, ponadto
żądane informacje winny zostać sporządzone w języku polskim.

W § 6 ust. 4 - 6 zaproponowano, że jeżeli naczelnik urzędu skarbowego żąda dostarczenia
dodatkowych informacji może przedłużyć czteromiesięczny termin na podjęcie decyzji o kwocie
zwrotu podatku do czasu otrzymania żądanych informacji. Proponuje się, aby termin ten wyniósł
dwa miesiące od dnia otrzymania żądanych przez naczelnika urzędu skarbowego informacji lub
w przypadku nieotrzymania żądanych informacji dwa miesiące od upłynięcia terminu, w którym
podmiot uprawniony informacje takie winien dostarczyć. Jednakże termin nie może być dłuższy
niż 6 miesięcy od dnia otrzymania wniosku w przypadku żądania dodatkowych informacji lub 8
miesięcy od dnia otrzymania wniosku w przypadku żądania dalszych dodatkowych informacji.
Zwrotu uznanej kwoty podatku urząd skarbowy dokonuje nie później niż w terminie 10 dni
roboczych od upływu ww. terminów.
Naczelnik urzędu skarbowego podejmuje decyzję o wysokości uznanej kwoty zwrotu po
otrzymaniu żądanych informacji.
W § 7 projektu rozporządzenia określona została waluta w jakiej dokonywany jest zwrot
podatku, jak również uregulowana została kwestia kosztów związanych z dokonywaniem tego
zwrotu. Proponuje się więc, że zwrot podatku dokonywany jest w złotych polskich na rachunek

11
bankowy podmiotu w kraju lub w kraju jego siedziby lub stałego miejsca zamieszkania. W
przypadku gdy zwrot podatku jest dokonywany na rachunek, w kraju siedziby lub stałego miejsca
zamieszkania podmiotu uprawnionego, urząd skarbowy nie ponosi kosztów związanych z
dokonaniem tego zwrotu, a koszty poniesione w związku ze zwrotem podatku pomniejszają
kwotę zwrotu określonego w decyzji o wysokości uznanej kwoty zwrotu podatku.

Przepis § 8 projektu rozporządzenia odnosi się do kwot podatku, które zostały zwrócone po
terminach określonych w przedmiotowym projekcie rozporządzenia. Od kwot podatku
niezwróconych przez urząd skarbowy w terminach określonych w rozporządzeniu, naliczane są
odsetki analogicznie jak dla polskich podatników VAT w przypadku nieterminowego zwrotu
podatku tym podatnikom.
Przepisy zawarte w Rozdziale 3 regulują warunki, terminy i tryb dokonywania zwrotu podatku
podmiotom nieposiadającym siedziby na terytorium państwa członkowskiego innego niż
terytorium kraju.
Przepis § 9 projektu rozporządzenia określa termin i sposób w jaki podmiot uprawniony winien
występować o zwrot podatku. W tej sytuacji proponuje się, aby zwrot podatku następował na
wniosek podmiotu uprawnionego, którego wzór stanowi załącznik nr 2 do projektu
rozporządzenia. Wniosek składa się do naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego Warszawa-
ródmieście w terminie, nie później niż do dnia 30 września roku następującego po roku
podatkowym, którego wniosek dotyczy.

Przepis § 9 ust. 4 – 5 projektu rozporządzenia określa rodzaj dokumentów, które wraz z
wnioskiem o zwrot podatku winien dołączać podmiot uprawniony składający wniosek o zwrot
podatku. Proponuje się aby podmiot uprawniony wraz z wnioskiem o zwrot podatku dołączył:
- oryginały faktur oraz dokumentów celnych, z których wynikają wnioskowane kwoty zwrotu
podatku;
- oryginał zaświadczenia, stanowiącego integralną część wniosku, wskazującego, że podmiot
uprawniony jest podatnikiem podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze
zarejestrowanym w kraju siedziby lub stałego miejsca zamieszkania, który został wydany przez
organ podatkowy w kraju siedziby lub stałego miejsca zamieszkania podmiotu uprawnionego
oraz
- dokument potwierdzający identyfikację na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium
państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, jeżeli zwrot podatku związany jest
wyłącznie ze świadczeniem usług elektronicznych i podmiot zagraniczny jest zidentyfikowany
dla świadczenia tych usług poza terytorium kraju.

Przepis § 9 ust. 6 projektu rozporządzenia wskazuje, że jeżeli podmiot uprawniony składa
wniosek częściej niż jeden raz w roku podatkowym, ww. zaświadczenia nie dołącza się do
każdego wniosku, pod warunkiem że nie upłynął rok od dnia jego wystawienia oraz nie nastąpiły
żadne zmiany w zakresie objętym zaświadczeniem.

Przepis § 9 ust. 7 projektu rozporządzenia wskazuje, że jeżeli podmiot dokonuje we wniosku
jedynie korekty, na podstawie art. 89 ust. 1g pkt 2) ustawy, kwota wynikająca z korekty podatku
zmniejszająca kwotę żądanego lub kwotę otrzymanego zwrotu podatku podlega zwrotowi do
urzędu skarbowego w określonych w rozporządzeniu terminach.
strony : 1 ... 11 . [ 12 ] . 13 ... 16

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: