eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o gwarantowanych przez Skarb Państwa ubezpieczeniach eksportowych

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o gwarantowanych przez Skarb Państwa ubezpieczeniach eksportowych

projekt przewiduje zmiany umożliwiające ubezpieczanie kredytów eksportowych i kontraktów eksportowych, realizowanych nie tylko przez przedsiębiorców krajowych, lecz również pzez przedsiębiorców powiązanych kapitałowo z przedsiębiorcami krajowymi, którzy pośredniczą w eksporcie krajowych towarów na zagranicznych rynkach

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2221
  • Data wpłynięcia: 2009-07-22
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o gwarantowanych przez Skarb Państwa ubezpieczeniach eksportowych
  • data uchwalenia: 2009-11-20
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 215, poz. 1662

2221


6
OCENA SKUTKÓW REGULACJI:

1. Podmioty, na które oddziałuje projektowana regulacja
Akt oddziałuje na Korporację Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych, polskich
przedsiębiorców eksportujących towary i usługi, podmioty finansujące polski eksport.

2. Wyniki konsultacji społecznych
Projekt został przekazany do konsultacji do Krajowej Izby Gospodarczej, która
w swojej opinii wyraziła obawę, że wprowadzenie katalogu instrumentów nadzoru
o charakterze kontrolnym (przeprowadzanie kontroli) oraz o charakterze władczym
(prawo do występowania do Korporacji z żądaniem przekazania informacji i wyjaśnień
oraz prawo ministra właściwego do spraw finansów publicznych do żądania od KUKE
S.A. usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości) może przy dokonywaniu kontroli
spowodować utrudnienia i ograniczenia w pracy tej spółki.
Z jednej strony proponowane zmiany w obowiązującej ustawie i projektowanym
rozporządzeniu wynikają z konieczności dokonania zmian o charakterze systemowym,
z drugiej zaś strony dotychczasowe doświadczenia z przeprowadzanych w KUKE S.A.
kontroli nie potwierdzają obaw Krajowej Izby Gospodarczej dotyczących ograniczeń
w pracy Korporacji.

3. Wpływ regulacji na dochody i wydatki sektora finansów publicznych, w tym na
dochody i wydatki budżetu państwa oraz budżety jednostek samorządu
terytorialnego
Wejście w życie ustawy nie spowoduje zwiększenia wydatków lub zmniejszenia
dochodów jednostek sektora finansów publicznych. Wejście w życie projektowanej
ustawy nie pociąga za sobą skutków finansowych dla budżetu państwa. Wprowadzenie
w projekcie katalogu instrumentów nadzoru nad KUKE S.A. o charakterze kontrolnym
i o charakterze władczym, skutkującego wzmocnieniem nadzoru nad działalnością
spółki, nie spowoduje dodatkowych kosztów z tym związanych, ponieważ czynności
związane z ww. nadzorem będą wykonywać pracownicy urzędu obsługującego ministra

7
właściwego do spraw finansów publicznych. Projektowana nowelizacja ustawy
zwiększa poziom ryzyka jedynie w
zakresie jej stosowania w odniesieniu do
ubezpieczanego przez KUKE S.A. eksportu realizowanego przez przedsiębiorców
powiązanych kapitałowo z przedsiębiorcami krajowymi, którzy pośredniczą
w eksporcie krajowych towarów na zagranicznych rynkach.

4. Wpływ regulacji na rynek pracy, konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość,
w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w życie ustawy nie powinno spowodować skutków związanych z rynkiem
pracy oraz będzie miało pośredni wpływ na konkurencyjność gospodarki przez
wyrównywanie pozycji polskich eksporterów na rynkach zagranicznych, do których
jest realizowany polski eksport. Odnosząc się do przedsiębiorców zależnych, którzy
mogą skorzystać z możliwości ubezpieczenia eksportowego gwarantowanego przez
Skarb Państwa w KUKE S.A., zgodnie z przeprowadzonym w 2006 r. przez Instytut
Koniunktur i Cen Handlu Zagranicznego (obecnie Instytut Badań Rynku, Konsumpcji
i Koniunktur) badaniem pt. „Zainteresowanie polskich przedsiębiorstw inwestycjami
zagranicznymi i ich ubezpieczanie w KUKE S.A.” na grupie polskich przedsiębiorstw,
40 % z nich planuje dokonanie do 2012 r. bezpośrednich inwestycji za granicą. Część
z nich rozważa inwestycje poza 15 państwami członkowskimi „starej” UE i USA,
wskazując jako miejsce swoich inwestycji Europę rodkową i Wschodnią (26,7 %) oraz
Azję (10 %). Biorąc pod uwagę powyższe oraz liczbę eksporterów korzystających,
wg
stanu na dzień 22 maja 2008 r., z gwarantowanych przez Skarb Państwa
ubezpieczeń kontraktów eksportowych, realizowanych w kredycie poniżej dwóch lat
(646 podmiotów), można przyjąć, że około 26,7 % klientów KUKE S.A.
(tj. 172 podmioty) planuje dokonać inwestycji bezpośredniej za granicą w krajach
podwyższonego ryzyka do 2012 r. Oznacza to, że część z tych podmiotów może
dodatkowo w tym okresie wnioskować o ochronę ubezpieczeniową sprzedaży
realizowanej przez swoje spółki zależne. Uwzględniając „Strategię rozwoju
gwarantowanych przez Skarb Państwa ubezpieczeń eksportowych w latach
2006 – 2009”, zatwierdzoną przez Radę Ministrów w dniu 19 września 2006 r., w latach
2007 – 2009 w
zakresie gwarantowanych przez Skarb Państwa ubezpieczeń
eksportowych zostanie objętych szacunkowo około 1 490 mln USD. Zakładając

8
stabilizację ubezpieczonych obrotów w latach 2010 – 2012 na poziomie 2009 r., KUKE
S.A. może objąć ochroną ubezpieczeniową około 650 mln USD obrotu więcej
w stosunku do poziomu z 2006 r.

5. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie ustawy nie wpłynie na sytuację regionów.


11/07/em
PROJEKT
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW1)
z dnia
w sprawie definicji ryzyka handlowego, politycznego i nierynkowego

Na podstawie art. 2 ust. 9 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. o gwarantowanych
przez Skarb Państwa ubezpieczeniach eksportowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 59,
poz. 609, z 2004 r. Nr 96, poz. 959, z 2005 r. Nr 143, poz. 1204 oraz z 2009 r.
Nr...........poz............) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa definicje ryzyka handlowego, politycznego i
nierynkowego, które są zdarzeniami prowadzącymi do powstania szkody
zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca o gwarantowanych przez Skarb Państwa
ubezpieczeniach eksportowych, zwaną dalej „ustawą”.

§ 2. Ilekroć w ustawie jest mowa o:
1) ryzyku handlowym, należy przez to rozumieć:
a)
stwierdzoną niewypłacalność dłużnika prywatnego lub gwaranta, jeżeli
występuje, polegającą na jego niezdolności do wywiązania się z zobowiązań
wobec ubezpieczającego z powodu niewypłacalności prawnie stwierdzonej
albo niewypłacalności faktycznej,
b)
zwłokę w wypełnianiu zobowiązań płatniczych przez dłużnika
prywatnego lub gwaranta, jeżeli występuje,
c) jednostronne zerwanie kontraktu lub odmowę rozumiane jako decyzja
dłużnika prywatnego o przerwaniu lub anulowaniu kontraktu handlowego,
lub odmowie przyjęcia towarów lub usług bez żadnego do tego tytułu;
2) ryzyku politycznym, należy przez to rozumieć:
a) zwłokę w wypełnianiu zobowiązań płatniczych przez dłużnika
publicznego lub gwaranta publicznego, jeżeli występuje,
b) jednostronne zerwanie kontraktu lub odmowę rozumiane jako decyzja
dłużnika publicznego o przerwaniu lub anulowaniu kontraktu handlowego,
lub odmowie przyjęcia towarów lub usług bez żadnego do tego tytułu,
c)
decyzję kraju dłużnika polegającą na wydaniu lub zmianie aktów
prawnych lub decyzji rządu bądź innego organu państwowego,
d)
ogłoszenie powszechnego moratorium płatniczego przez rząd państwa
dłużnika lub państwa uczestniczącego w regulowaniu należności lub
wykonaniu porozumienia kredytowego,

1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej – finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra
Finansów (Dz. U. Nr 216, poz. 1592).
e)
niemożność lub opóźnienie w dokonaniu przez dłużnika transferu
należności w walucie płatności spowodowane wydarzeniami politycznymi,
trudnościami gospodarczymi albo aktami prawnymi lub decyzjami
administracyjnymi władz w kraju dłużnika lub państwa trzeciego, które
uczestniczy w realizacji kontraktu,
f) przepisy prawne w kraju dłużnika uznające płatności dokonane przez
dłużnika w walucie lokalnej jako wystarczające do wypełnienia
zobowiązania z tytułu kontraktu niezależnie od faktu, że w rezultacie zmian
kursów walutowych takie płatności po przeliczeniu na walutę kontraktu nie
równoważą wartości zobowiązania z tytułu kontraktu na dzień dokonania
płatności przez dłużnika,
g) decyzje prawne w kraju ubezpieczyciela polegające na wydaniu
przepisów prawnych lub decyzji przez Rząd Rzeczypospolitej Polskiej, jak
też przez Unię Europejską w zakresie handlu zagranicznego, które
uniemożliwiają realizację kontraktu, o ile skutki wydania takich przepisów
lub decyzji nie są w inny sposób rekompensowane przez rząd, który je
wydał,
h)
siłę wyższą oznaczającą wybuch poza granicami Rzeczypospolitej
Polskiej działań wojennych, powstania, rewolucji, zamieszek, przewlekłych
masowych strajków, trzęsienie ziemi, wybuch wulkanu, cyklon, tajfun,
powódź, gwałtowny przypływ morski, pożary o rozmiarach katastrofalnych,
awarię nuklearną, w tym również jej skutki;
3) ryzyku nierynkowym, należy przez to rozumieć ryzyko handlowe i
polityczne zdefiniowane w pkt 1 i 2, związane z publicznymi i prywatnymi
dłużnikami z siedzibami w krajach innych niż kraje Unii Europejskiej,
Australia, Kanada, Islandia, Japonia, Nowa Zelandia, Norwegia, Szwajcaria i
Stany Zjednoczone.

§ 3. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.


MINISTER
FINANSÓW


strony : 1 ... 3 . [ 4 ] . 5 . 6

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: