eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze

- projekt dotyczy wytyczenia nowych kierunków prorozwojowych dla lotnictwa cywilnego, rozwiązań prawnych wzmacniających nadzór nad bezpieczeństwem i ochroną w lotnictwie cywilnym, służących budowie i rozwojowi infrastruktury lotniskowej i nawigacyjnej

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2113
  • Data wpłynięcia: 2009-06-10
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy - Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2011-06-30
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 170, poz. 1015

2113-akty-wykonawcze

11) licencji Part - 66 – należy przez to rozumieć licencję mechanika obsługi technicznej
statku powietrznego, wydaną zgodnie z Załącznikiem III Część 66 do rozporządzenia
Komisji (WE) nr 2042/2003 z dnia 20 listopada 2003 r. w sprawie nieprzerwanej
zdatności do lotu statków powietrznych oraz wyrobów lotniczych, części i
wyposażenia, a także w sprawie zezwoleń udzielanych takim instytucjom i
personelowi zaangażowanemu w takie zadania, zwanego dalej „rozporządzeniem nr
2042/2003/WE”;
12) locie IFR – należy przez to rozumieć lot według wskazań przyrządów;
13) locie VFR – należy przez to rozumieć lot z widzialnością;
14) MTO - należy przez to rozumieć lotniczy ośrodek/organizację szkolenia mechaników
obsługi technicznej statków powietrznych;
15) organizacji Part - 147 – należy przez to rozumieć organizację szkoleniową uprawnioną
do przeprowadzania egzaminów zgodnie z Załącznikiem IV Część 147 do
rozporządzenia nr 2042/2003/WE;
16) Part – 21 – należy przez to rozumieć Załącznik Część 21 do rozporządzenia Komisji
(WE) nr 1702/2003 z dnia 24 września 2003 r. ustanawiającego zasady wykonawcze
dla certyfikacji statków powietrznych i związanych z nimi wyrobów, części i
wyposażenia w zakresie zdatności do lotu i ochrony środowiska oraz dla certyfikacji
organizacji projektujących i produkujących;
17) Part-66 – należy przez to rozumieć Załącznik III Część 66 do rozporządzenia nr
2042/2003/WE;
18) Part-145 – należy przez to rozumieć Załącznik II Część 145 do rozporządzenia nr
2042/2003/WE;
19) Part M Podczęść F – należy przez to rozumieć Załącznik I Część M podsekcję F do
rozporządzenia nr 2042/2003/WE;
20) Part M Podczęść F – należy przez to rozumieć Załącznik I Część M podsekcję F do
rozporządzenia nr 2042/2003/WE;
21) Part M Podczęść G – należy przez to rozumieć Załącznik I Część M podsekcję G do
rozporządzenia nr 2042/2003/WE;
22) PL-6 – należy przez to rozumieć Załącznik nr 2 „Szczegółowe zasady dotyczące
bezpieczeństwa eksploatacji statków powietrznych lotnictwa ogólnego i usługowego
oraz obowiązków ich użytkowników” do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z
dnia 5 listopada 2004 r. w sprawie bezpieczeństwa eksploatacji statków powietrznych
(Dz. U. Nr 262, poz. 2609);
23) Prezesie Urzędu – należy przez to rozumieć Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego;
24) poświadczeniu ARC - należy przez to rozumieć poświadczenie przeglądu zdatności do
lotu statku powietrznego;

3
25) rozporządzeniu 216/2008/WE – należy przez to rozumieć rozporządzenie Parlamentu
Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 z dnia 20 lutego 2008 r. w sprawie
wspólnych zasad w zakresie lotnictwa cywilnego i utworzenia Europejskiej Agencji
Bezpieczeństwa Lotniczego oraz uchylające dyrektywę Rady 91/670/EWG,
rozporządzenie (WE) nr 1592/2002 i dyrektywę 2004/36/WE;
26) rozporządzeniu w sprawie wyłączenia zastosowania niektórych przepisów ustawy do
niektórych rodzajów statków powietrznych – należy przez to rozumieć rozporządzenie
Ministra Infrastruktury z dnia 25 kwietnia 2005 r. w sprawie wyłączenia zastosowania
niektórych przepisów ustawy – Prawo lotnicze do niektórych rodzajów statków
powietrznych oraz określenia warunków i wymagań używania tych statków (Dz. U.
Nr 107, poz. 904 i Nr 107, poz. 904 oraz z 2007 r. Nr 11, poz. 09);
27) rozporządzeniu w sprawie uiszczania wpłaty na rachunek dochodów budżetu państwa
– należy przez to rozumieć rozporządzenie Ministra z dnia 25 stycznia 2008 r. w
sprawie uiszczania wpłaty na rachunek dochodów budżetu państwa Urzędu Lotnictwa
Cywilnego (Dz.U. Nr 17, poz. 105 oraz z 2009 r. Nr……);
28) Urzędzie – należy przez to rozumieć Urząd Lotnictwa Cywilnego;
29) ustawie – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze.

§ 3. Szczegółowy wykaz czynności urzędowych, o których mowa w § 1 ust. 1, oraz
wysokość stawki opłaty lotniczej za poszczególne czynności urzędowe, określa załącznik nr 1
do niniejszego rozporządzenia, przy czym:
1) wykaz czynności urzędowych i wysokość stawki opłaty lotniczej za wydawanie
koncesji, zezwoleń, licencji, certyfikatów, świadectw i zaświadczeń określa tabela nr 1 tego
załącznika, zwana dalej „tabelą nr 1”;
2) wykaz przeprowadzanych egzaminów i wysokość stawki opłaty lotniczej za nie
określa tabela nr 2 tego załącznika, zwana dalej „tabelą nr 2”;
3) wykaz czynności urzędowych i wysokość opłaty lotniczej za sprawowanie
bieżącego nadzoru nad lotnictwem cywilnym określa tabela nr 3 tego załącznika, zwana dalej
„tabelą nr 3”.

Rozdział 2
Sposób ustalania wysokości opłaty lotniczej za poszczególne czynności urzędowe

§ 4. Prezes Urzędu może, na zasadzie wzajemności, z wyjątkiem przewoźników
lotniczych pochodzących z państw członkowskich Unii Europejskiej oraz państw
członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnych Handlu (EFTA) – stron umowy o
Europejskim Obszarze Gospodarczym, określić w stosunku do obcego przewoźnika
lotniczego opłatę lotniczą za zezwolenia eksploatacyjne lub ogólne, o których mowa w tabeli

4
nr 1 Część I pkt 1.2. ppkt 9 - 11, w wysokości stawki zerowej, w przypadku, gdy odpowiednie
przepisy w państwie ustanowienia tego przewoźnika taką opłatę przewidują, a polscy
przewoźnicy nie są zobowiązani do jej uiszczenia.

§ 5. Wysokość opłaty lotniczej za wydanie zezwolenia na prowadzenie pokazów
lotniczych, o której mowa w tabeli nr 1 Część I pkt 1.2. ppkt 17, stanowi sumę opłaty
podstawowej i opłaty ustalonej za każdy dzień wykonywania pokazów lotniczych dla każdego
statku powietrznego używanego w pokazach.

§ 6. Wysokość opłaty lotniczej za czynności urzędowe z zakresu certyfikacji ośrodków i
organizacji szkolenia lotniczego, o których mowa w tabeli nr 1 Część III pkt 3.1. ppkt 1 i 2,
związanych z certyfikatem FTO lub TRTO, oraz za sprawowanie bieżącego nadzoru nad
posiadaczem certyfikatu FTO lub TRTO, o której mowa w tabeli nr 3 Część IV pkt 1, stanowi
sumę opłaty podstawowej i opłat ustalonych osobno za poszczególne specjalności lub
uprawnienia wpisywane do certyfikatu, w zakresie których ośrodek lub organizacja szkolenia
lotniczego będzie prowadzić lub prowadzi działalność szkoleniową.

§ 7. 1. Z zastrzeżeniem § 9, wysokość opłaty lotniczej za czynności urzędowe z zakresu
certyfikacji organizacji obsługowych, o których mowa w tabeli nr 1 Część III pkt 3.2. ppkt 1-
3, związanych z certyfikatem AMO oraz za sprawowanie bieżącego nadzoru nad
posiadaczami certyfikatu AMO, o którym mowa w tabeli nr 3 Część V pkt 1, ustala się
według wzoru określonego w tabeli nr 1 Część III pkt 3.2. ppkt 1.
2. Dla obliczenia wysokości opłaty lotniczej według wzoru, o którym mowa w ust.1,
ustala się, że:
1) przez symbol O rozumie się wysokość opłaty lotniczej;
2) przez symbol Oi rozumie się wysokość opłaty lotniczej dla pojedynczej lokalizacji
organizacji obsługowej;
3) przez symbol nL rozumie się ilość poszczególnych kategorii A ustalonych dla typów
statków powietrznych w obsłudze liniowej;
4) przez symbol Ali rozumie się wysokość opłaty stałej ustalonej dla typu statku
powietrznego w danej kategorii A w obsłudze liniowej;
5) przez symbol XLi rozumie się ilość typów statków powietrznych w poszczególnych
kategoriach A w obsłudze liniowej;
6) przez symbol nH rozumie się ilość poszczególnych kategorii A ustalonych dla typów
statków powietrznych w obsłudze hangarowej;
7) przez symbol AHi rozumie się wysokość opłaty stałej ustalonej dla typu statku
powietrznego w danej kategorii A w obsłudze hangarowej;

5
8) przez symbol XHi rozumie się ilość typów statków powietrznych w poszczególnych
kategoriach A w obsłudze hangarowej;
9) przez symbol k rozumie się ilość zatwierdzeń silników w poszczególnych kategoriach
B;
10) przez symbol Bi rozumie się wysokość opłaty stałej ustalonej dla typu silnika w danej
kategorii B;
11) przez symbol XBi rozumie się ilość typów silników w poszczególnych kategoriach B;
12) przez symbol C rozumie się wysokość opłaty stałej ustalonej dla podzespołu w danej
kategorii C;
13) przez symbol XC rozumie się ilość zatwierdzeń podzespołów w poszczególnych
kategoriach C;
14) przez symbol D rozumie się wysokość opłaty stałej ustalonej dla badań nieniszczących
w danej kategorii D;
15) przez symbol XD rozumie się ilość zatwierdzonych metod badań nieniszczących w
poszczególnych kategoriach D;
16) przez symbol M rozumie się wysokość opłaty stałej jednostkowej ustalonej za jednego
pracownika zatrudnionego w organizacji obsługowej przy obsłudze technicznej i naprawie
sprzętu lotniczego;
17) przez symbol y rozumie się ilość pracowników zatrudnionych w organizacji
obsługowej przy obsłudze technicznej i naprawie sprzętu lotniczego na dzień składania
wniosku o dokonanie danej czynności urzędowej, o której mowa w ust.1, a w przypadku
opłaty lotniczej za sprawowanie bieżącego nadzoru nad posiadaczem certyfikatu AMO, na
dzień 31 grudnia roku poprzedniego.
3. Wysokości opłat stałych, o których mowa w ust. 2, określa Tabela A załącznika nr 2
do niniejszego rozporządzenia.

§ 8.1. Z zastrzeżeniem § 9, wysokość opłaty lotniczej za czynności urzędowe z zakresu
certyfikacji organizacji obsługowych, o których mowa w tabeli nr 1 Część III pkt 3.2.ppkt 4-
6, związanych z certyfikatem CAMO oraz za sprawowanie bieżącego nadzoru nad
posiadaczem certyfikatu CAMO, o którym mowa w tabeli nr 3 Część V pkt 2, ustala się
według wzoru określonego w tabeli nr 1 Część III pkt 3.2. ppkt 4.
2. Dla obliczenia wysokości opłaty lotniczej według wzoru, o którym mowa w ust.1,
ustala się, że:
1) przez symbol O rozumie się wysokość opłaty lotniczej;
2) przez symbol n rozumie się ilość kategorii statków powietrznych podlegających
zarządzaniu ciągłą zdatnością do lotu;
3) przez symbol Ai rozumie się wysokość opłaty stałej ustalonej dla danych kategorii
statków powietrznych podlegających zarządzaniu ciągłą zdatnością do lotu;

6
4) przez symbol Bj rozumie się wysokość opłaty stałej ustalonej dla typu statku
powietrznego w danej kategorii statków powietrznych podlegających zarządzaniu ciągłą
zdatnością do lotu;
5) przez symbol xj rozumie się ilość statków powietrznych danego typu;
6) przez symbol CK rozumie się wysokość opłaty stałej ustalonej dla danej kategorii
statków powietrznych, związanej z poświadczaniem przeglądów zdatności do lotu;
7) przez symbol xk rozumie się ilość typów statków powietrznych, dla których dana
organizacja obsługowa ubiega się o poświadczanie przeglądów zdatności do lotu.
3. Wysokości opłat stałych, o których mowa w ust. 2, określa Tabela B załącznika nr 2
do niniejszego rozporządzenia.

§ 9. 1. Wysokość opłaty lotniczej za czynności urzędowe z zakresu certyfikacji
organizacji obsługowych, o których mowa w tabeli nr 1 Część III pkt 3.2. ppkt 1 i 4, którą
ustalono odpowiednio zgodnie z § 7 lub § 8, zwiększa się o 10%, jeśli proces certyfikacji
wykaże powyżej 10 niezgodności.
2. Wysokość opłaty lotniczej za sprawowanie bieżącego nadzoru nad posiadaczem
certyfikatu AMO lub posiadaczem certyfikatu CAMO, o którym mowa w tabeli nr 3 część V
pkt 1 i 2, którą ustalono odpowiednio zgodnie z § 7 lub § 8, zwiększa się o 1% za każdą
kolejną niezgodność powyżej dziesięciu niezgodności stwierdzonych w trakcie okresowych i
doraźnych kontroli prowadzonych w ramach sprawowania bieżącego nadzoru nad
posiadaczem danego certyfikatu.
3. Nie podlegają opłacie lotniczej czynności urzędowe z zakresu certyfikacji organizacji
obsługowych, o których mowa w tabeli nr 1 Część III pkt 3.2. ppkt 2 i 6, jeśli zmiana zakresu
certyfikatu polega na ograniczeniu uprawnień z niego wynikających.

§ 10.1. Wysokość opłaty lotniczej za czynności urzędowe z zakresu certyfikacji
organizacji projektujących i produkujących, o których mowa tabeli nr 1 Część III pkt 3.3 ppkt
8-11, związanych z certyfikatem POA oraz za sprawowanie bieżącego nadzoru nad
posiadaczem certyfikatu POA, o którym mowa w tabeli nr 3 Część V pkt 3, ustala się według
wzoru określonego w tabeli nr 1 Część III pkt 3.3 ppkt 8.
2. Dla obliczenia wysokości opłaty lotniczej według wzoru, o którym mowa w ust.1,
ustala się, że:
1) przez symbol O rozumie się wysokość opłaty lotniczej;
2) przez symbol n rozumie się ilość miejsc produkcji wskazanych pod różnymi adresami;
3) przez symbol Ni rozumie się wysokość opłaty stałej ustalonej dla poszczególnych
kategorii wyrobów lotniczych określonych w Part - 21 (GM 21A.151);
4) przez symbol xi rozumie się ilość typów wyrobów lotniczych w poszczególnych
kategoriach tych wyrobów;

7
strony : 1 ... 2 . [ 3 ] . 4 ... 10 ... 50 ... 150

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: