eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze

- projekt dotyczy wytyczenia nowych kierunków prorozwojowych dla lotnictwa cywilnego, rozwiązań prawnych wzmacniających nadzór nad bezpieczeństwem i ochroną w lotnictwie cywilnym, służących budowie i rozwojowi infrastruktury lotniskowej i nawigacyjnej

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2113
  • Data wpłynięcia: 2009-06-10
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy - Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2011-06-30
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 170, poz. 1015

2113-akty-wykonawcze


Projekt


ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW1)

z dnia ............................................. 2009 r.



w sprawie obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej przewoźników lotniczych,
przedsiębiorców wykonujących obsługę naziemną oraz instytucji zapewniających służby żeglugi
powietrznej


Na podstawie art. 209 ust. 7 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze (Dz. U. z 2006 r.
Nr 100, poz. 696, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:


§1. Rozporządzenie określa szczegółowy zakres obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności
cywilnej, zwanego dalej „ubezpieczeniem OC”, termin powstania obowiązku ubezpieczenia oraz
minimalną sumę gwarancyjną tego ubezpieczenia, w odniesieniu do:
1) przewoźników lotniczych za szkody spowodowane opóźnieniem w przewozie pasażerów,
bagażu lub towarów,
2) przewoźników lotniczych za szkody powstałe w przewozie lotniczym poczty,
3) przedsiębiorców wykonujących obsługę naziemną za szkody powstałe w związku z
prowadzoną przez siebie działalnością lotniczą,
4) instytucji
zapewniających służby żeglugi powietrznej za szkody powstałe w związku z
prowadzoną przez siebie działalnością lotniczą.


§2. 1. Ubezpieczeniem OC jest objęta odpowiedzialność cywilna podmiotów, o których mowa w § 1,
za szkody wyrządzone w następstwie działania lub zaniechania ubezpieczonego, w okresie
ubezpieczenia, w związku z wykonywaną działalnością.


2. Ubezpieczenie OC nie obejmuje szkód:

1) w odniesieniu do podmiotów, o których mowa w § 1 pkt 1:
a) powstałych w skutek działania siły wyższej;
b) powstałych z winy nadawcy lub odbiorcy bagażu bądź towarów;

2) w odniesieniu do podmiotów, o których mowa w § 1 pkt 2:
a) powstałych w skutek działania siły wyższej;
b) powstałych z winy nadawcy lub odbiorcy ładunku;
c) wynikających z wady ukrytej lub właściwości naturalnych ładunku;

3) w odniesieniu do podmiotów, o których mowa w § 1 pkt 3:

1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - instytucje finansowe, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania
Ministra Finansów (Dz. U. Nr 216, poz. 1592).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711,
Nr 141, poz. 1008, Nr 170, poz. 1217 i Nr 249, poz. 1829, z 2007 r. Nr 50, poz. 331 i Nr 82, poz. 558, z 2008 r.
Nr 97, poz. 626, Nr 144, poz. 901, Nr 177, poz. 1095 i Nr 180, poz. 1113 i Nr 227, poz. 1505 oraz z 2009 r. Nr
18, poz. 97 i Nr 42, poz. 340.

4) w odniesieniu do podmiotów, o których mowa w § 1 pkt 4:


3. Ubezpieczenie OC obejmuje wszystkie szkody w zakresie, o którym mowa w ust. 1, z
zastrzeżeniem ust. 2, bez możliwości umownego ograniczenia przez zakład ubezpieczeń wypłaty
odszkodowań.


§ 3. 1. Obowiązek ubezpieczenia OC podmiotów, o których mowa w § 1 pkt 1, powstaje najpóźniej w
dniu złożenia wniosku o uzyskanie koncesji, o której mowa w art. 164 ust. 1 ustawy z dnia 3 lipca
2002 r. – Prawo lotnicze, zwanej dalej „ustawą”.
2. W odniesieniu do podmiotów, o których mowa w § 1 pkt 1, posiadających koncesję, o
której mowa w art. 164 ust. 1 ustawy, w dniu wejścia w życie rozporządzenia, obowiązek
ubezpieczenia OC powstaje najpóźniej w dniu wejścia w życie rozporządzenia.

§ 4. 1 Obowiązek ubezpieczenia OC podmiotów, o których mowa w § 1 pkt 2, powstaje najpóźniej w
dniu złożenia wniosku o uzyskanie koncesji, o której mowa w art. 164 ust. 1 ustawy.
2. W odniesieniu do podmiotów, o których mowa w § 1 pkt 2, posiadających koncesję, o
której mowa w art. 164 ust. 1 ustawy, w dniu wejścia w życie rozporządzenia, obowiązek
ubezpieczenia OC powstaje najpóźniej w dniu wejścia w życie rozporządzenia.

§ 5. 1. Obowiązek ubezpieczenia OC podmiotów, o których mowa w § 1 pkt 3, powstaje przed dniem
wydania przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego certyfikatu, o którym mowa w art. 160 ustawy.
2. W odniesieniu do podmiotów, o których mowa w § 1 pkt 3, posiadających certyfikat, o
którym mowa w art. 160 ustawy, w dniu wejścia w życie rozporządzenia, obowiązek ubezpieczenia
OC powstaje najpóźniej w dniu wejścia w życie rozporządzenia.

§ 6. 1. Obowiązek ubezpieczenia OC podmiotów, o których mowa w § 1 pkt 4, powstaje przed dniem
wydania przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego certyfikatu, o którym mowa w art. 160 ustawy.
2. W odniesieniu do podmiotów, o których mowa w § 1 pkt 4, posiadających certyfikat, o
którym mowa w art. 160 ustawy, w dniu wejścia w życie rozporządzenia, obowiązek ubezpieczenia
OC powstaje najpóźniej w dniu wejścia w życie rozporządzenia.

§ 7. Minimalna suma gwarancyjna ubezpieczenia OC podmiotów, o których mowa w § 1 pkt 1, w
odniesieniu do jednego zdarzenia, którego skutki są objęte umową ubezpieczenia OC, wynosi:
a) 4 150 SDR na pasażera w odniesieniu do opóźnienia w przewozie pasażera;
b) 1 000 SDR na pasażera w odniesieniu do opóźnienia w przewozie bagażu.

§ 8. Minimalna suma gwarancyjna ubezpieczenia OC podmiotów, o których mowa w § 1 pkt 2, w
odniesieniu do jednego zdarzenia, którego skutki są objęte umową ubezpieczenia OC, wynosi 17 SDR
za każdy kilogram poczty w operacjach handlowych.

§ 9. 1. Minimalna suma gwarancyjna ubezpieczenia OC podmiotów, o których mowa w § 1 pkt 3,
świadczących usługi określone w art. 176 pkt 3-5 i 7 ustawy, w odniesieniu do jednego zdarzenia,
którego skutki są objęte umową ubezpieczenia OC, wynosi równowartość w złotych kwoty 10.000
SDR na każdy 1.000 pasażerów lub 1.000 kg towarów i poczty obsłużonych w danym porcie
lotniczym w roku poprzedzającym zawarcie umowy ubezpieczenia w związku z wykonywaną w tym
porcie lotniczym działalnością, w zależności od ruchu dominującego na danym lotnisku, nie więcej
jednak niż 5.000.000 SDR.

2. Minimalna suma ubezpieczenia OC podmiotów, o których mowa w § 1 pkt 3, świadczących usługi
określone w art. 176 pkt 1-2, 6 i 8-11 ustawy, w odniesieniu do jednego zdarzenia, którego skutki są
objęte umową ubezpieczenia OC, wynosi równowartość w złotych kwoty 10.000 SDR na każdy 1.000
pasażerów lub 1.000 kg towarów i poczty obsłużonych w roku poprzedzającym zawarcie umowy

2
ubezpieczenia w danym porcie lotniczym, w zależności od ruchu dominującego na danym lotnisku,
nie więcej jednak niż równowartość w złotych kwoty 1.500.000 SDR.

§ 10. Minimalna suma ubezpieczenia OC państwowego organu zarządzania ruchem lotniczym, o
którym mowa w rozdziale 2 działu VI ustawy, w odniesieniu do jednego zdarzenia, którego skutki są
objęte umową ubezpieczenia OC, wynosi równowartość w złotych kwoty 30.000.000 SDR.

§ 11. Jeżeli umowa ubezpieczenia OC została zawarta przez podmioty, o których mowa w § 1 pkt 3 i
4, na dotychczas obowiązujących warunkach przed dniem wejścia w życie rozporządzenia, a okres na
jaki została zawarta upływa po tym dniu, nową umowę ubezpieczenia OC zawiera się najpóźniej w
ostatnim dniu okresu obowiązywania dotychczasowej umowy, nie później jednak niż w okresie 12
miesięcy od dnia wejścia w życie rozporządzenia.


§ 13. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.3)


MINISTER
FINANSÓW

W porozumieniu:
MINISTER INFRASTRUKTURY









3) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 30 kwietnia 2004
r. w sprawie wymagań dotyczących ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej użytkowników statków
powietrznych, przewoźników i innych przedsiębiorców prowadzących działalność lotniczą (Dz. U. Nr 110, poz.
1168 oraz z 2006 r. Nr 110, poz. 1168), które zgodnie z art. 16 pkt 2 ustawy z dnia …….…… o zmianie ustawy
– Prawo lotnicze (Dz. U. Nr …, poz. …) traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.

3
UZASADNIENIE

Projektowane rozporządzenie stanowi wypełnienie delegacji ustawowej wynikającego z art. 209 ust. 7
ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze (tj. Dz. U. z 2006 r. Nr 100, poz. 696, z późn. zm.), na
podstawie której minister właściwy do spraw instytucji finansowych, w porozumieniu z ministrem
właściwym do spraw transportu, po zasięgnięciu opinii przedsiębiorców wykonujących obsługę
naziemną, instytucji zapewniających służby żeglugi powietrznej oraz Polskiej Izby Ubezpieczeń,
określi w drodze rozporządzenia szczegółowy zakres ubezpieczenia obowiązkowego OC podmiotów,
o których mowa w art. 209 ust. 3-5 ww. ustawy, termin powstania obowiązku ubezpieczenia oraz
minimalną sumę gwarancyjną, biorąc w szczególności pod uwagę specyfikę wykonywanej
działalności oraz zakres realizowanych zadań.
Przedmiotowa delegacja ustawowa została wprowadzona na podstawie przepisów ustawy z dnia
………… o zmianie ustawy – Prawo lotnicze (Dz. U. Nr , poz. ).

Przepisy projektowanego rozporządzenia będą określały szczegółowy zakres obowiązkowego
ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej przewoźników lotniczych za szkody spowodowane
opóźnieniem w przewozie pasażerów, bagażu lub towarów, przewoźników lotniczych za szkody
powstałe w przewozie lotniczym poczty, przedsiębiorców wykonujących obsługę naziemną oraz
instytucji zapewniających służby żeglugi powietrznej za szkody powstałe w związku z prowadzoną
przez siebie działalnością lotniczą, termin powstania obowiązku ubezpieczenia oraz minimalną sumę
gwarancyjną tego ubezpieczenia.

Rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 30 kwietnia 2004 r.
w sprawie wymagań dotyczących ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej użytkowników
statków powietrznych, przewoźników i innych przedsiębiorców prowadzących działalność lotniczą
(Dz. U. Nr 110, poz. 1168, z późn. zm.).

W § 2 projektu określono zakres obowiązkowego ubezpieczenia OC poprzez m.in. określenie w ust. 1
zakresu czasowego ochrony ubezpieczeniowej (tzw. trigger). Ubezpieczenie OC nie może bowiem
prawidłowo funkcjonować bez dokładnego sprecyzowania, który moment bierze się pod uwagę jako
wypadek ubezpieczeniowy objęty umową ubezpieczeniową.
Jednocześnie uzasadnione jest, aby z zakresu tego ubezpieczenia wyłączyć odpowiedzialność zakładu
ubezpieczeń za enumeratywnie określone w rozporządzeniu szkody (§ 2 ust. 2).
Z zakresu ubezpieczenia w odniesieniu do poszczególnych podmiotów wyłączone zostały m.in.
szkody powstałe w skutek działania siły wyższej, czy też powstałe z winy nadawcy lub odbiorcy
bagażu bądź towarów.

Obowiązek ubezpieczenia OC w odniesieniu do przewoźników lotniczych, będzie powstawał
najpóźniej w dniu złożenia wniosku o uzyskanie koncesji, o której mowa w art. 164 ust. 1 ustawy –
Prawo lotnicze. Jednocześnie w odniesieniu do przedsiębiorców wykonujących obsługę naziemną oraz
instytucji zapewniających służby żeglugi powietrznej, obowiązek ubezpieczenia będzie powstawał
przed dniem wydania przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego certyfikatu, o którym mowa w art.
160 ustawy.

Wysokość minimalnych sum gwarancyjnych w odniesieniu do przedsiębiorców wykonujących
obsługę naziemną oraz instytucji zapewniających służby żeglugi powietrznej, została wyznaczona na
takim samym poziomie, jak ma to miejsce w obecnie obowiązującym rozporządzeniu Ministra
Infrastruktury w sprawie wymagań dotyczących ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej
użytkowników statków powietrznych, przewoźników i innych przedsiębiorców prowadzących
działalność lotniczą.

Projekt rozporządzenia nie podlega notyfikacji zgodnie z trybem przewidzianym w przepisach
dotyczących sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych oraz nie
wymaga przedstawienia właściwym instytucjom i organom Unii Europejskiej lub Europejskiemu
Bankowi Centralnemu.

4
Zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia
prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414) projekt rozporządzenia zostanie udostępniony na stronach
urzędowego informatora teleinformatycznego - Biuletynu Informacji Publicznej.








5
strony : 1 ... 100 ... 140 ... 148 . [ 149 ] . 150

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: