eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o udostępnianiu informacji gospodarczych

Rządowy projekt ustawy o udostępnianiu informacji gospodarczych

projekt dotyczy przepisów regulujących obrót informacją o zobowiązaniach konsumentów i przedsiębiorców a także utworzenia i działania biura informacji gospodarczej oraz nadzoru nad jego pracą

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1997
  • Data wpłynięcia: 2009-05-11
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o udostępnianiu informacji gospodarczych i wymianie danych gospodarczych
  • data uchwalenia: 2010-04-09
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 81, poz. 530

1997

danych BIK zawiera 16 mln kredytobiorców oraz 35 mln rachunków kredytowych, z czego
90 % regulowanych jest terminowo. Ok. 7 % kredytobiorców zalega ze spłatą powyżej 90 dni.
Od powstania w 1997 r. BIK udostępnił bankom ponad 31 mln raportów. rednio BIK
udostępnia ok. 40.000 raportów dziennie, w tym 35 % raportów ze scoringiem (oceną
punktową klienta). Poza Bazą „Kredytobiorca” umożliwiającą udostępnianie informacji
kredytowych dotyczących konsumentów, BIK stworzył w 2005 r. bazę „Przedsiębiorca”,
z której udostępniane są raporty kredytowe dotyczące zobowiązań przedsiębiorców – klientów
banków na zasadach analogicznych jak dane konsumentów.

5.2. Wpływ rynku informacji gospodarczej na przedsiębiorców
Pośrednią, choć bardzo ważną rolą biur informacji gospodarczych, jest ich właściwość
prewencyjna na rynku opóźnionych płatności. Przedsiębiorca (dłużnik), który otrzymuje
wezwanie do zapłaty z informacją, iż jeśli nie ureguluje płatności może znaleźć się w jednym
z rejestrów biur informacji gospodarczej, z pewnością otrzymuje dodatkową przesłankę, aby
daną wierzytelność uregulować. Wzmocnienie tej ważnej roli biura w planowanej nowelizacji
przyczyni się w głównej mierze do poprawy warunków płatności finansowej wierzyciela.
Szacuje się, iż konsekwencje i przyczyny spóźnionych płatności w wymianie handlowej mogą
stanowić bardzo negatywny bodziec dla rozwoju, a niekiedy także nawet do przetrwania,
przedsiębiorstwa na rynku. Konsekwencje opóźnionych płatności oraz związany z nimi spadek
konkurencyjności przedsiębiorstwa przejawiają się bezpośrednio przez potrzebę pozyskania
(zabezpieczenia) stałego finansowania przedsiębiorstwa. Całkowity koszt wewnętrznego
zarządzania kapitałem obrotowym, ze względu na spóźnione lub niedokonane płatności,
stanowi wartość procentową dodatkowego obrotu, który przedsiębiorca musi wykonać, aby
wyrównać tę stratę. Konsekwencja straty płynności, często przerzucana na innych dostawców,
dla samego przedsiębiorstwa oznacza realne koszty finansowe. Dla przykładu całkowity koszt
wewnętrznego zarządzania długiem (CKZD) wyglądałby następująco:
CKZD=KO+KA+SP
gdzie:
KO – stanowią dodatkowe koszty oprocentowania,
KA – upomnienia i koszty administracyjne,
SP – strata płatności.
Przy podstawionych wartościach szacunkowych całkowity koszt na obrocie dla
przedsiębiorstwa wynosiłby 6,15 % (KO=0,25 %, KA=4,00 %, SP=1,90 %).
52
5.3. Bilans kosztów i korzyści
Rozszerzenie zakresu podmiotowego i przedmiotowego ustawy.
Czynniki
Wpływ pozytywny
Wpływ negatywny
PODMIOTY -
budowanie
kompletnych
baz

danych o zobowiązaniach,
- zwiększenie zaufania wierzy-
cieli do bigów jako wiary-
godnego źródła informacji o
kontrahentach,
- osiągnięcie skutku prewencyj-
nego w postaci terminowego
regulowania zobowiązań, za-
równo przez osoby fizyczne,
jak i przedsiębiorców
FINANSE PUBLICZNE - możliwość dochodzenia przez
W TYM BUD ET
gminy zobowiązań z tytułu
PA STWA I
usług świadczonych
BUD ETY
mieszkańcom, co może
JEDNOSTEK
wpłynąć na lepszą ściągalność
SAMORZ DU
tych zobowiązań i stan
TERYTORIALNEGO
budżetu gminy
RYNEK PRACY
- zwiększenie stabilności

finansowej przedsiębiorstw, a
tym samym utrzymanie lub
zwiększenie poziomu
zatrudnienia, szczególnie w
sektorze małych i średnich
przedsiębiorstw
KONKURENCYJNO Ć - pozytywny wpływ i

GOSPODARKI, W
podniesienie poziomu
TYM
konkurencyjności
FUNKCJONOWANIE
- zwiększenie wykorzystania
PRZEDSI BIORSTW
informacji gospodarczej na
rynku będzie miało
przełożenie na poprawę
warunków handlowych i
lepszą kontrolę nad
wypłacalnością i rzetelnością
partnerów biznesowych
ROZWÓJ
Brak bezpośredniego wpływu
REGIONALNY

53
Umożliwienie współpracy biur informacji gospodarczej z instytucjami utworzonymi na
podstawie art. 105 ust. 4 ustawy – Prawo bankowe – Biurem Informacji Kredytowej.
Czynniki
Wpływ pozytywny
Wpływ negatywny
PODMIOTY
- znaczne poszerzenie bazy

danych i zwiększenie jej
wiarygodności, co może
przełożyć się na wzrost liczby
klientów
- zwiększenie prewencyjnego
działania obydwu systemów
wymiany informacji
gospodarczej i finansowej
FINANSE PUBLICZNE Nie ma wpływu Nie
ma
wpływu
RYNEK PRACY
Brak bezpośredniego wpływu
KONKURENCYJNO Ć - poprawa konkurencyjności
Proponowana zmiana nie nakłada
GOSPODARKI, W
samych bigów przez
na BIK obowiązku współpracy,
TYM
zwiększenie bazy danych i
stwarza tylko jej możliwość.
FUNKCJONOWANIE
zainteresowanie szerszego
Zasady współpracy ma określać
PRZEDSI BIORSTW
grona klientów
umowa. Może dojść do sytuacji, że
- wzmocnienie działania
BIK nie podpisze umowy z
prewencyjnego będzie miało
żadnym biurem lub będzie
wpływ na kondycję finansową faworyzował tylko jedno. Taka
przedsiębiorstw
sytuacja z czasem może
prowadzić do wyeliminowania z
rynku pozostałych podmiotów
dysponujących uboższą ofertą
ROZWÓJ
Bez wpływu Bez
wpływu
REGIONALNY

Ułatwienie przekazywania do biura informacji gospodarczej informacji o wywiązywaniu się ze
zobowiązań.

Czynniki
Wpływ pozytywny
Wpływ negatywny
PODMIOTY
- budowanie pozytywnej

historii zachowań płatniczych
FINANSE PUBLICZNE Nie ma wpływu Nie
ma
wpływu
RYNEK PRACY
Brak bezpośredniego wpływu
KONKURENCYJNO Ć - poprawa
konkurencyjności
GOSPODARKI, W
samych bigów przez
TYM
zwiększenie bazy danych o
FUNKCJONOWANIE
informacje pozytywne co
pozwala tworzyć kompletną
54
PRZEDSI BIORSTW historię
płatniczą i
poszerzenie oferty usług
ROZWÓJ
Bez wpływu Bez
wpływu
REGIONALNY
Zniesienie wymogu podania numeru NIP dla przedsiębiorcy zagranicznego.
Czynniki
Wpływ pozytywny
Wpływ negatywny
PODMIOTY -
umożliwienie przekazywania
informacji gospodarczych
przez przedsiębiorców zagra-
nicznych
- poszerzenie zakresu klientów
biur
- zniesienie bariery prawnej
uniemożliwiającej pełną
realizację zasady swobody
przedsiębiorczości
FINANSE PUBLICZNE Nie ma wpływu
RYNEK PRACY
Brak bezpośredniego wpływu
KONKURENCYJNO Ć - możliwość pozyskiwania

GOSPODARKI, W
informacji od przedsiębior-
TYM
ców zagranicznych.
FUNKCJONOWANIE
PRZEDSI BIORSTW
ROZWÓJ
Brak bezpośredniego wpływu
REGIONALNY

Liberalizacja obowiązku informacyjnego związanego z przesyłaniem zawiadomienia przesyłką
poleconą.
Czynniki
Wpływ pozytywny
Wpływ negatywny
PODMIOTY -
zniesienie
uciążliwego i kosz-
townego obowiązku informa-
cyjnego nałożonego na
przedsiębiorców przekazu-
jących informacje gospodar-
cze. Według danych jednego z
biur roczne koszty informo-
wania 29 tys. klientów
przesyłką poleconą wynoszą
ok. 108 tys. zł.
FINANSE PUBLICZNE Nie ma wpływu
RYNEK PRACY
Nie ma wpływu
55
KONKURENCYJNO Ć - obniżenie kosztów funkcjono-
GOSPODARKI, W
wania przedsiębiorstw
TYM
- uproszczenie warunków nie-
FUNKCJONOWANIE
zbędnych do przekazania
PRZEDSI BIORSTW
informacji o dłużniku
ROZWÓJ
Brak bezpośredniego wpływu
REGIONALNY
Rozszerzenie zakresu informacji przekazywanych do biura informacji gospodarczej o numer
PESEL wspólników i prokurentów spółek prawa handlowego.
Czynniki
Wpływ pozytywny
Wpływ negatywny
PODMIOTY
-
obowiązek informacyjny
FINANSE PUBLICZNE Nie ma wpływu
RYNEK PRACY
- umożliwienie identyfikacji

nieuczciwych wspólników i
prokurentów odpowiedział-
nych za zobowiązania spółek i
do ich eliminacji z rynku
KONKURENCYJNO Ć Brak bezpośredniego wpływu
GOSPODARKI, W
TYM
FUNKCJONOWANIE
PRZEDSI BIORSTW
ROZWÓJ
Brak bezpośredniego wpływu
REGIONALNY

Dopuszczenie możliwości przechowywania przez biura danych archiwalnych w celu ich
przetwarzania – zmiana zasad aktualizacji/usuwania informacji gospodarczych.
Czynniki
Wpływ pozytywny
Wpływ negatywny
PODMIOTY

Rozszerzenie zakresu działalności
pociąga za sobą konieczność zmian
w regulaminach biur informacji
gospodarczej, co może pociągać
pewne koszty. Pomimo
ustawowych gwarancji zakazu
ujawniania informacji
nieaktualnych, przetwarzanie
danych archiwalnych może rodzić
u niektórych konsumentów i
przedsiębiorców poczucie obawy o
negatywne skutki długiego
przechowywania informacji o
56
strony : 1 ... 10 ... 21 . [ 22 ] . 23

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: