eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa

projekt ustawy dotyczy umożliwienia prezesowi ARiMR umarzania, rozkładania na raty lub odraczania terminów spłat wierzytelności Agencji przypadających jej w związku z wykonywaniem przez nią zadań finansowanych wyłącznie z krajowych środków publicznych

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1954
  • Data wpłynięcia: 2009-05-05
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa
  • data uchwalenia: 2009-05-21
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 115, poz. 961

1954


Druk nr 1954

Warszawa, 5 maja 2009 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Prezes Rady Ministrów

RM 10-58-09


Pan

Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej


Szanowny Panie Marszałku

Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. przedstawiam Sejmowi Rzeczypospolitej Polskiej projekt
ustawy


- o zmianie ustawy o Agencji
Restrukturyzacji i Modernizacji
Rolnictwa
.

Projekt ustawy ma na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej.

W załączeniu przedstawiam także opinię dotyczącą zgodności
proponowanych regulacji z prawem Unii Europejskiej.
Ponadto uprzejmie informuję, że do prezentowania stanowiska Rządu w
tej sprawie w toku prac parlamentarnych został upoważniony Minister Rolnictwa i
Rozwoju Wsi.

Z poważaniem

(-) Donald Tusk


Projekt
U S T A W A
z dnia

o zmianie ustawy o Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa

Art. 1. W ustawie z dnia 9 maja 2008 r. o Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji
Rolnictwa (Dz. U. Nr 98, poz. 634 i Nr 227, poz. 1505) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 31:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Należności ustalane w drodze decyzji administracyjnej przez Prezesa Agencji
z tytułu nienależnie lub nadmiernie pobranych środków publicznych pochodzących
z
Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji (EFRG) lub Europejskiego
Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) oraz krajowych
środków publicznych przeznaczonych na współfinansowanie wydatków
realizowanych z tych funduszy, a także wierzytelności wynikające z umów z tytułu
płatności określonych w odrębnych przepisach, realizowanych przez Agencję ze
środków publicznych pochodzących z EFRG lub EFRROW oraz krajowych środków
publicznych przeznaczonych na współfinansowanie wydatków realizowanych z tych
funduszy, podlegają potrąceniu z bezspornej i wymagalnej wierzytelności lub
należności dłużnika z tytułu realizowanych przez Agencję płatności w ramach tych
funduszy oraz krajowych środków publicznych przeznaczonych na
współfinansowanie wydatków realizowanych z tych funduszy.”,
b) po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
„1a. Należności ustalane w drodze decyzji administracyjnej przez Prezesa Agencji
z tytułu nienależnie lub nadmiernie pobranych środków publicznych pochodzących
z funduszy Unii Europejskiej innych niż określone w ust. 1 oraz krajowych środków
publicznych przeznaczonych na współfinansowanie wydatków realizowanych z tych
funduszy, a także wierzytelności wynikające z umów z tytułu płatności określonych
w odrębnych przepisach, realizowanych przez Agencję ze środków publicznych
pochodzących z funduszy Unii Europejskiej innych niż określone w ust. 1 oraz
krajowych środków publicznych przeznaczonych na współfinansowanie wydatków
realizowanych z tych funduszy, podlegają potrąceniu z bezspornej i wymagalnej
wierzytelności lub należności dłużnika z tytułu realizowanych przez Agencję
płatności w ramach poszczególnych funduszy Unii Europejskiej innych niż określone
w ust. 1 oraz krajowych środków publicznych przeznaczonych na współfinansowanie
wydatków realizowanych z tych funduszy.”;
2) art. 42 otrzymuje brzmienie:
„Art. 42. Do stosunków prawnych powstałych na podstawie umów zawartych przed
dniem wejścia w życie ustawy, w tym w ramach Specjalnego Programu Akcesyjnego na
Rzecz Rozwoju Rolnictwa i Obszarów Wiejskich, stosuje się przepisy dotychczasowe,
z wyłączeniem spraw dotyczących umarzania, w całości lub w części, rozkładania na raty
lub odraczania terminu spłat wierzytelności Agencji przypadających jej w związku
z wykonywaniem przez nią zadań finansowanych wyłącznie z krajowych środków
publicznych.”.

Art. 2. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
17/04/BS

2
UZASADNIENIE

Na mocy obecnie obowiązującej ustawy z dnia 9 maja 2008 r. o Agencji Restrukturyzacji
i Modernizacji Rolnictwa (Dz. U. Nr 98, poz. 634 i Nr 227, poz. 1505), zwanej dalej „ustawą”,
Prezes Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, zwanej dalej „Agencją”, ustala,
w drodze decyzji administracyjnej, kwoty nienależnie lub nadmiernie pobranych środków
publicznych pochodzących z funduszy Unii Europejskiej oraz krajowych, przeznaczonych na
współfinansowanie wydatków realizowanych z tych funduszy. Ustalane przez Prezesa Agencji,
w drodze decyzji administracyjnej, należności z tytułu nienależnie lub nadmiernie pobranych
środków oraz wierzytelności wynikające z umów z tytułu płatności, realizowanych przez
Agencję ze środków publicznych pochodzących z funduszy Unii Europejskiej oraz krajowych
środków publicznych przeznaczonych na współfinansowanie wydatków realizowanych z tych
funduszy, podlegają potrąceniu z bezspornej i wymagalnej wierzytelności lub należności
dłużnika w ramach poszczególnych funduszy Unii Europejskiej oraz krajowych środków
publicznych przeznaczonych na współfinansowanie wydatków realizowanych z tych funduszy.
Natomiast zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1034/2008 z dnia 21 pa dziernika
2008 r. zmieniającym rozporządzenie (WE) nr 885/2006 ustanawiającym szczegółowe zasady
stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1290/2005 w zakresie akredytacji agencji płatniczych
i innych jednostek, jak również rozliczenia rachunków EFRG i EFRROW (Dz. Urz. UE L 279
z 22.10.2008, str. 13) państwa członkowskie odliczają wszelkie zaległe należności dłużnika,
których wysokość zostanie ustalona zgodnie z prawem krajowym od wszelkich płatności
wypłacanych temu dłużnikowi ze środków publicznych pochodzących z Europejskiego Funduszu
Rolniczego Gwarancji (EFRG) i Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów
Wiejskich (EFRROW). W związku z tym, w przypadku EFRG i EFRROW, należności z tytułu
nienależnie lub nadmiernie pobranych środków publicznych pochodzących z tych dwóch
funduszy oraz środków publicznych krajowych, przeznaczonych na współfinansowanie
wydatków realizowanych z tych funduszy, a także wierzytelności wynikające z umów
z tytułu płatności realizowanych przez Agencję ze środków publicznych pochodzących
z tych dwóch funduszy oraz krajowych środków publicznych przeznaczonych na
współfinansowanie wydatków realizowanych z tych funduszy, podlegają potrąceniu
z bezspornej i wymagalnej wierzytelności lub należności dłużnika z tytułu realizowanych przez
Agencję płatności w ramach tych dwóch funduszy oraz krajowych środków publicznych
przeznaczonych na współfinansowanie wydatków realizowanych z tych funduszy. Co oznacza,
że należności i wierzytelności pochodzące z EFRG mogą być potrącane zarówno z EFRG jak
i z EFRROW, a należności i wierzytelności pochodzące z EFRROW mogą być potrącane
z EFRROW, jak i z EFRG.
W przypadku funduszy Unii Europejskiej innych niż EFRG i EFRROW (np. Sekcja
Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej) potrącanie należności
i wierzytelności będzie odbywać się na dotychczasowych zasadach, tzn. należności
z tytułu nienależnie lub nadmiernie pobranych środków publicznych pochodzących
z tych innych funduszy oraz środków publicznych krajowych, przeznaczonych na
współfinansowanie wydatków realizowanych z tych funduszy, a także wierzytelności wynikające
z umów z tytułu płatności realizowanych przez Agencję ze środków publicznych pochodzących
z
tych innych funduszy oraz krajowych środków publicznych przeznaczonych na
współfinansowanie wydatków realizowanych z tych funduszy, podlegają potrąceniu z bezspornej
i wymagalnej wierzytelności lub należności dłużnika z tytułu realizowanych przez Agencję
płatności w ramach poszczególnych funduszy oraz krajowych środków publicznych
przeznaczonych na współfinansowanie wydatków realizowanych z tych funduszy. Zatem,
tytułem przykładu, należności i wierzytelności pochodzące z SGEFOiGR będą potrącane
wyłącznie z SGEFOiGR.
W celu zapewnienia zgodności prawa krajowego z prawem wspólnotowym w art. 1 pkt 1
lit. a projektu ustawy zaproponowano zmianę dotychczasowego brzmienia art. 31 ust. 1 ustawy
w celu wprowadzenia do polskiego porządku prawnego regulacji, zgodnie z którymi należności
ustalane w drodze decyzji administracyjnej przez Prezesa Agencji

z tytułu nienależnie lub nadmiernie pobranych środków oraz wierzytelności wynikające
z umów realizowanych ze środków pochodzących z EFRG i EFRROW oraz krajowych środków
publicznych przeznaczonych na współfinansowanie wydatków realizowanych

z tych funduszy, podlegać będą potrąceniu z bezspornej i wymagalnej wierzytelności lub
należności dłużnika z tytułu realizowanych przez Agencję płatności w ramach tych funduszy.

2
strony : [ 1 ] . 2

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: