eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Policji

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Policji

projekt ustawy dotyczy wykonania wyroku Trybunału Konstytucyjnego: precyzując jakie lokale wchodzą w skład tzw zasobu mieszkaniowego resortu spraw wewnętrznych, określając prawa przysługujące właścicielom opróżnionych lokali (w tym prawo do zamieszkania, najmu lub użycia bezpłatnego) oraz dopuszczając możliwość przydziału opróżnionego lokalu mieszkalnego, którego właściciel we wskazanym terminie nie odda w najem lub bezpłatne używanie

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1845
  • Data wpłynięcia: 2009-03-31
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o Policji
  • data uchwalenia: 2009-05-21
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 115, poz. 959

1845

mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego. Zgodnie z art. 3 ust. 2 tej
ustawy, przepisy w niej zawarte stosuje się do lokali będących:
− w dyspozycji ministra właściwego do spraw wewnętrznych lub podległych mu organów,
− w dyspozycji jednostek organizacyjnych Służby Więziennej oraz
− pozostających i przekazanych do dyspozycji Szefa Agencji Bezpieczeństwa
Wewnętrznego lub Szefa Agencji Wywiadu,
jeżeli przepisy odrębne dotyczące tych lokali nie stanowią inaczej.
Wprawdzie wejście w życie powołanego wyroku Trybunału Konstytucyjnego
spowodowało stosowanie ogólnych przepisów zawartych w ustawie o ochronie praw
lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego, jednakże mając
na uwadze konieczność zapewnienia przejrzystości prawa, zasadnym jest dokonanie
eliminacji przepisów, powodujących ryzyko powstania wątpliwości interpretacyjnych.
Zauważyć bowiem należy, iż Trybunał odnosząc się w wyroku do niekonstytucyjności
art. 90 ustawy o Policji, orzekł w zakresie, w jakim przepis ten odnosi się do dalszego
bezterminowego dysponowania przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych oraz
podległe mu organy, użytkowanymi dotychczas lokalami mieszkalnymi w domach
stanowiących własność prywatną.
W konsekwencji przyjęcia zaproponowanych zmian właściciele lokali prywatnych,
będących w dyspozycji ministra właściwego do spraw wewnętrznych lub podległych mu
organów, nabędą prawo do rozporządzania tymi lokalami na zasadach ogólnych.

W szczególności przedmiotowa zmiana w sposób niebudzący wątpliwości przyzna tym
właścicielom prawo do dysponowania swoimi lokalami, a tym samym umożliwi im
odzyskanie władztwa nad lokalami. Zauważyć należy, iż przepisy ustawy o ochronie praw
lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego uzależniają
skorzystanie z uprawnień właścicielskich jedynie od skutecznego wypowiedzenia umowy
najmu w wypadkach w niej określonych i w terminach w niej wskazanych.
W art. 95 w obowiązującym brzmieniu określone zostały przesłanki, w których
właściwy organ zobowiązany jest do wydania decyzji o opróżnieniu lokalu. Katalog ten ma
charakter zamknięty. W celu umożliwienia organowi wydania ww. decyzji, w przypadku gdy
lokal będący w dyspozycji ministra właściwego do spraw wewnętrznych oraz podległych mu
organów stanowi własność osoby prywatnej, a osoba ta wypowie stosownie do przepisów
ustawy o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu
3
cywilnego, stosunek prawny, proponuje się dodanie do art. 95 przesłanki, o której mowa
w ustępie 3a.
Pozostałe regulacje zawarte w projekcie mają charakter dostosowujący treść zmienianej
ustawy do nowego brzmienia art. 90.

Projekt ustawy nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
Projektowana ustawa nie podlega notyfikacji zgodnie z trybem przewidzianym

w przepisach dotyczących sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm
i aktów prawnych.
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414), projekt ustawy został zamieszczony
w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji. Nie zgłoszono uwag
w trybie ww. ustawy.

4

OCENA SKUTKÓW REGULACJI

I. Cel projektowanej ustawy
Projekt ustawy stanowi realizację wyroku Trybunału Konstytucyjnego

z dnia 18 września 2008 r., sygn. akt K 7/07. Zaproponowana zmiana art. 90 ustawy z dnia
6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2007 r. Nr 43, poz. 277, z późn. zm.) umożliwi, zgodnie
z zaleceniami Trybunału Konstytucyjnego, właścicielom lokali prywatnych będących
w dyspozycji ministra właściwego do spraw wewnętrznych lub podległych mu organów,
prawo do rozporządzania nimi.

II. Podmioty, na które oddziałuje projektowana ustawa
Zmiana ustawy będzie miała wpływ na właścicieli lokali prywatnych będących
w dyspozycji ministra właściwego do spraw wewnętrznych lub podległych mu organów.
Ponadto projekt w sposób pośredni może mieć wpływ na zasób mieszkaniowy
ministra właściwego do spraw wewnętrznych.

III. Konsultacje społeczne
Projekt ustawy został przesłany w ramach konsultacji społecznych do: Niezależnego
Samorządnego Związku Zawodowego Policjantów, Zarządu Zasobów Mieszkaniowych
MSWiA, Zakładu Emerytalno-Rentowego MSWiA. aden z ww. podmiotów nie zgłosił
uwag do niniejszego projektu.
Projekt ustawy przekazano również do Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu
Terytorialnego. Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego pozytywnie
zaopiniowała niniejszy projekt.
Przedmiotowy projekt zamieszczono w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego
Centrum Legislacji.


5

IV. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego
Zgodnie z informacjami uzyskanymi od Ministra Spraw Wewnętrznych
i Administracji, szacowana liczba mieszkań będących w jego dyspozycji lub podległych mu
organów wynosi 500.
Należy przy tym zauważyć, iż osoby, które nie będą mogły dalej zamieszkiwać
w ww. lokalach, będą uprawnione do policyjnych świadczeń mieszkaniowych oraz

w zależności od stanu faktycznego danej sprawy, wnosić o przydział innego lokalu,
wypłacenie pomocy finansowej lub przyznanie równoważnika za brak lokalu.
Biorąc pod uwagę powyższe oraz przy założeniu, iż liczba przedmiotowych mieszkań
wynosi 500, to kwota wypłacanego świadczenia z tytułu równoważnika za brak lokalu
rocznie wyniosłaby w przybliżeniu 1 944 000 zł (stawka dzienna równoważnika 10,80 zł x 30
dni x 12 miesięcy x 500).
Jednakże zauważyć należy, iż niniejszy projekt wprowadza jedynie możliwość
wypowiedzenia stosunku najmu przez właściciela lokalu będącego w dyspozycji ministra
właściwego do spraw wewnętrznych lub podległych mu organów. Zatem zaproponowana
regulacja stanowić będzie podstawę do wypowiedzenia stosunku najmu, jednak
uzależnionego od woli właściciela lokalu.
Reasumując, skutkiem zaproponowanej regulacji może być sukcesywne wyłączanie
ww. lokali spod dyspozycji ministra właściwego do spraw wewnętrznych lub podległych mu
organów, a tym samym zwiększenie grupy policjantów uprawnionych do równoważnika za
brak lokalu.
Skutki finansowe wejścia w życie niniejszego projektu ustawy zostaną sfinansowane
z budżetu państwa z części 42 – „Sprawy wewnętrzne”.

V. Wpływ regulacji na rynek pracy
Wejście w życie projektu nie wpłynie na rynek pracy.

6
VI. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w życie projektu ustawy nie wpłynie na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość.

VII. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie projektu ustawy nie wpłynie na rozwój regionalny.



03/15-kt
7
strony : 1 . [ 2 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: