eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym

- znowelizowanie przepisów dotyczących warunków zapewnienia interoperacyjności transeuropejskiego systemu kolei dużych prędkości i transeuropejskiego systemu kolei konwencjonalnej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;- wprowadzenie nowych definicji: pośredniego certyfikatu zgodności podsystemu oraz pośredniej deklaracji weryfikacji zgodności podsystemu;

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 178
  • Data wpłynięcia: 2008-01-22
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o transporcie kolejowym
  • data uchwalenia: 2008-02-07
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 59, poz. 359

178


5
zamawiający lub jego upoważniony przedstawiciel,
bądź w języku zaakceptowanym przez ten pod-
miot.”;
4) w art. 25s dotychczasową treść oznacza się jako ust. 1 i do-
daje się ust. 2 w brzmieniu:
„2. Notyfikowane jednostki certyfikujące w zakresie podsys-
temów są obowiązane do publikowania corocznie,

w terminie do końca pierwszego kwartału, informacji
o otrzymanych wnioskach o dokonanie oceny zgodno-
ści, o wydanych certyfikatach zgodności podsystemu
lub pośrednich certyfikatach zgodności podsystemu
oraz odmowach ich wydania, za poprzedni rok kalenda-
rzowy.”.
Art. 2. Ustawa wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.

1) Niniejsza ustawa dokonuje w zakresie swojej regulacji wdrożenia dyrektywy Komisji
2007/32/WE z dnia 1 czerwca 2007 r. zmieniającej załącznik VI do dyrektywy Rady
96/48/WE w sprawie interoperacyjności transeuropejskiego systemu kolei dużych prędkości
i załącznik VI do dyrektywy 2001/16/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie intero-
peracyjności transeuropejskiego systemu kolei konwencjonalnej (Dz. Urz. UE L 141
z 02.06.2007, str. 63-66).
16/01/BS
U Z A S A D N I E N I E

Nowelizacja ustawy wydawana jest w związku z opublikowaniem przez Komisję
Europejską dyrektywy 2007/32/WE z dnia 1 czerwca 2007 r. zmieniającej za-
łącznik VI do dyrektywy Rady 96/48/WE w sprawie interoperacyjności transeu-
ropejskiego systemu kolei dużych prędkości i załącznik VI do dyrektywy
2001/16/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie interoperacyjności
transeuropejskiego systemu kolei konwencjonalnej (Dz. Urz. UE L 141

z 02.06.2007, str. 63-66).
Zmiana załącznika dotyczącego procedur weryfikacji zgodności podsystemów
interoperacyjności kolei polega na umożliwieniu producentom lub ich upoważ-
nionym przedstawicielom uzyskania pośrednich certyfikatów zgodności podsys-
temu w wyniku oceny wstępnej przeprowadzonej przez jednostkę notyfikowa-
ną. Na podstawie takich pośrednich certyfikatów producent będzie mógł spo-
rządzić pośrednie deklaracje weryfikacji zgodności podsystemu. Dzięki temu
producent będzie miał pewność, że projektowany lub produkowany podsystem
jest zgodny z zasadniczymi wymaganiami; ułatwi to jego sprzedaż jeszcze
przed zakończeniem produkcji i uzyskaniem certyfikatu zgodności, a także uła-
twi uzyskanie tego certyfikatu.
Zmiana ta kładzie też szczególny nacisk na konieczność kontroli podsystemu
już na etapie projektowania, w tym badań typu i budowy.
Nowelizacja wprowadza zmiany do rozdziału 4a ustawy, w szczególności:
– do art. 4 (nowe pkt 34a i 35a) przez dodanie definicji pośredniego certyfikatu
zgodności podsystemu oraz definicji pośredniej deklaracji weryfikacji zgod-
ności podsystemu,
– do art. 25c (nowy ust. 1a) przez odniesienie do możliwości przeprowadzenia
oceny wstępnej i możliwości uzyskania pośredniej deklaracji weryfikacji
zgodności podsystemu (art. 25c ust. 7 pkt 3),
– do art. 25c (nowy ust. 2a) przez nałożenie obowiązku kontroli podsystemu
na etapach od projektowania do testów końcowych,

2
– do art. 25c (nowe ust. 6b i 6c) przez nałożenie obowiązku uwzględnienia
pośrednich certyfikatów zgodności podsystemu przy wydawaniu certyfikatu
zgodności podsystemu przez jednostkę notyfikowaną,
– do art. 25c (zmieniony ust. 7) przez nałożenie obowiązku wydania pośred-
niej deklaracji weryfikacji zgodności podsystemu przez producenta, który
otrzymał odpowiedni certyfikat,
– do art. 25c (zmieniony ust. 10) przez nałożenie obowiązku przechowywania
dokumentacji technicznej towarzyszącej deklaracji zgodności oraz udostęp-
niania jej zainteresowanym organom w danym państwie członkowskim (no-
wy ust. 11), oraz przez obowiązek sporządzania dokumentacji technicznej
dotyczącej weryfikacji zgodności podsystemu w języku zamawiającego lub
w jednym z oficjalnych języków państwa członkowskiego, na terenie którego
ma swoją siedzibę podmiot zamawiający lub jego upoważniony przedstawi-
ciel na terytorium Wspólnoty, bądź w języku zaakceptowanym przez ten
podmiot (nowy ust. 12). Przepis ten ma na celu uproszczenie wydawania
certyfikatów przez notyfikowane jednostki certyfikujące, które wykonują zle-
cenia dla różnych państw członkowskich w ich języku bądź
w innym języku uzgodnionym przez strony,
– do art. 25s przez nałożenie obowiązku publikacji przez notyfikowane jed-
nostki informacji o otrzymanych wnioskach o dokonanie oceny zgodności
oraz o wydawanych certyfikatach lub odmowach ich wydania.
W art. 25a wprowadzono też zmianę dostosowującą terminologię w zakresie
podsystemów transeuropejskiej sieci kolejowej.
Zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz.1414) projekt ustawy został udostępnio-
ny na stronach Biuletynu Informacji Publicznej. W trybie ww. ustawy o działal-
ności lobbingowej w procesie stanowienia prawa żadne podmioty nie zgłosiły
zainteresowania przedmiotowym projektem ustawy.
Projekt aktu normatywnego nie podlega notyfikacji zgodnie z trybem przewi-
dzianym w przepisach dotyczących sposobu funkcjonowania krajowego syste-
mu notyfikacji norm i aktów prawnych.



3
Przedmiotowy projekt jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.

4
OCENA SKUTKÓW REGULACJI

1. Podmioty, na które oddziałuje ustawa
Przepisy ustawy dotyczą producentów, importerów, inwestorów dostarczają-
cych lub wytwarzających elementy transeuropejskiego systemu kolei kon-
wencjonalnej i szybkiej, a także zarządców infrastruktury kolejowej i prze-
woźników kolejowych eksploatujących ten system oraz notyfikowanych jed-
nostek certyfikujących – w zakresie oceny zgodności podsystemów intero-
peracyjności transeuropejskiego systemu kolei z zasadniczymi wymagania-
mi w zakresie wydawania certyfikatów/pośrednich certyfikatów zgodności
podsystemu oraz deklaracji/pośrednich deklaracji weryfikacji zgodności pod-
systemu.
2. Wyniki przeprowadzonych konsultacji
W wyniku przeprowadzonych konsultacji uwzględniono większość zgłoszo-
nych uwag.
Na podstawie uwag PKP PLK S.A. w pkt 2b projektu zmiany ustawy o trans-
porcie kolejowym dokonano zmian w celu wykazania jednoznacznie, że po-
średnie certyfikaty zgodności podsystemu nie są warunkiem uzyskania cer-
tyfikatu zgodności podsystemu, wyjaśniono też dokładniej procedury jed-
nostki notyfikowanej dot. weryfikacji certyfikatów pośrednich przed wyda-
niem certyfikatu zgodności.
W celu uzyskania jednolitości terminologicznej zmieniono wyraz „kontrola” w
pkt 2a projektu na „ocena zgodności z zasadniczymi wymaganiami dotyczą-
cymi interoperacyjności kolei”.
W pkt 2c projektu dokonano zmiany, tak aby wyrażenie „ocena wstępna” do-
tyczyło tylko podsystemów.
W pkt 2d projektu uściślono, że chodzi o dokumentację techniczną. Zasto-
sowano obowiązek przechowywania dokumentacji technicznej przez cały
okres eksploatacji do całej dokumentacji wymienionej w tym artykule, co jest
zgodne z duchem dyrektywy.


strony : 1 . [ 2 ] . 3

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: