eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym

projekt dotyczy: opublikowanych w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej L 315 t. 50 z dnia 3 grudnia 2007 r. trzech aktów prawnych, wchodzących w skład tzw. trzeciego pakietu kolejowego, który m.in. obejmuje otwarcie rynku międzynarodowych przewozów pasażerskich

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1765
  • Data wpłynięcia: 2009-03-04
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o transporcie kolejowym
  • data uchwalenia: 2009-06-25
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 214, poz. 1658

1765

Dyrektywa 2007/58/WE daje również możliwość ochrony połączeń krajowych
wykonywanych w oparciu o umowy o świadczenie usług publicznych – art. 1 pkt. 8 ww.
dyrektywy. Prezes UTK na wniosek zainteresowanych stron, określonych w rozporządzeniu,
bada istnienie zagrożenia równowagi ekonomicznej umów publicznych na usługi przez dane
połączenie międzynarodowe. Rozporządzenie precyzuje dokumenty konieczne do
przeprowadzenia analizy – m.in. wyciąg z umowy o świadczenie usług publicznych, opis
trasy, opis usługi, szacunek strat, które może spowodować planowana usługa
międzynarodowa itd.
Przy wydawaniu decyzji Prezes UTK bierze pod uwagę wpływ na rentowność usługi objętej
danym zamówieniem publicznym na usługi.
Prezes UTK może ograniczyć dostęp do usługi obcemu przewoźnikowi, poprzez np.
ograniczenie liczby stacji zatrzymania pociągu na terytorium RP lub na zmniejszeniu
częstotliwości usługi, gdy stwierdzi, że istnieje zagrożenie dla równowagi ekonomicznej
przewozów wykonywanych w oparciu o zamówienie publiczne na usługi w transporcie
kolejowym.

Projekt rozporządzenia nie podlega notyfikacji, o której mowa w rozporządzeniu Rady
Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu
norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.)
Zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia
prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414) projekt rozporządzenia zostanie udostępniony na stronach
urzędowego informatora teleinformatycznego – Biuletynu Informacji Publicznej.
Projekt rozporządzenia nie podlega notyfikacji, o której mowa w rozporządzeniu Rady
Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu
norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.)
Zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia
prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414) projekt rozporządzenia zostanie udostępniony na stronach
urzędowego informatora teleinformatycznego – Biuletynu Informacji Publicznej.

Projekt rozporządzenia nie podlega notyfikacji, o której mowa w rozporządzeniu Rady
Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu
norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.)
Zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia
prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414) projekt rozporządzenia zostanie udostępniony na stronach
urzędowego informatora teleinformatycznego – Biuletynu Informacji Publicznej.

Projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.


6

OCENA SKUTKÓW REGULACJI

1. Podmioty, na które oddziałuje projektowana regulacja
Przepisy projektowanego rozporządzenia będą miały zastosowanie do Urzędu Transportu
Kolejowego oraz organów zawierających umowy o świadczenie usług publicznych,
zarządców infrastruktury i przedsiębiorstwa kolejowe.
2. Konsultacje społeczne
W ramach konsultacji społecznych projekt został przesłany do następnych podmiotów:
1) Izby Gospodarczej Transportu Lądowego;
2) przewoźników:
- PKP Intercity sp. z o.o.
- PKP Przewozy Regionalne sp. z o.o.
- PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście sp. z o.o.
- Arriva PCC
- Szybka Kolej Miejska sp. z. o. o.
- "Koleje Mazowieckie - KM" sp. z o.o.
- Veolia Transport Polska
3) innych spółek:
- PKP SA
- PKP PLK SA
- PKP S.A. Oddział Kolejowa Medycyna Pracy
- Kolejowy Zakład Medycyny Pracy w Warszawie
4)związków zawodowych działających w sektorze transportu kolejowego:
- Federacja Związków Zawodowych Pracowników PKP
- Sekcja Krajowa Kolejarzy NSZZ „Solidarność”
- Związek Zawodowy Maszynistów Kolejowych w Polsce
- Związek Zawodowy Dyżurnych Ruchu PKP
- Federacja Związków Zawodowych Maszynistów Kolejowych
3. Wpływ regulacji na:
a) sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek
samorządu terytorialnego

Koszty wiążące się z nowymi zadaniami nałożonymi na Urząd Transportu Kolejowego (część
71 budżetu państwa) w 2010 r. – 13 200 tys. zł. – kwota ta dotyczy kosztów związanych z
wdrożeniem całego III pakietu Kolejowego, a więc również zawiera koszty wynikające z
niniejszego rozporządzenia.
Koszty dla przewoźników można oszacować dopiero w momencie liberalizacji rynku i
zgłoszenia zapotrzebowania na wykorzystanie przepustowości infrastruktury przez
przewoźników z UE.
b) rynek pracy

7
Zwiększenie liczby połączeń międzynarodowych, w tym połączeń między stacjami na
terytorium RP może ułatwić dojazd do pracy pracowników korzystających z przewozów
kolejowych.

c) konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorstw

Wprowadzenie projektowanej regulacji nałoży na polskie przedsiębiorstwa kolejowe wymóg
podwyższenia jakości usług, w celu konkurowania z obcymi przewoźnikami.

d) sytuację i rozwój regionalny
Projekt rozporządzenia nie w wpłynie na rozwój regionalny.
e) sytuację finansową
Wprowadzenie proponowanych w ustawie przepisów wpłynie na sytuację przedsiębiorstw
sektora transportu kolejowego. Poniesione będą musiały być koszty związane z
podniesieniem jakości usług umożliwiające konkurowanie z przewoźnikami spoza UE.

4. Korzyści społeczne
Przepisy rozporządzenia będą chronić przed utartą bądź pogorszeniem rentowności
połączenia wykonywane w oparciu o umowy o świadczenie usług publicznych, a co za tym
idzie będą zapobiegać możliwej likwidacji takich połączeń, co jest korzystne dla
społeczeństwa. Inną korzyścią będzie zwiększenie konkurencji, a co za tym idzie podniesienie
jakości przewozu na trasach międzynarodowych, w tym w połączeniach między stacjami na
terytorium RP.


74/02/BS

8
strony : 1 ... 10 ... 20 ... 30 . [ 31 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: