Rządowy projekt ustawy - Przepisy wprowadzające ustawę o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta, ustawę o akredytacji w ochronie zdrowia i ustawę o konsultantach w ochronie zdrowia
projekt ustawy dotyczy wprowadzenia w życie trzech niezawetowanych przez Prezydenta RP ustaw zdrowotnych
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1729
- Data wpłynięcia: 2009-02-24
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: - Przepisy wprowadzające ustawę o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta, ustawę o akredytacji w ochronie zdrowia oraz ustawę o konsultantach w ochronie zdrowia
- data uchwalenia: 2009-04-24
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 76, poz. 641
1729
ograniczeń. Niezależnie od tego wynagrodzenie członków Rady nie może jednak przekroczyć
kwot maksymalnych ustalonych w ustawie.
Wobec faktu, że ww. ustawa nakłada na Ministra Zdrowia nowe zadanie polegające na
wydawaniu certyfikatu akredytacyjnego albo odmowie jego wydania na wniosek Rady
Akredytacyjnej, a z drugiej strony na rozpatrywaniu sprzeciwu podmiotu udzielającego
świadczeń zdrowotnych, w przypadku odmowy wydania certyfikatu akredytacyjnego, będzie
konieczne zapewnienie dodatkowego etatu w Ministerstwie Zdrowia, w celu realizowania
ww. zadania. Wydatki z tym związane szacuje się na kwotę 59 000 zł.
Powyższe koszty będą finansowane z części budżetu państwa, której dysponentem jest
Minister Zdrowia.
Dodatkowe dochody dla budżetu państwa, związane z wejściem w życie ww. ustawy,
będą uzyskiwane z tytułu opłat za przeprowadzenie procesu akredytacji, wnoszonych przez
podmiot udzielający świadczeń zdrowotnych. rednią wysokość opłaty, z uwzględnieniem
zróżnicowania w zależności od rodzaju i wielkości podmiotu – szacuje się na ok. 23 000 zł.
Szczegółowo wysokości opłat zostaną ustalone w rozporządzeniu Ministra Zdrowia.
Przyjmuje się, na podstawie dotychczasowych doświadczeń Centrum Monitorowania Jakości
w Ochronie Zdrowia, iż liczba składanych przez podmioty udzielające świadczeń
zdrowotnych wniosków wynosiłaby ok. 30 rocznie.
Ośrodkiem akredytacyjnym jest istniejąca już, powołana przez Ministra Zdrowia jednostka
budżetowa – Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia. Realizowanie zadania
w zakresie przeprowadzania procedury oceniającej będzie finansowane z budżetu państwa
z części, której dysponentem jest Minister Zdrowia. Uwzględniając wykazane powyżej
koszty, wydatki na ten cel wynosiłyby ok. 690 000 zł (23 000 x 30).
W związku z wejściem w życie ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta
zakłada się, że źródłem finansowania wydatków przeznaczonych na funkcjonowanie Biura
Rzecznika Praw Pacjenta byłyby środki przewidziane obecnie w części 46 – Zdrowie, dział
851 – Ochrona zdrowia, rozdział 85195 – Pozostała działalność na finansowanie Biura Praw
Pacjenta przy Ministrze Zdrowia (obecnie 2,034 mln zł). W celu realizacji ustawy z dnia
6listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta utworzona zostanie
odrębna część budżetu państwa, której dysponentem będzie Rzecznik Praw Pacjenta. W celu
realizacji tej ustawy Prezes Rady Ministrów dokona, w drodze rozporządzenia, przeniesienia
planowanych dochodów i wydatków budżetowych, w tym wynagrodzeń oraz limitów
6
zatrudnienia, miedzy częściami lub działami budżetu państwa, z zachowaniem przeznaczenia
środków publicznych wynikającego z ustawy budżetowej.
W związku z zadaniami Rzecznika Praw Pacjenta, określonymi w ustawie z dnia
6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta, w celu zapewnienia
efektywnego działania tej instytucji, nie można wykluczyć ewentualnego pozyskania środków
finansowych na funkcjonowanie Biura Rzecznika Praw Pacjenta z innych źródeł niż środki
przeznaczone dotychczas w części 46 – Zdrowie, dział 851 – Ochrona zdrowia, rozdział
85195 – Pozostała działalność na finansowanie Biura Praw Pacjenta przy Ministrze Zdrowia,
tj. z rezerw budżetowych, np. rezerwy ogólnej na wydatki pozapłacowe oraz z rezerwy
płacowej na zmiany organizacyjne i nowe zadania na sfinansowanie wynagrodzeń
związanych ze zwiększeniem zatrudnienia.
Wejście w życie ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o konsultantach w ochronie zdrowia
nie spowoduje dodatkowych skutków finansowych dla sektora finansów publicznych, gdyż
wynagrodzenia konsultantów krajowych i wojewódzkich będą kształtować się na
dotychczasowym poziomie.
4) Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie
przedsiębiorstw
Projektowana ustawa nie będzie miała wpływu na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie przedsiębiorstw.
5) Wpływ na sytuację i rozwój regionalny
Projektowana ustawa nie będzie miała wpływu na sytuację i rozwój regionalny.
6) Wpływ regulacji na rynek pracy
Projektowana ustawa nie będzie miała wpływu na rynek pracy.
7) Wpływ regulacji na ochronę zdrowia i zmniejszenie ryzyka chorób
Projektowana ustawa będzie miała znaczenie w kontekście funkcjonowania systemu ochrony
zdrowia, szczególnie w aspekcie uporządkowania praw pacjenta. Uporządkowane
i ujednolicone zostaną także kwestie związane z dokumentacją medyczną prowadzoną przez
różnych świadczeniodawców, wpływając tym samym na poprawę warunków leczenia.
8) Zgodność z prawem Unii Europejskiej
Regulacja nie jest objęta zakresem prawa Unii Europejskiej.
02/21rch
7