eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy - Prawo geologiczne i górnicze

Rządowy projekt ustawy - Prawo geologiczne i górnicze

projekt dotyczy: usunięcia barier utrudniających podejmowanie i wykonywanie działalności w zakresie geologii i górnictwa, pobudzenia przedsiębiorczości oraz zwiększenia pewności inwestowania, co powinno zapewnić racjonalną gospodarkę złożami kopalin w ramach zrównoważonego rozwoju

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1696
  • Data wpłynięcia: 2008-12-17
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Prawo geologiczne i górnicze
  • data uchwalenia: 2011-06-09
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 163, poz. 981

1696

2. W sprawach okre lonych niniejszym działem stroną postępowania jest odpowiednio:
1) przedsiębiorca albo
2) podmiot, który prowadzi działalno ć bez wymaganej koncesji, albo
3) podmiot, który prowadzi roboty geologiczne z naruszeniem zatwierdzonego projektu robót
geologicznych, albo
4) podmiot, który prowadzi roboty geologiczne bez zatwierdzonego projektu robót geolo-
gicznych.
DZIAŁ VIII
ODPOWIEDZIALNO Ć ZA SZKODY
Art. 142. 1. Wła ciciel nie może sprzeciwić się zagrożeniom spowodowanym ruchem zakładu
górniczego, który jest prowadzony zgodnie z ustawą. Może on jednak żądać naprawienia
wyrządzonej tym ruchem szkody, na zasadach okre lonych ustawą.
2. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do innych podmiotów, których prawa majątkowe są
zagrożone ruchem zakładu górniczego.
3. Jeżeli nie zachodzą okoliczno ci przewidziane w ust. 1 i 2, przedsiębiorca odpowiada za
szkodę według zasad okre lonych w Kodeksie cywilnym.
Art. 143. Jeżeli ustawa nie stanowi inaczej, do naprawiania szkód, o których mowa w art. 142
ust. 1 i 2, stosuje się przepisy Kodeksu cywilnego.
Art. 144. 1. Odpowiedzialno ć za szkodę ponosi przedsiębiorca prowadzący ruch zakładu
górniczego, wskutek którego wystąpiła szkoda.
2. Przepis ust. 1 stosuje się także do innych podmiotów prowadzących działalno ć regulowaną
ustawą, nawet jeżeli nie stosuje się do nich przepisów dotyczących ruchu zakładu górniczego.
3. Jeżeli nie można ustalić, kto wyrządził szkodę, odpowiada za nią przedsiębiorca, który w dniu
ujawnienia się szkody ma prawo prowadzić w obszarze górniczym, w granicach którego wystąpiła
szkoda, działalno ć regulowaną ustawą.

90
4. Jeżeli nie istnieje przedsiębiorca odpowiedzialny za szkodę ani jego następca prawny, za
szkodę odpowiada Skarb Państwa reprezentowany przez wła ciwy organ nadzoru górniczego na
zasadach okre lonych niniejszym działem.
5. Jeżeli szkoda nastąpiła także z innych przyczyn niż ruch zakładu górniczego,
odpowiedzialno ć podmiotów okre lonych w ust. 1 – 4 oraz innych podmiotów jest solidarna.
6. Odpowiedzialno ć przedsiębiorcy oraz podmiotów trudniących się zawodowo
wykonywaniem powierzonych im przez tego przedsiębiorcę czynno ci jest solidarna.
Art. 145. 1. Przywrócenie stanu poprzedniego może w szczególno ci nastąpić przez
dostarczenie gruntów, obiektów budowlanych, urządzeń, lokali, wody lub innych dóbr tego samego
rodzaju.
2. Naprawienie szkody w gruncie rolnym lub le nym zdegradowanym lub zdewastowanym na
skutek ruchu zakładu górniczego następuje w sposób okre lony przepisami o ochronie tych
gruntów.
3. Obowiązek przywrócenia stanu poprzedniego ciąży na tym, kto jest odpowiedzialny za
szkodę. Poszkodowany, za zgodą podmiotu odpowiedzialnego za szkodę, może wykonać
obowiązek w zamian za zapłatę odpowiedniej kwoty pieniężnej.
Art. 146. Jeżeli poszkodowany poniósł nakłady na naprawienie szkody, odszkodowanie ustala
się z uwzględnieniem warto ci uzasadnionych nakładów.
Art. 147. Roszczenia okre lone niniejszym działem przedawniają się z upływem 5 lat od dnia
ujawnienia się szkody.
Art. 148. Przepisy o naprawianiu szkód okre lonych niniejszym działem stosuje się
odpowiednio do zapobiegania tym szkodom.
Art. 149. 1. Sądowe dochodzenie roszczeń jest możliwe po wyczerpaniu postępowania
ugodowego.
2. Warunek wyczerpania postępowania ugodowego jest spełniony, jeżeli przedsiębiorca
odmówił zawarcia ugody lub jeżeli od skierowania przez poszkodowanego roszczenia wobec
przedsiębiorcy upłynęło 60 dni, chyba że poszkodowany, zgłaszając żądanie zawarcia ugody,
wyznaczy dłuższy termin.

91
3. Ugoda zawarta w formie aktu notarialnego stanowi tytuł egzekucyjny w rozumieniu
przepisów Kodeksu postępowania cywilnego.
4. Jeżeli przedsiębiorca uchyla się od wykonania ugody lub wyroku nakazującego naprawę
szkód wyrządzonych ruchem zakładu górniczego, koszt wykonania zastępczego może zostać
pokryty z zabezpieczenia, o którym mowa w art. 28.
Art. 150. 1. W celu natychmiastowego zapobieżenia szkodzie lub jej dalszym skutkom sąd może
nakazać podjęcie koniecznych czynno ci. Jeżeli obowiązek ten obciąża poszkodowanego, sąd może
nakazać, aby podmiot, do którego jest kierowane roszczenie, niezwłocznie wypłacił odpowiednią
kwotę pieniężną.
2. W przypadku powstania szkody w postaci zaniku wody lub utraty jej przydatno ci, podmiot,
do którego jest kierowane roszczenie, do czasu naprawienia szkody jest obowiązany bezpłatnie
dostarczać poszkodowanemu niezbędną ilo ć wody.
3. W sprawach uregulowanych w ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio przepisy Kodeksu
postępowania cywilnego o postępowaniu zabezpieczającym.

DZIAŁ IX
ADMINISTRACJA, PA STWOWA SŁU BA GEOLOGICZNA I NADZÓR
Rozdział 1
Zasady ogólne
Art. 151. Przy wykonywaniu nadzoru i kontroli upoważnionym pracownikom organów
administracji geologicznej oraz pracownikom organów nadzoru górniczego, w granicach ich
wła ciwo ci rzeczowej i miejscowej, przysługuje prawo:
1) całodobowego wstępu, wraz z pracownikami pomocniczymi, rzeczoznawcami i niezbędnym
sprzętem do:
a) miejsc wykonywania robót geologicznych,
b) miejsc wydobywania kopalin,
c) zakładów górniczych,

92
d)
siedzib, obiektów i urządzeń podmiotów zawodowo trudniących się ratownictwem
górniczym,
e)
siedzib, obiektów i urządzeń przedsiębiorców produkujących, importujących lub
wprowadzających do obrotu wyroby przeznaczone do stosowania w ruchu zakładu
górniczego;
2) dostępu do niezbędnych informacji, urządzeń i dokumentów;
3) żądania pisemnych lub ustnych informacji oraz wzywania i przesłuchiwania osób;
4) żądania udzielania wyja nień w zakresie niezbędnym do sprawowania nadzoru i kontroli;
5) legitymowania osób w celu stwierdzenia ich tożsamo ci, jeżeli jest to niezbędne dla potrzeb
kontroli;
6) żądania okazania dokumentów i udostępniania niezbędnych danych;
7) pobierania próbek, przeprowadzania niezbędnych badań lub wykonywania innych czynno ci
kontrolnych w celu ustalenia na terenie kontrolowanej nieruchomo ci, w obiekcie lub jego
czę ci, stanu rodowiska oraz oceny tego stanu w wietle przepisów o ochronie rodowiska,
a także indywidualnie okre lonych w decyzjach warunków wykonywania działalno ci
wpływającej na rodowisko.
Art. 152. 1. W przypadku uzasadnionej potrzeby, w szczególno ci w celu zapewnienia
bezpieczeństwa osób, o których mowa w art. 151, organy administracji geologicznej oraz organy
nadzoru górniczego mogą żądać udzielenia stosownej pomocy przez Policję.
2. Osoby wykonujące czynno ci, o których mowa w art. 151, nie mają potrzeby uzyskiwania
przepustki bąd innego zezwolenia. Nie podlegają one przeszukaniu przewidzianemu
w regulaminie wewnętrznym kontrolowanej jednostki organizacyjnej. Stosuje się do nich natomiast
przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy obowiązujące w kontrolowanej jednostce organizacyjnej.
3. Kierownik kontrolowanej jednostki organizacyjnej oraz kontrolowany są obowiązani
umożliwić przeprowadzenie czynno ci kontrolnych.

Rozdział 2
Organy administracji geologicznej
Art. 153. 1. Organami administracji geologicznej są:

93
1) minister wła ciwy do spraw rodowiska;
2) marszałkowie województw;
3) starostowie.
2. Zadania administracji geologicznej:
1) minister wła ciwy do spraw rodowiska wykonuje przy pomocy Głównego Geologa Kraju,
będącego sekretarzem lub podsekretarzem stanu w urzędzie obsługującym ministra;
2) marszałek województwa wykonuje przy pomocy geologa wojewódzkiego;
3) starosta wykonuje przy pomocy geologa powiatowego.
3. Okre lone ustawą zadania marszałków województw oraz starostów są zadaniami z zakresu
administracji rządowej.
Art. 154. W sprawach okre lonych ustawą organem wyższego stopnia w rozumieniu Kodeksu
postępowania administracyjnego w stosunku do marszałków województw jest minister wła ciwy do
spraw rodowiska.
Art. 155. Jeżeli ustawa nie stanowi inaczej, do zakresu działania organów administracji
geologicznej należy wykonywanie okre lonych zadań, a w szczególno ci:
1) podejmowanie
rozstrzygnięć oraz wykonywanie innych czynno ci niezbędnych do
przestrzegania i stosowania ustawy, w tym udzielanie koncesji;
2) kontrola i nadzór nad działalno cią regulowaną ustawą, w tym w zakresie projektowania prac
geologicznych oraz sporządzania dokumentacji geologicznych.
Art. 156. 1. W przypadku stwierdzenia, że działalno ć okre lona ustawą jest wykonywana:
1) z naruszeniem warunków okre lonych w koncesji,
2)
bez zatwierdzonego projektu robót geologicznych lub z naruszeniem okre lonych w nim
warunków,
3) bez przedłożonego projektu robót geologicznych, który nie podlega zatwierdzeniu, lub
z naruszeniem okre lonych w nim warunków
– wła ciwy organ administracji geologicznej, w drodze decyzji, odpowiednio wstrzymuje
działalno ć, nakazuje niezwłoczne usunięcie stwierdzonych uchybień, a w przypadku potrzeby
nakazuje podjęcie czynno ci mających na celu doprowadzenie rodowiska do należytego stanu.
2. Decyzje, o których mowa w ust. 1, podlegają rygorowi natychmiastowej wykonalno ci.

94
strony : 1 ... 10 ... 18 . [ 19 ] . 20 ... 30

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: