eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy - Prawo geologiczne i górnicze

Rządowy projekt ustawy - Prawo geologiczne i górnicze

projekt dotyczy: usunięcia barier utrudniających podejmowanie i wykonywanie działalności w zakresie geologii i górnictwa, pobudzenia przedsiębiorczości oraz zwiększenia pewności inwestowania, co powinno zapewnić racjonalną gospodarkę złożami kopalin w ramach zrównoważonego rozwoju

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1696
  • Data wpłynięcia: 2008-12-17
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Prawo geologiczne i górnicze
  • data uchwalenia: 2011-06-09
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 163, poz. 981

1696-wykonawcze-tom-I

3) robót geologicznych, do których stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące m.in. zakładu gór-
niczego i jego ruchu, tj. robót geologicznych wykonywanych z użyciem środków strzałowych
albo wykonywanych na głębokości większej niż 100 m albo wykonywanych na obszarze górni-
czym utworzonym w celu wykonywania działalności metodą robót podziemnych albo metodą
otworów wiertniczych (art. 85 ust. 1 powołanej ustawy);
4) robót prowadzonych na podstawie art. 2 ust. 1 powołanej ustawy, do których stosuje się odpo-
wiednio jej przepisy (z wyjątkiem działu II i III), tj.:
a) budowy, rozbudowy oraz utrzymywania systemów odwadniania zlikwidowanych zakładów
górniczych,
b) wykorzystywania wyrobisk zlikwidowanych podziemnych zakładów górniczych w celach
innych, niż określone powołaną ustawą, zwłaszcza turystycznych, leczniczych i rekreacyj-
nych,
c) robót górniczych lub robót geologicznych prowadzonych w celach naukowych, badawczych,
doświadczalnych i szkoleniowych na potrzeby geologii i górnictwa,
d) drążenia tuneli z zastosowaniem techniki górniczej,
e) likwidacji obiektów, urządzeń oraz instalacji, o których mowa w lit. a—d.
Projektowany akt zastąpi rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia
14 czerwca 2002 r. w sprawie planów ruchu zakładów górniczych (Dz. U. Nr 94, poz. 840, z 2003 r.
Nr 181, poz. 1776 oraz z 2006 r. Nr 186, poz. 1378), wydane na podstawie art. 64 ust. 6 ustawy
z dnia 4 lutego 1994 r. — Prawo geologiczne i górnicze (Dz. U. z 2005 r. Nr 228, poz. 1947, z późn.
zm.), obowiązującej do dnia 30 czerwca 2009 r.
Regulacje zamieszczone w powołanej ustawie, w tym delegacja do wydania projektowanego
rozporządzenia, istotnie różnią się od dotychczasowego stanu prawnego, co miało przemożny
wpływ na treść projektowanego aktu, a w konsekwencji doprowadziło do uproszczenia rozwiązań
prawnych. Do ustawy przejęto wszystkie rozwiązania mające charakter „bazowy” oraz rozwiązania
o charakterze proceduralnym (przyjmując założenie, że są to rozwiązania mające charakter wyjątku
albo uzupełnienia zasad określonych w Kodeksie postępowania administracyjnego), pozostawiając
do uregulowania w akcie wykonawczym jedynie szczegółowe wymagania dotyczące treści planów
ruchu zakładów górniczych. Uproszczenia (także na poziomie ustawy, które „wymusiły” określoną
konstrukcję aktu wykonawczego) te polegają przede wszystkim na:
1) przyjęciu „jednoczęściowych” (tj. niepodzielonych na część podstawową i część szczegółową)
planów ruchu oraz generalnemu zawężeniu ich treści do elementów „zatwierdzalnych” (niepod-
legających akceptacji różnych organów w innym trybie), a także rezygnacji z niektórych zbęd-
nych elementów; niektóre dotychczasowe załączniki do planów ruchu będą stanowić jedynie za-
łączniki do wniosku o zatwierdzenie planu ruchu, co zapewni możliwość wykorzystania ich tre-
ści podczas weryfikacji tego planu w ramach postępowania administracyjnego prowadzonego
przez dyrektora okręgowego urzędu górniczego;
2) przyjęciu pięcioletniego okresu ważności planu ruchu zakładu górniczego, w miejsce dotych-
czasowego trzyletniego okresu ważności części szczegółowej tego planu;
3) skróceniu z trzech miesięcy do trzydziestu dni okresu pomiędzy przekazaniem planu ruchu do
zatwierdzenia a zamierzonym rozpoczęciem wykonywania robót objętych tym planem;
4) generalnej rezygnacji ze skomplikowanego systemu odesłań, a także wyłączeń i rozszerzeń co
do treści planów ruchu, poprzez przygotowanie dziesięciu (w miejsce dotychczasowych czte-
rech) załączników do projektu, dostosowanych m.in. do rodzaju (w tym jednego z etapów dzia-
łalności górniczej, jaką jest likwidacja zakładu górniczego) oraz metody prowadzonej działalno-
ści.

4
W projektowanym rozporządzeniu, ze względu na węższą w stosunku do dotychczasowego sta-
nu prawnego delegację, nie uregulowano m.in. zagadnień związanych z budową planu ruchu, formą
zmiany (dodatek) tego dokumentu oraz sposobu postępowania z „archiwalnymi” (zastąpionymi
zmianą) elementami planu ruchu zakładu górniczego w ramach trybu zmiany tego planu. Konstruk-
cja rozporządzenia jest oparta na załącznikach do tego aktu (§ 1 projektu).
W związku z przyjęciem w art. 200 ustawy z dnia ................................ 2008 r. — Prawo geolo-
giczne i górnicze, że pozostają w mocy decyzje dotyczące ruchu zakładu górniczego, podjęte na
podstawie dotychczasowych przepisów, tj. m.in. art. 64 ust. 4 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. —
Prawo geologiczne i górnicze, przyjęto w § 2, że przebudowanie przez przedsiębiorców dotychcza-
sowych planów ruchu, w dostosowaniu do przepisów projektowanego rozporządzenia, będzie na-
stępowało dopiero w związku z upływem terminów ważności części szczegółowych planów ruchu
(części podstawowe były zatwierdzane na cały okres ważności koncesji) oraz planów ruchu sporzą-
dzanych w formie uproszczonej. Nie wyklucza to oczywiście możliwości wcześniejszego przedło-
żenia nowych planów ruchu do zatwierdzenia, z jednoczesnym złożeniem wniosku o uchylenie
przez właściwy organ nadzoru górniczego decyzji zatwierdzającej dotychczasowy plan ruchu.
Projektowane rozporządzenie wejdzie w życie równocześnie z ustawą z dnia
.................................... – Prawo geologiczne i górnicze, tj. z dniem 1 lipca 2009 r.
Projekt zostanie umieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej Mini-
sterstwa rodowiska (http://ww.mos.gov.pl/bip/index.php?idkat=412), stosownie do art. 5 ustawy
z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169,
poz. 1414), w celu umożliwienia zgłoszenia, w trybie art. 7 tej ustawy, zainteresowania pracami nad
przedmiotowym projektem rozporządzenia.
Projekt nie zawiera przepisów technicznych w rozumieniu przepisów rozporządzenia Rady Mi-
nistrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfika-
cji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597) i w związku
z tym nie podlega procedurze notyfikacji Komisji Europejskiej.

5
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które oddziałuje projektowany akt normatywny.
Przepisy zawarte w projekcie rozporządzenia oddziałują w szczególności na:
1) przedsiębiorców w rozumieniu art. 5 pkt 7 ustawy z dnia ................................ – Prawo geolo-
giczne i górnicze (Dz. U. Nr ..., poz. ...), z wyjątkiem przedsiębiorców niemających obowiązku
sporządzania planu ruchu, tj. w szczególności prowadzących ruch zakładu górniczego na pod-
stawie koncesji udzielonej przez starostę;
2) podmioty prowadzące działalność na podstawie art. 2 ust. 1 powołanej ustawy;
3) organy nadzoru górniczego, wydające decyzje zatwierdzające plany ruchu oraz zmiany tych
planów na podstawie przepisów powołanej ustawy;
4) organy wykonawcze podstawowych jednostek samorządu terytorialnego (wójtów, burmistrzów
i
prezydentów miast), które są organami współdziałającymi przy wydawaniu decyzji
zatwierdzających plany ruchu oraz zmiany tych planów.
2. Konsultacje społeczne.
Projekt zostanie rozesłany do:
1) reprezentatywnych organizacji związkowych oraz reprezentatywnych organizacji pracodawców
w rozumieniu ustawy z dnia 6 lipca 2001 r. o Trójstronnej Komisji do Spraw Społeczno-
Gospodarczych i wojewódzkich komisjach dialogu społecznego (Dz. U. Nr 100, poz. 1080,
z późn. zm.), tj. do:
a) Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego „Solidarność”, w tym zrzeszonych
w tym podmiocie górniczych struktur związkowych,
b) Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych, w tym zrzeszonych w tym pod-
miocie górniczych struktur związkowych,
c) Forum Związków Zawodowych, w tym zrzeszonych w tym podmiocie górniczych struktur
związkowych,
d) Konfederacji Pracodawców Polskich,
e) Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych „Lewiatan”,
f) Business Centre Club — Związku Pracodawców,
g) Związku Rzemiosła Polskiego;
2) jednostek ratownictwa górniczego: Centralnej Stacji Ratownictwa Górniczego S.A. w Bytomiu,
Jednostki Ratownictwa Górniczo-Hutniczego w Lubinie, Ratowniczej Stacji Górnictwa Otwo-
rowego w Krakowie oraz Jednostki Ratownictwa Górniczego w Tarnobrzegu;
3) Forum Przemysłu Wydobywczego;
4) Polskiego Związku Pracodawców Producentów Kruszyw;
5) Porozumienia Pracodawców Przemysłu Wydobywczego (Związku Pracodawców Górnictwa
Węgla Kamiennego);
6) Związku Pracodawców Polska Miedź;
7) Regionalnego Stowarzyszenia Przedsiębiorców Wydobywających Kopaliny Pospolite;
8) Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa S.A.;
9) Głównego Instytutu Górnictwa;

6
10) Akademii Górniczo-Hutniczej im. Stanisława Staszica w Krakowie;
11) Politechniki ląskiej;
12) Politechniki Wrocławskiej;
13) Polskiej Akademii Nauk — Instytutu Geofizyki oraz Instytutu Mechaniki Górotworu;
14) Przedsiębiorstwa Miernictwa Górniczego sp. z o.o.;
15) Krajowej Izby Gospodarczej;
16) Górniczej Izby Przemysłowo-Handlowej;
17) Polskiej Izby Gospodarczej „Ekorozwój”;
18) Zarządu Głównego Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Górnictwa.
Omówienie wyników konsultacji społecznych zostanie dokonane w wersji projektu kierowanej
do uzgodnień międzyresortowych.
Ponadto, stosownie do art. 3 pkt 5 ustawy z dnia 6 maja 2005 r. o Komisji Wspólnej Rządu
i Samorządu Terytorialnego oraz o przedstawicielach Rzeczypospolitej Polskiej w Komitecie Re-
gionów Unii Europejskiej (Dz. U. Nr 90, poz. 759), projekt zostanie skierowany do zaopiniowania
przez Komisję Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego. W procedurze zatwierdzenia planu
ruchu zakładu górniczego uczestniczą bowiem, stosownie do art. 106 ust. 12 oraz art. 127 ust. 5
ustawy z dnia ................................ – Prawo geologiczne i górnicze wójtowie (burmistrzowie, prezy-
denci miast).
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jed-
nostek samorządu terytorialnego.
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie spowoduje zwiększenia wydatków budżetu
państwa. Obowiązki organów nadzoru górniczego, związane z zatwierdzaniem planów ruchu zakła-
dów górniczych oraz zmian tych planów, są bowiem wyraźnie określone w ustawie z dnia
................................ – Prawo geologiczne i górnicze.
Finansowanie realizacji obowiązków organów nadzoru górniczego (Prezesa Wyższego Urzędu
Górniczego oraz dyrektorów okręgowych urzędów górniczych i specjalistycznych urzędów górni-
czych), jest zagwarantowane w ustawie budżetowej (w części dotyczącej Wyższego Urzędu Górni-
czego), w ramach środków związanych z realizacją tej ustawy.
W związku z koniecznością dostosowania obowiązujących planów ruchu do przepisów za-
mieszczonych w projektowanej nowelizacji, konieczne będzie w perspektywie najbliższych kilku
lat opracowanie przez przedsiębiorców, do których stosuje się przepisy o planach ruchu zakładów
górniczych, oraz podmioty prowadzące działalność na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia
................................ – Prawo geologiczne i górnicze, a także przedłożenie właściwemu organowi
nadzoru górniczego do zatwierdzenia nowego planu ruchu zakładu górniczego. Od decyzji zatwier-
dzającej plan ruchu pobierana jest opłata skarbowa (w zależności od rodzaju działalności: 1005 zł,
805 zł oraz 505 zł). W związku z tym, że organem podatkowym właściwym w sprawach opłaty
skarbowej jest wójt (burmistrz, prezydent miasta), dochody gmin wzrosną o wpływy z tytułu uisz-
czenia tej opłaty.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy.
Nie przewiduje się oddziaływania projektowanego rozporządzenia w powyższym zakresie.
5. Wpływ regulacji na bezpieczeństwo powszechne i bezpieczeństwo osób zatrudnionych
w ruchu zakładów górniczych oraz stan środowiska.
Rozwiązania zawarte w projekcie utrzymają istniejący wysoki poziom bezpieczeństwa w oma-
wianym zakresie.

7
6. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funk-
cjonowanie przedsiębiorstw.
Projektowane rozporządzenie upraszcza stan prawny. Przyczyni się zatem do odbiurokratyzo-
wania działalności gospodarczej. W przepisach przejściowych projektu przewidziano ponadto płyn-
ne przejście przez przedsiębiorców do nowego stanu prawnego, co zapewni stabilny rozwój prowa-
dzonej przez siebie działalności gospodarczej.
7. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny.
Brak wpływu.
8. Źródła finansowania projektowanych rozwiązań.
Projektowana regulacja nie wymaga pozyskiwania dodatkowych źródeł finansowania.

8
strony : 1 ... 20 ... 29 . [ 30 ] . 31 ... 40 ... 80 ... 95

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: