Rządowy projekt ustawy o instytutach badawczych
- wprowadzenie przepisów dotyczących instytutów badawczych - zasad ich działania, organizacji i zadań oraz nadzoru nad nimi;- wprowadzenie przepisów dotyczących Rady Głównej Instytutów Badawczych;- wprowadzenie przepisów dotyczących współpracy w ramach centrów naukowo-badawczych;- wprowadzenie przepisów dotyczących pracowników instytutów badawczych;
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1629
- Data wpłynięcia: 2009-01-07
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o instytutach badawczych
- data uchwalenia: 2010-04-30
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 96, poz. 618
1629
1) pracownicy naukowi i badawczo-techniczni instytutu w liczbie stanowiącej co
najmniej 50 % składu rady;
2) osoby spoza instytutu w liczbie stanowiącej od 30 % do 50 % składu rady.
3. Osoby posiadające stopień naukowy doktora habilitowanego lub tytuł naukowy, zatrudnione
w pełnym wymiarze czasu pracy w instytucie nie krócej niż rok od dnia rozpoczęcia procedury
powołania rady naukowej, wchodzą w skład rady w liczbie określonej w statucie instytutu.
4. Do rady naukowej wchodzą osoby spoza instytutu posiadające co najmniej stopień naukowy
doktora oraz osoby wyróżniające się wiedzą i praktycznym dorobkiem w sferze gospodarczej
objętej działalnością instytutu, które powołuje minister nadzorujący, w tym spośród kandydatów
przedstawionych przez dyrektora.
5. W skład rady naukowej wchodzi dyrektor, zastępca dyrektora do spraw naukowych oraz
pozostali zastępcy dyrektora i główny księgowy, jeżeli spełniają wymagania określone w ust. 3,
z prawem głosu w sprawach, o których mowa w art. 29 ust. 2 pkt 12 – 14. Osoby te nie są
zaliczane do liczby określonej w ust. 1.
6. Członków rady naukowej nieposiadających stopnia doktora habilitowanego lub tytułu
naukowego oraz przedstawicieli pracowników badawczo-technicznych wybierają w głosowaniu
tajnym pracownicy instytutu na okres 4 lat.
7. Jeżeli liczba pracowników spełniających wymagania określone w ust. 3 przekracza liczbę
należnych im miejsc w radzie, przeprowadza się wybory, o których mowa w ust. 6.
8. Tryb wyborów reguluje regulamin wyborów ustanowiony przez dyrektora instytutu po
zasięgnięciu opinii rady naukowej.
9. Rada naukowa działa na podstawie uchwalonego przez siebie regulaminu.
Art. 31.
1. Rada naukowa wybiera spośród swoich członków w głosowaniu tajnym przewodniczącego
i jego zastępców.
2. Przewodniczącym rady naukowej może być osoba posiadająca tytuł naukowy lub stopień
naukowy doktora habilitowanego.
3. Funkcja przewodniczącego rady naukowej i jego zastępcy nie może być łączona ze
stanowiskiem dyrektora, zastępcy dyrektora lub głównego księgowego.
20
4. W posiedzeniach rady naukowej biorą udział bez prawa do głosowania przedstawiciele
zakładowych organizacji związkowych oraz inne osoby zaproszone przez przewodniczącego
rady naukowej.
Art. 32.
1. Z tytułu działalności w radzie naukowej nie przysługuje wynagrodzenie.
2. Członkom rady naukowej mającym inne miejsce zamieszkania niż miejsce posiedzeń rady
przysługują diety, zwrot kosztów podróży i noclegów związanych z uczestnictwem w tych
posiedzeniach, na podstawie przepisów wydanych na podstawie art. 775 § 2 Kodeksu pracy.
Rozdział 6
Rada Główna Instytutów Badawczych
Art. 33.
1. Instytuty mogą utworzyć Radę Główną Instytutów Badawczych jako wybieralny organ
przedstawicielski tych instytutów.
2. Rada Główna Instytutów Badawczych działa na podstawie uchwalonego przez siebie
regulaminu.
3. Kadencja Rady Głównej Instytutów Badawczych trwa 3 lata.
4. Rada Główna Instytutów Badawczych składa się z 31 członków wybieranych przez elektorów.
5. Elektorzy wybierani są przez rady naukowe spośród pracowników tych instytutów. Rada
naukowa instytutu, który zatrudnia do 250 pracowników, wybiera jednego elektora, a rada
naukowa instytutu zatrudniającego powyżej 250 pracowników – dwóch elektorów.
6. Rada Główna Instytutów Badawczych opracowuje opinie i wnioski w sprawach polityki
naukowej i naukowo-technicznej państwa oraz w sprawach warunków i zasad działania
instytutów, które przedstawia w szczególności Radzie Ministrów, ministrowi właściwemu do
spraw nauki oraz ministrom nadzorującym.
21
Rozdział 7
Nadzór nad działalnością instytutu
Art. 34.
1. Do kompetencji ministra właściwego do spraw nauki należy ocena poziomu naukowego
instytutu i jakości prowadzonych w nim badań naukowych i prac rozwojowych oraz zgodności
działalności instytutu z zadaniami określonymi w art. 2 ust. 1 i 2.
2. Oceny dokonuje Komitet Ewaluacji Jednostek Naukowych, w trybie określonym w ustawie
z dnia … o zasadach finansowania nauki.
Art. 35.
1. Minister nadzorujący sprawuje nadzór nad zgodnością działań instytutu z przepisami prawa
i statutem oraz efektami realizacji podstawowych zadań instytutu określonych w art. 2 ust. 1.
Minister nadzorujący może żądać informacji i wyjaśnień od organów instytutu, a także
dokonywać audytu i doraźnej kontroli działalności instytutu.
2. Kontrolę zarządza minister po uzyskaniu informacji o nieprawidłowościach w działalności
organów instytutu, polegających na naruszeniu prawa lub statutu.
3. Kontrola, o której mowa w ust. 1, obejmuje badanie zgodności działania organów instytutu
z przepisami prawa lub statutem oraz prawidłowości wydatkowania środków publicznych.
4. W razie stwierdzenia nieprawidłowości w działalności organów instytutu, polegających na
naruszeniu prawa lub statutu oraz nieprawidłowości wydatkowania środków publicznych,
minister nadzorujący wydaje zalecenia pokontrolne i zobowiązuje w wystąpieniu
pokontrolnym dyrektora do ich realizacji w określonym terminie. W przypadku
niezastosowania się do zaleceń pokontrolnych stosuje się art. 26 ust. 1 i 3.
5. Dyrektor instytutu, w terminie 14 dni od dnia otrzymania wystąpienia pokontrolnego może
zgłosić do ministra nadzorującego, na piśmie, zastrzeżenia do ustaleń i zaleceń zawartych
w wystąpieniu pokontrolnym.
22
Art. 36.
1. Minister nadzorujący, nie rzadziej niż raz na 2 lata, przeprowadza audyt instytutu.
2. Audyt instytutu przeprowadzany jest w celu dokonania:
1) oceny działalności finansowej instytutu;
2) oceny organizacji i jakości pracy instytutu;
3) oceny jakości zarządzania instytutem.
3. W celu dokonania audytu instytutu, minister nadzorujący powołuje zespół w składzie od 3 do 5
osób.
4. Wyniki prac zespołu są przedstawiane ministrowi nadzorującemu. Na ich podstawie minister
nadzorujący może podjąć czynności określone w art. 7 ust. 1, art. 9 ust. 2 lub art. 26 ust. 1 i 3.
Minister nadzorujący może także zalecić dyrektorowi instytutu dokonanie czynności
naprawczych lub usprawniających działalność instytutu.
5. Sprawozdanie z audytu instytutu minister nadzorujący ogłasza na stronie podmiotowej
ministra nadzorującego w Biuletynie Informacji Publicznej.
6. Ministrowie kierujący działami administracji rządowej, nadzorujący instytuty, każdy
w zakresie swojego działania, określą, w drodze rozporządzenia, szczegółowy sposób i tryb
dokonywania audytu i kontroli instytutów, w tym:
1) sposób wykonywania i dokumentowania czynności kontrolnych oraz sporządzania
protokołu kontroli,
2) tryb rozpatrywania uwag i zastrzeżeń instytutów
– mając na uwadze konieczność sprawnego i bezstronnego przeprowadzania audytu i kontroli.
Art. 37.
1. Minister nadzorujący może nałożyć na instytut obowiązek wprowadzenia do jego planu
zadania lub wyznaczyć zadanie poza planem, zgodnie z zakresem działania określonym
w statucie instytutu, jeżeli jest to niezbędne ze względu na potrzeby obronności
i bezpieczeństwa publicznego, w przypadku stanu klęski żywiołowej lub w celu wykonania
zobowiązań międzynarodowych.
2. W przypadkach, o których mowa w ust. 1, minister nadzorujący zapewnia instytutowi środki
23
do wykonania zadania, chyba że wykonanie zadania następuje odpłatnie na podstawie umowy
ze stroną finansującą wykonanie zadania.
3. Roczne sprawozdanie finansowe oraz informacje o zarządzaniu składnikami mienia trwałego
instytutu dyrektor podaje do informacji publicznej na stronie podmiotowej ministra
nadzorującego w Biuletynie Informacji Publicznej, niezwłocznie po zatwierdzeniu
sprawozdania przez tego ministra.
Rozdział 8
Centra naukowo-przemysłowe
Art. 38.
1. Instytuty mogą współpracować w ramach centrów naukowo-przemysłowych, zwanych
dalej „centrami”. Warunkiem utworzenia centrum jest nawiązanie współpracy naukowo-
gospodarczej w celu realizacji zadań, o których mowa w ust. 5, przez co najmniej jeden instytut
badawczy oraz co najmniej jedną jednostkę sektora gospodarczego.
2. W skład centrów mogą wchodzić również uczelnie i instytuty naukowe w rozumieniu
ustawy z dnia ….. o Polskiej Akademii Nauk oraz zagraniczne instytucje naukowe.
3. Centra działają na podstawie umów zawartych pomiędzy podmiotami wchodzącymi
w skład centrów.
4. Umowa o utworzeniu centrum zawiera postanowienia dotyczące w szczególności:
1) szczegółowych zadań centrum;
2) struktury organizacyjnej centrum;
3) sposobu reprezentacji centrum;
4) sposobu finansowania zadań centrum;
5) sposobu podejmowania decyzji przez organy centrum;
6) odpowiedzialności podmiotów wchodzących w skład centrum za zobowiązania
majątkowe centrum.
5. Do zadań centrów należy:
1) wspieranie i koordynowanie działalności podmiotów wchodzących w skład centrum;
2) współdziałanie w realizacji wdrożeń wyników prac naukowo-technicznych centrum;
24
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1629
› Pobierz plik