Rządowy projekt ustawy o instytutach badawczych
- wprowadzenie przepisów dotyczących instytutów badawczych - zasad ich działania, organizacji i zadań oraz nadzoru nad nimi;- wprowadzenie przepisów dotyczących Rady Głównej Instytutów Badawczych;- wprowadzenie przepisów dotyczących współpracy w ramach centrów naukowo-badawczych;- wprowadzenie przepisów dotyczących pracowników instytutów badawczych;
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1629
- Data wpłynięcia: 2009-01-07
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o instytutach badawczych
- data uchwalenia: 2010-04-30
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 96, poz. 618
1629
Art. 24.
1. Dyrektor:
1) ustala plany działalności instytutu;
2) realizuje politykę kadrową;
3) zarządza mieniem i odpowiada za wykorzystanie mienia instytutu na realizację jego
zadań statutowych, zgodnie z zasadami określonymi w art. 16 ust. 4;
4) odpowiada za wyniki działalności naukowej i badawczo-rozwojowej instytutu;
5) reprezentuje instytut;
6) podejmuje decyzje we wszystkich sprawach dotyczących instytutu, z wyjątkiem
należących do zakresu działania rady naukowej.
2. Minister nadzorujący powołuje dyrektora na okres 4 lat, po zasięgnięciu opinii rady naukowej.
Kandydata na dyrektora przedstawia ministrowi nadzorującemu komisja konkursowa w trybie
określonym na podstawie art. 25 ust. 6.
3. Minister nadzorujący w akcie o powołaniu dyrektora określa także wysokość jego
wynagrodzenia.
4. Minister nadzorujący odmawia powołania na dyrektora kandydata wskazanego przez komisję
konkursową, jeżeli konkurs został przeprowadzony z naruszeniem prawa lub kandydat nie
spełnia kryteriów określonych w ust. 6. Odmowa powołania wymaga uzasadnienia.
5. W przypadku niepowołania dyrektora, rada naukowa zarządza ponowne przeprowadzenie
konkursu. Do czasu powołania nowego dyrektora funkcję tę pełni, powołany przez ministra
nadzorującego, zastępca dyrektora do spraw wdrożeń i transferu technologii. Zastępca
dyrektora do spraw wdrożeń i transferu technologii pełni funkcję dyrektora także w innych
przypadkach, gdy funkcja dyrektora jest nieobsadzona.
6. Dyrektorem może być osoba, która:
1) posiada co najmniej tytuł zawodowy magistra lub równorzędny;
2) korzysta z pełni praw publicznych;
3) posiada co najmniej 2-letnie doświadczenie w zarządzaniu zespołami pracowniczymi;
4) posiada znajomość przynajmniej jednego języka obcego spośród języków urzędowych
Unii Europejskiej w stopniu umożliwiającym swobodne komunikowanie się w zakresie
tematyki badawczo-rozwojowej;
15
5)
posiada co najmniej 5-letnie doświadczenie w zakresie wdrożeń lub transferu
technologii lub świadczenia usług badawczo-rozwojowych;
6) nie była skazana prawomocnym wyrokiem za umyślnie popełnione przestępstwo lub
przestępstwo skarbowe;
7) posiada nieposzlakowaną opinię.
7. Warunek określony w ust. 6 pkt 5 nie dotyczy kandydatów na dyrektora instytutu, o którym
mowa w art. 3.
8. Funkcję dyrektora można pełnić nie dłużej niż przez dwa następujące po sobie okresy,
o których mowa w ust. 2.
Art. 25.
1. Rada naukowa na co najmniej 3 miesiące przed upływem kadencji lub w terminie 14 dni od
dnia, w którym zaistniała konieczność powołania dyrektora, zarządza konkurs.
2. Konkurs przeprowadza komisja konkursowa powołana przez radę naukową. W skład komisji
konkursowej wchodzą dwie osoby wskazane przez radę naukową zatrudnione w instytucie, jedna
osoba wskazana przez Komitet oraz jeden przedstawiciel ministra właściwego do spraw nauki
i jeden przedstawiciel ministra nadzorującego.
3. Ogłoszenie o konkursie instytut publikuje w co najmniej jednym dzienniku o zasięgu
ogólnopolskim oraz na stronie internetowej instytutu.
4. Komisja konkursowa:
1) sprawdza spełnienie wymagań konkursowych przez kandydatów;
2) udostępnia kandydatom spełniającym wymagania konkursowe informacje
o instytucie, w zakresie umożliwiającym równe szanse w konkursie wszystkim
kandydatom, z wyłączeniem informacji prawnie chronionych;
3) podejmuje uchwałę o przedstawieniu ministrowi nadzorującemu kandydata na
dyrektora.
5. Od uchwały komisji konkursowej, o której mowa w ust. 4 pkt 3, kandydatowi przysługuje
odwołanie do ministra nadzorującego w terminie 7 dni od dnia jej otrzymania.
6. Minister właściwy do spraw nauki określi, w drodze rozporządzenia, sposób i tryb
przeprowadzania konkursu oraz sposób udostępniania kandydatom informacji o konkursie
16
i wynikach konkursu, mając na uwadze przejrzystość i rzetelność procedury konkursowej.
Art. 26.
1. Minister nadzorujący może odwołać dyrektora w przypadku:
1) zaprzestania spełniania warunków określonych w art. 24 ust. 6 pkt 2, 6 i 7;
2) działania niezgodnego z zasadami praworządności, rzetelności i gospodarności w czasie
zajmowania stanowiska.
2. Rada naukowa może wystąpić do ministra nadzorującego z wnioskiem o odwołanie dyrektora.
3. Dyrektora odwołuje minister nadzorujący w przypadku:
1) rażącego naruszenia prawa;
2) złożenia przez niego rezygnacji;
3) utraty zdolności do pełnienia obowiązków na skutek długotrwałej choroby, trwającej co
najmniej 6 miesięcy.
Art. 27.
1. Zastępców dyrektora, w tym zastępcę dyrektora do spraw naukowych oraz zastępcę dyrektora
do spraw wdrożeń i transferu technologii, powołuje i odwołuje dyrektor.
2. Zastępcą dyrektora do spraw naukowych może być osoba posiadająca tytuł naukowy lub
stopień naukowy doktora habilitowanego.
3. Zastępcą dyrektora do spraw wdrożeń i transferu technologii może być osoba posiadająca co
najmniej 5-letnie doświadczenie w sektorze badawczo-rozwojowym lub gospodarczym
w zakresie wdrożeń lub transferu technologii.
4. Statut instytutu może przewidywać:
1) stanowisko sekretarza naukowego;
2) powołanie kolegium lub innych organów opiniodawczo-doradczych dyrektora,
określając ich liczbę.
5. Członków organów, o których mowa w ust. 4 pkt 2, powołuje i odwołuje dyrektor.
17
Art. 28.
1. Dyrektor, jego zastępcy oraz główny księgowy nie mogą obejmować ani nabywać akcji lub
udziałów spółek, w których akcje lub udziały ma instytut.
2. Dyrektor, jego zastępcy oraz główny księgowy nie mogą pozostawać ze spółkami określonymi
w ust. 1 w stosunku pracy oraz świadczyć na innej podstawie usług ani pracy na rzecz tych
spółek. Zakaz ten nie dotyczy zasiadania w radach nadzorczych lub komisjach rewizyjnych
takich spółek.
3. Dyrektora, jego zastępców oraz głównego księgowego w okresie trwania stosunku pracy
obowiązuje zakaz prowadzenia działalności konkurencyjnej określony w odrębnej umowie.
4. Do zakazu, o którym mowa w ust. 3, stosuje się przepisy art. 1011, 1013 i 1014 Kodeksu pracy.
5. Umowę z dyrektorem określoną w przepisach, o których mowa w ust. 3, zawiera minister
nadzorujący.
Art. 29.
1. Rada naukowa jest organem stanowiącym, inicjującym, opiniodawczym i doradczym
instytutu w zakresie jego działalności statutowej oraz w sprawach rozwoju kadry naukowej
i badawczo-technicznej.
2. Do zadań rady naukowej należy:
1) uchwalanie statutu;
2) przeprowadzanie konkursu na stanowisko dyrektora;
3) występowanie z wnioskami do ministra nadzorującego o powołanie lub odwołanie
dyrektora;
4) opiniowanie kandydatów na stanowiska zastępców dyrektora, sekretarza naukowego oraz
kierowników komórek organizacyjnych wskazanych w regulaminie organizacyjnym;
5) opiniowanie kierunkowych planów tematycznych badań naukowych i prac rozwojowych
oraz finansowych instytutu, oraz rocznych sprawozdań dyrektora z wykonania zadań;
6) zatwierdzanie perspektywicznych kierunków działalności naukowej, rozwojowej
i wdrożeniowej;
7) opiniowanie wniosków w sprawie połączenia, podziału, przekształcenia lub reorganizacji
18
instytutu oraz stałej współpracy instytutu z innymi osobami prawnymi;
8) opiniowanie regulaminu organizacyjnego;
9) opiniowanie rocznego planu finansowego;
10) opiniowanie rocznych sprawozdań finansowych;
11) opiniowanie podziału zysku instytutu;
12) opiniowanie kwalifikacji osób na stanowiska pracowników naukowych i badawczo-
-technicznych oraz dokonywanie okresowej oceny dorobku naukowego i technicznego tych
pracowników;
13) opiniowanie wniosków o przyznawanie stypendiów naukowych;
14) przeprowadzanie przewodów doktorskich i habilitacyjnych oraz postępowań o nadanie
tytułu naukowego w zakresie posiadanych uprawnień;
15) wnioskowanie do dyrektora o mianowanie na stanowisko profesora zwyczajnego lub
profesora nadzwyczajnego;
16) opiniowanie programów prowadzonych przez instytut studiów podyplomowych
i doktoranckich.
3. Prawo głosu w sprawach, o których mowa w ust. 2 pkt 12 i 13, posiadają członkowie rady
naukowej posiadający stopień naukowy lub tytuł naukowy.
4. Prawo głosu w sprawach, o których mowa w ust. 2 pkt 14, posiadają członkowie rady
naukowej posiadający stopień naukowy doktora habilitowanego lub tytuł naukowy.
5. Rada naukowa jest uprawniona do zajmowania stanowiska we wszystkich sprawach
dotyczących działalności instytutu.
6. Rada naukowa sporządza opinie, o których mowa w ust. 2 pkt 4, 5, 7, 9 – 13, w terminie
nie dłuższym niż 30 dni.
Art. 30.
1. W skład rady naukowej instytutu wchodzi nie mniej niż 12 i nie więcej niż 30 osób. Statut
instytutu określa liczbę tych osób oraz proporcje udziału osób posiadających stopień naukowy
doktora oraz stopień naukowy doktora habilitowanego lub tytuł naukowy, wchodzących w skład
rady naukowej i będących pracownikami instytutu.
2. W skład rady naukowej, w liczbie określonej w statucie instytutu, wchodzą:
19
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1629
› Pobierz plik