Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy: reformy organizacji i postępowania przed Komisją Prawa Autorskiego m. in. w zakresie zatwierdzania tabel wynagrodzeń za korzystanie z utworów i wykonań artystycznych oraz sporów związanych ze stosowaniem tabel i umów reemisji oraz tzw. wyznaczania organizacji właściwej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1628
- Data wpłynięcia: 2009-01-21
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy o kosztach sądowych w sprawach cywilnych
- data uchwalenia: 2010-07-08
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 152, poz. 1016
1628
możliwości zawierania takich umów ma na celu uelastycznienie zbiorowego
zarządzania,
– stosowania
do
postępowania spornego przepisów o postępowaniu przed sądem
polubownym – KIPA, SFP; regulacja nieznacznie zmieniona wobec obecnie
obowiązującej,
– trybu wyznaczenia sądu oraz kompetencji sądu do uchylenia i orzekania co do
istoty sprawy – SARP: uwagi niezasadne,
– wprowadzenia tabel tymczasowych na okres od zakończenia postępowania przed
Komisją do rozstrzygnięcia sprawy przez sąd w sprawach o zatwierdzenie tabel
i w sprawach spornych – SFP; spowodowałoby konieczność rozliczeń w przy-
padku gdyby stawki w zatwierdzonej tabeli różniły się od stawek w tabeli
tymczasowej, ponadto powodowałoby konieczność wprowadzenia procedury
odwoławczej,
– przedłużenia okresu obowiązywania tabel zatwierdzonych na podstawie
dotychczasowych przepisów do czasu zatwierdzenia nowych tabel – ZASP,
ZAiKS, SAWP, STOART, KOPIPOL; powoduje, że utrzymuje się w mocy
decyzje wydane na podstawie przepisów uznanych za niekonstytucyjne,
– uchylenia obecnie obowiązujących tabel z dniem wejścia w życie nowelizacji
– TVP; nie daje to czasu organizacji na przygotowanie nowych tabel
wynagrodzeń.
Ponadto zgłaszano uwagi dotyczące zmiany sposobu obliczania wynagrodzeń
autorskich przez wprowadzenie do ustawy procentu przychodu, jaki zobowiązany byłby
płacić użytkownik, a także propozycje pozostające poza zakresem nowelizacji, jak np.
propozycje zmian art. 70 ustawy.
3. Skutki wejścia w życie ustawy
3. 1. Wpływ projektowanej ustawy na sektor finansów publicznych, w tym budżet
państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Ustawa spowoduje konieczność pokrycia z budżetu państwa kosztów:
1) wypłaty miesięcznego wynagrodzenia dla przewodniczącego Komisji Prawa
Autorskiego i jego zastępcy, w wysokości dwukrotności przeciętnego
22
miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw, włącznie z wypłatami
z zysku, ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego
w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”, dla
każdego z nich, co, przyjmując wysokość tego wynagrodzenia ogłoszoną za trzeci
kwartał 2008 r. (3 190,35 zł), daje szacunkową kwotę 153 136,80 zł rocznie,
2) wypłaty wynagrodzeń dla członków zespołów orzekających Komisji Prawa
Autorskiego, w wysokości uzależnionej od rodzajów postępowań:
– za
udział w orzekaniu w sprawach o zatwierdzenie tabel wynagrodzeń – w wy-
sokości dwukrotnego przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze
przedsiębiorstw, włącznie z wypłatami z zysku, w kwartale poprzedzającym
złożenie wniosku ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego
w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski” – szacu-
je się, że liczba tych spraw w pierwszym roku działania nowej Komisji może
wynieść nawet ok. 15 (szacunkowy koszt 478 552,50 zł), później – ok. 5
rocznie (szacunkowy koszt 159 517,50 zł),
– za
udział w orzekaniu w sprawach spornych – w wysokości przeciętnego
wynagrodzenia, o którym mowa wyżej – szacuje się, że liczba tych spraw
może wynieść ok. 20 – 30 rocznie (szacunkowy koszt 30 spraw wyniesie
287 131,50 zł),
– za
udział w orzekaniu w sprawach o wskazanie organizacji właściwej – w wy-
sokości przeciętnego wynagrodzenia, o którym mowa wyżej – szacuje się, że
liczba tych spraw może wynieść ok. 1 rocznie (szacunkowy koszt jednej
sprawy wyniesie 9 571,05 zł),
– za udział w orzekaniu w sprawach o odtworzenie akt oraz uzupełnienie,
sprostowanie lub wykładnię orzeczenia Komisji – w wysokości 1/3
przeciętnego wynagrodzenia, o którym mowa wyżej – szacuje się, że liczba
tych spraw może wynieść ok. 3 rocznie – jednej o wykładnię orzeczenia
i dwóch z pozostałych kategorii (szacunkowy koszt trzech spraw
rozpatrywanych w składzie 5-osobowym wyniesie 15 951,75 zł),
3) utworzenia w urzędzie obsługującym ministra właściwego do spraw kultury
i ochrony dziedzictwa narodowego komórki organizacyjnej do obsługi techniczno-
organizacyjnej Komisji Prawa Autorskiego; zapewnienie trzech etatów dla osób
zatrudnionych w tej komórce zostanie dokonane w ramach możliwości kadrowych
resortu,
23
4) zapewnienia etatów w sądach wyznaczonych do rozpoznawania spraw z zakresu
zbiorowego zarządzania prawami autorskimi i prawami pokrewnymi. Biorąc pod
uwagę dotychczasowe doświadczenie urzędu obsługującego Komisję Prawa
Autorskiego, szacuje się, iż ilość spraw rozpatrywanych przez Komisję, z których
należy zakładać, że znaczna większość przekazana zostanie do rozpoznania przez
ten sąd, nie przekroczy rocznie ok. 30 – 40 spraw (w pierwszym roku – ok. 50
spraw). Obsługa tych spraw zostanie zapewniona w ramach środków
pozostających w dyspozycji Ministra Sprawiedliwości. Z wyliczenia Ministerstwa
Sprawiedliwości wynika, że wprowadzenie proponowanych regulacji w życie
spowoduje konieczność zapewnienia etatów w ilości: 3 etatów sędziowskich
w wyznaczonym sądzie okręgowym, 1 etatu sędziowskiego w sądzie apelacyjnym
nadrzędnym nad sądem wyznaczonym, 3 etatów asystenckich w wyznaczonym
sądzie okręgowym i 10 etatów urzędniczych. Na obsługę tych etatów w skali roku,
zgodnie z informacją przedstawioną przez Ministerstwo Sprawiedliwości, powinna
zostać przeznaczona szacunkowo kwota 1 067 718 zł.
Do
budżetu państwa wpłyną środki z tytułu opłat od wniosków składanych do
Komisji, wynoszące, w zależności od rodzajów postępowań:
1) dziesięciokrotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze
przedsiębiorstw, włącznie z wypłatami z zysku, w kwartale poprzedzającym
złożenie wniosku ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego
w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski” – w spra-
wach o zatwierdzanie tabel wynagrodzeń (dla przyjętej powyżej szacunkowej
liczby 15 spraw w pierwszym roku działania nowej Komisji będzie to
kwota 478 552,50 zł; w latach następnych, przy przyjęciu 5 spraw rocznie
– 159 517,50 zł),
2) trzykrotność przeciętnego wynagrodzenia, o którym mowa wyżej – w sprawach
spornych i o wskazanie organizacji właściwej (dla przyjętych powyżej
szacunkowych ilości tych spraw rocznie – 30 spraw spornych i 1 sprawa
o wskazanie organizacji – będzie to kwota 296 702,55 zł),
3) 1 i 2/3 lub jednokrotność przeciętnego wynagrodzenia, o którym mowa wyżej
– w sprawach o wykładnię orzeczenia Komisji (w zależności od liczby członków
zespołu orzekającego; dla przyjętej powyżej szacunkowej ilości 1 sprawy rocznie
w składzie 5-osobowym będzie to kwota 5 317,25 zł).
24
3.2. Wpływ projektowanej ustawy na rynek pracy
Ustawa nie wpłynie na rynek pracy.
3.3. Wpływ projektowanej ustawy na konkurencyjność gospodarki i przedsię-
biorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Ustawa wpłynie pozytywnie na funkcjonowanie przedsiębiorstw w ten sposób, że
przyczyni się do pewności obrotu prawami autorskimi i pokrewnymi, wyko-
rzystywanymi w działalności przedsiębiorców, przez określenie stałych stawek wynagrodzeń
oraz – w przypadku publicznego odtwarzania utworów i przedmiotów praw pokrewnych,
które ma miejsce najczęściej w przypadku małych i średnich przedsiębiorstw – przez
określenie łącznej kwoty obciążeń tych podmiotów z tytułu dokonywanych odtworzeń.
3. 4. Wpływ projektowanej ustawy na sytuację i rozwój regionalny
Ustawa nie wpłynie na sytuację i rozwój regionalny.
4. Wskazanie źródeł finansowania
Koszty wynikające z projektowanych zmian pokrywane będą z następujących źródeł:
– z
budżetu państwa, z części będącej w dyspozycji ministra właściwego do spraw
kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, pokryte będą koszty wynagrodzenia
dla przewodniczącego Komisji Prawa Autorskiego i jego zastępcy oraz koszt
utworzenia i funkcjonowania komórki organizacyjnej obsługującej Komisję Prawa
Autorskiego,
– od 2010 r. z budżetu państwa, z części będącej w dyspozycji ministra właściwego
do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, pokrywane będą koszty
wynagrodzeń dla członków zespołów orzekających Komisji, przy czym opłaty od
wniosków składanych do Komisji będą stanowiły dochód budżetu państwa;
w przypadkach, w których wynagrodzenie będzie pokrywane z budżetu państwa
w
2009 r. (rozpatrywanie spraw o odtworzenie akt oraz uzupełnienie lub
sprostowanie orzeczenia Komisji), środki zostaną wygospodarowane w ramach
25
części budżetu będącej w tym roku w dyspozycji ministra właściwego do spraw
kultury i ochrony dziedzictwa narodowego – szacuje się, że tych postępowań może
nie być w ogóle lub będzie ich nieznaczna liczba,
– ze
środków będących w dyspozycji Ministra Sprawiedliwości, pokryte będą koszty
zwiększenia liczby etatów sędziowskich w sądzie okręgowym wskazanym przez
Ministra Sprawiedliwości do rozpoznawania spraw z zakresu zbiorowego
zarządzania prawami autorskimi i prawami pokrewnymi,
– koszty postępowań przed Komisją Prawa Autorskiego i przed sądem będą
pokrywane na zasadach ogólnych określonych w Kodeksie postępowania
cywilnego i ustawie o kosztach sądowych w sprawach cywilnych.
Koszty wynagrodzeń dla przewodniczącego Komisji i jego zastępcy oraz koszty
wynagrodzeń dla członków zespołów orzekających (od 2010 r.), o wysokość których
konieczne będzie zwiększenie środków budżetowych pozostających w dyspozycji ministra
właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego (które wyniosą szacunkowo
944 343,60 zł w pierwszym roku działania Komisji na nowych zasadach i 625 308,60 zł
w latach następnych) zostaną częściowo zrównoważone wpływami do budżetu z tytułu opłat
od wniosków składanych do Komisji (które wyniosą szacunkowo 780 572,30 zł w pierwszym
roku działania Komisji na nowych zasadach i 461 537,30 zł w latach następnych). Tym
samym, szacunkowe obciążenie budżetu państwa wynikające z projektowanych regulacji
wyniesie ok. 164 tys. zł rocznie.
Reasumując realizacja proponowanych rozwiązań nie będzie powodować istotnych
skutków finansowych dla budżetu państwa.
6-01-aa
26
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1628
› Pobierz plik