eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy: reformy organizacji i postępowania przed Komisją Prawa Autorskiego m. in. w zakresie zatwierdzania tabel wynagrodzeń za korzystanie z utworów i wykonań artystycznych oraz sporów związanych ze stosowaniem tabel i umów reemisji oraz tzw. wyznaczania organizacji właściwej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1628
  • Data wpłynięcia: 2009-01-21
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy o kosztach sądowych w sprawach cywilnych
  • data uchwalenia: 2010-07-08
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 152, poz. 1016

1628

Projekt

Rozporządzenie
Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego1)
z dnia ........................ 2009 r.

w sprawie ramowego zakresu sprawozdania merytorycznego z działalności organizacji
zbiorowego zarządzania prawami autorskimi i prawami pokrewnymi


Na podstawie art. 104 ust. 35 ustawy z dnia z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i
prawach pokrewnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 90, poz. 631, z późn. zm.2)) zarządza się, co
następuje:

§ 1. Sprawozdanie z działalności organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi i
prawami pokrewnymi, zwanej dalej „organizacją zbiorowego zarządzania” sporządza się w
formie pisemnej, w układzie określonym w § 2.

§ 2. Sprawozdanie powinno zawierać:
1) nazwę organizacji zbiorowego zarządzania, jej siedzibę i adres, datę wpisu w
Krajowym Rejestrze Sądowym i numer KRS-u wraz ze statystycznym numerem
identyfikacyjnym w systemie REGON oraz dane dotyczące członków organów
zarządzających (imię i nazwisko według aktualnego wpisu w rejestrze sądowym);
2) aktualny, uwierzytelniony statut organizacji zbiorowego zarządzania;
3) informacje o oddziałach terenowych organizacji zbiorowego zarządzania, w tym
dokładne adresy tych oddziałów oraz zakresy ich działania;
4) dane o:
a) liczbie osób zatrudnionych w organizacji zbiorowego zarządzania
i zajmowanych przez nie stanowiskach,
b) łącznej kwocie wypłaconych wynagrodzeń dla osób zatrudnionych
w
organizacji, z podziałem na wynagrodzenia, nagrody, premie i inne
świadczenia,
c) kwocie wynagrodzeń wypłaconych członkom zarządu i innych organów
organizacji,
d) wydatkach na wynagrodzenia z umów zlecenia i podobnych,
e) nabytych nieruchomościach, ich przeznaczeniu oraz wysokości kwot
wydatkowanych za to nabycie,

1) Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego kieruje działem administracji rządowej – kultura i ochrona dziedzictwa
narodowego na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie
szczegółowego zakresu działania Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Dz. U. Nr 216, poz. 1595)
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 94, poz. 658 i Nr 121, poz. 843,
z 2007 r. Nr 99, poz. 122 i Nr 181, poz. 1293 oraz z 2009 r. Nr …, poz. ….
f) nabytych
pozostałych środkach trwałych oraz wysokości kwot wydatkowanych
za to nabycie;
5) odpisy uchwał organów organizacji zbiorowego zarządzania, w tym uchwały lub
innego aktu określającego wysokość stawek wynagrodzeń za korzystanie z praw
autorskich lub praw pokrewnych będących przedmiotem zbiorowego zarządzania na
postawie udzielonego organizacji zezwolenia, w przypadkach, w których stawki
wynagrodzeń nie zostały prawomocnie zatwierdzone przez Komisję Prawa
Autorskiego lub sąd;
6) regulamin inkasa wynagrodzeń zatwierdzony przez władze organizacji zbiorowego
zarządzania;
7) regulamin określający zasady podziału (repartycji) inkasowanych wynagrodzeń ze
wskazaniem wysokości dokonywanych potrąceń i celu, na jaki są przeznaczane
potrącane kwoty;
8) informacje o liczbie podmiotów, które powierzyły prawa do zbiorowego zarządu
organizacji zbiorowego zarządzania;
9) treść stosowanej przez organizację zbiorowego zarządzania umowy o powierzenie
praw do zbiorowego zarządzania;
10)
informacje o umowach zawartych z podmiotami korzystającymi z utworów i
przedmiotów praw pokrewnych w zakresie zbiorowego zarządzania;
11) informacje dotyczące struktury oraz wysokości pobranych wynagrodzeń z tytułu
zbiorowego zarządzania z podziałem na pola eksploatacji;
12) informacje dotyczące struktury oraz wysokości wynagrodzeń wypłaconych
podmiotom, które powierzyły prawa do zbiorowego zarządu organizacji zbiorowego
zarządzania i innym uprawnionym z tytułu praw autorskich i praw pokrewnych, z
podziałem na pola eksploatacji oraz ze wskazaniem wysokości dokonywanych
potrąceń i celu, na jaki są przeznaczone potrącane kwoty;
13) informacje o umowach z zagranicznymi organizacjami w odniesieniu do wzajemnej
lub jednostronnej reprezentacji oraz o wysokości przekazywanych na postawie tych
umów wynagrodzeń poszczególnym organizacjom;
14) dane o strukturze i wysokości kosztów poniesionych przez organizację zbiorowego
zarządzania, w szczególności z podziałem na koszty realizacji działań statutowych i
pozostałe koszty.

§ 3. Sprawozdanie obejmuje okres roku kalendarzowego. Składa się je każdego roku z
działalności za rok ubiegły.

§ 4. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego

2
Uzasadnienie

Obowiązek sporządzania rocznego sprawozdania merytorycznego z działalności
organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi i prawami pokrewnymi został
wprowadzony ustawą z dnia ........ 2009 r. o zmianie ustawy o prawie autorskim i prawach
pokrewnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr ...., poz. .....). Dotychczas sprawozdania
przesyłane ministrowi właściwemu do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, jako
organowi nadzorującemu organizacje na podstawie art. 104 ust. 2 pkt 3 ustawy o prawie
autorskim i prawach pokrewnych, miały charakter ogólny i nie można było na ich podstawie
ocenić prawidłowości wykonywania zbiorowego zarządu. Minister każdorazowo był
zmuszany do występowania o takie szczegółowe informacje lub uzyskiwał je dopiero w
drodze kontroli przeprowadzanej w organizacji.
Przewidziane w projektowanym rozporządzeniu informacje pozwolą nie tylko ocenić
organowi nadzorującemu prawidłowość wykonywania zbiorowego zarządu, ale też dostarczą
informacji, które będą pomocne przy wyborze organizacji uprawnionej do udzielania licencji i
poboru wynagrodzenia za korzystanie z utworów i przedmiotów praw pokrewnych na polu
eksploatacji publiczne odtwarzanie.
W szczególności, na podstawie rocznych sprawozdań merytorycznych, organ
nadzorujący będzie mógł ocenić:
- efektywność struktury i obsługi administracyjnej organizacji zbiorowego
zarządzania (projektowany § 2 pkt 3, 4 i 14 rozporządzenia);
-
zakres i sposób uzyskiwania praw do zbiorowego zarządu (§ 2 pkt 9);
- zasady
wypłaty wynagrodzeń uprawnionym (§ 2 pkt 6 i 7) i wysokość
wypłaconych wynagrodzeń (§ 2 pkt 12), w tym wypłaconych na zasadzie
prowadzenia cudzych spraw bez zlecenia oraz wypłaconych podmiotom
zagranicznym (§ 2 pkt 13);
- efektywność poboru wynagrodzeń od podmiotów korzystających z utworów i
przedmiotów praw pokrewnych (§ 2 pkt 10 i 11).

Zgodność z prawem Unii Europejskiej
Projekt jest zgodny z prawem Unii Europejskiej. Materia regulowana projektowanym
rozporządzeniem nie jest przedmiotem wspólnotowej harmonizacji.

Notyfikacja norm i aktów prawnych
Projekt rozporządzenia nie podlega notyfikacji zgodnie z trybem przewidzianym w
przepisach dotyczących sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i
aktów prawnych.


3
Ocena skutków regulacji

1. Wskazanie podmiotów, na które będzie oddziaływać projektowana ustawa
Projektowany akt normatywny będzie miał wpływ na działalność organizacji
zbiorowego zarządzania prawami autorskimi i prawami pokrewnymi.

2. Konsultacje społeczne
Projekt zostanie przesłany:
- organizacjom zbiorowego zarządzania prawami autorskimi i prawami
pokrewnymi,
- innym organizacjom reprezentującym interesy uprawnionych z tytułu praw
autorskich i praw pokrewnych;
-
nadawcom radiowym i telewizyjnym;
- organizacjom
skupiającym użytkowników praw autorskich i praw pokrewnych;
- właściwym związkom zawodowym i organizacjom pracodawców.

3. Skutki wejścia w życie ustawy

3.1. Wpływ projektowanej ustawy na sektor finansów publicznych, w tym budżet
państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Rozporządzenie nie będzie miało wpływu na sektor finansów publicznych.

3.2. Wpływ projektowanej ustawy na rynek pracy
Rozporządzenie nie wpłynie na rynek pracy.

3.3. Wpływ projektowanej ustawy na konkurencyjność gospodarki i
przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Rozporządzenie przyczyni się do większej przejrzystości działań organizacji
zbiorowego zarządzania, co będzie zjawiskiem pozytywnym z punktu widzenia
przedsiębiorców, zawierających z nimi umowy dotyczące korzystania z utworów i
przedmiotów praw pokrewnych.

3.4. Wpływ projektowanej ustawy na sytuację i rozwój regionalny
Ustawa nie wpłynie na sytuację i rozwój regionalny

4. Wskazanie źródeł finansowania
Rozporządzenie nie będzie powodować skutków finansowych dla budżetu państwa.


7-01-aa

4
strony : 1 ... 9 . [ 10 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: