eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o biegłych rewidentach i ich samorządzie, firmach audytorskich oraz o nadzorze publicznym

Rządowy projekt ustawy o biegłych rewidentach i ich samorządzie, firmach audytorskich oraz o nadzorze publicznym

- określenie zasad uzyskiwania tytułu i wykonywania zawodu biegłego rewidenta, organizacji samorządu zawodowego biegłych rewidentów, odpowiedzialności dyscyplinarnej biegłych rewidentów, działania firm audytorskich, w tym firm audytorskich wykonujących czynności rewizji finansowej w jednostkach zainteresowania publicznego, sprawowania nadzoru publicznego nad biegłymi rewidentami i firmami audytorskimi oraz samorządem zawodowym biegłych rewidentów, utworzenia i działania komitetów audytu w jednostkach zainteresowania publicznego, współpracy organu nadzoru publicznego z innymi organami nadzoru publicznegoz państw Unii Europejskiej i państw trzecich;- uchylenie poprzedniej ustawy o biegłych rewidentach i ich samorządzie;

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1627
  • Data wpłynięcia: 2009-01-22
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o biegłych rewidentach i ich samorządzie, podmiotach uprawnionych do badania sprawozdań finansowych oraz o nadzorze publicznym
  • data uchwalenia: 2009-05-07
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 77, poz. 649

1627

Art. 19. 1. Wyboru do organów, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 2 – 6, dokonują delegaci
wybrani na Krajowy Zjazd Biegłych Rewidentów.
2. Wybory odbywają się w głosowaniu bezpośrednim i tajnym, przy nieograniczonej liczbie
kandydatów.
Art. 20. 1. Krajowy Zjazd Biegłych Rewidentów:
1) dokonuje wyboru Prezesa Krajowej Rady Biegłych Rewidentów;
2) dokonuje wyboru Krajowego Rzecznika Dyscyplinarnego i jego zastępców;
3) dokonuje wyboru pozostałych członków Krajowej Rady Biegłych Rewidentów;
4) dokonuje wyboru członków: Krajowej Komisji Rewizyjnej, Krajowego Sądu
Dyscyplinarnego oraz Krajowej Komisji Nadzoru;
5) uchwala statut Krajowej Izby Biegłych Rewidentów;
6) uchwala program działania i podstawowe zasady gospodarki finansowej Krajowej
Izby Biegłych Rewidentów;
7) określa zasady ustalania składek członkowskich biegłych rewidentów;
8) rozpatruje i zatwierdza sprawozdania z działalności organów Krajowej Izby Biegłych
Rewidentów, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 2 – 6 i udziela absolutorium osobom
wchodzącym w skład tych organów.
2. Osoby, o których mowa w ust. 1 pkt 1 – 4, mogą być odwołane przed upływem kadencji
przez organ, który je wybrał.
Art. 21. 1. Krajowa Rada Biegłych Rewidentów kieruje działalnością samorządu w okresach
między Krajowymi Zjazdami Biegłych Rewidentów.
2. Do kompetencji Krajowej Rady Biegłych Rewidentów należą wszystkie sprawy
niezastrzeżone przepisami ustawy dla innych organów, a w szczególności:
1) wykonywanie uchwał Krajowego Zjazdu Biegłych Rewidentów;
2) reprezentowanie Krajowej Izby Biegłych Rewidentów wobec organów państwowych
i samorządowych, instytucji naukowych, organizacji gospodarczych i społecznych
oraz międzynarodowych organizacji zawodowych;
3) ustanawianie w formie uchwał:
a) krajowych standardów rewizji finansowej,
b) zasad wewnętrznej kontroli jakości firmy audytorskiej,
c) zasad etyki zawodowej biegłych rewidentów,
d) regulaminu postępowania dyscyplinarnego wobec biegłych rewidentów,
e) zasad obligatoryjnego doskonalenia zawodowego dla biegłych rewidentów,

15
f) regulaminu
działania Komisji, o którym mowa w art. 8 ust. 5,
g) regulacji z zakresu zagadnień, o których mowa w art. 9 ust. 9;
4) podejmowanie uchwał o wpisie i skreśleniu z rejestru lub listy firm audytorskich;
5) prowadzenie rejestru i listy firm audytorskich;
6) wydawanie legitymacji biegłego rewidenta;
7) określanie wysokości opłat z tytułu wpisu na listę firm audytorskich;
8) określanie wysokości opłat rocznych z tytułu nadzoru, o których mowa w art. 52 ust. 1
pkt 2, oraz zasad ich podziału;
9) określanie wysokości składek członkowskich biegłych rewidentów;
10) ustalanie kryteriów oraz nadawanie uprawnień dla jednostek przeprowadzających
obligatoryjne doskonalenie zawodowe dla biegłych rewidentów;
11) rozpatrywanie i zatwierdzanie rocznego planu finansowego Krajowej Izby Biegłych
Rewidentów i sprawozdania z jego wykonania oraz zatwierdzanie rocznych planów
finansowych regionalnych oddziałów Krajowej Izby Biegłych Rewidentów;
12) prowadzenie działalności wydawniczej i szkoleniowej;
13) opiniowanie projektów aktów normatywnych z dziedziny prawa gospodarczego;
14) podejmowanie uchwał o nakładaniu na firmę audytorską kary pieniężnej i o zakazie
wykonywania czynności rewizji finansowej przez okres od 6 miesięcy do lat 3,
w przypadkach przewidzianych w ustawie;
15) podejmowanie innych uchwał, które uzna za celowe do właściwego funkcjonowania
Krajowej Izby Biegłych Rewidentów.
3. Uchwały wymienione w ust. 2 pkt 3 wymagają zatwierdzenia przez Komisję Nadzoru
Audytowego.
4. Krajowa Rada Biegłych Rewidentów informuje Komisję Nadzoru Audytowego, w terminie
do dnia 31 marca, za rok poprzedni, o niewywiązaniu się przez biegłych rewidentów
z obowiązku obligatoryjnego doskonalenia zawodowego oraz o podjętych działaniach w tym
zakresie.
5. Krajowa Rada Biegłych Rewidentów zatwierdza, po pozytywnym zaopiniowaniu przez
Krajową Komisję Rewizyjną, roczne sprawozdanie finansowe Krajowej Izby Biegłych
Rewidentów.
6. Krajowa Rada Biegłych Rewidentów składa zatwierdzone sprawozdanie finansowe wraz ze
sprawozdaniem z działalności za każdy rok obrotowy Komisji Nadzoru Audytowego,
w terminie do dnia 30 czerwca roku następnego.

16
Art. 22. 1. W skład Krajowej Rady Biegłych Rewidentów wchodzi od 11 do 15 członków.
2. Krajowa Rada Biegłych Rewidentów wybiera ze swojego grona, w głosowaniu tajnym,
dwóch zastępców prezesa, sekretarza i skarbnika.
3. Uchwały Krajowej Rady Biegłych Rewidentów, o których mowa w art. 11 i w art. 55
ust. 1, zapadają bezwzględną większością głosów, w obecności co najmniej połowy składu
Krajowej Rady Biegłych Rewidentów.
4. Prezes Krajowej Rady Biegłych Rewidentów:
1) reprezentuje Krajową Radę Biegłych Rewidentów wobec organów państwowych
i samorządowych, instytucji naukowych, organizacji gospodarczych i społecznych
oraz międzynarodowych organizacji zawodowych;
2) kieruje pracami Krajowej Rady Biegłych Rewidentów;
3) podpisuje uchwały Krajowej Rady Biegłych Rewidentów;
4) podpisuje postanowienia Krajowej Rady Biegłych Rewidentów;
5) podejmuje decyzje związane z bieżącą działalnością Krajowej Izby Biegłych
Rewidentów;
6) wykonuje inne czynności określone w statucie, związane z funkcjonowaniem
Krajowej Izby Biegłych Rewidentów.
Art. 23. 1. W skład Krajowej Komisji Rewizyjnej wchodzi od 3 do 5 członków. Krajowa
Komisja Rewizyjna wybiera ze swojego grona przewodniczącego i zastępcę
przewodniczącego.
2. Krajowa Komisja Rewizyjna:
1) kontroluje finansową działalność Krajowej Izby Biegłych Rewidentów oraz
wykonanie uchwał podjętych na Krajowym Zjeździe Biegłych Rewidentów, a także
przedstawia wnioski w tym zakresie:
a) Krajowej Radzie Biegłych Rewidentów – niezwłocznie po przeprowadzeniu
kontroli,
b) Krajowemu Zjazdowi Biegłych Rewidentów – w sprawozdaniu ze swojej
działalności;
2) przedstawia Krajowemu Zjazdowi Biegłych Rewidentów wniosek o udzielenie
absolutorium Krajowej Radzie Biegłych Rewidentów.
17
Art. 24. 1. W skład Krajowego Sądu Dyscyplinarnego wchodzi od 8 do 10 członków.
2. Krajowy Sąd Dyscyplinarny wybiera ze swojego grona przewodniczącego i zastępcę
przewodniczącego.
3. Krajowy Sąd Dyscyplinarny orzeka w sprawach odpowiedzialności dyscyplinarnej
biegłych rewidentów.
4. Krajowy Sąd Dyscyplinarny orzeka w składzie 3 członków.
5. Skład orzekający wyznacza przewodniczący Krajowego Sądu Dyscyplinarnego.
6. Krajowy Sąd Dyscyplinarny przedkłada Krajowej Radzie Biegłych Rewidentów roczne
sprawozdanie z działalności, zawierające w szczególności ocenę skuteczności postępowania
dyscyplinarnego.

Art. 25. 1. Krajowy Rzecznik Dyscyplinarny wykonuje swoje zadania przy pomocy od 5 do 7
zastępców.
2. Krajowy Rzecznik Dyscyplinarny jest oskarżycielem w postępowaniu dyscyplinarnym.
3. Krajowy Rzecznik Dyscyplinarny przedkłada Krajowej Radzie Biegłych Rewidentów
roczne sprawozdania z działalności, zawierające w szczególności ocenę skuteczności
postępowania dyscyplinarnego.
4. Krajowy Rzecznik Dyscyplinarny sporządza roczne sprawozdanie z działalności, które
przekazuje Komisji Nadzoru Audytowego, w terminie do dnia 31 marca następnego roku.
Art. 26. 1. Krajowa Komisja Nadzoru składa się z 3 do 5 członków. Krajowa Komisja
Nadzoru wybiera ze swojego grona przewodniczącego i zastępcę przewodniczącego.
2. Do zadań Krajowej Komisji Nadzoru należy sprawowanie kontroli nad przestrzeganiem
przepisów i procedur związanych z wykonywaniem czynności rewizji finansowej przez
biegłych rewidentów oraz działalnością firm audytorskich, w tym dokonywanie kontroli:
1) systemu wewnętrznej kontroli jakości w firmie audytorskiej;
2) zgodności działalności firmy audytorskiej z przepisami prawa;
3) dokumentacji rewizyjnej z wykonanych czynności rewizji finansowej, w tym
zgodności z obowiązującymi standardami rewizji finansowej i wymaganiami
dotyczącymi niezależności;
4) ilości i jakości wykorzystywanych zasobów.
3. Kontrola, o której mowa w ust. 2, jest przeprowadzana:
1) w firmach audytorskich wykonujących czynności rewizji finansowej w jednostkach
zainteresowania publicznego – nie rzadziej niż raz na 3 lata;

18
2) w pozostałych firmach audytorskich – nie rzadziej niż raz na 6 lat.
4. Kontrole, o których mowa w ust. 3, przeprowadzają kontrolerzy zatrudnieni w Krajowej
Izbie Biegłych Rewidentów, przy czym kontrole, o których mowa w ust. 3 pkt 2, mogą być
przeprowadzane również, na podstawie umowy cywilnoprawnej, przez wizytatorów będących
biegłymi rewidentami.
5. Kandydatów na kontrolerów przed ich zatrudnieniem oraz kontrolerów wyznaczonych do
poszczególnych kontroli, o których mowa w ust. 3 pkt 1, zatwierdza Komisja Nadzoru
Audytowego.
6. Na wniosek Komisji Nadzoru Audytowego w kontrolach, o których mowa w ust. 3,
uczestniczą, jako obserwatorzy z prawem dostępu do wszelkich dokumentów, pracownicy
komórki organizacyjnej urzędu obsługującego Ministra Finansów odpowiedzialnej za
rachunkowość i rewizję finansową.
7. Komisja Nadzoru Audytowego może wydawać Krajowej Komisji Nadzoru zalecenia
i instrukcje dotyczące przeprowadzania kontroli, o których mowa w ust. 3.
8. Krajowa Komisja Nadzoru opracowuje roczne plany kontroli, o których mowa w ust. 3.
Roczny plan kontroli, o którym mowa w ust. 3 pkt 1, jest przekazywany Komisji Nadzoru
Audytowego w celu zatwierdzenia.
9. Roczne plany kontroli są publikowane na stronie internetowej Krajowej Izby Biegłych
Rewidentów niezwłocznie po ich zatwierdzeniu przez Komisję Nadzoru Audytowego.
10. Krajowa Komisja Nadzoru może zlecić kontrolerom i wizytatorom przeprowadzenie
kontroli pozaplanowych. Zakres kontroli pozaplanowych może obejmować wszystkie lub
wybrane zagadnienia wymienione w ust. 2.
11. Krajowa Komisja Nadzoru prowadzi wykaz firm audytorskich wykonujących czynności
rewizji finansowej w jednostkach zainteresowania publicznego.
12. Wykaz, o którym mowa w ust. 11, podlega publikacji na stronie internetowej Krajowej
Izby Biegłych Rewidentów.
13. Do przeprowadzania kontroli, o których mowa w ust. 2, stosuje się odpowiednio przepisy
art. 75 – 82, przy czym uprawnienia Komisji Nadzoru Audytowego, o których mowa w tych
przepisach, wykonuje Krajowa Komisja Nadzoru.

Art. 27. 1. Po podpisaniu protokołu kontroli, w zależności od rodzaju i zakresu stwierdzonych
przez Krajową Komisję Nadzoru nieprawidłowości, Krajowa Komisja Nadzoru,
z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, niezwłocznie:

19
strony : 1 ... 3 . [ 4 ] . 5 ... 10 ... 20 ... 25

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: