eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o biegłych rewidentach i ich samorządzie, firmach audytorskich oraz o nadzorze publicznym

Rządowy projekt ustawy o biegłych rewidentach i ich samorządzie, firmach audytorskich oraz o nadzorze publicznym

- określenie zasad uzyskiwania tytułu i wykonywania zawodu biegłego rewidenta, organizacji samorządu zawodowego biegłych rewidentów, odpowiedzialności dyscyplinarnej biegłych rewidentów, działania firm audytorskich, w tym firm audytorskich wykonujących czynności rewizji finansowej w jednostkach zainteresowania publicznego, sprawowania nadzoru publicznego nad biegłymi rewidentami i firmami audytorskimi oraz samorządem zawodowym biegłych rewidentów, utworzenia i działania komitetów audytu w jednostkach zainteresowania publicznego, współpracy organu nadzoru publicznego z innymi organami nadzoru publicznegoz państw Unii Europejskiej i państw trzecich;- uchylenie poprzedniej ustawy o biegłych rewidentach i ich samorządzie;

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1627
  • Data wpłynięcia: 2009-01-22
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o biegłych rewidentach i ich samorządzie, podmiotach uprawnionych do badania sprawozdań finansowych oraz o nadzorze publicznym
  • data uchwalenia: 2009-05-07
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 77, poz. 649

1627

Art. 96. 1. Wpisowi do rejestru, o którym mowa w art. 95 ust. 1, podlega, na swój wniosek,
biegły rewident z państwa trzeciego, który zamierza przeprowadzać lub przeprowadza
badanie sprawozdania finansowego spółki zarejestrowanej w państwie trzecim, której papiery
wartościowe są dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym Rzeczypospolitej Polskiej.
2. Badanie sprawozdania finansowego sporządzone przez biegłego rewidenta z państwa
trzeciego, który nie został wpisany do rejestru, o którym mowa w art. 95 ust. 1, nie wywołuje
skutków prawnych.
3. Przepisu ust. 1 nie stosuje się, gdy badana spółka jest emitentem wyłącznie dłużnych
papierów wartościowych, których wartość nominalna w euro na dzień emisji wynosi na
jednostkę co najmniej 50 000 euro lub równowartość tej kwoty w innej walucie. Przeliczenia
na euro dokonuje się według średniego kursu, ustalonego przez Narodowy Bank Polski, na
dzień emisji.
4. Za wpis do rejestru, o którym mowa w ust. 1, pobierana jest opłata w wysokości 2 000 zł,
która stanowi dochód budżetu państwa.

Art. 97. 1. Wpisowi na listę, o której mowa w art. 95 ust. 1, podlega, na swój wniosek, firma
audytorska z państwa trzeciego, która zamierza przeprowadzać lub przeprowadza badanie
sprawozdania finansowego spółki zarejestrowanej w państwie trzecim, której papiery
wartościowe są dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym Rzeczypospolitej Polskiej, pod
warunkiem że:
1) większość członków zarządu firmy audytorskiej spełnia wymagania dla biegłych
rewidentów równoważne z wymaganiami przewidzianymi w ustawie;
2) firma audytorska zatrudnia do badania sprawozdań finansowych biegłych rewidentów
spełniających wymagania równoważne z wymaganiami przewidzianymi dla biegłych
rewidentów w ustawie;
3)
firma audytorska wykonuje badania sprawozdań finansowych zgodnie
z Międzynarodowymi Standardami Rewizji Finansowej lub ze standardami
równoważnymi;
4) firma audytorska publikuje na swojej stronie internetowej roczne sprawozdanie,
zawierające informacje, o których mowa w art. 88 pkt 1;
5) firma audytorska spełnia wymagania określone w art. 56, 57 i 60 lub wymagania
równoważne.

50
2. Badanie sprawozdania finansowego sporządzone przez firmę audytorską z państwa
trzeciego, która nie została wpisana na listę, o której mowa w art. 95 ust. 1, nie wywołuje
skutków prawnych.
3. Przepisu ust. 1 nie stosuje się, gdy badana spółka jest emitentem wyłącznie dłużnych
papierów wartościowych, których wartość nominalna w euro na dzień emisji wynosi na
jednostkę co najmniej 50 000 euro lub równowartość tej kwoty w innej walucie. Przeliczenia
na euro dokonuje się według średniego kursu, ustalonego przez Narodowy Bank Polski, na
dzień emisji.
4. Za wpis do rejestru, o którym mowa w ust. 1, pobierana jest opłata w wysokości 2 000 zł,
która stanowi dochód budżetu państwa.

Art. 98. 1. Komisja Nadzoru Audytowego może uznać:
1) system postępowania dyscyplinarnego w stosunku do biegłych rewidentów z państwa
trzeciego i system zapewnienia jakości w firmie audytorskiej z państwa trzeciego za
równoważny z wymaganiami przewidzianymi w ustawie; Komisja Nadzoru
Audytowego informuje o tym Komisję Europejską;
2) standardy, o których mowa w art. 97 ust. 1 pkt 3, za równoważne
z Międzynarodowymi Standardami Rewizji Finansowej;
3) wymagania, o których mowa w art. 97 ust. 1 pkt 1, 2 i 5, za równoważne
z wymaganiami przewidzianymi w ustawie.
2. Komisja Nadzoru Audytowego, realizując zadanie, o którym mowa w ust. 1, przyjmuje
ustalenia Komisji Europejskiej, a w razie braku takich ustaleń, kieruje się przy podejmowaniu
decyzji ustaleniami organów nadzoru publicznego z innych państw Unii Europejskiej lub
ustaleniami własnymi.

Art. 99. 1. Biegły rewident i firma audytorska z państwa trzeciego, wpisane do rejestru lub na
listę w trybie art. 96 ust. 1 lub art. 97 ust. 1, podlegają nadzorowi sprawowanemu przez
Komisję Nadzoru Audytowego, przepisom postępowania dyscyplinarnego oraz systemowi
zapewnienia jakości obowiązującym w Rzeczypospolitej Polskiej.
2. Komisja Nadzoru Audytowego może zwolnić biegłego rewidenta lub firmę audytorską
z państwa trzeciego na czas określony z podlegania systemowi zapewnienia jakości
obowiązującemu w Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli w ciągu ostatnich 3 lat została
przeprowadzona kontrola biegłego rewidenta lub firmy audytorskiej w państwie trzecim,

51
którego system zapewnienia jakości został uznany za równoważny z wymaganiami
przewidzianymi w ustawie.

Art. 100. Komisja Nadzoru Audytowego może odstąpić, na zasadzie wzajemności, od
stosowania przepisów art. 96 lub 97, jeżeli biegły rewident lub firma audytorska z państwa
trzeciego podlegają w tym państwie nadzorowi publicznemu, systemowi postępowania
dyscyplinarnego i systemowi zapewnienia jakości, które zostały uznane za równoważne z
wymaganiami przewidzianymi w ustawie.

Art. 101. 1. Komisja Nadzoru Audytowego może, na wniosek właściwego organu nadzoru
publicznego nad biegłymi rewidentami i firmami audytorskimi z państwa trzeciego, przekazać
temu organowi dokumentację rewizyjną, jeżeli:
1) dokumentacja dotyczy badania spółek, które wyemitowały papiery wartościowe
w tym państwie trzecim lub które wchodzą w skład grupy kapitałowej sporządzającej
skonsolidowane sprawozdanie finansowe w tym państwie trzecim, oraz
2) między Komisją Nadzoru Audytowego a organem nadzoru publicznego z państwa
trzeciego zostało zawarte porozumienie, o którym mowa w art. 102 ust. 1.
2. Przekazanie dokumentacji rewizyjnej, o której mowa w ust. 1, powinno być zgodne
z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2002 r. Nr 101,
poz. 926, z późn. zm.17)) i ustawą z dnia 22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych
(Dz. U. z 2005 r. Nr 196, poz. 1631, z późn. zm.18)), a tajemnica zawodowa powinna być
odpowiednio chroniona.
3. Biegły rewident lub firma audytorska jest obowiązana doręczyć Komisji Nadzoru
Audytowego, na jej żądanie, dokumentację rewizyjną w celu przekazania tej dokumentacji
organowi nadzoru z państwa trzeciego.

Art. 102. 1. W celu przekazywania dokumentacji, o której mowa w art. 101, Komisja Nadzoru
Audytowego zawiera z organem nadzoru publicznego z państwa trzeciego porozumienie,
które przewiduje na zasadzie wzajemności, że:
1) organ nadzoru publicznego z państwa trzeciego jest obowiązany uzasadnić wniosek
o przekazanie dokumentacji;
2) osoby zatrudnione w organie nadzoru publicznego z państwa trzeciego mające dostęp
do dokumentacji są obowiązane do zachowania tajemnicy zawodowej;

52
3) organ nadzoru publicznego z państwa trzeciego może wykorzystać otrzymaną
dokumentację wyłącznie w celu realizacji powierzonych mu zadań w ramach
sprawowania nadzoru, przeprowadzania postępowań dyscyplinarnych lub kontroli
w ramach systemu zapewnienia jakości w danym państwie trzecim.
2. Komisja Nadzoru Audytowego informuje Komisję Europejską o zawartym porozumieniu
i o jego istotnych postanowieniach.

Art. 103. Komisja Nadzoru Audytowego może odmówić przekazania organowi nadzoru
publicznego z państwa trzeciego dokumentacji, o której mowa w art. 101, jeżeli:
1) jej przekazanie mogłoby mieć wpływ na suwerenność, bezpieczeństwo lub porządek
publiczny Unii Europejskiej lub Rzeczypospolitej Polskiej;
2) przeciwko biegłemu rewidentowi lub firmie audytorskiej toczy się już postępowanie
sądowe w sprawie, której dotyczy wniosek organu nadzoru publicznego z państwa
trzeciego;
3) organ nadzoru publicznego z państwa trzeciego nie spełnia wymagań uznanych przez
Komisję Europejską za równoważne.

Rozdział 10
Przepisy zmieniające, przejściowe i końcowe

Art. 104. W ustawie z dnia 16 września 1982 r. – Prawo spółdzielcze (Dz. U. z 2003 r.
Nr 188, poz. 1848, z późn. zm.19)) uchyla się art. 240a.

Art. 105. W ustawie z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2002 r. Nr 76,
poz. 694, z późn. zm.2)) wprowadza się następujące zmiany:

1) w art. 65 dodaje się ust. 7 w brzmieniu:
„7. Opinię i raport z badania sprawozdania finansowego podpisuje kluczowy biegły
rewident przeprowadzający badanie.”;

2) w art. 66:
a) uchyla się ust. 1 – 3,
b) ust. 4 – 6 otrzymują brzmienie:

53
„4. Wyboru firmy audytorskiej do wykonywania czynności rewizji finansowej dokonuje
organ zatwierdzający sprawozdanie finansowe jednostki, chyba że statut, umowa lub inne
wiążące jednostkę przepisy prawa stanowią inaczej. Zarząd jednostki nie może dokonać
takiego wyboru.
5. Kierownik jednostki zawiera z firmą audytorską umowę o wykonanie czynności rewizji
finansowej w terminie umożliwiającym jej udział w inwentaryzacji znaczących
składników majątkowych. Koszty wykonania czynności rewizji finansowej ponosi
jednostka.
6. Czynności rewizji finansowej przeprowadzone z naruszeniem przepisów art. 56
ust. 2 – 4 ustawy z dnia ... o biegłych rewidentach i ich samorządzie, firmach audytorskich
oraz o nadzorze publicznym (Dz. U. Nr ..., poz. ...) są nieważne z mocy prawa.”,
c) dodaje się ust. 7 w brzmieniu:
„7. Rozwiązanie umowy, o której mowa w ust. 5, jest możliwe jedynie w sytuacji
zaistnienia uzasadnionej podstawy. Różnice poglądów w sprawie stosowania zasad
rachunkowości lub standardów rewizji finansowej nie stanowią uzasadnionej podstawy
rozwiązania umowy. O rozwiązaniu umowy o wykonanie czynności rewizji finansowej
kierownik jednostki oraz firma audytorska informują niezwłocznie Komisję Nadzoru
Audytowego.”;

3) art. 67a otrzymuje brzmienie:
„Art. 67a. Przepisy art. 65, art. 66 ust. 4, 5 i 7 oraz art. 67 stosuje się odpowiednio do
badania sprawozdań finansowych innych niż określone w art. 64.”;

4) w załączniku nr 1 w części „Dodatkowe informacje i objaśnienia” w ust. 4 pkt 6
otrzymuje brzmienie:

„6) wynagrodzeniu biegłego rewidenta lub firmy audytorskiej, wypłaconym lub należnym
za rok obrotowy odrębnie za:
a) obowiązkowe badanie rocznego sprawozdania finansowego,
b) inne usługi poświadczające,
c) usługi doradztwa podatkowego,
d) pozostałe usługi;”.

54
strony : 1 ... 10 . [ 11 ] . 12 ... 20 ... 25

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: