Rządowy projekt ustawy o gospodarowaniu składnikami mienia ruchomego Skarbu Państwa, ich pozyskiwaniu oraz o Agencji Uzbrojenia
projekt ustawy dotyczy utworzenia Agencji Uzbrojenia, odpowiedzialnej za pozyskiwanie bądź zbywanie uzbrojenia i sprzętu dla wojska, zgodnie ze standardami NATO i UE
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1626
- Data wpłynięcia: 2009-01-23
- Uchwalenie:
1626
Agencji Mienia Wojskowego. Właścicielem zbywanego mienia byłaby jednostka
(jednostki) określone przez Ministra Obrony Narodowej, która utrzymywałaby mienie
w magazynach i na ewidencji w oparciu o posiadane struktury,
4) AU będzie działać na podstawie ustawy i statutu nadanego rozporządzeniem Ministra
Obrony Narodowej. Statut ma określić jej szczegółową organizację wewnętrzną i zadania,
uwzględniając zakres zadań realizowanych przez Agencję i potrzebę ich sprawnego
wykonywania.
Jednocześnie zakłada się, że w AU zostaną zatrudnieni pracownicy AMW, której zadania
docelowo przejmie AU. Aczkolwiek przy założeniu wysokości płac w AU na poziomie płac
w resorcie obrony narodowej pracownicy AMW mogą nie być zainteresowani takim
zatrudnieniem, ponieważ ich poziom płac jest obecnie wyższy. Planuje się również
zatrudnienie przez AU żołnierzy zawodowych i pracowników cywilnych komórek i jednostek
organizacyjnych Ministerstwa Obrony Narodowej, w tym z Departamentu Zaopatrywania Sił
Zbrojnych – 85 osób, Departamentu Polityki Zbrojeniowej – 25 osób, Biura Analiz Rynku
Uzbrojenia – docelowo 57 osób.
Dodatkowo w związku z przejęciem zagospodarowania mienia jednostek
organizacyjnych podległych i nadzorowanych przez ministra właściwego do spraw
wewnętrznych zachodzi konieczność docelowego zatrudnienia ok. 30 osób.
Z tego względu ogólny poziom zatrudnienia w Agencji Uzbrojenia przewiduje się
na ok. 360 osób.
W zakresie tworzenia AU przyjęto założenie, że zostanie ona wyposażona w mienie
ruchome komórek organizacyjnych, których zadania docelowo przejmie, tj. Departamentu
Zaopatrywania Sił Zbrojnych (DZ SZ) i Departamentu Polityki Zbrojeniowej (DPZ). Zakłada
się również przejęcie na własność budynku o powierzchni użytkowej 3.295 m² wraz
z istniejącym wyposażeniem (zlokalizowanego na działce o powierzchni 0,2367 ha)
stanowiącego obecnie siedzibę Biura Agencji Mienia Wojskowego w m.st. Warszawa.
Zasadnicze zadania AU:
1. Do zadań Agencji realizowanych w imieniu i na rzecz Ministra Obrony Narodowej
będzie należało:
1) gospodarowanie składnikami mienia ruchomego, w tym;
a) będącymi towarami o znaczeniu strategicznym, do których stosuje się ustawę z dnia
29 listopada 2000 r. o obrocie z zagranicą towarami, technologiami i usługami o znaczeniu
5
strategicznym dla bezpieczeństwa państwa, a także dla utrzymania międzynarodowego
pokoju i bezpieczeństwa (Dz. U. z 2004 r. Nr 229, poz. 2315),
b) będącymi bronią, amunicją, materiałami wybuchowymi, materiałami niebezpiecznymi
oraz wyrobami i technologiami o przeznaczeniu wojskowym i policyjnym w rozumieniu
ustawy z dnia 22 czerwca 2001 r. o wykonywaniu działalności gospodarczej w zakresie
wytwarzania i obrotu materiałami wybuchowymi, bronią, amunicją oraz wyrobami
i technologią o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym,
c) uzbrojeniem i sprzętem wojskowym w wykonaniu umów międzynarodowych,
2) udział w pozyskiwaniu uzbrojenia i sprzętu wojskowego oraz innych wyrobów na
potrzeby jednostek organizacyjnych, w tym nabywanie składników mienia ruchomego:
a) będących towarami o znaczeniu strategicznym, do których stosuje się ustawę z dnia
29 listopada 2000 r. o obrocie z zagranicą towarami, technologiami i usługami
o
znaczeniu strategicznym dla bezpieczeństwa państwa, a także dla utrzymania
międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa,
b) będących bronią, amunicją, materiałami wybuchowymi, materiałami niebezpiecznymi
oraz wyrobami i technologiami o przeznaczeniu wojskowym i policyjnym
w rozumieniu ustawy z dnia 22 czerwca 2001 r. o wykonywaniu działalności
gospodarczej w zakresie wytwarzania i obrotu materiałami wybuchowymi, bronią,
amunicją oraz wyrobami i technologią o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym,
c) uzbrojenia i sprzętu wojskowego w wykonaniu umów międzynarodowych,
3) udzielanie zamówień publicznych, w celu wyposażenia jednostek organizacyjnych
w uzbrojenie i sprzęt wojskowy oraz inne wyroby,
4) wywóz poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uzbrojenia i sprzętu wojskowego oraz
innych wyrobów w celu ich naprawy, serwisowania oraz pomocy technicznej, w tym
zamiany na uzbrojenie i sprzęt wojskowy sprawny technicznie,
5) wykonywanie czynności, o których mowa w art. 6,
6) gromadzenie, archiwizacja, udostępnianie dokumentacji technicznej dotyczącej uzbrojenia
i sprzętu wojskowego oraz innych wyrobów oraz zarządzanie prawami autorskimi
i prawami pochodnymi, a także prawami własności przemysłowej Skarbu Państwa
reprezentowanego przez Ministra Obrony Narodowej,
2. Do zadań Agencji realizowanych w imieniu i na rzecz ministra właściwego do spraw
wewnętrznych albo upoważnionych przez niego organów należy gospodarowanie
składnikami mienia ruchomego zbędnego, przychody z gospodarowania składnikami mienia
ruchomego zbędnego Skarbu Państwa, będącego w posiadaniu jednostek organizacyjnych
6
podległych ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych lub przez niego nadzorowanych
oraz jednostek organizacyjnych Policji, Państwowej Straży Pożarnej i Straży Granicznej,
w wysokości 7 % uzyskanych wpływów.
3. Do zadań własnych Agencji należy:
1) analiza rynku uzbrojenia i sprzętu wojskowego oraz innych wyrobów, które mogą być
wykorzystane przez jednostki organizacyjne, w szczególności w zakresie stosowania
nowych technologii i rozwiązań konstrukcyjnych oraz możliwości realizacji zamówień,
2) dokonywanie importu towarów, technologii i usług o znaczeniu strategicznym dla
bezpieczeństwa państwa, a także dla utrzymania międzynarodowego pokoju
i bezpieczeństwa, a także wywóz uzbrojenia i sprzętu wojskowego oraz innych wyrobów
w celu ich naprawy, serwisowania oraz pomocy technicznej, w tym wymiany na
uzbrojenie i sprzęt wojskowy sprawny technicznie w ramach zapewnienia sprawności
technicznej oraz zdolności operacyjnej Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej,
3) dokonywanie obrotu z zagranicą towarami, technologiami i usługami o znaczeniu
strategicznym dla bezpieczeństwa państwa, a także dla utrzymania międzynarodowego
pokoju i bezpieczeństwa.
Projekt zakłada możliwość zatrudnienia z pominięciem trybu konkursowego
pracowników cywilnych i żołnierzy zawodowych Departamentu Zaopatrywania Sił
Zbrojnych, Departamentu Polityki Zbrojeniowej i jednostki organizacyjnej Ministerstwa
Obrony Narodowej pn. Biuro Analiz Rynku Uzbrojenia (BARU) oraz części pracowników
AMW. Preferencyjne zatrudnienie będzie dotyczyło tylko osób, których zadania przejmie
docelowo AU. Analogiczne rozwiązanie zastosowano w trakcie tworzenia Prokuratorii
Generalnej Skarbu Państwa.
Zgodnie z ustaleniami Komisji Budżetowej Ministerstwa Obrony Narodowej z dnia
17 czerwca 2008 r. poziom płac w nowo utworzonej AU ma być dostosowany do
porównywalnych stanowisk w resorcie obrony narodowej.
Przychodami AU jako państwowej osoby prawnej będą:
1) dotacja z budżetu państwa – część 29. Obrona Narodowa – w tym przeznaczona na
pokrycie kosztów działalności AU, jako państwowej osoby prawnej,
2) przychody z gospodarowania składnikami mienia ruchomego zbędnego Skarbu Państwa,
będącego w posiadaniu jednostek organizacyjnych podległych ministrowi właściwemu do
spraw wewnętrznych lub przez niego nadzorowanych oraz jednostek organizacyjnych
Policji, Państwowej Straży Pożarnej i Straży Granicznej, w wysokości 7 % uzyskanych
wpływów,
7
3) przychody z innych tytułów.
Minister Obrony Narodowej będzie mógł wyrazić zgodę na gospodarowanie mieniem
ruchomym w przypadku (sprzedaż z magazynów wojska), gdy będzie to ekonomicznie
uzasadnione, w szczególności gdy występują nadwyżki lub gdy będzie istniała możliwość
wejścia w posiadanie uzbrojenia i wyrobów o korzystniejszych parametrach użytkowych.
Projekt ustawy zakłada zmianę ustawy z dnia 11 września 2003 r. o służbie wojskowej
żołnierzy zawodowych (Dz. U. z 2008 r. Nr 141, poz. 892) w zakresie możliwości
zróżnicowania grup uposażenia oraz stawek w poszczególnych grupach uposażenia
uwzględniających rangę stanowiska, zakres wykonywanych zadań służbowych oraz
ponoszonej odpowiedzialności na stanowisku służbowym oraz zróżnicowanie grup
uposażenia i stawek w poszczególnych grupach uposażenia z tytułu wrażliwości stanowisk
służbowych związanych z realizacją zamówień publicznych. Przedmiotowe propozycje
z jednej strony miałyby na celu przeciwdziałać „korupcji w wojsku” (jako rozwinięcie
rozwiązania zastosowanego w art. 122a ustawy z dnia 11 września 2003 r. o służbie
wojskowej żołnierzy zawodowych), a z drugiej wpływać na pożądaną stabilizację struktur
kadrowych na stanowiskach odpowiedzialnych za realizację zamówień publicznych wojska
osiągających poziom 4,5 mld zł, która jest istotnie zachwiana w związku z wypowiadaniem
stosunku służbowego przez żołnierzy zawodowych na tych stanowiskach spowodowanym
długotrwałymi (często nieskończonymi) postępowaniami organów ścigania,
niepotwierdzonymi wyrokami sądowymi.
Treść przedmiotowego projektu została zamieszczona w Biuletynie Informacji
Publicznej na stronie internetowej Ministerstwa Obrony Narodowej, stosownie do wymogów
art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa
(Dz. U. Nr 169, poz. 1414). W ramach ustawy lobbingowej nie zgłosiły się podmioty
zainteresowane.
8
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
1. Podmioty, na które oddziałuje projekt aktu prawnego
Przedmiotowy projekt ustawy obejmie zakresem podmiotowym wszystkie komórki
organizacyjne urzędu Ministra Obrony Narodowej, jednostki organizacyjne podległe
Ministrowi Obrony Narodowej oraz przez niego nadzorowane, z wyłączeniem uczelni
wojskowych i szkół wojskowych, Wojskowej Agencji Mieszkaniowej, przedsiębiorstw
państwowych, zakładów opieki zdrowotnej, jednostek badawczo-rozwojowych oraz spółek
Skarbu Państwa, nadzorowanych przez Ministra Obrony Narodowej, dla których jest on
organem założycielskim lub wykonuje uprawnienia majątkowe Skarbu Państwa.
2. Wyniki przeprowadzonych konsultacji społecznych
Projekt ustawy został poddany konsultacjom społecznym z Niezależnym Samorządnym
Związkiem Zawodowym Pracowników Wojska, Ogólnopolskim Związkiem Zawodowym
Byłych
ołnierzy Zawodowych i Konwentem Dziekanów Korpusu Oficerów Wojska
Polskiego. Wszystkie zgłoszone uwagi zostały uwzględnione.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa
i budżety samorządów terytorialnych
Projektowana ustawa spowoduje skutki finansowe dla budżetu państwa w części 29.
Obrona Narodowa w wysokości ok. 95 mln zł, według cen i stawek płac z 2008 r. (koszty
funkcjonowania AMW to ok. 156 mln zł). Konieczne będzie przekazywanie corocznie przez
Ministra Obrony Narodowej dotacji podmiotowej na utrzymanie AU, której wysokość będzie
ustalana w trybie i na zasadach określonych w przepisach regulujących obszar finansów
publicznych.
Ponadto, na podstawie wprowadzonych przepisów upraszczających procedurę sprzedaży
zbędnego sprzętu, uwzględniono w ramach powyższych kosztów środki w wysokości
ok. 50 mln zł z przeznaczeniem na utylizację odpadów.
Jednocześnie, w ramach przedstawionych skutków finansowych, nie uwzględniono
kosztów umundurowania, wyżywienia, uzbrojenia itp., które nie będą związane bezpośrednio
z kosztami funkcjonowania AU. Jednocześnie, ze względu na brak informacji o ilości UiSW
planowanego do przekazania AU w kolejnych latach, nie można oszacować wartości
przychodów Agencji.
9
(jednostki) określone przez Ministra Obrony Narodowej, która utrzymywałaby mienie
w magazynach i na ewidencji w oparciu o posiadane struktury,
4) AU będzie działać na podstawie ustawy i statutu nadanego rozporządzeniem Ministra
Obrony Narodowej. Statut ma określić jej szczegółową organizację wewnętrzną i zadania,
uwzględniając zakres zadań realizowanych przez Agencję i potrzebę ich sprawnego
wykonywania.
Jednocześnie zakłada się, że w AU zostaną zatrudnieni pracownicy AMW, której zadania
docelowo przejmie AU. Aczkolwiek przy założeniu wysokości płac w AU na poziomie płac
w resorcie obrony narodowej pracownicy AMW mogą nie być zainteresowani takim
zatrudnieniem, ponieważ ich poziom płac jest obecnie wyższy. Planuje się również
zatrudnienie przez AU żołnierzy zawodowych i pracowników cywilnych komórek i jednostek
organizacyjnych Ministerstwa Obrony Narodowej, w tym z Departamentu Zaopatrywania Sił
Zbrojnych – 85 osób, Departamentu Polityki Zbrojeniowej – 25 osób, Biura Analiz Rynku
Uzbrojenia – docelowo 57 osób.
Dodatkowo w związku z przejęciem zagospodarowania mienia jednostek
organizacyjnych podległych i nadzorowanych przez ministra właściwego do spraw
wewnętrznych zachodzi konieczność docelowego zatrudnienia ok. 30 osób.
Z tego względu ogólny poziom zatrudnienia w Agencji Uzbrojenia przewiduje się
na ok. 360 osób.
W zakresie tworzenia AU przyjęto założenie, że zostanie ona wyposażona w mienie
ruchome komórek organizacyjnych, których zadania docelowo przejmie, tj. Departamentu
Zaopatrywania Sił Zbrojnych (DZ SZ) i Departamentu Polityki Zbrojeniowej (DPZ). Zakłada
się również przejęcie na własność budynku o powierzchni użytkowej 3.295 m² wraz
z istniejącym wyposażeniem (zlokalizowanego na działce o powierzchni 0,2367 ha)
stanowiącego obecnie siedzibę Biura Agencji Mienia Wojskowego w m.st. Warszawa.
Zasadnicze zadania AU:
1. Do zadań Agencji realizowanych w imieniu i na rzecz Ministra Obrony Narodowej
będzie należało:
1) gospodarowanie składnikami mienia ruchomego, w tym;
a) będącymi towarami o znaczeniu strategicznym, do których stosuje się ustawę z dnia
29 listopada 2000 r. o obrocie z zagranicą towarami, technologiami i usługami o znaczeniu
5
strategicznym dla bezpieczeństwa państwa, a także dla utrzymania międzynarodowego
pokoju i bezpieczeństwa (Dz. U. z 2004 r. Nr 229, poz. 2315),
b) będącymi bronią, amunicją, materiałami wybuchowymi, materiałami niebezpiecznymi
oraz wyrobami i technologiami o przeznaczeniu wojskowym i policyjnym w rozumieniu
ustawy z dnia 22 czerwca 2001 r. o wykonywaniu działalności gospodarczej w zakresie
wytwarzania i obrotu materiałami wybuchowymi, bronią, amunicją oraz wyrobami
i technologią o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym,
c) uzbrojeniem i sprzętem wojskowym w wykonaniu umów międzynarodowych,
2) udział w pozyskiwaniu uzbrojenia i sprzętu wojskowego oraz innych wyrobów na
potrzeby jednostek organizacyjnych, w tym nabywanie składników mienia ruchomego:
a) będących towarami o znaczeniu strategicznym, do których stosuje się ustawę z dnia
29 listopada 2000 r. o obrocie z zagranicą towarami, technologiami i usługami
o
znaczeniu strategicznym dla bezpieczeństwa państwa, a także dla utrzymania
międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa,
b) będących bronią, amunicją, materiałami wybuchowymi, materiałami niebezpiecznymi
oraz wyrobami i technologiami o przeznaczeniu wojskowym i policyjnym
w rozumieniu ustawy z dnia 22 czerwca 2001 r. o wykonywaniu działalności
gospodarczej w zakresie wytwarzania i obrotu materiałami wybuchowymi, bronią,
amunicją oraz wyrobami i technologią o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym,
c) uzbrojenia i sprzętu wojskowego w wykonaniu umów międzynarodowych,
3) udzielanie zamówień publicznych, w celu wyposażenia jednostek organizacyjnych
w uzbrojenie i sprzęt wojskowy oraz inne wyroby,
4) wywóz poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uzbrojenia i sprzętu wojskowego oraz
innych wyrobów w celu ich naprawy, serwisowania oraz pomocy technicznej, w tym
zamiany na uzbrojenie i sprzęt wojskowy sprawny technicznie,
5) wykonywanie czynności, o których mowa w art. 6,
6) gromadzenie, archiwizacja, udostępnianie dokumentacji technicznej dotyczącej uzbrojenia
i sprzętu wojskowego oraz innych wyrobów oraz zarządzanie prawami autorskimi
i prawami pochodnymi, a także prawami własności przemysłowej Skarbu Państwa
reprezentowanego przez Ministra Obrony Narodowej,
2. Do zadań Agencji realizowanych w imieniu i na rzecz ministra właściwego do spraw
wewnętrznych albo upoważnionych przez niego organów należy gospodarowanie
składnikami mienia ruchomego zbędnego, przychody z gospodarowania składnikami mienia
ruchomego zbędnego Skarbu Państwa, będącego w posiadaniu jednostek organizacyjnych
6
podległych ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych lub przez niego nadzorowanych
oraz jednostek organizacyjnych Policji, Państwowej Straży Pożarnej i Straży Granicznej,
w wysokości 7 % uzyskanych wpływów.
3. Do zadań własnych Agencji należy:
1) analiza rynku uzbrojenia i sprzętu wojskowego oraz innych wyrobów, które mogą być
wykorzystane przez jednostki organizacyjne, w szczególności w zakresie stosowania
nowych technologii i rozwiązań konstrukcyjnych oraz możliwości realizacji zamówień,
2) dokonywanie importu towarów, technologii i usług o znaczeniu strategicznym dla
bezpieczeństwa państwa, a także dla utrzymania międzynarodowego pokoju
i bezpieczeństwa, a także wywóz uzbrojenia i sprzętu wojskowego oraz innych wyrobów
w celu ich naprawy, serwisowania oraz pomocy technicznej, w tym wymiany na
uzbrojenie i sprzęt wojskowy sprawny technicznie w ramach zapewnienia sprawności
technicznej oraz zdolności operacyjnej Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej,
3) dokonywanie obrotu z zagranicą towarami, technologiami i usługami o znaczeniu
strategicznym dla bezpieczeństwa państwa, a także dla utrzymania międzynarodowego
pokoju i bezpieczeństwa.
Projekt zakłada możliwość zatrudnienia z pominięciem trybu konkursowego
pracowników cywilnych i żołnierzy zawodowych Departamentu Zaopatrywania Sił
Zbrojnych, Departamentu Polityki Zbrojeniowej i jednostki organizacyjnej Ministerstwa
Obrony Narodowej pn. Biuro Analiz Rynku Uzbrojenia (BARU) oraz części pracowników
AMW. Preferencyjne zatrudnienie będzie dotyczyło tylko osób, których zadania przejmie
docelowo AU. Analogiczne rozwiązanie zastosowano w trakcie tworzenia Prokuratorii
Generalnej Skarbu Państwa.
Zgodnie z ustaleniami Komisji Budżetowej Ministerstwa Obrony Narodowej z dnia
17 czerwca 2008 r. poziom płac w nowo utworzonej AU ma być dostosowany do
porównywalnych stanowisk w resorcie obrony narodowej.
Przychodami AU jako państwowej osoby prawnej będą:
1) dotacja z budżetu państwa – część 29. Obrona Narodowa – w tym przeznaczona na
pokrycie kosztów działalności AU, jako państwowej osoby prawnej,
2) przychody z gospodarowania składnikami mienia ruchomego zbędnego Skarbu Państwa,
będącego w posiadaniu jednostek organizacyjnych podległych ministrowi właściwemu do
spraw wewnętrznych lub przez niego nadzorowanych oraz jednostek organizacyjnych
Policji, Państwowej Straży Pożarnej i Straży Granicznej, w wysokości 7 % uzyskanych
wpływów,
7
3) przychody z innych tytułów.
Minister Obrony Narodowej będzie mógł wyrazić zgodę na gospodarowanie mieniem
ruchomym w przypadku (sprzedaż z magazynów wojska), gdy będzie to ekonomicznie
uzasadnione, w szczególności gdy występują nadwyżki lub gdy będzie istniała możliwość
wejścia w posiadanie uzbrojenia i wyrobów o korzystniejszych parametrach użytkowych.
Projekt ustawy zakłada zmianę ustawy z dnia 11 września 2003 r. o służbie wojskowej
żołnierzy zawodowych (Dz. U. z 2008 r. Nr 141, poz. 892) w zakresie możliwości
zróżnicowania grup uposażenia oraz stawek w poszczególnych grupach uposażenia
uwzględniających rangę stanowiska, zakres wykonywanych zadań służbowych oraz
ponoszonej odpowiedzialności na stanowisku służbowym oraz zróżnicowanie grup
uposażenia i stawek w poszczególnych grupach uposażenia z tytułu wrażliwości stanowisk
służbowych związanych z realizacją zamówień publicznych. Przedmiotowe propozycje
z jednej strony miałyby na celu przeciwdziałać „korupcji w wojsku” (jako rozwinięcie
rozwiązania zastosowanego w art. 122a ustawy z dnia 11 września 2003 r. o służbie
wojskowej żołnierzy zawodowych), a z drugiej wpływać na pożądaną stabilizację struktur
kadrowych na stanowiskach odpowiedzialnych za realizację zamówień publicznych wojska
osiągających poziom 4,5 mld zł, która jest istotnie zachwiana w związku z wypowiadaniem
stosunku służbowego przez żołnierzy zawodowych na tych stanowiskach spowodowanym
długotrwałymi (często nieskończonymi) postępowaniami organów ścigania,
niepotwierdzonymi wyrokami sądowymi.
Treść przedmiotowego projektu została zamieszczona w Biuletynie Informacji
Publicznej na stronie internetowej Ministerstwa Obrony Narodowej, stosownie do wymogów
art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa
(Dz. U. Nr 169, poz. 1414). W ramach ustawy lobbingowej nie zgłosiły się podmioty
zainteresowane.
8
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
1. Podmioty, na które oddziałuje projekt aktu prawnego
Przedmiotowy projekt ustawy obejmie zakresem podmiotowym wszystkie komórki
organizacyjne urzędu Ministra Obrony Narodowej, jednostki organizacyjne podległe
Ministrowi Obrony Narodowej oraz przez niego nadzorowane, z wyłączeniem uczelni
wojskowych i szkół wojskowych, Wojskowej Agencji Mieszkaniowej, przedsiębiorstw
państwowych, zakładów opieki zdrowotnej, jednostek badawczo-rozwojowych oraz spółek
Skarbu Państwa, nadzorowanych przez Ministra Obrony Narodowej, dla których jest on
organem założycielskim lub wykonuje uprawnienia majątkowe Skarbu Państwa.
2. Wyniki przeprowadzonych konsultacji społecznych
Projekt ustawy został poddany konsultacjom społecznym z Niezależnym Samorządnym
Związkiem Zawodowym Pracowników Wojska, Ogólnopolskim Związkiem Zawodowym
Byłych
ołnierzy Zawodowych i Konwentem Dziekanów Korpusu Oficerów Wojska
Polskiego. Wszystkie zgłoszone uwagi zostały uwzględnione.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa
i budżety samorządów terytorialnych
Projektowana ustawa spowoduje skutki finansowe dla budżetu państwa w części 29.
Obrona Narodowa w wysokości ok. 95 mln zł, według cen i stawek płac z 2008 r. (koszty
funkcjonowania AMW to ok. 156 mln zł). Konieczne będzie przekazywanie corocznie przez
Ministra Obrony Narodowej dotacji podmiotowej na utrzymanie AU, której wysokość będzie
ustalana w trybie i na zasadach określonych w przepisach regulujących obszar finansów
publicznych.
Ponadto, na podstawie wprowadzonych przepisów upraszczających procedurę sprzedaży
zbędnego sprzętu, uwzględniono w ramach powyższych kosztów środki w wysokości
ok. 50 mln zł z przeznaczeniem na utylizację odpadów.
Jednocześnie, w ramach przedstawionych skutków finansowych, nie uwzględniono
kosztów umundurowania, wyżywienia, uzbrojenia itp., które nie będą związane bezpośrednio
z kosztami funkcjonowania AU. Jednocześnie, ze względu na brak informacji o ilości UiSW
planowanego do przekazania AU w kolejnych latach, nie można oszacować wartości
przychodów Agencji.
9