eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Narodowym Banku Polskim oraz ustawy - Prawo dewizowe

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Narodowym Banku Polskim oraz ustawy - Prawo dewizowe

projekt ustawy dotyczy umożliwienia efektywniejszego pozyskiwania przez NBP danych statystycznych od podmiotów spoza sektora bankowego, a zwłaszcza od funduszy inwestycyjnych w celu ustalania i realizowania polityki pieniężnej oraz sporządzania okresowych ocen sytuacji pieniężnej państwa

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1620
  • Data wpłynięcia: 2009-01-15
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o Narodowym Banku Polskim oraz ustawy - Prawo dewizowe
  • data uchwalenia: 2009-03-05
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 69, poz. 589

1620

Nr
Wartości
Lp. Pojęcie Opis
pojęcia
Uwagi
formularza
dopuszczalne wpisu
Odsetki – stan na
początek okresu sprawozdawczego/
koniec okresu
według stanu na koniec okresu
sprawozdawczego.
52 Odsetki
zapłacone Warto ć odsetek zapłaconych w okresie FIN.25 warto ć

sprawozdawczym.

53 Pozostałe zmiany
Inne zmiany warto ci, które nie
FIN.03
warto ć
Pozostałe zmiany obejmują zmiany w klasyfikacji
wynikają z transakcji, zmian wyceny lub
FIN.04

instrumentów finansowych, wynikające ze zmian w
różnic kursowych.
FIN.05
metodologii oraz z przeniesienia podmiotu do
FIN.06
innego sektora. Są z to zmiany będące wynikiem
FIN.10
jedynie przesunięć w stanach między
FIN.11
poszczególnymi kategoriami, a nie będące
FIN.13
rezultatem transakcji.
FIN.22
Przykładowe operacje powodujące powstanie
FIN.23
pozostałych zmian to:
• zamiana obligacji zamiennych na akcje,
• zamiana praw do akcji na akcje.
54 Różnice kursowe
Zmiany w warto ci pozycji wynikające z
FIN.03
warto ć
Zmiany stanów wynikające z wpływu zmian kursów
różnic kursowych, w rozumieniu art. 30
FIN.04

walut na pozycje bilansowe wyrażone w walutach
ustawy z 29 wrze nia 1994 r. o
FIN.05
obcych, przeliczone na złote.
rachunkowo ci (Dz.U.02.76.694 z późn. FIN.06
zm.), wyrażone w złotych.
FIN.10
FIN.11
FIN.13
FIN.22
FIN.23
55 Termin
pierwotny
Czas
obowiązywania umów, z których FIN.06
• K - do 1 roku
Je li dany instrument jest płatny na żądanie, to
wynikają instrumenty finansowe, liczony
włącznie
należy go zakwalifikować jako instrument z
od dnia zawarcia umowy do dnia, w
• A - powyżej 1 roku
terminem pierwotnym do jednego roku włącznie.
którym upływa termin jej rozliczenia. Dla
do 2 lat włącznie
Je li termin spłaty nie jest okre lony, to taki
dłużnych papierów warto ciowych jest
• B - powyżej 2 lat
instrument należy zakwalifikować jako instrument z
to okres od daty emisji do daty wykupu
terminem pierwotnym powyżej dwóch lat.
lub umorzenia. Dla należno ci i
zobowiązań jest to okres spłaty
okre lony w umowie. Dla należno ci lub FIN.07
• K - do 1 roku
Je li dany instrument jest płatny na żądanie należy
zobowiązań rozłożonych na raty jest to FIN.08
włącznie
go zakwalifikować jako instrument z terminem
termin spłaty ostatniej raty.
• D - powyżej 1 roku
pierwotnym do jednego roku włącznie. Je li termin
FIN.21
spłaty nie jest okre lony, to taki instrument należy
zakwalifikować jako instrument z terminem
pierwotnym powyżej jednego roku.
56 Transakcje - sprzedaż Warto ć składników lokat sprzedanych
FIN.04
warto ć
Kategoria ta obejmuje wypłacone odsetki od
w okresie sprawozdawczym.
FIN.06
dłużnych papierów warto ciowych.

50
Nr
Wartości
Lp. Pojęcie Opis
pojęcia
Uwagi
formularza
dopuszczalne wpisu

FIN.03
warto ć

FIN.05
FIN.10
FIN.11
FIN.12
FIN.13
FIN.22
FIN.23
57 Transakcje - umorzenie
Warto ć jednostek uczestnictwa/
FIN.15
warto ć

certyfikatów inwestycyjnych
FIN.16

umorzonych w okresie
FIN.17
sprawozdawczym.
FIN.18
FIN.19
FIN.20
58 Transakcje - zakup
Warto ć składników lokat zakupionych
FIN.03
warto ć

w okresie sprawozdawczym.
FIN.04


FIN.05
FIN.06
FIN.10
FIN.11
FIN.12
FIN.13
FIN.22
FIN.23
59 Transakcje - zbycie
Warto ć jednostek
FIN.15
warto ć

uczestnictwa/certyfikatów
FIN.16

inwestycyjnych zbytych (w okresie
FIN.17
sprawozdawczym.

FIN.18
FIN.19
FIN.20
60 Warto ć bilansowa
Warto ć aktywów/zobowiązań podmiotu FIN.05
warto ć Warto ć bilansowa na koniec okresu
sprawozdawczego ustalona na dzień
FIN.06
sprawozdawczego równa się warto ci bilansowej
sporządzenia raportu
na początek okresu powiększonej o transakcje
FIN.13
sprawozdawczego zgodnie zapisami w
zakupu/zbycia, zmniejszonej o transakcje
księgach rachunkowych podmiotu
sprzedaży/umorzenia, z uwzględnieniem zmian
sprawozdawczego.
wyceny, różnic kursowych i pozostałych zmian.

51
Nr
Wartości
Lp. Pojęcie Opis
pojęcia
Uwagi
formularza
dopuszczalne wpisu

FIN.03
warto ć
Warto ci w poszczególnych kolumnach formularza
FIN.04

nie są powiązane zależno ciami rachunkowymi.
FIN.07

FIN.08
FIN.09
FIN.12
FIN.14
FIN.15
FIN.16
FIN.17
FIN.18
FIN.19
FIN.20
FIN.21
FIN.24
61 Warto ć nominalna
Jest to warto ć instrumentu bazowego.
FIN.10
warto ć

(stan na początek

FIN.11

okresu)/Warto ć
FIN.22
nominalna (stan na
koniec okresu)
FIN.23
62 Warto ć rynkowa (stan
Dla instrumentów pochodnych
FIN.10
warto ć
W kolumnie tej należy podać warto ć instrumentu
na początek
asymetrycznych (opcji) jest to warto ć
FIN.11

na początek okresu sprawozdawczego, która
okresu)/Warto ć
godziwa instrumentu pochodnego
powinna być równa jego warto ci na koniec
FIN.22
rynkowa (stan na
odpowiednio na początek/koniec okresu
poprzedniego okresu sprawozdawczego
koniec okresu)
sprawozdawczego, tj. bieżąca warto ć
FIN.23
(odpowiednio miesiąca, kwartału, roku).
premii opcyjnej.
Jeżeli na koniec poprzedniego okresu
Dla instrumentów pochodnych
sprawozdawczego instrument istniał, ale jego
symetrycznych jest to warto ć godziwa
warto ć była równa zero to na początek kolejnego
instrumentu pochodnego odpowiednio
okresu sprawozdawczego dla tego instrumentu
na początek/koniec okresu
należy również wpisać „0”. W przypadku niektórych
sprawozdawczego, tj. bieżąca warto ć
instrumentów (np. pochodnych instrumentów
umownego zysku bądź straty z pozycji.
finansowych) występujących w ciągu okresu
sprawozdawczego, a wykazujących stany zerowe
na początek lub koniec okresu sprawozdawczego
należy również podać warto ć „0” w pozycji na
początek lub koniec okresu.
63 Zmiana wyceny
Zmiana wyceny aktywów i zobowiązań
FIN.04
warto ć
Kategoria ta obejmuje naliczone (niezapłacone)
dotyczy wahań wyceny aktywów i
FIN.06
odsetki od dłużnych papierów warto ciowych.

52
Nr
Wartości
Lp. Pojęcie Opis
pojęcia
Uwagi
formularza
dopuszczalne wpisu
zobowiązań spowodowanych zmianą
FIN.03
warto ć

ich warto ci księgowej. Zmiana wyceny
FIN.05
uwzględnia zmiany zachodzące w
okresie sprawozdawczym w warto ci
FIN.10
stanów między początkiem a końcem
FIN.13
okresu, wynikające ze zmiany warto ci
FIN.22
podstawowej według której są
FIN.23
księgowane.
53

U Z A S A D N I E N I E

Czę ć ogólna
Projekt rozporządzenia stanowi realizację delegacji ustawowej zawartej w art. 23 ust.
2c ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o Narodowym Banku Polskim (Dz. U. z 2005 r. Nr 1,
poz. 2 i Nr 167, poz. 1398, z 2006 r. Nr 157, poz. 1119, z 2007 r. Nr 25, poz. 162 i Nr 61,
poz. 410 oraz z 2008 r. Nr 209, poz. 1315 i 1317). Zgodnie z tre cią wyżej wymienionej
delegacji minister wła ciwy do spraw instytucji finansowych okre li w drodze rozporządzenia
sposób, szczegółowy zakres i terminy przekazywania przez fundusze inwestycyjne danych
niezbędnych do ustalania polityki pieniężnej i okresowych ocen sytuacji pieniężnej państwa.
Obserwowane od kilku lat rosnące znaczenie instytucji spoza sektora bankowego na
rynku finansowym stwarza potrzebę monitorowania ich pozycji i udziału w tym rynku. Jedną z
najważniejszych grup takich instytucji są fundusze inwestycyjne. W długim horyzoncie czasu
notuje się rosnący udział oszczędno ci inwestorów w tych instytucjach. Monitorowanie
zjawisk zachodzących na rynku finansowym jest istotne bez względu na to, w jakiej fazie
cyklu koniunkturalnego znajduje się gospodarka. Pomimo, że obecna sytuacja na wiatowym
i krajowym rynku finansowym spowodowała spadek wielko ci aktywów funduszy
inwestycyjnych, poziom tych aktywów jest nadal istotny dla analizy polityki pieniężnej.
Posiadanie danych opisujących mechanizm transmisji pieniądza w gospodarce, w tym
przepływu
rodków finansowych z instytucji bankowych do finansowych instytucji
pozabankowych staje się więc coraz bardziej istotne dla potrzeb ustalania polityki pieniężnej
i dokonywania okresowych ocen sytuacji pieniężnej państwa.
Gromadzenie i przetwarzanie danych statystycznych uzyskiwanych od funduszy
inwestycyjnych przewiduje rozporządzenie (WE) Nr 958/2007 EBC z dnia 27 lipca 2007 r.
dotyczące danych statystycznych w zakresie aktywów i zobowiązań funduszy
inwestycyjnych. Zgodnie z pkt. 5 preambuły tego rozporządzenia, państwa członkowskie
objęte derogacją mają na poziomie krajowym (w krajowym porządku prawnym) wdrożyć
wszelkie rodki, jakie uznają za wła ciwe w celu zbierania informacji statystycznych
potrzebnych do wypełnienia wymogów EBC dotyczących sprawozdawczo ci statystycznej
oraz w celu terminowego przygotowania się w dziedzinie statystyki do uzyskania statusu
uczestniczących państw członkowskich (państw, które przyjęły wspólną walutę euro).
W
wietle obecnego stanu prawnego i instytucjonalnego (na obecnym etapie
członkostwa w Unii Europejskiej) Rzeczpospolita Polska jest państwem członkowskim
objętym derogacją. Skutki związane z takim statusem państwa członkowskiego okre lone są
w art.122 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską (TWE) oraz w art. 43 Statutu
strony : 1 ... 13 . [ 14 ] . 15

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: