eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych innych ustaw

- projekt ma na celu uregulowanie mechanizmu tworzenia katalogu świadczeń gwarantowanych czyli tzw. koszyka świadczeń zdrowotnych. Projekt wprowadza przejrzyste mechanizmy podejmowania decyzji dotyczacych finansowania świadczeń gwarantowanych ze środków publicznych oraz określa zasady i tryb kwalifikowania świadczeń opieki zdrowotnej jako świadczeń gwarantowanych, tryb ich usuwania z wykazu świadczeń gwarantowanych, zmiany poziomu i sposobu finansowania lub warunków ich realizacji

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1590
  • Data wpłynięcia: 2009-01-14
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz ustawy o cenach
  • data uchwalenia: 2009-06-25
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 118, poz. 989

1590


3. W skład Rady Konsultacyjnej wchodzi 12 członków powoływanych przez ministra
właściwego do spraw zdrowia, w tym po jednym przedstawicielu wskazanym przez rektorów
uczelni medycznych, Naczelną Radę Lekarską, Naczelną Radę Aptekarską oraz Fundusz.
4. Kadencja członka Rady Konsultacyjnej trwa 6 lat. W przypadku gdy członek Rady
Konsultacyjnej zostanie odwołany przed upływem kadencji, na podstawie ust. 8, kadencja
członka powołanego na jego miejsce upływa z dniem upływu kadencji odwołanego członka.
5. Członkom Rady Konsultacyjnej przysługuje:
1) wynagrodzenie za udział w posiedzeniach Rady w wysokości nieprzekraczającej
kwoty przeciętnego wynagrodzenia za każde posiedzenie oraz trzykrotności tego
wynagrodzenia miesięcznie;
2) zwrot kosztów przejazdu w wysokości i na warunkach określonych w przepisach
wydanych na podstawie art. 775 § 2 Kodeksu pracy.
6. Do zadań Rady Konsultacyjnej należy:
1) przygotowywanie stanowisk, o których mowa w art. 31c ust. 6, art. 31h ust. 2
i art. 31i ust. 9;

2) wydawanie opinii o programach zdrowotnych, o których mowa w art. 48 ust. 2;

3) realizacja innych zadań zleconych przez Prezesa Agencji.
7. Członkiem Rady Konsultacyjnej może być wyłącznie osoba, która:
1) posiada wiedzę i doświadczenie w zakresie świadczeń opieki zdrowotnej, dające
rękojmię prawidłowego wykonywania obowiązków członka Rady Konsultacyjnej;
2) posiada co najmniej stopień naukowy doktora nauk medycznych lub dziedzin
pokrewnych, lub innych dziedzin odpowiednich dla przeprowadzenia oceny
świadczeń opieki zdrowotnej;
3) nie została prawomocnie skazana za umyślnie popełnione przestępstwo lub
przestępstwo skarbowe.
8. Minister właściwy do spraw zdrowia odwołuje członka Rady Konsultacyjnej, z własnej
inicjatywy albo na umotywowany wniosek Prezesa Agencji, przed upływem kadencji,
w przypadku:
1) złożenia rezygnacji ze stanowiska;
2) choroby trwale uniemożliwiającej wykonywanie powierzonych zadań;
3) skazania prawomocnym wyrokiem za umyślnie popełnione przestępstwo lub
przestępstwo skarbowe;
15

4) niezgłoszenia informacji do Rejestru w terminie, o którym mowa w art. 39a ust. 6
albo 8, lub niezgłoszenia zmian danych objętych Rejestrem w terminie, o którym
mowa w art. 39a ust. 7;
5) uchylania się od wykonywania obowiązków członka Rady Konsultacyjnej albo
nieprawidłowego wykonywania tych obowiązków.
9. Pracami Rady Konsultacyjnej kieruje przewodniczący wybrany spośród jej członków na
pierwszym posiedzeniu większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej połowy jej
członków w głosowaniu tajnym.
10. Rada Konsultacyjna podejmuje uchwały zwykłą większością głosów przy obecności co
najmniej połowy jej członków.
11. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego Rady
Konsultacyjnej.
12. Szczegółowy tryb pracy Rady Konsultacyjnej określa regulamin pracy uchwalony przez
Radę i zatwierdzony przez Prezesa Agencji.
13. Minister właściwy do spraw zdrowia określi, w drodze rozporządzenia, wysokość
wynagrodzenia członków i przewodniczącego Rady Konsultacyjnej, uwzględniając zakres
zadań Rady Konsultacyjnej.

Art. 31w. 1. Agencja działa na podstawie rocznego planu finansowego zatwierdzonego przez
ministra właściwego do spraw zdrowia, obejmującego przychody i koszty Agencji.
2. Przychodami Agencji są:
1) przychody z tytułu opłat, o których mowa w art. 31k;
2) dotacje celowe na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji;
3) dotacje podmiotowe na dofinansowanie realizacji zadań Agencji, o których mowa
w art. 31o pkt 1 lit. a oraz pkt 2 – 4;
4) darowizny i zapisy;
5) przychody z lokat;
6) inne przychody.
3. Kosztami Agencji są:
1) koszty działalności Agencji, w szczególności koszty amortyzacji, koszty związane
z utrzymaniem nieruchomości, koszty wynagrodzeń wraz z pochodnymi, diety
i zwroty kosztów podróży;
2) koszty realizacji zadań zleconych w zakresie określonym w ustawie;
3) koszty działania Rady Konsultacyjnej.
16


Art. 31z. 1. Tworzy się fundusz podstawowy i fundusz zapasowy Agencji.
2. Fundusz podstawowy Agencji odzwierciedla równowartość netto środków trwałych,
wartości niematerialnych i prawnych oraz innych składników majątku, stanowiących
wyposażenie Agencji na dzień rozpoczęcia przez nią działalności.
3. Fundusz zapasowy Agencji zwiększa się o zatwierdzony zysk netto za rok obrotowy
i zmniejsza się o zatwierdzoną stratę netto za rok obrotowy.
4. Zatwierdzony zysk netto za dany rok obrotowy w pierwszej kolejności pokrywa stratę z lat
ubiegłych.
5. Agencja prowadzi rachunkowość na zasadach określonych w ustawie z dnia 29 września
1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694, z późn. zm.), z wyłączeniem
art. 80 ust. 3 tej ustawy.
6. Prezes Agencji przygotowuje corocznie sprawozdanie z działalności Agencji oraz
sprawozdanie z wykonania planu finansowego za rok poprzedni.
7. Prezes Agencji, w terminie do dnia 30 kwietnia każdego roku, przedstawia do
zatwierdzenia ministrowi właściwemu do spraw zdrowia sprawozdanie finansowe wraz ze
sprawozdaniami, o których mowa w ust. 6.

Art. 31za. 1. Minister właściwy do spraw zdrowia sprawuje nadzór nad działalnością Agencji,
stosując kryterium legalności, rzetelności, celowości i gospodarności.
2. Do nadzoru, o którym mowa w ust. 1, stosuje się odpowiednio przepisy art. 173 ust. 2 – 9,
art. 174 – 177, art. 178 ust. 1 – 3, art. 179, 181, 183 i 184.
3. W ramach nadzoru minister właściwy do spraw zdrowia jest uprawniony w szczególności
do:
1) żądania udostępnienia mu przez Agencję dokumentów związanych z jej działalnością
lub ich kopii;
2) żądania przekazania wszelkich informacji i wyjaśnień, dotyczących działalności
Prezesa Agencji, zastępców Prezesa Agencji i Rady Konsultacyjnej oraz pracowników
Agencji.
4. Minister właściwy do spraw zdrowia, przedstawiając żądanie, o którym mowa w ust. 3,
wskazuje termin jego wykonania.
5. W razie stwierdzenia, na podstawie uzyskanych informacji, wyjaśnień i dokumentów,
o których mowa w ust. 3, przypadków naruszeń prawa lub statutu Agencji minister właściwy
do spraw zdrowia powiadamia Agencję o stwierdzonych nieprawidłowościach oraz wydaje
17

zalecenia mające na celu usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości i dostosowanie jej
działalności do przepisów prawa lub statutu, wyznaczając termin do usunięcia stwierdzonych
nieprawidłowości i dostosowania działalności do przepisów prawa.

Art. 31zb. W przypadku naruszenia przez Agencję prawa lub statutu, a także w przypadku
odmowy udzielenia wyjaśnień i informacji, o których mowa w art. 31za ust. 3, minister
właściwy do spraw zdrowia może nałożyć na Prezesa Agencji lub zastępcę Prezesa Agencji
oraz na członka Rady Konsultacyjnej odpowiedzialnego za te naruszenia lub nieudzielanie
wyjaśnień i informacji karę pieniężną w wysokości do trzykrotnego miesięcznego
wynagrodzenia tej osoby, wyliczonego na podstawie wynagrodzenia za ostatnie 3 miesiące
poprzedzające miesiąc, w którym nałożono karę, niezależnie od innych środków nadzoru
przewidzianych przepisami prawa.

Art. 31zc. Minister właściwy do spraw zdrowia określi, w drodze rozporządzenia,
szczegółowy sposób i tryb przeprowadzania kontroli Agencji, mając na celu zapewnienie
właściwej realizacji nadzoru, o którym mowa w art. 31za ust. 1.”;

10) art. 32 otrzymuje brzmienie:
„Art. 32. wiadczeniobiorca ma prawo do świadczeń z zakresu badań diagnostycznych,
w tym medycznej diagnostyki laboratoryjnej, wykonywanych na podstawie skierowania
lekarza ubezpieczenia zdrowotnego lub felczera ubezpieczenia zdrowotnego.”;

11) w art. 33 w ust. 5 uchyla się pkt 3 i 4;

12) po art. 34 dodaje się art. 34a w brzmieniu:
„Art. 34a. Leki określone w wykazach, o których mowa w art. 36 ust. 5, art. 37 ust. 2 i art. 38
ust. 6, są świadczeniami gwarantowanymi.”;

13) w art. 36 ust. 5 otrzymuje brzmienie:
„5. Minister właściwy do spraw zdrowia, po zasięgnięciu opinii Prezesa Funduszu, Naczelnej
Rady Lekarskiej i Naczelnej Rady Aptekarskiej, określi, w drodze rozporządzenia:
1) wykaz leków podstawowych i uzupełniających,
2) wysokość opłaty ryczałtowej za leki podstawowe i recepturowe,
3) wysokość odpłatności za leki uzupełniające,
18


4) wykaz leków, które mogą być traktowane jako surowce farmaceutyczne przy
sporządzaniu leków recepturowych,
5) ilość leku recepturowego, którego dotyczy opłata ryczałtowa, oraz sposób obliczania
kosztu sporządzania leku recepturowego
– biorąc pod uwagę stanowiska wyrażone przez Zespół do Spraw Gospodarki Lekami,
o którym mowa w art. 7 ustawy z dnia 5 lipca 2001 r. o cenach (Dz. U. Nr 97, poz. 1050,
z późn. zm.), zwany dalej „Zespołem”, dostępność do leków oraz bezpieczeństwo ich
stosowania, znaczenie leku w zwalczaniu chorób o znacznym zagrożeniu epidemiologicznym
i cywilizacyjnym, wpływ leku na bezpośrednie koszty leczenia oraz kryteria, o których mowa
w art. 31a ust. 1.”;

14) w art. 37 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Minister właściwy do spraw zdrowia, po zasięgnięciu opinii Prezesa Funduszu, Naczelnej
Rady Lekarskiej i Naczelnej Rady Aptekarskiej, określi, w drodze rozporządzenia:
1) wykaz chorób, o których mowa w ust. 1,
2) dla każdej z chorób, o których mowa w ust. 1, wykaz leków i wyrobów medycznych,
które ze względu na choroby określone w wykazie, o którym mowa w pkt 1, są
przepisywane bezpłatnie, za opłatą ryczałtową lub za częściową odpłatnością
– biorąc pod uwagę stanowiska wyrażone przez Zespół, dostępność do leków i wyrobów
medycznych, bezpieczeństwo ich stosowania oraz kryteria, o których mowa w art. 31a
ust. 1.”;

15) w art. 38 ust. 6 otrzymuje brzmienie:
„6. Minister właściwy do spraw zdrowia, po zasięgnięciu opinii Prezesa Funduszu, Naczelnej
Rady Lekarskiej i Naczelnej Rady Aptekarskiej, określi, w drodze rozporządzenia, limity cen
leków posiadających tę samą nazwę międzynarodową oraz leków o różnych nazwach
międzynarodowych, ale o podobnym działaniu terapeutycznym, a także wyrobów
medycznych wymienionych w:
1) wykazach leków podstawowych i uzupełniających, o których mowa w art. 36 ust. 5 pkt 1,
2) wykazie leków i wyrobów medycznych, o którym mowa w art. 37 ust. 2 pkt 2
– uwzględniając w szczególności skuteczność i bezpieczeństwo ich stosowania oraz kryteria,
o których mowa w art. 31a ust. 1.”;

19
strony : 1 ... 3 . [ 4 ] . 5 ... 10 ... 20 ... 23

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: