eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o Polskiej Akademii Nauk

Rządowy projekt ustawy o Polskiej Akademii Nauk

projekt ustawy dotyczy przeprowadzenia reformy Polskiej Akademii Nauk poprzez zmiany w strukturze i sposobie działania, pełniejsze wykorzystanie potencjału Akademii, poprawę efektywności działań prowadzonych przez Akademię, wprowadzenie zasad obowiązujących w Europejskiej Przestrzeni Badawczej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1587
  • Data wpłynięcia: 2009-01-07
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o Polskiej Akademii Nauk
  • data uchwalenia: 2010-04-30
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 96, poz. 619

1587

2. Uzasadnienie orzeczenia sporządza się na piśmie w terminie 7 dni od dnia jego
ogłoszenia.
3. Uzasadnienie orzeczenia powinno zawierać ustalenia faktyczne przez wskazanie, jakie
fakty skład orzekający uznał za udowodnione lub nieudowodnione, na jakich oparł się
dowodach i dlaczego nie dał wiary dowodom przeciwnym, a także przytoczenie okoliczności,
jakie skład orzekający wziął pod uwagę przy wymiarze kary. Uzasadnienie powinno także
wskazać podstawę prawną.
4. Orzeczenie i uzasadnienie podpisują wszyscy członkowie składu orzekającego.
§ 28. 1. Orzeczenie ogłasza się bezpośrednio po naradzie. Po ogłoszeniu orzeczenia
przewodniczący składu orzekającego podaje ustnie zasadnicze powody rozstrzygnięcia.
2. W uzasadnionych przypadkach ogłoszenie orzeczenia może być odroczone, nie dłużej
niż na 7 dni, przy czym dzień i godzina ogłoszenia powinny być podane na rozprawie.
3. Po ogłoszeniu orzeczenia przewodniczący składu orzekającego poucza obwinionego o
trybie i terminie wniesienia odwołania.
4. Orzeczenie komisji dyscyplinarnej wraz z uzasadnieniem doręcza się obwinionemu,
jego obrońcy, rzecznikowi dyscyplinarnemu oraz dyrektorowi instytutu naukowego lub
pomocniczej jednostki naukowej, w terminie 14 dni od dnia ogłoszenia orzeczenia.

Rozdział 6
Postępowanie odwoławcze
§ 29. 1. Odwołanie, o którym mowa w art. 100 ust. 3 ustawy, w dwóch egzemplarzach
wnosi się do wyższej komisji dyscyplinarnej za pośrednictwem komisji dyscyplinarnej, która
wydała orzeczenie. Po przyjęciu odwołania przewodniczący komisji przesyła je niezwłocznie
wraz z aktami sprawy do wyższej komisji dyscyplinarnej.
2. Orzeczenie komisji, od którego nie zostało w przewidzianym terminie wniesione
odwołanie, staje się prawomocne i podlega wykonaniu.
§ 30. 1. Przewodniczący wyższej komisji dyscyplinarnej po stwierdzeniu, że odwołanie
zostało wniesione przez osobę uprawnioną w terminie przewidzianym w art. 100 ust. 3
ustawy, wyznacza skład orzekający i kieruje sprawę na posiedzenie niejawne.
8
2. Skład orzekający wyższej komisji dyscyplinarnej, na posiedzeniu niejawnym,
wyznacza termin rozprawy, rozstrzyga o konieczności wezwania świadków lub dopuszczenia
innych dowodów wskazanych w odwołaniu.
§ 31. 1. Rozprawę odwoławczą rozpoczyna ustne sprawozdanie, w którym członek
składu orzekającego wyższej komisji dyscyplinarnej, wyznaczony jako sprawozdawca,
przedstawia przebieg dotychczasowego postępowania dyscyplinarnego, treść zaskarżonego
orzeczenia, przytoczone w odwołaniu zarzuty oraz okoliczności faktyczne sprawy, jak
również zawiadamia strony o postanowieniu składu orzekającego w przedmiocie
dopuszczenia dowodów.
2. Rzecznik dyscyplinarny, obwiniony i jego obrońca mogą składać wyjaśnienia,
oświadczenia i wnioski ustnie lub na piśmie.
3. Przed zakończeniem rozprawy odwoławczej przewodniczący składu orzekającego
udziela głosu rzecznikowi dyscyplinarnemu, obwinionemu i obrońcy, przy czym pierwszy
głos przysługuje stronie, która wniosła odwołanie.
§ 32. 1. Wyższa komisja dyscyplinarna:
1) utrzymuje w mocy orzeczenie, od którego wniesiono odwołanie, albo
2) uchyla orzeczenie w całości lub w części i wydaje nowe orzeczenie w tym zakresie, albo
3) uchyla orzeczenie w całości i przekazuje sprawę do ponownego rozpoznania, albo
4) umarza postępowanie.
2. Wyższa komisja dyscyplinarna może orzec karę surowszą od orzeczonej przez komisję
dyscyplinarną tylko wówczas, gdy orzeczenie zostało zaskarżone przez rzecznika
dyscyplinarnego.

Rozdział 7
Wykonywanie orzeczeń
§ 33. 1. Prawomocne orzeczenia komisji dyscyplinarnej i wyższej komisji dyscyplinarnej
podlegają niezwłocznemu wykonaniu.
2. Karę wykonuje dyrektor instytutu naukowego lub pomocniczej jednostki naukowej
Polskiej Akademii Nauk, w której zatrudniony jest pracownik naukowy lub badawczo-
techniczny.
9
§ 34.
Odpis prawomocnego orzeczenia komisji dyscyplinarnej dołącza się do akt
osobowych pracownika naukowego lub badawczo-technicznego.

Rozdział 8
Zatarcie kar dyscyplinarnych
§ 35. O zatarciu kary, o której mowa w art. 98 ust.6 ustawy, orzeka na posiedzeniu
niejawnym komisja dyscyplinarna, która orzekała w sprawie w pierwszej instancji.
§ 36. W przypadku likwidacji komisji dyscyplinarnej w instytucie naukowym lub
pomocniczej jednostce naukowej Polskiej Akademii Nauk, o zatarciu kary orzeka na
posiedzeniu niejawnym wyższa komisja dyscyplinarna.
Rozdział 9
Przepisy przejściowe i końcowe

§ 37. Do postępowań dyscyplinarnych wszczętych i niezakończonych przed dniem
wejścia w życie niniejszego rozporządzenia stosuje się przepisy dotychczasowe.
§ 38. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.



Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego
10
UZASADNIENIE

W
związku z wejściem w życie ustawy z dnia ……….. o Polskiej Akademii Nauk
(Dz. U. Nr …, poz. ….), na podstawie art. 103 ustawy minister właściwy do spraw nauki
został upoważniony do wydania rozporządzenia, które określi tryb i przebieg postępowania
wyjaśniającego i dyscyplinarnego pracowników naukowych i badawczo-technicznych
zatrudnionych w instytutach naukowych i pomocniczych jednostkach naukowych Polskiej
Akademii Nauk.
Projektowane rozporządzenie określa szczegółowy tryb postępowania wyjaśniającego,
przebieg postępowania dyscyplinarnego w I i II instancji, sposób i warunki wzywania i
przesłuchiwania obwinionego, świadków i biegłych oraz przeprowadzania innych dowodów,
a także sposób wykonywania kar dyscyplinarnych i ich zatarcia.
Projektowane rozporządzenie zapewnia zachowanie przejrzystości postępowań oraz
bezstronności osób przeprowadzających te postępowania.
Zgodnie z projektowanym rozporządzeniem osoba będąca członkiem komisji
dyscyplinarnej pierwszej instancji nie może być równocześnie członkiem wyższej komisji
dyscyplinarnej. Nie można również łączyć funkcji członka komisji dyscyplinarnej z funkcją
członka Komisji do spraw etyki w nauce lub rzecznika dyscyplinarnego.
Projektowane rozporządzenie przewiduje również możliwość wyłączenia członka składu
orzekającego z postępowania (na żądanie rzecznika dyscyplinarnego, obwinionego lub
obrońcy), jeżeli zachodzą okoliczności mogące wzbudzić wątpliwość co do bezstronności
członka składu orzekającego.
Ponadto, projektowane rozporządzenie określa okoliczności, w których wygasa mandat
członka komisji dyscyplinarnej (w razie śmierci oraz jeżeli toczące się przeciwko członkowi
komisji postępowanie karne lub dyscyplinarne zakończy się prawomocnym orzeczeniem
skazującym), a także przypadki, w których członek komisji dyscyplinarnej II instancji może
być odwołany przez Prezesa Polskiej Akademii Nauk (w razie niewykonywania przez niego
obowiązków, choroby uniemożliwiającej mu sprawowanie funkcji członka komisji, złożenia
rezygnacji).
Projektowane rozporządzenie określa szczegółowo zadania rzecznika dyscyplinarnego
(rozdział 3), oraz tryb postępowania wyjaśniającego (rozdział 4).
11
Rozdział 5 określa w szczegółowy sposób tryb prac komisji dyscyplinarnej w I instancji,
w tym przebieg rozprawy, terminy, a rozdział 6 – tryb postępowania odwoławczego, w tym
sposób prowadzenia rozprawy.
Rozdział 7 przewiduje, że prawomocne orzeczenie komisji dyscyplinarnej i wyższej
komisji dyscyplinarnej podlegają niezwłocznemu wykonaniu. Karę wykonuje dyrektor
instytutu naukowego lub pomocniczej jednostki naukowej Polskiej Akademii Nauk, w której
zatrudniony jest pracownik naukowy lub badawczo-techniczny. Odpis prawomocnego
orzeczenia komisji dyscyplinarnej dołącza się do akt osobowych pracownika naukowego lub
badawczo-technicznego.
Rozdział 8 reguluje szczegółowo kwestię zatarcia kar dyscyplinarnych.

Projekt rozporządzenia zostanie zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej
Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższe="http://bip.mnisw.gov.pl/"godnie z art. 5
ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa
(Dz. U. Nr 169, poz. 1414).

Opinia o zgodności projektu rozporządzenia z prawem Unii Europejskiej
Przedmiot projektowanej regulacji stanowi domenę prawa wewnętrznego i nie jest objęty
zakresem prawa Unii Europejskiej.

12
strony : 1 ... 10 ... 20 ... 24 . [ 25 ] . 26

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: