eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy: zmian dotyczących rejestracji pojazdów i badań technicznych m. in. likwidacji tzw. pierwszego badania technicznego, przeprowadzanego w Polsce oraz możliwości rejestracji w Polsce samochodów używanych sprowadzonych z krajów członkowskich UE na podstawie badania technicznego przeprowadzonego na terenie UE

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1540
  • Data wpłynięcia: 2008-12-29
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2009-05-22
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 97, poz. 802

1540


do nauki
roboczego.
jazdy
2. Brak dodatkowych
i
lusterek wstecznych.
egzaminowania
3. Brak koła
zapasowego lub
apteczki.
4. Nieogrzewana tylna
szyba (w samochodzie
osobowym).
5. Brak wymaganego
oznakowania.
6. Brak innego
szczegółowego
dodatkowego
wyposażenia w
zależno ci od
rodzaju pojazdu.
1. Drzwi nie spełniają
szczegółowych wymagań.
2. Brak wymaganego
10.7. Autobus
Oględziny.
oznakowania.
szkolny
3. Siedzenia nie
spełniają dodatkowych
wymagań.
11. SPECJALISTYCZNE BADANIE POJAZDU PO WYPADKU DROGOWYM ORAZ PO WYMIANIE NIEKTÓRYCH
ELEMENTÓW POWODUJ CYCH ZMIAN
NUMERU NADWOZIA, PODWOZIA(RAMY)
1. Zastosowanie
nieoryginalnych
11.1. Dodatkowa
elementów.
kontrola
Oględziny czę ci zewnętrznych układów hamulcowych 2. Niekompletno ć
stanu
pojazdu ustawionego na kanale lub podniesionego
układu hamulcowego.
technicznego
za pomocą dźwignika. Hamulce są uruchamiane
3. Wadliwie
i działania pedałem hamulca lub dźwignią ręcznego sterowania. poprowadzone cięgła
hamulców
lub przewody
hamulcowe.
1. Brak samoczynnej
(bez wywierania
dodatkowego
nacisku) zmiany
położenia poziomego
odcinka granicy
wiatła i cienia
przy zmianach
położenia elementu
uruchamiającego
korektor w dwie
skrajne pozycje.
2. Niewła ciwa
11.2. Dodatkowa
(niezgodna z
kontrola
wymaganiami
wiateł
producenta)
mijania
Sprawdzenie na stanowisku kontrolnym przez pomiar warto ć zmiany
11.2.1. Stan
zmian położenia poziomego odcinka granicy wiatła położenia poziomego
techniczny
i cienia wiateł mijania w funkcji położenia
odcinka granicy
i działanie elementu uruchamiającego korektor.
wiatła i cienia w
korektorów
dwóch skrajnych
wiateł
pozycjach
mijania
elementu
uruchamiającego
korektor, różniąca się
od
warto ci nominalnej
o więcej niż 2 cm/10
m.
Uwaga: w wypadku braku
danych jako warto ć
nominalną
należy przyjąć
zmianę min. 10 cm/10
m.
11.3. Dodatkowa
Oględziny czę ci zewnętrznych układu
1. Zastosowanie
kontrola
kierowniczego pojazdu ustawionego na kanale lub
nieoryginalnych
układu
podniesionego za pomocą dźwignika.
elementów układu

28

kierowniczego
Sprawdzenie wyrywkowe momentów dokręcenia
kierowniczego lub
11.3.1. Stan
połączeń rubowych kluczem dynamometrycznym
elementów połączeń
techniczny
(dopuszcza się komplet kluczy zwykłych
rubowych.
znormalizowanych).
2. Niedostateczny
(zbyt mały) moment
dokręcenia co
najmniej jednej ze
sprawdzanych wyrywkowo
rub lub
nakrętek.
3. Nieprawidłowy
montaż drążków
kierowniczych i
końcówek drążków.
4. Brak wymaganych
zabezpieczeń połączeń
rubowych.
11.3.2. Warto ć
skrętno ci
kół
(różnicy
skrętu kół
przy
1. Niezgodna z
skręcie
wymaganiami warto ć
koła
skrętno ci kół w

Sprawdzenie na stanowisku wyposażonym w
którąkolwiek stronę.
zewnętrznego o
obrotnice. Pomiar wykonuje się w funkcji obrotów 2. Niezgodna z
20°) oraz
koła kierownicy (pomiary tylko w uzasadnionych
wymaganiami warto ć

wypadkach).
maksymalnego kąta
maksymalnego
skrętu kół w
skrętu kół
którąkolwiek stronę.

(prawidłowo ć
montażu
układu

kierowniczego)
1. Brak zmiany oporu
Sprawdzenie na stanowisku o twardej nawierzchni, skrętu kół przednich
11.3.3. Działanie przy kołach badanego pojazdu ustawionych do jazdy przy
mechanizmu na wprost, poprzez skręcanie kół.
działającym i

Uwaga: sprawdzenie płynno ci
niedziałającym
wspomagającego
działania wykonywać na
mechanizmie
układ
obrotnicach lub przy
wspomagającym.
kierowniczy
kołach uniesionych nad
2. Brak płynno ci
nawierzchnią stanowiska.
działania w całym
zakresie skrętu.
1. Zastosowanie
nieoryginalnych
Oględziny czę ci zewnętrznych elementów
elementów zawieszenia
zawieszenia pojazdu ustawionego na kanale lub
lub połączeń
11.4. Dodatkowa
podniesionego za pomocą dźwignika i z możliwo cią rubowych.
kontrola
unoszenia poszczególnych osi.
2. Niedostateczny
zawieszenia
Sprawdzenie wyrywkowe momentów dokręcenia
(zbyt mały) moment
11.4.1. Stan
połączeń rubowych kluczem dynamometrycznym
dokręcenia co
techniczny
(dopuszcza się komplet kluczy zwykłych
najmniej jednej ze
znormalizowanych).
sprawdzanych wyrywkowo
rub lub
nakrętek.
Sprawdzenie na stanowisku wyposażonym w
1. Wyniki badań nie są
urządzenie do kontroli skuteczno ci tłumienia
zgodne z wymaganiami
zawieszenia.
podawanymi
Uwaga:
przez producenta
11.4.2. Pomiar
- pomiary wykonuje się po
pojazdu lub producenta
skuteczno ci
uprzednim wyregulowaniu
urządzenia
tłumienia ci nienia w ogumieniu do
kontrolnego, o ile
zawieszenia warto ci nominalnej dla
działa według metody
(dotyczy
danego pojazdu,
innej niż
tylko
- pomiary wykonuje się dla
EUSAMA.
samochodu
pojazdu nieobciążonego,
2. Wyniki badań są
osobowego) z wyjątkiem masy kierującego,
niezgodne z zasadami
oraz dla pojazdów o masie
oceny według
własnej mniejszej niż 900 kg,
metody EUSAMA:
dla których dopuszcza się
a) stopień

29

obciążenie tylnej osi masą
przylegania koła do
równoważną masie dwóch osób.
podłoża jest mniejszy
niż:
- 15 % dla
pojazdu o masie
własnej nie większej
niż 900 kg,
- 20 % dla
pojazdu o masie
własnej większej niż
900 kg i nie
większej niż 1.500 kg,
- 25 % dla
pojazdu o masie
własnej większej niż
1.500 kg,
b) względna warto ć
różnicy stopnia
przylegania kół
na tej samej osi
jest większa niż 30 %
warto ci
większej, w
wypadku gdy mniejszy
stopień
przylegania koła
na tej samej osi nie
przekracza
35 %,
c) bezwzględna
warto ć różnicy
stopnia przylegania
kół na tej samej
osi jest większa niż
15 %, w
wypadku gdy
mniejszy stopień
przylegania koła na
tej samej osi
przekracza 35 %.
11.5. Dodatkowa
kontrola

ustawienia
kół

jezdnych
11.5.1. Pomiar
Pomiary geometrii kół jezdnych pojazdu wykonuje
geometrii
się na ławach pomiarowych stanowiska kontrolnego.
ustawienia Uwaga:
kół
- pomiary wykonuje się przy
przednich: takim stanie obciążenia
- pomiar
pojazdu, dla jakiego
1. Niedopuszczalna
kąta
producent podaje mierzone
wielko ć luzów w

parametry,
układzie jezdnym
pochylenia koła - pomiarów nie wykonuje się,
pojazdu.
lewego i jeżeli wielko ć luzu w
2. Niezgodno ć
prawego,
układzie jezdnym pojazdu
otrzymanych wyników
- pomiar
przekracza wielko ci
pomiarów z
kąta
dopuszczalne w eksploatacji,
warto ciami

- zakres pomiarów odpowiedni
parametrów
pochylenia osi
do rodzaju wypadku drogowego,
dopuszczalnymi podczas
zwrotnicy - pomiary kąta pochylenia kół
kontroli, podawanymi
kół
oraz zbieżno ci kół wykonuje
przez producenta
lewego i się po uprzednim
pojazdu.
prawego
skompensowaniu "bicia" kół,
(pomiary - pomiary wykonuje się po
w
uprzednim wyregulowaniu

ci nienia w ogumieniu do
uzasadnionych
warto ci nominalnej dla

danego pojazdu.
wypadkach),
- pomiar
kąta

wyprzedzenia osi

30

zwrotnicy
kół
lewego i
prawego,
- pomiar
zbieżno ci
kół
11.5.2. Pomiar
geometrii
ustawienia
kół
tylnej osi
(jeżeli
jest
wymagana przez
producenta
pojazdu):
Jak wyżej.
1. Jak wyżej.
- pomiar
kąta

pochylenia koła
lewego i
prawego,
- pomiar
zbieżno ci
kół
1. Przekroczenie
okre lonej przez
producenta pojazdu
ladowo ci kół
pojazdu
11.5.3. Pomiar
(symetryczno ci
ladowo ci
ustawienia
kół
Jak wyżej.
kół jezdnych między
poszczególnych
stronami lewą i
osi
prawą). W
wypadku braku danych
nie więcej niż 2 %
rozstawu kół
osi tylnej.
1. Przekroczenie
okre lonej przez
producenta pojazdu
dopuszczalnej
nierównoległo ci osi
11.5.4. Pomiar
pojazdu (różnicy

Pomiar jak wyżej lub przymiarem rurowym lub
między rozstawem osi
nierównoległo ci liniowym.
z lewej i prawej
osi pojazdu
strony
pojazdu). W wypadku
braku danych nie
więcej niż 0,8
% rozstawu osi.
11.6. Dodatkowa
1. Zastosowanie
kontrola
nieoryginalnych rub
tarcz kół i
lub nakrętek
ich
mocujących tarcze
mocowania
kół.
oraz
Uwaga: dopuszcza się
ogumienia
Oględziny elementów mocujących tarcze kół.
stosowanie specjalnych
11.6.1. Stan
rub
techniczny
(nakrętek)
elementów
zabezpieczających koła
mocujących
przed
tarcze
kradzieżą.
kół
Oględziny kół w pojeździe uniesionym i kołach
1. Występowanie
11.6.2. Wyważenie odciążonych i obracających się.
intensywnych drgań
kół
Uwaga: przy braku ciężarków
zawieszenia i koła
(dotyczy
wyważających na obu
kierownicy lub
tylko
kołach przednich
nadwozia badanego
samochodu
w wypadku tarcz o
pojazdu przy
osobowego) wymiarach 13"-16"
napędzaniu kół

31

dokonuje się dodatkowej
urządzeniem do napędu
kontroli wyważenia kół
kół
przednich za pomocą
zamontowanych (lub
urządzenia do napędu
za pomocą napędu
uniesionych kół lub
własnego
wyważarki; nie stosuje
pojazdu) do
się do kół napędowych.
prędko ci obrotowej
odpowiadającej
prędko ci jazdy
wynoszącej około 90
km/h.
1. Istotna niezgodno ć
11.7. Dodatkowa
podstawowych wymiarów
kontrola
nadwozia/podwozia-

ramy (jako bazy dla
nadwozia/podwozia
układu
(ramy)
jezdnego) z
11.7.1. Główne
Oględziny pojazdu na stanowisku i pomiary
wymaganiami podawanymi
wymiary
przymiarami liniowymi lub sprawdzianami (pomiary przez producenta
nadwozia/
tylko w uzasadnionych wypadkach).
pojazdu, a
podwozia-
zwłaszcza:
ramy, jako
- rozstawu kół i
bazy
osi,
dla układu
- zwisów, tylnego i
jezdnego
przedniego.
1. Zły stan techniczny
(np. korozja) lub
wadliwy
montaż, naprawa
głównych węzłów
11.7.2. Stan
nadwozia lub
techniczny
elementów ramy,
głównych
Oględziny głównych węzłów nadwozia lub elementów zwłaszcza stanowiących
węzłów
ramy przy pojeździe ustawionym na kanale lub
bazę do
nadwozia
podniesionym za pomocą dźwignika.
mocowania
(elementów
zawieszenia lub
ramy)
zespołów sterowania
pojazdem (mechanizm
kierowniczy, pompa
hamulcowa
i inne).
1. Nieprawidłowo ć
działania podstawowych
zespołów
kierowania i
prowadzenia pojazdu, a
w szczególno ci:
utrudnione zmiany
kierunku jazdy oraz
utrudnione lub
niepełne włączanie
Próba drogowa, przeprowadzona tylko w wypadkach
biegów oraz
uzasadnionych wynikami pomiarów lub obserwacjami niestabilno ć ich
uprawnionego diagnosty dokonującego badania.
11.8. Dodatkowa
włączenia.
Uwaga: Próbę należy
próba
2. Brak działania
przeprowadzać na
drogowa
wstecznego biegu (w
wydzielonym terenie,
wypadku pojazdów
nie na drodze
o dopuszczalnej
publicznej.
masie całkowitej
przekraczającej 400
kg).
3. Utrudnione
kierowanie pojazdem, a
w szczególno ci
brak stabilno ci i
zakłócenia
prostoliniowego toru
jazdy.
12. SPECJALISTYCZNE BADANIE POJAZDU PRZYSTOSOWANEGO DO ZASILANIA GAZEM
Oględziny zewnętrzne instalacji na wolnym
1. Nieszczelny
12.1. Instalacja
powietrzu. Kontrola szczelno ci za pomocą
jakikolwiek element
zasilania
urządzeń oraz roztworu wodnego mydła. Kontrolę
instalacji.
gazem
instalacji zasilania gazem przeprowadza się
2. Brak lub

32
strony : 1 ... 8 . [ 9 ] . 10 ... 15

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: