eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy: zmian dotyczących rejestracji pojazdów i badań technicznych m. in. likwidacji tzw. pierwszego badania technicznego, przeprowadzanego w Polsce oraz możliwości rejestracji w Polsce samochodów używanych sprowadzonych z krajów członkowskich UE na podstawie badania technicznego przeprowadzonego na terenie UE

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1540
  • Data wpłynięcia: 2008-12-29
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2009-05-22
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 97, poz. 802

1540


zgodnie z instrukcją stanowiącą załącznik nr 5 do niedziałanie układu
rozporządzenia.
sygnalizacji zasilania
Uwaga: Jakiekolwiek badania
gazem.
techniczne pojazdu na
3. Nieprawidłowe
stanowisku kontrolnym z
poprowadzenie
nieszczelną instalacją
przewodów instalacji
zasilania gazem są
gazowej.
zabronione.
4. Brak ważnego w dniu
badania protokołu i
decyzji TDT
lub oznakowania TDT
butli albo zbiorników
gazowych.
5. Brak lub
przysłonięte otwory
wentylacyjne.
6. Wypływ gazu z
reduktora do
mieszalnika w wypadku
zatrzymania silnika.
7. Nieprawidłowe
działanie zaworów.
8. Brak homologacji
dla elementów
instalacji zasilania
gazem płynnym;
dotyczy to instalacji
dopuszczonej po
raz pierwszy do
ruchu po dniu 30 maja
1999 r.
9. Brak wymaganego
oznakowania pojazdu (o
ile jest
wymagane).
13. SPECJALISTYCZNE BADANIE POJAZDU, W KTÓRYM DOKONANO ZMIAN KONSTRUKCYJNYCH LUB WYMIANY
NIEKTÓRYCH ELEMENTÓW

1. Niezgodno ć zmian z
wymaganiami przepisów
ustawy
13.1. Zmiany
Oględziny zewnętrzne, sporządzenie opisu zmian, i rozporządzeń.
konstrukcyjne,
ustalenie nowych danych pojazdu (w uzasadnionych 2. W wypadku tylko

wypadkach odpowiednia opinia rzeczoznawcy). W
wymiany silnika bez
przeznaczenia,
wypadku tylko wymiany silnika bez zmiany
zmiany
wymiana
pojemno ci silnika ocena jak w poz. 9.
pojemno ci jak w
silnika
poz. 9.1.1 do 3, 9.2.1
do 7 lub
9.3.1, oraz 9.4.
14. SPECJALISTYCZNE BADANIE POJAZDU ODPOWIEDNIO PRZYSTOSOWANEGO LUB WYPOSA ONEGO ZGODNIE Z
PRZEPISAMI O PRZEWOZIE DROGOWYM TOWARÓW NIEBEZPIECZNYCH

1. Niespełnianie
odpowiednich wymagań
dotyczących
konstrukcji i
wyposażenia pojazdu
typu FL, OX, AT,
EX/II, EX/III, w
zakresie:
Oględziny (warunki techniczne okre lają przepisy - wyposażenia
14.1. Dodatkowe
załącznika B do Umowy europejskiej dotyczącej
elektrycznego,
warunki
międzynarodowego przewozu drogowego towarów
- układu
techniczne
niebezpiecznych (ADR)).
hamulcowego,
- zabezpieczenia
przeciwpożarowego,
- ograniczenia
prędko ci,
- oznakowania,
- urządzenia
sprzęgającego dla
przyczep (naczep).
15. SPECJALISTYCZNE BADANIE AUTOBUSU, KTÓREGO DOPUSZCZALNA PR DKO Ć NA AUTOSTRADZIE I
DRODZE EKSPRESOWEJ WYNOSI 100 km/h

15.1.
Oględziny i sporządzenie za wiadczenia.
1. Brak ogranicznika

33

Charakterystyka
prędko ci.
techniczna
2. Brak lub
pojazdu
niedziałanie
zwalniacza
hamulcowego.
3. Brak urządzenia
przeciwblokującego
(ABS).
4. Siedzenia nie
odpowiadają wymaganiom
przepisów.
5. Opony
niehomologowane lub
głęboko ć rzeźby
bieżnika
opon mniejsza niż 3
mm.
6. Brak tachografu o
zakresie działania
min. 125 km/h.
7. Stosunek
maksymalnej mocy
silnika do
dopuszczalnej
masy całkowitej
mniejszy niż 11 kW/t.
8. Brak potwierdzenia
producenta autobusu o
pozytywnym
badaniu w zakresie
stateczno ci ruchu po
rozerwaniu
jednej z opon kół
osi przedniej.
16. DODATKOWE BADANIE POJAZDU, DLA KTÓREGO OKRE LONO WYMAGANIA TECHNICZNE W
PRZEPISACH USTAWY O PODATKU OD TOWARÓW I USŁUG
1. Brak zgodno ci
zapisów
numeru
identyfikacyjnego
(VIN)
lub numeru nadwozia
(podwozia-ramy),
numeru
rejestracyjnego
ze stanem
Oględziny organoleptyczne: porównanie zapisów w
16.1.
faktycznym.
dowodzie rejestracyjnym (pozwoleniu czasowym) ze
Identyfikacja
2. Brak numeru
stanem faktycznym lub ustalenie faktycznych
pojazdu
identyfikacyjnego
danych pojazdu na podstawie oględzin.
(VIN)
lub numeru nadwozia
(podwozia-ramy) lub
numer nieczytelny.
3. Oczywiste omyłki w
dowodzie
rejestracyjnym
związane z danymi
technicznymi
pojazdu.
1. Brak spełnienia
warunków okre lonych
16.2. Dodatkowe
w
warunki
Oględziny i pomiar.
art. 86 ust. 4 pkt
techniczne
1-4
ustawy o podatku od
towarów i usług.
17. DODATKOWE BADANIE POJAZDU, DLA KTÓREGO OKRE LONO DODATKOWE WYMAGANIA TECHNICZNE W
MI DZYNARODOWYCH POROZUMIENIACH DOTYCZ CYCH MI DZYNARODOWEGO TRANSPORTU DROGOWEGO

Oględziny organoleptyczne:
1. Brak zgodno ci zapisów numeru
17.1.
porównanie zapisów w dowodzie
identyfikacyjnego (VIN) lub numeru
Identyfikacja
rejestracyjnym (pozwoleniu
nadwozia (podwozia-ramy), numeru
pojazdu
czasowym) ze stanem faktycznym lub rejestracyjnego ze stanem
ustalenie faktycznych danych
faktycznym.

34

pojazdu na podstawie oględzin.
2. Brak numeru identyfikacyjnego
(VIN)
lub numeru nadwozia (podwozia-
ramy) lub
numer nieczytelny.
3. Oczywiste omyłki w dowodzie
rejestracyjnym związane z danymi
technicznymi pojazdu.
1. Brak spełnienia warunków
okre lonych w
17.2.
art. 30a ustawy z dnia 6 wrze nia
Dodatkowe warunki Oględziny.
2001 r. o transporcie drogowym (Dz.
techniczne
U. z 2004 r. Nr 204, poz. 2088, z
późn. zm.)

UWAGI:
1. Oględziny przeprowadza się bez demontażu zespołów i części pojazdu ustawionego na kanale lub podniesionego za
pomocą dźwignika na stanowisku kontrolnym.
2. Wykaz czynności oraz metody i kryteria oceny stanu technicznego pojazdów nie wyczerpują wszystkich możliwych
wypadków niesprawności.
3. W indywidualnych, uzasadnionych wypadkach, przedmiot i zakres badania, sposób przeprowadzania badania i kryteria
uznania stanu technicznego za niezadowalający ustala i wskazuje okręgowa stacja kontroli pojazdów.

ZAŁ CZNIK Nr 2

SPOSÓB BADANIA SKUTECZNO CI l RÓWNOMIERNO CI DZIAŁANIA HAMULCÓW
PODCZAS PRZEPROWADZANIA BADANIA TECHNICZNEGO


Przepisy ogólne

§ 1. 1. Załącznik określa sposób badania skuteczności i równomierności hamowania pojazdów
samochodowych, ciągników rolniczych, motorowerów oraz przyczep, zwanych dalej "pojazdami".
2. Załącznik stosuje się do badania skuteczności i równomierności hamowania układów
hamulca roboczego, awaryjnego oraz postojowego, zwanych dalej odpowiednio "hamulcami".
3. W pojazdach, w których przy uszkodzonym hamulcu roboczym uzyskuje się skuteczność
hamowania wymaganą dla hamulca awaryjnego (§ 15 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia o warunkach
technicznych), nie wymaga się badania skuteczności hamulca awaryjnego.
4. Badania skuteczności i równomierności hamowania, z zastrzeżeniem ust. 5, dokonuje
się przez pomiar sił hamowania na urządzeniu rolkowym lub płytowym do kontroli hamulców.
Pomiar sił hamowania pojazdów z napędem na wszystkie koła na urządzeniu rolkowym
dopuszczalny jest, jeżeli zezwala na to producent pojazdu. W takim wypadku należy przestrzegać
szczegółowych warunków pomiaru producenta pojazdu.
5. Dopuszcza się badanie skuteczności hamowania przez pomiar opóźnienia hamowania -
w odniesieniu do pojazdów, których cechy uniemożliwiają przeprowadzenie badania zgodnie z ust. 4.
6. Instrukcja nie jest przeznaczona do wyznaczania rzeczywistego wskaźnika skuteczności
hamowania pojazdu uczestniczącego w ruchu drogowym.

Pomiar sił hamowania

§ 2. 1. Pomiar sił hamowania hamulcem roboczym powinien odbywać się przy zachowaniu
następujących warunków:
określonych w daN
1) ciśnienie w ogumieniu nie może różnić się od nominalnego więcej niż o:
a) ±0,01 MPa dla motocykla i samochodu osobowego,
b) ±0,02 MPa dla pozostałych pojazdów;
2) hamowanie powinno być dokonywane tylko hamulcem badanym, przy czym sprzęgło silnika może
być włączone, a w pojazdach wyposażonych w mechanizm wspomagający silnik może być
uruchomiony;
3) pomiar sił hamowania powinien być dokonany na granicy blokady któregokolwiek koła, przy czym
nacisk na pedał (dźwignię) hamulca nie może przekraczać:

35


Rodzaj pojazdu
hamulec roboczy hamulec awaryjny hamulec postojowy

nożny ręczny nożny ręczny nożny ręczny
motocykl 40
40
-
-
-
-
samochód osobowy 50
20
50
40
50
40
pozostałe 70
20
70
60
70
60

Uwaga: Dla przyczep z hamulcem najazdowym dopuszczalny nacisk na urządzenie sterujące nie
może przekraczać 10 % dopuszczalnej masy całkowitej badanej przyczepy. Nacisk należy wywierać
za pomocą przyrządu do wymuszania kontrolowanego nacisku na mechanizm sterowania hamulcem
najazdowym przyczepy.
4) pomiar sił hamowania jednej osi powinien być dokonany równocześnie na kołach jednej i drugiej
strony tej osi; nie dotyczy pojazdów z nierozłączalnym napędem wszystkich kół, dla których pomiar
wykonuje się osobno dla każdego koła przy przeciwnym kierunku obrotów kół tej samej osi;
5) podczas pomiaru siły hamowania na każdej osi powinien być również zmierzony nacisk na pedał
(dźwignię) hamulca, na urządzenie sterujące przyczepy lub ciśnienie w siłownikach pneumatycznego
układu hamulcowego, stosowane podczas pomiaru;
6) jest wskazane, aby przy przeprowadzaniu pomiarów osie pojazdu były obciążone, lecz nie więcej niż
maksymalny nacisk konstrukcyjny określony dla danego typu pojazdu; w wypadku pomiarów
pojazdu nieobciążonego należy ściśle przestrzegać zasad ekstrapolacji wymienionych w § 4 ust. 2;
7) w wypadku pomiarów skuteczności hamowania pojazdów wyposażonych w urządzenie sterujące
działaniem hamulców poszczególnych kół lub osi (regulator siły hamowania, urządzenia
przeciwblokujące itp.) należy to działanie uwzględnić.
2. Siła hamowania jednej osi jest sumą równoczesnych sił hamowania poszczególnych kół,
zmierzonych na granicy blokady któregokolwiek koła.
3. Siła hamowania hamulcem roboczym jest sumą sił hamowania zmierzonych na wszystkich
osiach hamowanych hamulcem roboczym.
4. Pomiar sił hamowania hamulcem awaryjnym powinien odbywać się przy zachowaniu
następujących warunków:
1) określonych w ust. 1 pkt 1, 2, 6 i 7;
2) maksymalny nacisk na pedał (dźwignię) hamulca zgodny z ust. 1 pkt 3 lub przy maksymalnej sile
siłowników hamulca;
3) pomiaru sił na urządzeniu rolkowym należy dokonać oddzielnie dla każdego koła (przy wyłącznym
tylko jednym zespole rolek).
5. Siła hamowania hamulca awaryjnego jest sumą maksymalnych sił hamowania zmierzonych
na wszystkich kołach hamowanych hamulcem awaryjnym.
6. Pomiar sił hamowania hamulcem postojowym powinien odbywać się przy zachowaniu
warunków określonych w ust. 4.
7. Siła hamowania hamulca postojowego jest sumą maksymalnych sił hamowania zmierzonych
na wszystkich kołach hamowanych tym hamulcem.

Pomiar opó nienia hamowania

§ 3. 1. Pomiar opóźnienia hamowania pojazdu hamulcem roboczym, awaryjnym i postojowym
powinien być dokonywany z zachowaniem następujących warunków:
1) badanie można przeprowadzać tylko na takim odcinku drogi, na którym nie spowoduje to zagrożenia
bezpieczeństwa ruchu drogowego (np. przez nagłe zahamowanie pojazdu);
2) powinny być spełnione warunki określone w § 2 ust. 1 pkt 1-3;
3) pojazd powinien być równomiernie obciążony ładunkiem o masie równej jego dopuszczalnej
ładowności; dopuszcza się badanie samochodów osobowych i motocykli tylko z kierowcą; zabrania
się badania autobusów i trolejbusów na drodze publicznej, chyba że zamiast pasażerów w pojeździe
umieszczony będzie balast, odpowiadający pod względem masy i rozmieszczenia nośności danego
pojazdu;
4) droga na odcinku wybranym do wykonywania pomiaru powinna być pozioma, o nawierzchni twardej
(bitumicznej, betonowej), równej, suchej i czystej;

36

5) podczas pomiaru pojazd powinien prowadzić kierowca badanego pojazdu lub pracownik
upoważniony do dokonywania badań technicznych;
6) kierujący pojazdem powinien hamować tylko hamulcem badanym, przy czym sprzęgło może być
włączone;
7) pomiaru należy dokonywać przy prędkości początkowej ok. 30 km/h według wskazań
prędkościomierza, a w odniesieniu do pojazdów nieosiągających tej prędkości - przy prędkości
maksymalnej;
8) nie wymaga się hamowania aż do zatrzymania się pojazdu.
2. Pomiar opóźnienia hamowania powinien być dokonany za pomocą opóźnieniomierza
wycechowanego w m/s2 lub w % przyspieszenia ziemskiego, umocowanego w badanym pojeździe
w sposób wskazany przez producenta przyrządu.

Ocena skuteczno ci i równomierno ci hamowania

§ 4. 1. Skuteczność hamowania należy uznać za odpowiadającą wymaganiom, jeżeli:
1) wskaźnik skuteczności hamowania zmierzony (lub obliczeniowy) na podstawie pomiaru sił
hamowania lub opóźnienia hamowania jest nie mniejszy niż odpowiednio podany w § 16 ust. 2 i 4
rozporządzenia o warunkach technicznych (za wymagany wskaźnik skuteczności hamowania
hamulcem postojowym przyjmuje się wartość pochylenia podaną w tym ustępie); § 51 ust. 1 i 2
rozporządzenia o warunkach technicznych stosuje się odpowiednio, lub
2) zmierzona (lub obliczeniowa) siła hamowania jest nie mniejsza niż wymagana, określona na
podstawie danych technicznych pojazdu i na podstawie wymaganego wskaźnika skuteczności
hamowania;
3) zmierzone siły hamowania kół po obu stronach osi pojazdu nie różnią się więcej niż o 30 %,
przyjmując za 100 % siłę większą (nie dotyczy hamulca awaryjnego i postojowego);
4) zmierzone opóźnienie hamowania jest nie mniejsze od wymaganego, określonego na podstawie
wskaźnika skuteczności hamowania oraz jeżeli nie nastąpiła zmiana położenia osi kierunku
poruszania się pojazdu podczas hamowania o więcej niż 0,5 m względem kierunku początkowego
(przy niekorygowanym kierownicą kierunku jazdy).
2. Wskaźnik skuteczności hamowania, określony na podstawie zmierzonej siły hamowania,
oblicza się według wzoru:

gdzie:
z - wskaźnik skuteczności hamowania (%) dla badanego rodzaju hamulca,
ST - siła hamowania uzyskana ze wszystkich kół (kN), odpowiednio dla hamulca roboczego,
awaryjnego lub postojowego,
P - siła ciężkości (nacisk) od dopuszczalnej masy całkowitej badanego pojazdu (kN), przyjmując
do obliczeń 1 kN = siła ciężkości 100 kg masy (dla pojazdów członowych dopuszcza się
przyjmowanie do obliczeń dopuszczalnego nacisku danej osi).

Dopuszczalną masę całkowitą pojazdu przyjmuje się na podstawie danych zawartych

w dowodzie rejestracyjnym, tabliczce znamionowej albo innych wiarygodnych danych technicznych
pojazdu lub oblicza się, sumując masę własną i dopuszczalną ładowność pojazdu; dla ciągników
siodłowych dopuszczalną ładownością jest dopuszczalny nacisk na siodło ciągnika.
3. Jeżeli zmierzona siła hamowania hamulca roboczego lub obliczony na tej podstawie wskaźnik
skuteczności hamowania nie osiąga wymaganej wartości, należy ustalić obliczeniową maksymalną
wartość siły hamowania (lub obliczeniowy wskaźnik skuteczności hamowania), mnożąc zmierzone
siły hamowania poszczególnych kół przez stosunek maksymalnego dopuszczalnego nacisku na pedał
(dźwignię) hamulca do nacisku wywieranego w czasie pomiaru lub przez stosunek ciśnienia
obliczeniowego w układzie hamulcowym do ciśnienia w siłownikach hamulcowych, zmierzonego
w czasie pomiaru, na tej osi, według wzoru:


37
strony : 1 ... 9 . [ 10 ] . 11 ... 15

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: